Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.08.13 - klo:22:55
Onko ISR 18,5 männällä oleva pääsylkkä hyvä?

Nyt on käytössä Suzukin radiaali ja jarruihin tarvis parannusta...  brembo-love
Mikä malli? Mikä siin on välityssuhde?

Onko toi suskin vakio nissinin? Ja satuloina tuon ikäkauden surullisenkuuluisat Tokicot?
Jos niin melkeipä suosittelisin semmosta pääsylkkää missä mäntä on 19 ja välityssuhde 20.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

marko_

08.08.13 - klo:10:43 #436 Viimeisin muokkaus: 09.08.13 - klo:15:16 käyttäjältä marko_
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.08.13 - klo:00:36
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.08.13 - klo:22:55
Onko ISR 18,5 männällä oleva pääsylkkä hyvä?

Nyt on käytössä Suzukin radiaali ja jarruihin tarvis parannusta...  brembo-love
Mikä malli? Mikä siin on välityssuhde?

Onko toi suskin vakio nissinin? Ja satuloina tuon ikäkauden surullisenkuuluisat Tokicot?
Jos niin melkeipä suosittelisin semmosta pääsylkkää missä mäntä on 19 ja välityssuhde 20.

En tiiä muuta kun tuon männänhalkaisijan. Pitää selvittää..

Satulat on tokicot ja pääsylkkä nissinin radiaali.

Edit
ISR pääsylkän välityssuhde on säädettävä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 08.08.13 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.08.13 - klo:00:36
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.08.13 - klo:22:55
Onko ISR 18,5 männällä oleva pääsylkkä hyvä?

Nyt on käytössä Suzukin radiaali ja jarruihin tarvis parannusta...  brembo-love
Mikä malli? Mikä siin on välityssuhde?

Onko toi suskin vakio nissinin? Ja satuloina tuon ikäkauden surullisenkuuluisat Tokicot?
Jos niin melkeipä suosittelisin semmosta pääsylkkää missä mäntä on 19 ja välityssuhde 20.

En tiiä muuta kun tuon männänhalkaisijan. Pitää selvittää..

Satulat on tokicot ja pääsylkkä nissinin radiaali.

Edit
ISR pääsylkän välityssuhde on säädettävä.

Mitäköhän tuo ISRn välityssuhdesäätöalue on milleinä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Mulla on suzukissa 20x11 magura ja jarrut pelaa hyvin. Kaikenjärjen mukaanhan tossa pitäs kai olla liian lyhyt toi välityssuhde, mutta en anna asian häiritä  :P

marko_

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.08.13 - klo:18:21
Mitäköhän tuo ISRn välityssuhdesäätöalue on milleinä?

En tiiä.

Pitää varmaan laittaa joku muu missä on isompi mäntä kuin tuon 17,5mm.
Eikös tuo männän halkaisija oo se ratkaisevin juttu?
Välitys on vaan välitys minkä välityksellä mäntää painetaan.

Sain toisaalta tietoa että 19x18 ois parempi kuin 19x20 koska siinä on parempi tuntuma ja siihen tarvii käyttää vähemmän puristusvoimaa kun välitys on pienempi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.08.13 - klo:19:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.08.13 - klo:18:21
Mitäköhän tuo ISRn välityssuhdesäätöalue on milleinä?

En tiiä.

Pitää varmaan laittaa joku muu missä on isompi mäntä kuin tuon 17,5mm.
Eikös tuo männän halkaisija oo se ratkaisevin juttu?
Välitys on vaan välitys minkä välityksellä mäntää painetaan.

Sain toisaalta tietoa että 19x18 ois parempi kuin 19x20 koska siinä on parempi tuntuma ja siihen tarvii käyttää vähemmän puristusvoimaa kun välitys on pienempi.

Tarvittavan jarrupääsylinterin männän halkasija ja jarrukahvan välityssuhde riippuu pääasiassa siitä; montako mäntää sulla on satuloissa ja kuin isoja ne on, ja millasesta kahvatuntumasta tykkäät.
Mitä isompi mantä ja isompi välityssuhde, niin sitä pienempi/jäykempi/kovempi on kahvan liike.

Tossa Brembossa mikä mulla on, on 19 millinen mäntä ja välityssuhde valittavissa 18 tai 20. Jos oot tulossa alastaroon la ja tai su, niin hiplaa sitä/ voi testata ton 18/20 kun sen säätö menee sekunnissa naksauttamalla meisselillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.08.13 - klo:19:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.08.13 - klo:18:21
Mitäköhän tuo ISRn välityssuhdesäätöalue on milleinä?

En tiiä.

Pitää varmaan laittaa joku muu missä on isompi mäntä kuin tuon 17,5mm.
Eikös tuo männän halkaisija oo se ratkaisevin juttu?
Välitys on vaan välitys minkä välityksellä mäntää painetaan.

Sain toisaalta tietoa että 19x18 ois parempi kuin 19x20 koska siinä on parempi tuntuma ja siihen tarvii käyttää vähemmän puristusvoimaa kun välitys on pienempi.

19mm männällä oleva puristin toimi mulla K4:ssa hyvin ja Brembon RCS 19 ajo siinä puristimen asemaa. Välitys oli 18.. jotenkin vaan tykkäsin siitä enemmän. Tosin ois varmaan menny tolla toisellakin, jos ois siihen totutellu. Yhdessäkään pyörässä ei ole ollut niin huonoja jarruja, että ois jääny puristusvoimasta kiinni (häviän tytöille kädenväännössä ja radalla). Tuntuma ja tasanen toistettavuus sekä  sopiva kahvan liike on ollu mulle tärkeitä.

paaton

Minä kiitin ISR:n säädettävää välitystä botnialla. Hondan ajoilta on jäänyt päälle keskisormella jarruttaminen ja voima meinasi oikeasti loppua. On muuten kammottava tunne, kun huomaa ettei sormessa enää olekkaan voimaa jarrulle tullessa. Mulla oli säätö aiemmin aika kovalla, eli kahva liike oli todella lyhyt. Nyt säädin sen vähän alle puoleenväliin, ei lopu enää voima ei...

Yritin kyllä ottaa toisenkin sormen avuksi, mutta kun on tottunut pitämään etusormen stongassa, niin hankalaltahan tuo tuntui. Samoin jarruvoiman annostelu tuntui aika mahdottomalta kahdella sormella.

On muuten älytöntä, ettei kisakuskit saa käyttää näitä järkihintaisia puristimia.

marko_

Lainaus käyttäjältä: paaton - 09.08.13 - klo:21:46
Minä kiitin ISR:n säädettävää välitystä botnialla. Hondan ajoilta on jäänyt päälle keskisormella jarruttaminen ja voima meinasi oikeasti loppua. On muuten kammottava tunne, kun huomaa ettei sormessa enää olekkaan voimaa jarrulle tullessa. Mulla oli säätö aiemmin aika kovalla, eli kahva liike oli todella lyhyt. Nyt säädin sen vähän alle puoleenväliin, ei lopu enää voima ei...

Yritin kyllä ottaa toisenkin sormen avuksi, mutta kun on tottunut pitämään etusormen stongassa, niin hankalaltahan tuo tuntui. Samoin jarruvoiman annostelu tuntui aika mahdottomalta kahdella sormella.

On muuten älytöntä, ettei kisakuskit saa käyttää näitä järkihintaisia puristimia.

Itellä tuli kans vastaan viimeks Alastarolla se että muuten ois jaksanu ajaa mutta jarrukädestä loppui voimat. Siks tässä jarrujen päivitystä mietitään.

sloun

aattelin jossain kohtaa päivittää teräspunosletkut pyörään,ni onko niillä keskenään juuri muuuta eroa kuin valmistajan nimi kyljessä?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: sloun - 10.08.13 - klo:10:33
aattelin jossain kohtaa päivittää teräspunosletkut pyörään,ni onko niillä keskenään juuri muuuta eroa kuin valmistajan nimi kyljessä?

Ei. Edukkaimmin saat kun käyt letkut mittojen mukaan esim. Dunlop Hiflexiltä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.08.13 - klo:10:38
Lainaus käyttäjältä: sloun - 10.08.13 - klo:10:33
aattelin jossain kohtaa päivittää teräspunosletkut pyörään,ni onko niillä keskenään juuri muuuta eroa kuin valmistajan nimi kyljessä?

Ei. Edukkaimmin saat kun käyt letkut mittojen mukaan esim. Dunlop Hiflexiltä.

Juur näin olen kanssa ohjeistanut ihmisiä varikolla. Mulla tais maksaa muistaakseni noin 40e, hyvä ja halpa, tuttu yhdistelmä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: sloun - 10.08.13 - klo:10:33
aattelin jossain kohtaa päivittää teräspunosletkut pyörään,ni onko niillä keskenään juuri muuuta eroa kuin valmistajan nimi kyljessä?
Banjojen paksuus voi vaihdella paljonkin. Mul kävi silleen ett brembon tuplabanjopultti oli liian pitkä, kun piti pistää noi NBM(?):n letkut kiinni.
Nopeasti mutuillen, Frentubon letkujen banjot voipi olla jopa niin paksut että sit taas brembon pultti jää lyhkäseks.

Ja sit ku ostaa sopivan pitusta tuplabanjopulttia, niin kierre voi olla eri. Kaikissa yleensä halkasija on se sama M10, mutta nousu on eri. Esim japsivehkeissä 1.5 tai 1.25 mmm nousulla, kun sit taas brembossa 1.00 nousulla.

Eli toivottavasti letkusarjassa on sopivat pultit. Tod näk on jos on orkkis pääsylkkä.

Muistaakseni...  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

sloun

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.08.13 - klo:20:00

Tod näk on jos on orkkis pääsylkkä.


ei kai alkuperäistä kawaa tarvi muuttaa.  :D

jarska

03.09.13 - klo:09:29 #449 Viimeisin muokkaus: 03.09.13 - klo:09:31 käyttäjältä jarska
Motoparkissa menee EBC GPFA447HH palat testiin.
Rempon satuloissa en olekkaan moisia vielä kokeillu.


"Allaolevassa Bike lehdessä 9/2011 julkaistussa jutussa vertailtiin EBC:n GPFA (vain kisakäyttöön) sekä EPFA (myös liikennekäyttö) palojen ominaisuuksia rata-ajossa.

Yksi kirjain erottaa
Monesti maininta "vain kisakäyttöön" on markkinointia jonka avulla sporttipyöräkuskin kiinnostus saadaan heräämään. Jarrupaloissa tällainen maininta kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Jos tuotetta suositellaan vain kisakäyttöön, niin sitä ei kannata tieliikennekäyttöön hankkia.

Kokeilimme melko perusteellisesti kahden erilaisen EBC jarupalatyypin suorituskykyä rata-ajossa. Toinen paloista on vain kisakäyttöön suositeltu GPFA seos, ja toinen, EPFA taas on katu- , rata- ja jopa kisakäyttöön tarkoitettu seos. Molemmat palat ovat sintteriseospaloja. Testipyöränä toimi 2006 mallinen Suzuki GSX-R600 kilpuri. Paloilla ajettiin treeniajoa ja lisäksi kisat Alastarossa ja Räyskälässä sekä Motoparkin aika-ajot. Molempia paloja ajettiin sekä Suzukin vakiojarrulevyillä, että myös EBC S-Drive levyillä. Katukäyttöön soveltuvat EPFA palat asennettiin pyörään ensin ja niillä ajettiin muutamia treenipäiviä Motoparkissa ja Alastarossa. Niiden tuntuma on erinomainen. Pehmeästi, mutta samalla napakasti pureva EPFA on hyvä valinta katukuskille sekä ratapäiväilijälle. Ainoa kauneusvirhe EPFA paloilla löytyi Alastaron radalla Las Palmasin ja Lemminkäisen mutkan jarruissa. Molemmat ovat hidasvauhtisia, kakkosella ajettavia mutkia ja niihin tullaan sisään pitkällä ja voimakkaalla jarrutuksella nelosvaihteelta täydestä laukasta. Näissä jarruissa jarruteho laimeni hieman kesken jarrutuksen ja vaati lisäpuristusta jarrukahvasta. Varsinaisesta jarrujen häipymisestä ei ollut kyse, vaan paremminkin noin 5-10 prosentin jarrutehon laskusta joka hankaloittaa jarrutusta ja siten saattaa vaikuttaa hieman kierrosaikaan. Tämä ilmiö tosin tuli vastaan vasta kun Alastaron kierrosaika oli 1.27 tuntumassa, joten se ei käytännössä pitäisi tulla vastaan kovinkaan monella tavallisella ratapäiväilijällä.

Vain kisakäyttöön tarkoitettu GPFA yllätti positiivisesti. Odotusarvo oli, että purevuutta kyllä löytyy, mutta liian terävää ja hankalasti hallittavaa sellaista. Todellisuus olikin täysin päinvastainen, sillä näissä paloissa tuntuma oli vielä parempi kuin EPFA paloissa ja jarrutehoa oli merkittävästi enemmän. Näillä paloilla, ilmeisesti hyvän tuntuman ansiosta pystyi havaitsemaan eroa myös jarrulevyissä. EBC:n jarrulevyillä jarrutehon hallinta pienemmillä jarrutehoilla oli hyvän tuntuman ansiosta helpompaa kuin Suzukin vakioilla. GPFA paloilla ja S-Drive levyillä ajettiin sadekelin aika-ajo, jossa nimeomaan hyvän jarrutuntuman ansiosta tuloksena oli erittäin hyvä aika. Sateellahan monet kisakuskit jarruttavat vain pyörän ollessa pystyssä, mutta GPFA paloilla oli helppo ajaa pitkälle sisään mutkaan jarruttaen vaikka pyörä oli jo tukevasti kallellaan. Käytännössä niillä siis pystyy ajamaan kaasu auki pidempään ja aloittamaan jarrutuksen myöhemmin. Kilpailulähdöt ajettiin aina kuivassa kelissä, jossa GPFA paloilla ei ollut havaittavissa minkäänlaista häipymistä. Jarrukahvaan niillä riitti huomattavasti kevyempi puristus kuin EPFA paloilla. GPFA olisi houkuttava hankinta myös katukäyttöön, mutta niiden teho saattaa olla liikaa jopa taitavallekin kuskille. Varsinkin taajama alueella paniikkijarrutuksessa liian tehokas pala lukitsee helposti etupyörän ja aiheuttaa kaatumisen. Varikolla ajaessa parinkympin vauhdissa hipaisu jarrukahvaan GPFA paloilla aiheutti jo voimakkaan jarrutuksen, joten on viisainta asentaa GPFA pala vain ratapyörään ja EPFA pyörään jolla ajetaan kadulla ja ratapäivillä"


Powered by EzPortal