Uudet viestit

MP-Ratatori

Power commander V


Hinta: 80.00 EUR
Päiväys: 12/10/2020
Kommentit (0)
Gsxr k7-8 kuitukatteet ja tappisarja

Päiväys: 03/09/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
M: Käytetyt Dunlop KR108 MS2 ja KR106 MS4


Hinta: 90.00 EUR
Päiväys: 07/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Jarrujen tuunausta  (Luettu 322379 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1497
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 22:41
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 611
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #390 : 10.07.13 - klo:21:39 »
...vähän huolestuin kun toisen jarrukengän palasta oli puolet murtunu irti ja metalli paisto sillä kohtaa.

Olisiko tässä ongelma se ettei palat ollut oikein sisään ajettu vaan annettu heti liikaa lämpöä?

Vähän vanha viesti, mutta olkoot. Eikös toi palojen sisäänajo ole vain sitä varten, että jarrulevyihin tarttuu sitä palojen materiaalia joka sen kitkan sitten loppupeleissä tekee? Tuolla sisäänajolla vain maksimoidaan sen "kalvon" muodostuminen?  Lainaus sbs dual carbonin ohjeesta kun vaihtaa samanlaisiin paloihin:

"When brake discs are covered by SBS-DC friction material (transferfilm) - new pads only need about one/two laps to be in full contact with disc-surface - then the pads are race ready (Thermal bedding-in as described above in point 1. - 4. is not needed)"

EDIT:

Tässä muuten taitaa olla se syy miksi mulla ainakin tuntuu että päivän ekoilla seteillä ei ole jarruja ekoissa mutkissa. Ois ehkä kannattanut ohjeet lukea aiemmin:

Cleaning of brake discs - NOT when using SBS-DC
When brake discs are covered by SBS-DC friction material (transferfilm) - Do not clean/sand/grind the brake discs after each session.


Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 947
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.08.20 - klo:20:25
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #391 : 10.07.13 - klo:21:52 »
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1497
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 22:41
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 611
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #392 : 10.07.13 - klo:21:56 »
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 947
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.08.20 - klo:20:25
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #393 : 10.07.13 - klo:22:03 »
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1497
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 22:41
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 611
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #394 : 10.07.13 - klo:22:16 »
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

Näillä levyillä (braking sk) ei ole ollut kun noi sbs:t ja ebc:n jotku sintterit. Näistä Dual Carbonit teholta ja tuntumalta paremmat (kunhan lämpenevät). Tilasin taas samanlaiset niin ei tarvi tuota sisäänajorumbaa tehdä enää :) Marko_ ja eri_ernesti ehkä osaavat paremmin sanoa eroista. Kummallakin käsittääkseni nyt DC:t paikallaan suzukeissa ja ovat ajaneet enemmän

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #395 : 11.07.13 - klo:00:52 »
Tänään kulu melkein loppuun DC palat.
Ne oli vähän käytetyt (~75% oli jäljellä) kun laitoin paikalleen. Nyt oon ajanu niillä 5 ratapäivää, menee vielä ehkä puoli päivää.
Tosi äkkiä kulahtivat...  :o

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3298
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 20:53
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #396 : 11.07.13 - klo:08:31 »
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3298
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 20:53
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #397 : 11.07.13 - klo:09:56 »
Pakko muuten vinkata tännekin, että ebayssa oli tällä hetkellä pilvin pimein R6R satuloita myynnissä. Hintaa n. 130€/pari + postit + alvi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #398 : 11.07.13 - klo:12:03 »
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1497
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 22:41
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 611
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #399 : 11.07.13 - klo:12:08 »
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

Toki pitää ottaa huomioon mun pyörän pienempi paino ja se että pidemmillä suorilla mulla ennen jarrua vauhtiakin jotain 20-30km/h vähemmän. 

Onko sulla muuten jossain lähellä ne uudet palat? Jos löytyy niin mittaisitko paljon sitä kulutuspintaa uusissa paloissa on?

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 947
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.08.20 - klo:20:25
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #400 : 11.07.13 - klo:12:13 »
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

Jarrutustyyli saattaa vaikuttaa ja oisko noissa paloissa sit keskenään jotain laatuvaihtelua. TRW-Lucas paloilla tää viimeisin setti on tuntunu kestävän vähän pidempään kuin edelliset. Jarrutukset on muuttunu ehkä hieman terävämmäksi ja alun laahaaminen vähentynyt. Tuntuu, että kun palojen lämpö menee tietyn pisteen yli, niin kuluminen lisääntyy todella paljon. Männät oon putsannu aina vaihdon yhteydessä, eli noin 2-4 ajopäivän jälkeen, riippuen radasta ja ajetuista kierroksista. Jos otetaan lukion fysiikan kirja käteen ja ihmetellään, niin saman työn nuo palat joutuu tekemään, sama miten niillä jarruttaa, mutta kun asiaa alkaa pohtia tarkemmin, saa siitäkin aika paljon muuttujia aikaiseksi.
Levyistä mulla tulee mieleen lähinnä materiaali ja lämmön johtuminen. Niissä pieni ero saattaa tuntua lopulta aika isona erona palojen kannalta.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #401 : 11.07.13 - klo:12:15 »
Toki pitää ottaa huomioon mun pyörän pienempi paino ja se että pidemmillä suorilla mulla ennen jarrua vauhtiakin jotain 20-30km/h vähemmän. 

Onko sulla muuten jossain lähellä ne uudet palat? Jos löytyy niin mittaisitko paljon sitä kulutuspintaa uusissa paloissa on?

Se pitää myös muistaa että sulla on tehokkaammat jarrut ja luulen että jarrutatkin vielä tehokkaammmin kuin minä. Tottakai myös painolla ja nopeudella on vaikutusta.

Saan ne uudet palat käsiini vasta Pe tai Ma, kaveri lähettää ne mulle tänään. Mittaan sitten kun saan ne. :)

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #402 : 12.07.13 - klo:13:00 »
Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1497
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 22:41
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 611
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #403 : 12.07.13 - klo:13:07 »
Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

Koko palan paksuus ilmeisesti eikä pelkkä kulutuspinta

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #404 : 12.07.13 - klo:13:40 »
Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

Koko palan paksuus ilmeisesti eikä pelkkä kulutuspinta

Koko pala.  Rullamitalla mitattuna kun tässä kämpillä ei oo mauseria.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020