Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

10.07.13 - klo:21:39 #390 Viimeisin muokkaus: 10.07.13 - klo:21:43 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 28.06.13 - klo:13:50
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.06.13 - klo:13:06
...vähän huolestuin kun toisen jarrukengän palasta oli puolet murtunu irti ja metalli paisto sillä kohtaa.

Olisiko tässä ongelma se ettei palat ollut oikein sisään ajettu vaan annettu heti liikaa lämpöä?

Vähän vanha viesti, mutta olkoot. Eikös toi palojen sisäänajo ole vain sitä varten, että jarrulevyihin tarttuu sitä palojen materiaalia joka sen kitkan sitten loppupeleissä tekee? Tuolla sisäänajolla vain maksimoidaan sen "kalvon" muodostuminen?  Lainaus sbs dual carbonin ohjeesta kun vaihtaa samanlaisiin paloihin:

"When brake discs are covered by SBS-DC friction material (transferfilm) - new pads only need about one/two laps to be in full contact with disc-surface - then the pads are race ready (Thermal bedding-in as described above in point 1. - 4. is not needed)"

EDIT:

Tässä muuten taitaa olla se syy miksi mulla ainakin tuntuu että päivän ekoilla seteillä ei ole jarruja ekoissa mutkissa. Ois ehkä kannattanut ohjeet lukea aiemmin:

Cleaning of brake discs - NOT when using SBS-DC
When brake discs are covered by SBS-DC friction material (transferfilm) - Do not clean/sand/grind the brake discs after each session.


Mikko K.

Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:21:52
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.07.13 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:21:52
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.07.13 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:21:52
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

Näillä levyillä (braking sk) ei ole ollut kun noi sbs:t ja ebc:n jotku sintterit. Näistä Dual Carbonit teholta ja tuntumalta paremmat (kunhan lämpenevät). Tilasin taas samanlaiset niin ei tarvi tuota sisäänajorumbaa tehdä enää :) Marko_ ja eri_ernesti ehkä osaavat paremmin sanoa eroista. Kummallakin käsittääkseni nyt DC:t paikallaan suzukeissa ja ovat ajaneet enemmän

marko_

Tänään kulu melkein loppuun DC palat.
Ne oli vähän käytetyt (~75% oli jäljellä) kun laitoin paikalleen. Nyt oon ajanu niillä 5 ratapäivää, menee vielä ehkä puoli päivää.
Tosi äkkiä kulahtivat...  :o

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.07.13 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 10.07.13 - klo:21:52
Onko sulla heittää mitään arviota, paljon sulla kestää kierroksia noi palat?

Paljon. Viime kesänä heinä/elokuun kieppeillä vaihdoin ja nyt alkaa olla siinä kunnossa että muutaman päivän jälkeen pakko vaihtaa. tänä vuonna 14 ratapäivää ajettuna, eli arviolta yli 20 ratapäivää noi ainakin olleet. Toki pyörä on kevyempi, suoranopeudet pienemmät ja vauhtikaan ei päätä huimaa  :)

Mulla kesti orkkis palat yli 30000km, sitä seuraavat ehkä 5000km ja muutaman ratapäivän ja sen jälkeen menny vähän tiuhempaan. Tällä hetkellä paloihin menee noin 25€ / 100 kierrosta, eli menkööt. Onko kokemusta halvemmista paloista kuin dual carboneista ja mikä oli tuntuma?

Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Pakko muuten vinkata tännekin, että ebayssa oli tällä hetkellä pilvin pimein R6R satuloita myynnissä. Hintaa n. 130€/pari + postit + alvi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.07.13 - klo:08:31
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.07.13 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.07.13 - klo:08:31
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

Toki pitää ottaa huomioon mun pyörän pienempi paino ja se että pidemmillä suorilla mulla ennen jarrua vauhtiakin jotain 20-30km/h vähemmän. 

Onko sulla muuten jossain lähellä ne uudet palat? Jos löytyy niin mittaisitko paljon sitä kulutuspintaa uusissa paloissa on?

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.07.13 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.07.13 - klo:08:31
Pakko mainita tässä kohtaa, että yamahan vakiopalat on pirun hyvät ja kestää kilometrejä. ;)
Ite ajoin kyllä suzukillakin vakiopaloilla, kun ei opiskelijana ollu varaa ostaa hipohipo paloja.

Kävin keväällä kysyyn Suzukin orkkispalojen hintaa. 60€/satula, tässä siis jo alennukset mukana.
DualCarbon palat maksaa 30€/satula.
Minusta nuo orkkispalat on kalleimmasta päästä...  :o

Pitää nyt laittaa uudet DC:eet ja toivoa että nuo käytetyt mitkä oli nyt paikallaan, ois vaan jotenkin vanhuuttaan murentuneet kun kulahtivat noin nopeesti. Ne löytyi ilman mitään pakettia kaverin työkalupakin pohjalta, niin eihän sitä tiiä mitä kaikkea niihin oli sielä imeytyny.
Tosi kumma juttu kun Slowriderilla kestää tuplat tai triplat siitä mitä mulla vaikka levytki on melkein samanlaiset. Mulla tosin on kiinankopiot niistä mitkä Slowriderilla on.

Jarrutustyyli saattaa vaikuttaa ja oisko noissa paloissa sit keskenään jotain laatuvaihtelua. TRW-Lucas paloilla tää viimeisin setti on tuntunu kestävän vähän pidempään kuin edelliset. Jarrutukset on muuttunu ehkä hieman terävämmäksi ja alun laahaaminen vähentynyt. Tuntuu, että kun palojen lämpö menee tietyn pisteen yli, niin kuluminen lisääntyy todella paljon. Männät oon putsannu aina vaihdon yhteydessä, eli noin 2-4 ajopäivän jälkeen, riippuen radasta ja ajetuista kierroksista. Jos otetaan lukion fysiikan kirja käteen ja ihmetellään, niin saman työn nuo palat joutuu tekemään, sama miten niillä jarruttaa, mutta kun asiaa alkaa pohtia tarkemmin, saa siitäkin aika paljon muuttujia aikaiseksi.
Levyistä mulla tulee mieleen lähinnä materiaali ja lämmön johtuminen. Niissä pieni ero saattaa tuntua lopulta aika isona erona palojen kannalta.

marko_

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 11.07.13 - klo:12:08
Toki pitää ottaa huomioon mun pyörän pienempi paino ja se että pidemmillä suorilla mulla ennen jarrua vauhtiakin jotain 20-30km/h vähemmän. 

Onko sulla muuten jossain lähellä ne uudet palat? Jos löytyy niin mittaisitko paljon sitä kulutuspintaa uusissa paloissa on?

Se pitää myös muistaa että sulla on tehokkaammat jarrut ja luulen että jarrutatkin vielä tehokkaammmin kuin minä. Tottakai myös painolla ja nopeudella on vaikutusta.

Saan ne uudet palat käsiini vasta Pe tai Ma, kaveri lähettää ne mulle tänään. Mittaan sitten kun saan ne. :)

marko_

Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

slowrider

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 12.07.13 - klo:13:00
Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

Koko palan paksuus ilmeisesti eikä pelkkä kulutuspinta

marko_

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.07.13 - klo:13:07
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 12.07.13 - klo:13:00
Uuden DualCarbon palan paksuus on 9mm  :o

Koko palan paksuus ilmeisesti eikä pelkkä kulutuspinta

Koko pala.  Rullamitalla mitattuna kun tässä kämpillä ei oo mauseria.

Powered by EzPortal