Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rranta

Lainaus käyttäjältä: jarska - 03.09.13 - klo:09:29
Motoparkissa menee EBC GPFA447HH palat testiin.
Rempon satuloissa en olekkaan moisia vielä kokeillu.
Mr rempo wtf :o Ajelin Botnialla noilla. Hyvin pelaa. Kesto pitää vielä selevittää ennen ku sannoo lopullisen mielipitteen.

jarska

Lainaus käyttäjältä: rranta - 03.09.13 - klo:09:46
Lainaus käyttäjältä: jarska - 03.09.13 - klo:09:29
Motoparkissa menee EBC GPFA447HH palat testiin.
Rempon satuloissa en olekkaan moisia vielä kokeillu.
Mr rempo wtf :o Ajelin Botnialla noilla. Hyvin pelaa. Kesto pitää vielä selevittää ennen ku sannoo lopullisen mielipitteen.

Juu, kesto kiinnostaa muaki.
Parit eri mallin Rempon palat myös kokeiltu, eikä kesto sen kummempi kuin SBS:n paloilla.

parjan_fin

03.09.13 - klo:12:48 #452 Viimeisin muokkaus: 04.09.13 - klo:12:56 käyttäjältä parjan_fin
Itse kokenut parhaaksi jarrujen tuunaukseksi vaihtaa kisapeliin hiilikuituiset tai hiilikuitupohjaiset jarrupalat. Esim. Brembon RC:t on hyvät tällaiset ja niillä parhaillaankin ajan.

Kestävyys ei ole se jutun juoni, vaan tuntuma, purevuus ja tuntuman tasaisuus.

Silloin kun pääsin testaamaan BMW:n vakiota --> Stock1000 --> WSBK kalustoa, niin ero vakiosta Stock1000:seen oli jo ihan merkittävä jarrutustehossa ja tuntumassa. Ainoa mitä niihin saa muuttaa on teräspunosletkut ja jarrupalat. Sanoivat käyttävänsä hiilikuitupaloja, mutta merkki jäi epäselväksi. Seuraava steppi oli sitten WSBK kilpuriin, missä oli myös monoblock satulat, jarrujen ominaisuudet mielestäni parani edelleen.

Tärkeää palojen vaihdon yhteydessä on ottaa palanen 40 tai 80 karkeaa hiomapaperia ja pyyhkiä vanhan jarrupalan jäämät levyistä pois ennen kuin uusilla paloilla lähtee ajelemaan. Samoin satuloista männät tulisi puhdistaa, sekä levyistä itsestään niitit herkistää niin, että pyörivät, eivätkä pääse jumittamaan levyä kieroon missään vaiheessa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Grandi67

No nyt on testattu Motoparkissa Nissinit tossa Kawassa. Tulihan uskomattoman tunnokkaat ja tehokkaat pysäyttimet. Kerrankin voi sanoa,ettei 180 erkkiä mennyt hukkaan.Kahvan tuntuma pysyi tismalleen samanlaisena setin alusta loppuun

jarska

Lainaus käyttäjältä: jarska - 03.09.13 - klo:09:29
Motoparkissa menee EBC GPFA447HH palat testiin.
Rempon satuloissa en olekkaan moisia vielä kokeillu.


"Allaolevassa Bike lehdessä 9/2011 julkaistussa jutussa vertailtiin EBC:n GPFA (vain kisakäyttöön) sekä EPFA (myös liikennekäyttö) palojen ominaisuuksia rata-ajossa.

Yksi kirjain erottaa
Monesti maininta "vain kisakäyttöön" on markkinointia jonka avulla sporttipyöräkuskin kiinnostus saadaan heräämään. Jarrupaloissa tällainen maininta kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Jos tuotetta suositellaan vain kisakäyttöön, niin sitä ei kannata tieliikennekäyttöön hankkia.

Kokeilimme melko perusteellisesti kahden erilaisen EBC jarupalatyypin suorituskykyä rata-ajossa. Toinen paloista on vain kisakäyttöön suositeltu GPFA seos, ja toinen, EPFA taas on katu- , rata- ja jopa kisakäyttöön tarkoitettu seos. Molemmat palat ovat sintteriseospaloja. Testipyöränä toimi 2006 mallinen Suzuki GSX-R600 kilpuri. Paloilla ajettiin treeniajoa ja lisäksi kisat Alastarossa ja Räyskälässä sekä Motoparkin aika-ajot. Molempia paloja ajettiin sekä Suzukin vakiojarrulevyillä, että myös EBC S-Drive levyillä. Katukäyttöön soveltuvat EPFA palat asennettiin pyörään ensin ja niillä ajettiin muutamia treenipäiviä Motoparkissa ja Alastarossa. Niiden tuntuma on erinomainen. Pehmeästi, mutta samalla napakasti pureva EPFA on hyvä valinta katukuskille sekä ratapäiväilijälle. Ainoa kauneusvirhe EPFA paloilla löytyi Alastaron radalla Las Palmasin ja Lemminkäisen mutkan jarruissa. Molemmat ovat hidasvauhtisia, kakkosella ajettavia mutkia ja niihin tullaan sisään pitkällä ja voimakkaalla jarrutuksella nelosvaihteelta täydestä laukasta. Näissä jarruissa jarruteho laimeni hieman kesken jarrutuksen ja vaati lisäpuristusta jarrukahvasta. Varsinaisesta jarrujen häipymisestä ei ollut kyse, vaan paremminkin noin 5-10 prosentin jarrutehon laskusta joka hankaloittaa jarrutusta ja siten saattaa vaikuttaa hieman kierrosaikaan. Tämä ilmiö tosin tuli vastaan vasta kun Alastaron kierrosaika oli 1.27 tuntumassa, joten se ei käytännössä pitäisi tulla vastaan kovinkaan monella tavallisella ratapäiväilijällä.

Vain kisakäyttöön tarkoitettu GPFA yllätti positiivisesti. Odotusarvo oli, että purevuutta kyllä löytyy, mutta liian terävää ja hankalasti hallittavaa sellaista. Todellisuus olikin täysin päinvastainen, sillä näissä paloissa tuntuma oli vielä parempi kuin EPFA paloissa ja jarrutehoa oli merkittävästi enemmän. Näillä paloilla, ilmeisesti hyvän tuntuman ansiosta pystyi havaitsemaan eroa myös jarrulevyissä. EBC:n jarrulevyillä jarrutehon hallinta pienemmillä jarrutehoilla oli hyvän tuntuman ansiosta helpompaa kuin Suzukin vakioilla. GPFA paloilla ja S-Drive levyillä ajettiin sadekelin aika-ajo, jossa nimeomaan hyvän jarrutuntuman ansiosta tuloksena oli erittäin hyvä aika. Sateellahan monet kisakuskit jarruttavat vain pyörän ollessa pystyssä, mutta GPFA paloilla oli helppo ajaa pitkälle sisään mutkaan jarruttaen vaikka pyörä oli jo tukevasti kallellaan. Käytännössä niillä siis pystyy ajamaan kaasu auki pidempään ja aloittamaan jarrutuksen myöhemmin. Kilpailulähdöt ajettiin aina kuivassa kelissä, jossa GPFA paloilla ei ollut havaittavissa minkäänlaista häipymistä. Jarrukahvaan niillä riitti huomattavasti kevyempi puristus kuin EPFA paloilla. GPFA olisi houkuttava hankinta myös katukäyttöön, mutta niiden teho saattaa olla liikaa jopa taitavallekin kuskille. Varsinkin taajama alueella paniikkijarrutuksessa liian tehokas pala lukitsee helposti etupyörän ja aiheuttaa kaatumisen. Varikolla ajaessa parinkympin vauhdissa hipaisu jarrukahvaan GPFA paloilla aiheutti jo voimakkaan jarrutuksen, joten on viisainta asentaa GPFA pala vain ratapyörään ja EPFA pyörään jolla ajetaan kadulla ja ratapäivillä"


Ei epäilystäkään mitä paloja rupeen käyttään ens kaudella, EBC rules.

Brembot äkkipurevat, SBS:t pehmeet alkuun ja loppua kohden kiristyy...mutta...
EBC:t todella tunnokkaat, ei äkkipurevat, helppo annostella jarruvoimaa ja tuntuu kuin olis datayhteys satuloista kahvakäteen.

jarska

24.09.13 - klo:12:28 #455 Viimeisin muokkaus: 24.09.13 - klo:12:46 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.06.13 - klo:12:41
Jarrunestesäiliön ja puristimen väliin laitoin viime kesänä polttoaine letkua, joka alkoi tihkumaan nestettä läpi.
Kaikkien ratailijoiden kiistämätön sankari ja tulinen rakastaja Wehnä laittoi mulle kirkasta letkua, joka osoittautui erittäin käyttökelpoiseksi.
Tosta näkee kivasti miten ilmakuplia osuu juurikin tuolle välille ja hankala saada puristimen ilmausruuvista poijes.
Emäntä keksi hyvän idean, otetaan apteekista ostettu pruuta...sen nokkaan spray pullosta pöllitty pilli ja ei muuta kuin imasee ilmat nestesäiliön puolelta ulos.
Toimi yllättävän hyvin ja ilmaus helpottui.

Koko homma toimi lähes laboratorio olosuhteissa ja hymy huulilla.
Purkkiin syötettiin tietenkin vain Brembon omaa raasinki ainetta.
Wehnältä en edes kysynyt jarrunestettä, veikkaan ettei ole älynnyt ottaa hyllyyn kuin jotain tavallista litkua.

Tänään vaihdettiin taas asiaankuuluvat Brembon jarrunesteet ja jatkojalostettiin pillipatenttia.
Eli kaada kuppi täyteen nestettä, pumppaa normaalisti ja päästä jarrusylkän ilmausruuvista sen verran ilmaa poijes että neste alkaa täyttämään myös alaletkuja.
Sen jälkeen työnnä imupilli jarrunestesäiliöön(L-malli, hieman käyrä), syvälle, silleen että menee kunnolla säiliöstä lähtevään letkuun ja jätä pillin toinen pää ilmaan.
Pilli paikoillaan alat vaan pumppaan kahvaa..ja kas, ilmakuplat nousevat nätisti jonossa ylöspäin, kohti pilliä ja poistuvat.
Oli nimittäin helkutisti aikaa ja vaivaa säästävä keino, ei tarvinnu pumpata puolta tuntia.
Tsekattiin vielä moneen kertaan kaikki ilmausruuvit ja kyllä, ilmat lähti todella tehokkaasti järjestelmästä.
Vähän olin skeptinen patenttiin ja ajattelin että kuplat palaa pilliä pitkin takas, mut ei...tää systeemi toimi.


edit. hommaa helpottaa kun jarrunestesäiliöstä lähtevä letku on kirkas, näkee hyvin miten kuplat nousee, poistuu ja helpompi tähdätä pillillä kohteeseen.
        Kirkasta letkua saa Wehnältä. :D

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.09.13 - klo:12:28
Vähän olin skeptinen patenttiin ja ajattelin että kuplat palaa pilliä pitkin takas, mut ei...tää systeemi toimi.

Taaskaan älynny mitään. Laitappa video jakeluun. Sulla oli varmasti goporo käynnissä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

TommoKe

BikeHPS.com lähetti mailia, että kun tilaa EBC:n GPFAX paloja, niin: "BUY A COMPLETE FRONT WHEEL SET (i.e. two front calipers) AND GET A SECOND SET ABSOLUTELY FREE".  Tossa vielä linkki rajattuun tarjoukseen.

http://www.bikehps.com/acatalog/EBC_GPFAX_Racing_Motorcycle_Brake_Pads.html
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

tamik87

Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:07:37
Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

Mistä löytyy GPFA:ta halvalla?  :)

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:07:37
Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

Mistä löytyy GPFA:ta halvalla?  :)

Stormilta 45€ per satula.. Mut älä kerro muille ettei ne lopu heti kesken ;)

jarska

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:07:37
Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

Mistä löytyy GPFA:ta halvalla?  :)

Stormilta 45€ per satula.. Mut älä kerro muille ettei ne lopu heti kesken ;)

Hyyys, Stormilla on tosiaan alessa EBC:n paloja.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 24.09.13 - klo:17:11
BikeHPS.com lähetti mailia, että kun tilaa EBC:n GPFAX paloja, niin: "BUY A COMPLETE FRONT WHEEL SET (i.e. two front calipers) AND GET A SECOND SET ABSOLUTELY FREE".  Tossa vielä linkki rajattuun tarjoukseen.

http://www.bikehps.com/acatalog/EBC_GPFAX_Racing_Motorcycle_Brake_Pads.html

Piti nyt tilata tuolta 2+2 setit kun sai kaupanpäällisiks yhden setin lisää.. Niin huikea tarjous ettei voinut sivuuttaa. Vaikkei rahaa ookkaa. Mut eihän toi tarttekaa maksaa ku vasta kuukauden päästä :D

marko_

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.09.13 - klo:08:46
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:07:37
Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

Mistä löytyy GPFA:ta halvalla?  :)

Stormilta 45€ per satula.. Mut älä kerro muille ettei ne lopu heti kesken ;)

Hyyys, Stormilla on tosiaan alessa EBC:n paloja.

Mites se alennus mistä puhuit?

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.09.13 - klo:08:46
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 25.09.13 - klo:08:15
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 25.09.13 - klo:07:37
Noi on jotain uutta GPFAX mallia. Onkohan nuo kuinka maagisesti parempia kuin tuo GPFA kun niitäkin sais nyt halvalla.

Mistä löytyy GPFA:ta halvalla?  :)

Stormilta 45€ per satula.. Mut älä kerro muille ettei ne lopu heti kesken ;)

Hyyys, Stormilla on tosiaan alessa EBC:n paloja.

Mites se alennus mistä puhuit?

No tuli samanhintaiseksi tilata noita paloja tuolta Briteistä (kun sai yhden satsin kaupan päälle) ja ne oli sitä uutta mallia.

Powered by EzPortal