Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.11.13 - klo:08:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.13 - klo:00:07
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.11.13 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Tuon leikkausvoiman mukaanhan nuo pultit on mitoitettava joka tapauksessa.

Piti nyt vielä kysyä tästä asiasta viisaammalta.
Nuo haponkestävät pultit kestävät ihan varmasti.
Pultit kierretään kierteeseen mikä on alumiinissa ja se alumiini on se heikoin lenkki mikä tässä pettää ensimmäisenä.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 11.11.13 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.11.13 - klo:08:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.11.13 - klo:00:07
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.11.13 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Tango - 10.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 09.11.13 - klo:22:23
Puslat/holkit sorvataan alumiinista.

Tuossa kannattaa miettiä, onko alumiini oikea vaihtoehto ja jos on, niin mikä laatu. Minulla ainakin jarrusatulat loksahtavat paikalleen niin, että pultteja ei tarvitsisi ollakaan, paitsi että ilman pultteja satulat pomppisivat pois ajaessa. Tällä tahdon sanoa sen, että pultit eivät ole ne, joihin voima jarruttaessa kohdistuu.

Nuo holkit/huullokset on kohdistusta varten, ne ei kanna jarruvoimaa. Jarruvoiman kantaa kitka satulan ja holkin ja holkin nilkan välissä. Kitka taas saadaan aikaiseksi pultin aiheuttamalla pintapaineella. Tämä oli pulttiliitoksen toiminta for dummies.

Ja tohon väliin ku tunkee öljyä/vaseliinia/kuparitahnaa, niin pääseekin testaamaan pultin leikkautumislujuutta...?
Tuon leikkausvoiman mukaanhan nuo pultit on mitoitettava joka tapauksessa.

Piti nyt vielä kysyä tästä asiasta viisaammalta.
Nuo haponkestävät pultit kestävät ihan varmasti.
Pultit kierretään kierteeseen mikä on alumiinissa ja se alumiini on se heikoin lenkki mikä tässä pettää ensimmäisenä.

Ei ne originaalit pultikaan mitään avaruusmatskua ole. Se noin 38Nm mikä jarrusatuloitten kiristysmonentti aika yleisesti on, niin sillä kireydellä kestää ja pitää vaikka kuminen pultti.  :P  Valmiita pultteja voi ostaa vaikka Pro Boltista, jos lähempää ei löydy sopivia.
  Esim. Hondan varaosakuvastot myös antavat pulteillensa mitat, joten kun selailee vaikka aluks firebladen jarrusatulan kiinnityspultteja alkaen vuodesta -06, niin saattaa löytyä valmiiksi sopivia ja hontra diileriltä sit tilaamaan. Ei ole suolaisia hintojakan.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 11.11.13 - klo:22:06
Ei ne originaalit pultikaan mitään avaruusmatskua ole.
Ei ole ei.
Mut ymmärtääkseni orginaalit on luokkaa 10.9, ja ymmärtääkseni se määrää aika pitkälle mimmoset ominaisuudet sillä matskulla on.
Kun taasen haponkestävät ovat maksimissaan luokkaa 8.8. Ja riippuen seostuksesta luokka on mikä on, ja esim tärinän ja lämmönkesto riippuu myös siitä seoksesta. Että jos niitä haponkestäviä siihen haluaa laittaa, niin kannattaa edes vähän kattoa millä spekseillä ne on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

12.11.13 - klo:12:43 #528 Viimeisin muokkaus: 12.11.13 - klo:12:46 käyttäjältä Nitrous
http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_mekaanisetominaisuudet.pdf

Tuolta insinörteille lisää tietoa pulteista ja niiden lujuuksista.

Edit. Paljonkohan jarrusatula ja sitä kiinni pitävä pultti voi teoriassa maksimissaan lämmetä? En vain itse keksi miksi tuo paikka vaatii 10.9 pultit ellei ole mitoitettu korkeammalle lämpötilalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

12.11.13 - klo:14:39 #529 Viimeisin muokkaus: 12.11.13 - klo:14:43 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.11.13 - klo:12:43
Edit. Paljonkohan jarrusatula ja sitä kiinni pitävä pultti voi teoriassa maksimissaan lämmetä? En vain itse keksi miksi tuo paikka vaatii 10.9 pultit ellei ole mitoitettu korkeammalle lämpötilalle.
Veikkaisin että se on vain japsi-insinörtin vittuiluhuuomoria ilman mitään järkevää syytä.
DOT 5.1 jarruneste on speksattu 260 asteeseen. Joten veikkasin että jossain niillä main max lämmöissä liikutaan.
Motulin RBF:lle luvataan 312 astetta, Castrolin SRF:lle 310 astetta.

Jos 200 kilon mopo 90 kilon kuskilla ajovarusteinen hidastetaan 231->103 kmh 4,84 sekunnin aikana (alastaron pääsuoran jarru). Niin keskimääräinen hidastusteho on 98,8 kw. Toki ilmanvastus hoitaa ison siivun tuosta, ja suurin osa lämmöstä jäänee jarrulevyyn ja jarrupaloihin. Mutta kyl noihin satuloihinkin asti eksynee muutama joule lämpöö.

Tulipa mieleen sellainenkin kuriositeetti. Että nuo kaikkien aikojen surkeimmat japsikyykkäsatulat, eli ~04-05 tocikot on väriltään semivaaleat. Ja vaalea pinta on huono lähettämään infrapunasäteilyä. Kun taasen kehutut Nissinit ja Tocikot ovat mustat. Joka värinä taasen säteilee infrapunaa kaikkein tehokkaimmin.
Kuinkahan paljon toi pikkuseikka vaikuttaa niihin satuloiden lämpöihin?

Btw, ulkona ei täl hetkel paljoo infrapunaa näy.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.11.13 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.11.13 - klo:12:43
Edit. Paljonkohan jarrusatula ja sitä kiinni pitävä pultti voi teoriassa maksimissaan lämmetä? En vain itse keksi miksi tuo paikka vaatii 10.9 pultit ellei ole mitoitettu korkeammalle lämpötilalle.
Veikkaisin että se on vain japsi-insinörtin vittuiluhuuomoria ilman mitään järkevää syytä.
DOT 5.1 jarruneste on speksattu 260 asteeseen. Joten veikkasin että jossain niillä main max lämmöissä liikutaan.
Motulin RBF:lle luvataan 312 astetta, Castrolin SRF:lle 310 astetta.

Kiitti noista lämpötiloista. Jos parin huntin mukaan mitottas (aika iso varmuuskerroin) niin silloin 8.8 pehmenis tonne 5.6 perusarvoon arvoon kun taas 10.9 jää vielä 8.8 peruslujuuden yläpuolelle.
Tietty kovempi pultti mahdollistaa pultin keventämisen ontoksi poraamalla. Pitäs varmaan ihan oikeesti laskee toi pulttiliitos, että osais sanoo mitään varmaa.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.11.13 - klo:14:39
Tulipa mieleen sellainenkin kuriositeetti. Että nuo kaikkien aikojen surkeimmat japsikyykkäsatulat, eli ~04-05 tocikot on väriltään semivaaleat. Ja vaalea pinta on huono lähettämään infrapunasäteilyä. Kun taasen kehutut Nissinit ja Tocikot ovat mustat. Joka värinä taasen säteilee infrapunaa kaikkein tehokkaimmin.
Kuinkahan paljon toi pikkuseikka vaikuttaa niihin satuloiden lämpöihin?

Btw, ulkona ei täl hetkel paljoo infrapunaa näy.
Ei muuta kuin mattamustaa kuumakestoo kilikolista tocikon pintaan ja kokeilemaan. :D Tosin jos tuolla kikalla saa sysipaskoista jarruista hyvät niin olen hieman kummissani.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Mahtaako ne jarrusatulan pultit olla 10.9 kovuuksisia orggiksenakaan? Kyllä tuotantotalouden insinööri laskee halvimman osan mukaan, joka toimii turvallisesti tarkoituksenmukaisessa paikassa. Jarrusatuloihin mielestäni melkein voi koskea paljaalla sormella kun radalta tulee. Eikä tule rakkoa sormeen.  :)  Mä kyllä jarrutankin vain vähän ja varovasti...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 12.11.13 - klo:16:37
Mahtaako ne jarrusatulan pultit olla 10.9 kovuuksisia orggiksenakaan?
Mutulla veikkaan että yleensä on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.11.13 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 12.11.13 - klo:16:37
Mahtaako ne jarrusatulan pultit olla 10.9 kovuuksisia orggiksenakaan?
Mutulla veikkaan että yleensä on.

Elikkä tämäkö on se maailmankuulun hevosmiesten tietotoimiston "vahva ehkä" ?   ;)
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 12.11.13 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.11.13 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 12.11.13 - klo:16:37
Mahtaako ne jarrusatulan pultit olla 10.9 kovuuksisia orggiksenakaan?
Mutulla veikkaan että yleensä on.

Elikkä tämäkö on se maailmankuulun hevosmiesten tietotoimiston "vahva ehkä" ?   ;)

Mä en ainakaan muistaakseni koskaan ole tormänny yhessäkään kyykässä pehmosempiin etujarrusatulan pultteihin kuin 10.9. Otantana muutama kymmenen kyykkää tjsp.

Ja lisää mutua; luullakseni myöskin kaikki ne jotka ovat joskus porailleet varmistuslankareikiä etujarrusatulan pultteihin, ovat huomanneet että ei ne mitään 8.8-matskua ole.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Tässä on jonkinlainen nettilaskuri staattisiin tilanteisiin.

http://www.tribology-abc.com/calculators/e3_6a.htm

Tämähän ei sitten huomioi ihan kaikkea kivaa, kuten erilaisia väsymistilanteita, mutta jos osaa määrittää väsymisen suhteen oikeat jännitysrajat eri jännityksille, niin noihin voi sitten verrata.

Ne tokicot on kyllä kohtalaisen surkeat, mutta kunnon huollolla ja Motulin RBF 600 nesteillä sai niistä ihan kohtalaiset.
Motonetin paloista (Lucas) tykkäsin noissa kovasti.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.11.13 - klo:12:50
Ne tokicot on kyllä kohtalaisen surkeat, mutta kunnon huollolla ja Motulin RBF 600 nesteillä sai niistä ihan kohtalaiset.
Been there, done that. Ehkä mä sit en vaan osaa jarruttaa.  :(
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.11.13 - klo:13:28
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.11.13 - klo:12:50
Ne tokicot on kyllä kohtalaisen surkeat, mutta kunnon huollolla ja Motulin RBF 600 nesteillä sai niistä ihan kohtalaiset.
Been there, done that. Ehkä mä sit en vaan osaa jarruttaa.  :(

Huom, paino sanalla kohtalainen, ei missään nimessä hyvä. Ero nykyisiin Yamahan 6-mäntäisiin on kuitenkin aika iso.

murmela

Sattupa silmään Kawasaki ZX6R 09-10 Racing Kit manuaalista:
"Because of higher braking force, replace the front caliper bolts with the kit parts to make
the installation of the caliper stronger."
Löytyy osanumerolla 92153-1777.
Muissa 03-13 6/10 manuaaleissa ei tuota ole.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Onkos kukaan kokeillut/kuullut noista vaimennetuista kelluvista levyistä? Tuli tämmönen HPS:n mainos spostiin: http://www.bikehps.com/isr/isr_brake_discs.html

Ymmärrän kyllä että vaimentaa jarrulevyn värinää jarrutuksen aikana / alussa, mutta huomaisikohan tuota käytännössä?

Powered by EzPortal