Uudet viestit

MP-Ratatori

Power commander V


Hinta: 80.00 EUR
Päiväys: 12/10/2020
Kommentit (0)
Gsxr k7-8 kuitukatteet ja tappisarja

Päiväys: 03/09/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
M: Käytetyt Dunlop KR108 MS2 ja KR106 MS4


Hinta: 90.00 EUR
Päiväys: 07/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Jarrujen tuunausta  (Luettu 322333 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SMR

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Joulu 2012
  • Viestejä: 24
  • Paikkakunta: Turku
  • Paikalla:02.12.17 - klo:12:35
  • KTM SMR 450 -13
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #510 : 09.11.13 - klo:22:49 »


Ei passaa, tuossa tilanteessa levyn halkaisija kasvaa 310mm -> 320mm
Mulla kasvaa 300mm -> 320mm

Ostin jo happoset 120mm pitkät kuusiokolopultit mitkä lyhennetään 70mm mittaan ja päähän tehdään M10x1,25 kierre.
Ei löytyny ainakaan täältä suoraan muuta kuin normikierteellä(M10x1,5) olevia kuusiokolopultteja.

Puslat/holkit sorvataan alumiinista.
Näitä saa myös titaanisena
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5168
  • Paikalla:eilen kello 20:05
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #511 : 09.11.13 - klo:23:48 »
Ostin jo happoset 120mm pitkät kuusiokolopultit mitkä lyhennetään 70mm mittaan ja päähän tehdään M10x1,25 kierre.
Mikä noiden lujuus on verrattuna orginaaleihin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Tango

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 23
  • -Saadut: 10
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 81
  • Ikä: 67
  • Paikkakunta: Rauma
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.20 - klo:22:37
  • R6-11
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 142
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #512 : 10.11.13 - klo:12:14 »
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #513 : 10.11.13 - klo:12:44 »
Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Laadukkaasta työkalualumiinista ne tehdään.
Mulla ei alunperin tuolla ole semmosta huulta että satulat pysyis ilman pultteja paikoillaan mutta noihin pusliin sorvataan ainakin toiselle puolelle että ne tarttuu satuloihin niistä kiinni.
Tässähän kaikki materiaali on alunperin valettua alumiinia niin työkalualumiini on riittävää tuonne.

Samoin kun aiemmin kysyttiin pulttien lujuudesta niin sekin on riittävä haponkestävällä pultilla kun pultti on kierrettynä alumiiniin ja se alumiini sieltä ennemmin pettää kuin tuon haponkestävä pultti ja niinkö sanoit tämä liitos ei ole pulttien varassa.

Poissa MarkoL

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 6
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 277
  • Paikkakunta: Vaajakoski
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:29.06.20 - klo:19:46
  • Kawasaki ZX10R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 179
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #514 : 10.11.13 - klo:13:12 »
Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Laadukkaasta työkalualumiinista ne tehdään.
Mulla ei alunperin tuolla ole semmosta huulta että satulat pysyis ilman pultteja paikoillaan mutta noihin pusliin sorvataan ainakin toiselle puolelle että ne tarttuu satuloihin niistä kiinni.
Tässähän kaikki materiaali on alunperin valettua alumiinia niin työkalualumiini on riittävää tuonne.

Samoin kun aiemmin kysyttiin pulttien lujuudesta niin sekin on riittävä haponkestävällä pultilla kun pultti on kierrettynä alumiiniin ja se alumiini sieltä ennemmin pettää kuin tuon haponkestävä pultti ja niinkö sanoit tämä liitos ei ole pulttien varassa.

Yksi "miinus" happosissa pulteissa vs. normaaliin pulttiin on kierteen kiinnileikkautumis vaara.
Eli kierre pitäis olla aina rasvattu.
Alkup. pultteja pystyy kiristämään kuivanakin useita kertoja , mut itse en ainakaan happosta tohtis kuivana kiristellä...
Mut tuokaan tuskin kellekkään ongelmaa tuottaa, vähän vasua kierteen alkuun, ni seon siinä hoidettu...


Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #515 : 10.11.13 - klo:13:33 »
Yksi "miinus" happosissa pulteissa vs. normaaliin pulttiin on kierteen kiinnileikkautumis vaara.
Eli kierre pitäis olla aina rasvattu.
Alkup. pultteja pystyy kiristämään kuivanakin useita kertoja , mut itse en ainakaan happosta tohtis kuivana kiristellä...
Mut tuokaan tuskin kellekkään ongelmaa tuottaa, vähän vasua kierteen alkuun, ni seon siinä hoidettu...

Lähes kaikissa pulteissa tulee käytettyä kuparitahnaa peukku_1

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3298
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 20:53
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #516 : 10.11.13 - klo:21:14 »
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5168
  • Paikalla:eilen kello 20:05
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #517 : 11.11.13 - klo:00:07 »
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #518 : 11.11.13 - klo:07:56 »
Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Mä ilmottelen sitten jos ongelmia ilmenee  ajelu_1

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.10.20 - klo:17:36
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #519 : 11.11.13 - klo:07:58 »
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?


Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.10.20 - klo:17:36
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #520 : 11.11.13 - klo:07:58 »
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3298
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 20:53
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #521 : 11.11.13 - klo:08:19 »
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Tuon leikkausvoiman mukaanhan nuo pultit on mitoitettava joka tapauksessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #522 : 11.11.13 - klo:09:04 »
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
En oo ainakaan huomannu että tapahtuis mitään..syöpymistä?

Oon luullu että alumiinissa ois parempi käyttää ruostumattomia kuin mustarauta pultteja.

Poissa tonibergholm

  • Moderaattori
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 31
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 288
  • Ikä: 43
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.07.18 - klo:14:50
  • BMW S1000RR -12
    • YCC/SBB 87
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 741
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #523 : 11.11.13 - klo:14:53 »
Minoon käyttänä tuota ja ei oo ollut vielä yhtään kiinnileikannutta pulttia/mutteria avattavana. Ovatten myös pysytelleet kiinni ihan normi momenteillaan.

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.10.20 - klo:17:36
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Jarrujen tuunausta
« Vastaus #524 : 11.11.13 - klo:15:06 »
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
En oo ainakaan huomannu että tapahtuis mitään..syöpymistä?

Oon luullu että alumiinissa ois parempi käyttää ruostumattomia kuin mustarauta pultteja.

Joo tää on just sen takia ettei niitten välille muodostuisi sähköparia. Rosteripultin oksidikerros toimii eristeenä (jos sitä ei ole naarmutettu ja kasteltu kiinnilaitettaessa). No tää on tämmöstä hifistelyä, mutta näissä hommissa ei pulttien katkeaminen ole kiva homma. Toki ko. pultteja tulee auottuakin aika tiheää tahtia joten tuskin syöpyminen pääsee yllättämään.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020