Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

SMR

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23


Ei passaa, tuossa tilanteessa levyn halkaisija kasvaa 310mm -> 320mm
Mulla kasvaa 300mm -> 320mm

Ostin jo happoset 120mm pitkät kuusiokolopultit mitkä lyhennetään 70mm mittaan ja päähän tehdään M10x1,25 kierre.
Ei löytyny ainakaan täältä suoraan muuta kuin normikierteellä(M10x1,5) olevia kuusiokolopultteja.

Puslat/holkit sorvataan alumiinista.
Näitä saa myös titaanisena
Sladissa sisään - Paareilla ulos

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Ostin jo happoset 120mm pitkät kuusiokolopultit mitkä lyhennetään 70mm mittaan ja päähän tehdään M10x1,25 kierre.
Mikä noiden lujuus on verrattuna orginaaleihin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tango

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

marko_

Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Laadukkaasta työkalualumiinista ne tehdään.
Mulla ei alunperin tuolla ole semmosta huulta että satulat pysyis ilman pultteja paikoillaan mutta noihin pusliin sorvataan ainakin toiselle puolelle että ne tarttuu satuloihin niistä kiinni.
Tässähän kaikki materiaali on alunperin valettua alumiinia niin työkalualumiini on riittävää tuonne.

Samoin kun aiemmin kysyttiin pulttien lujuudesta niin sekin on riittävä haponkestävällä pultilla kun pultti on kierrettynä alumiiniin ja se alumiini sieltä ennemmin pettää kuin tuon haponkestävä pultti ja niinkö sanoit tämä liitos ei ole pulttien varassa.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 10.11.13 - klo:12:44
Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Laadukkaasta työkalualumiinista ne tehdään.
Mulla ei alunperin tuolla ole semmosta huulta että satulat pysyis ilman pultteja paikoillaan mutta noihin pusliin sorvataan ainakin toiselle puolelle että ne tarttuu satuloihin niistä kiinni.
Tässähän kaikki materiaali on alunperin valettua alumiinia niin työkalualumiini on riittävää tuonne.

Samoin kun aiemmin kysyttiin pulttien lujuudesta niin sekin on riittävä haponkestävällä pultilla kun pultti on kierrettynä alumiiniin ja se alumiini sieltä ennemmin pettää kuin tuon haponkestävä pultti ja niinkö sanoit tämä liitos ei ole pulttien varassa.

Yksi "miinus" happosissa pulteissa vs. normaaliin pulttiin on kierteen kiinnileikkautumis vaara.
Eli kierre pitäis olla aina rasvattu.
Alkup. pultteja pystyy kiristämään kuivanakin useita kertoja , mut itse en ainakaan happosta tohtis kuivana kiristellä...
Mut tuokaan tuskin kellekkään ongelmaa tuottaa, vähän vasua kierteen alkuun, ni seon siinä hoidettu...


Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

marko_

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 10.11.13 - klo:13:12
Yksi "miinus" happosissa pulteissa vs. normaaliin pulttiin on kierteen kiinnileikkautumis vaara.
Eli kierre pitäis olla aina rasvattu.
Alkup. pultteja pystyy kiristämään kuivanakin useita kertoja , mut itse en ainakaan happosta tohtis kuivana kiristellä...
Mut tuokaan tuskin kellekkään ongelmaa tuottaa, vähän vasua kierteen alkuun, ni seon siinä hoidettu...

Lähes kaikissa pulteissa tulee käytettyä kuparitahnaa peukku_1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.11.13 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

marko_

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.13 - klo:00:07
Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Mä ilmottelen sitten jos ongelmia ilmenee  ajelu_1

tamik87

Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?


tamik87

Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.13 - klo:00:07
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.11.13 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Tuon leikkausvoiman mukaanhan nuo pultit on mitoitettava joka tapauksessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 11.11.13 - klo:07:58
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
En oo ainakaan huomannu että tapahtuis mitään..syöpymistä?

Oon luullu että alumiinissa ois parempi käyttää ruostumattomia kuin mustarauta pultteja.

tonibergholm

Minoon käyttänä tuota ja ei oo ollut vielä yhtään kiinnileikannutta pulttia/mutteria avattavana. Ovatten myös pysytelleet kiinni ihan normi momenteillaan.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.11.13 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 11.11.13 - klo:07:58
Mietin että voiko tuo kuparitahna aiheuttaa galvaanista paria.. Jotenkin hirvittäisi ajatus kuparitahna alumiinin ja teräksen välissä. Onko kokemuksia?

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
En oo ainakaan huomannu että tapahtuis mitään..syöpymistä?

Oon luullu että alumiinissa ois parempi käyttää ruostumattomia kuin mustarauta pultteja.

Joo tää on just sen takia ettei niitten välille muodostuisi sähköparia. Rosteripultin oksidikerros toimii eristeenä (jos sitä ei ole naarmutettu ja kasteltu kiinnilaitettaessa). No tää on tämmöstä hifistelyä, mutta näissä hommissa ei pulttien katkeaminen ole kiva homma. Toki ko. pultteja tulee auottuakin aika tiheää tahtia joten tuskin syöpyminen pääsee yllättämään.

Powered by EzPortal