Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 04.07.13 - klo:06:04
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.13 - klo:22:57
Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.

Ei noi suzukin jarrut todellakaan mitään toivottomia ole. Titaanipaloilla saa ihmeitä aikaan.
Ja vielä kerran: se kunnon pääsylinteri ;)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 04.07.13 - klo:06:04
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.13 - klo:22:57
Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.

Ei noi suzukin jarrut todellakaan mitään toivottomia ole. Titaanipaloilla saa ihmeitä aikaan.

Suzukin jarrujen ongelma ei ole se, etteikö ne kestäisi kuumaa (titaanipalat auttaa), tai ainakin meikäläisen vauhdissa kesti ihan riittävästi ilman mitään virityksiä. Suzukin (Tocikon) jarrujen ongelmina ovat
a) Suhteettoman huono jarruteho suhteessa käytettävään puristusvoimaan kahvalla
b) Huono jarrutuntuma.

Kyllähän noilla Tokicon jarruilla pärjää jos ei tiedä paremmasta, mutta nyt kun on radalla(kin)* tottunut kunnollisiin jarruihin, ei tee mieli lähteä huonommallakaan ajamaan. Lisäksi noita R6R jarruja näyttää saavan satasen pintaan ebayn ihmeellisestä maailmasta, joten on aika pirun halpa parannus pyörään.

*Radalla tottunut R1:n jarruihin ja kadulla ennen sitä Super Duken bremboihin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.13 - klo:22:57
Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.

Väittäisin että ei ole samat. Tuommoista hondaa ajaneena muistelisin siinä olleen myös jarrut jo vakiona. Kaverin kawaan tuli jarrut kun vaihtoi ne surullisen kuuluisat Tocikot noihin hondan versioihin. Eli kannattaa siis ainakin kokeilla itse ennen kuin alkaa kovasti säätämään.

Jotain tämmöstä nettimutuiluahan sä kaipasitkin vastaukseksi, vai mitä :)

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.07.13 - klo:08:39
Kyllähän noilla Tokicon jarruilla pärjää jos ei tiedä paremmasta, mutta nyt kun on radalla(kin)* tottunut kunnollisiin jarruihin, ...
Mää on hieman ihmetelly koko jarrukeskustelua - onhan tuo susuki aina pysähtyny. Belarus tarttee aina pysäyttää moottorijarrulla.
Nitroonin kommentti taitaa passata muhun. Tarttee varmaan kysyä joskus kavereilta pyörää lainaan ja kokeilla miltä tuntuu kunnolliset jarrut.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 04.07.13 - klo:12:40
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.13 - klo:22:57
Osaiskohan joku kertoo, että onko K7 kilogixerissä ja -08 CBR600RR:ssä samat Tocikon puristimet? Pikaisesti katsottuna näyttäisi samalta, mutta kun ei ollut pyörät vierekkäin, ei voinut varmuudella sanoa. Jos noi meinaan on samat, saanee Honda R6R:n jarrut.

Väittäisin että ei ole samat. Tuommoista hondaa ajaneena muistelisin siinä olleen myös jarrut jo vakiona. Kaverin kawaan tuli jarrut kun vaihtoi ne surullisen kuuluisat Tocikot noihin hondan versioihin. Eli kannattaa siis ainakin kokeilla itse ennen kuin alkaa kovasti säätämään.

Jotain tämmöstä nettimutuiluahan sä kaipasitkin vastaukseksi, vai mitä :)
Rakennan koko mopon nettimutuilun pohjalta, joten kiitokset palautteesta. :D Kyllähän mä sillä ajoinkin silleen hissun kissun, ennen kuin etujarru osoittautui liian tehokkaaksi, mutta ei jäänyt mielikuvaa tuosta jarrun hyvyydestä/huonoudesta. Halpa päivityshän toi olisi jos vaan satulat passaa päikseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.07.13 - klo:15:02
...ennen kuin etujarru osoittautui liian tehokkaaksi...

Eikös ne Suzukin (tai kawan) Tocikot olis oikea lääke tohon  :D

Mikko_U

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.07.13 - klo:15:02Rakennan koko mopon nettimutuilun pohjalta

No sitten miekin uskallan kantaa mielipiteeni tähän kekoon  :P

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata.

En ole osannut kaivata parempaa kun mitä tuossa vakiona on (kun ei paremmasta tiedä). Teräspunosletkujen vaihdon jälkeen tuntuma parani jonkin verran.
Jarruvivusta ei saa kovaa vaikka tekee minkälaiset ilmausmanööverit. Miuta tuo vivun tietynlainen pehmeys ei ole haitannut koska jarruvoiman säännöstely on mielestäni helpompaa kun tehollista puristusmatkaa on enemmän. Tämä on sitten jo mielipideasia, että tykkääkö kovasta ja "tunnokkaasta" vivusta vai ei. Jarrutehoa on varmasti riittävästi.

Ei kovaa mutta täysillä!

murmela

Lainaus käyttäjältä: JPB - 04.07.13 - klo:01:41
Kellään muuten tieto onko -08 bladessa yhteiset jarrusatulan/palanmitat minkään muun kanssa?
Löysin romuista setin melkein täydellä pinnalla olevia dual carboneita.
Veikkaisin mutulla että vahva ehkä. Veikkaisin myös että hieman haeskelemalla löytyy netistä joku 1X2-lista josta näkee mihin noi palat käy.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Heino

Sain eräältä osaavalta mekaanikolta vinkkiä, että jarrujen pesu kannattaa tehdä päivittäin. Nyt mut sitten näkeekin joka ilta varikolla pesuainepullo kädessä makaamassa pyörän vieressä jarrusylinterejä pesemässä. Samalla vaihdan jarrupalojen puolet satuloissa, kun sitäkin suositeltiin. Tämän lisäksi vähän kierrätän pois vanhaa jarrunestettä satuloista. Ei jää turhaa aikaa sitten muuhun toimintaan kun vaihtaa vielä pari rengasta iltapuhteiksi. Saunaan ehtii kotonakin ja makkarat voi aina syödä kylminä.

Jarrut on puhtaat ja jarruteho vaihtelee luultavasti leveyihin unohtuneen saippuan määrän mukaan. Brakleenillä olen aina yrittänyt saippuoituneet kohdat pestä, mutta hieman tehot eri päivien pesujen jälkeen ovat vaihdelleet. Pitää vielä vähän tutkia mikä tuohon tehon vaihteluun on syynä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Heino - 04.07.13 - klo:17:03
Sain eräältä osaavalta mekaanikolta vinkkiä, että jarrujen pesu kannattaa tehdä päivittäin. Nyt mut sitten näkeekin joka ilta varikolla pesuainepullo kädessä makaamassa pyörän vieressä jarrusylinterejä pesemässä. Samalla vaihdan jarrupalojen puolet satuloissa, kun sitäkin suositeltiin. Tämän lisäksi vähän kierrätän pois vanhaa jarrunestettä satuloista. Ei jää turhaa aikaa sitten muuhun toimintaan kun vaihtaa vielä pari rengasta iltapuhteiksi. Saunaan ehtii kotonakin ja makkarat voi aina syödä kylminä.

Jarrut on puhtaat ja jarruteho vaihtelee luultavasti leveyihin unohtuneen saippuan määrän mukaan. Brakleenillä olen aina yrittänyt saippuoituneet kohdat pestä, mutta hieman tehot eri päivien pesujen jälkeen ovat vaihdelleet. Pitää vielä vähän tutkia mikä tuohon tehon vaihteluun on syynä.

Eikös se olis vaan helpoin pestä jarrut pelkästään sillä bräkleenillä niin ei tarttis pesuaineiden jäämistä huolehtia?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Heino - 04.07.13 - klo:17:03
Sain eräältä osaavalta mekaanikolta vinkkiä, että jarrujen pesu kannattaa tehdä päivittäin. Nyt mut sitten näkeekin joka ilta varikolla pesuainepullo kädessä makaamassa pyörän vieressä jarrusylinterejä pesemässä. Samalla vaihdan jarrupalojen puolet satuloissa, kun sitäkin suositeltiin. Tämän lisäksi vähän kierrätän pois vanhaa jarrunestettä satuloista. Ei jää turhaa aikaa sitten muuhun toimintaan kun vaihtaa vielä pari rengasta iltapuhteiksi. Saunaan ehtii kotonakin ja makkarat voi aina syödä kylminä.

Jarrut on puhtaat ja jarruteho vaihtelee luultavasti leveyihin unohtuneen saippuan määrän mukaan. Brakleenillä olen aina yrittänyt saippuoituneet kohdat pestä, mutta hieman tehot eri päivien pesujen jälkeen ovat vaihdelleet. Pitää vielä vähän tutkia mikä tuohon tehon vaihteluun on syynä.

Wut? confused_thinking Hinkkaako noita oikeesti joku päivittäin? Mulla tekee tiukkaa pestä noita vuosittain, samalla kyllä aina nuo korjaussarjat hommaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Heino - 04.07.13 - klo:17:03
Sain eräältä osaavalta mekaanikolta vinkkiä, että jarrujen pesu kannattaa tehdä päivittäin. Nyt mut sitten näkeekin joka ilta varikolla pesuainepullo kädessä makaamassa pyörän vieressä jarrusylinterejä pesemässä. Samalla vaihdan jarrupalojen puolet satuloissa, kun sitäkin suositeltiin. Tämän lisäksi vähän kierrätän pois vanhaa jarrunestettä satuloista. Ei jää turhaa aikaa sitten muuhun toimintaan kun vaihtaa vielä pari rengasta iltapuhteiksi. Saunaan ehtii kotonakin ja makkarat voi aina syödä kylminä.

Jarrut on puhtaat ja jarruteho vaihtelee luultavasti leveyihin unohtuneen saippuan määrän mukaan. Brakleenillä olen aina yrittänyt saippuoituneet kohdat pestä, mutta hieman tehot eri päivien pesujen jälkeen ovat vaihdelleet. Pitää vielä vähän tutkia mikä tuohon tehon vaihteluun on syynä.

Bräkis on rasvanpoistoaine, ja saippua ei suaranaisesti ole rasvaa, joten siitä syystä ei kannata bräkiksellä saippuoita poistella, koska se ei siihen tehoa. Taluta mopo pesupaikalle ja vedellä huuhtelet saippuat pois. Tai sit esim vanhat fairipullot on oikein kätsyjä paikallispesuruiskuja vedellä täytettynä. Bonuksena niil voi kuumana päivänä kastella selkäsuojan ja hiukset, jolloin ajatus pysyy viileänä baut yhen setin ajan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: eri-ernesti - 04.07.13 - klo:18:50
Lainaus käyttäjältä: Heino - 04.07.13 - klo:17:03
Sain eräältä osaavalta mekaanikolta vinkkiä, että jarrujen pesu kannattaa tehdä päivittäin. Nyt mut sitten näkeekin joka ilta varikolla pesuainepullo kädessä makaamassa pyörän vieressä jarrusylinterejä pesemässä. Samalla vaihdan jarrupalojen puolet satuloissa, kun sitäkin suositeltiin. Tämän lisäksi vähän kierrätän pois vanhaa jarrunestettä satuloista. Ei jää turhaa aikaa sitten muuhun toimintaan kun vaihtaa vielä pari rengasta iltapuhteiksi. Saunaan ehtii kotonakin ja makkarat voi aina syödä kylminä.

Jarrut on puhtaat ja jarruteho vaihtelee luultavasti leveyihin unohtuneen saippuan määrän mukaan. Brakleenillä olen aina yrittänyt saippuoituneet kohdat pestä, mutta hieman tehot eri päivien pesujen jälkeen ovat vaihdelleet. Pitää vielä vähän tutkia mikä tuohon tehon vaihteluun on syynä.

Wut? confused_thinking Hinkkaako noita oikeesti joku päivittäin? Mulla tekee tiukkaa pestä noita vuosittain, samalla kyllä aina nuo korjaussarjat hommaan.

Joka ratareissun/viikonlopun jälkeen. Ajomäärästä ja jarruista riippuen sitten vuoden tai parin välein sitten satulat palasiksi ja uudet stefat+pölysuojat paikalleen. Tuntuu et mitä pidempään näiden laitteiden kanssa on pelannut sitä enemmän on alkanut kiinnittämään huomiota kaikkeen tämmöseen pieneen ylläpitohommaan.

T1mppa

Kyllä minullakin jarrusatulat irtoaa kahden-kolmen ratapäivän jälkeen. Fairi-vesi-liuos ja hammasharja. Sitten vedellä huuhtelu ja takas. Ei siinä koko iltaa mene. Jotkut jaksaa tehdä tämän joka ratapäivän jälkeen. On kuulemma jopa suositeltavaa.

Brake cleaneria olen välttänyt, sillä se ei tee kutaa jarrusylintereiden tiiveisteille.

Täytyypä miettiä tuota jarrupalojen vaihtamista puolelta toiselle. Rajallisella budjetulla kun ajelen :)

marko_

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.07.13 - klo:22:25
Ei oo vakiolevyjä mulla tohon. Siinä oli erilaiset piparit ostaessa mutta ne kului tosi väljiksi.

Kyllä tuossa vika on varmaankin niissä niiteissä. Pitää herkistellä niitä huomenna.

Nyt ois niitit herkistelty niin että paljain sormin saa pyöriteltyä.
Kävin kokeileen niin ei täristä enää.  airrev_1

Powered by EzPortal