Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 21.04.14 - klo:18:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.10.13 - klo:12:10
Kertokaapas missä kaikissa mopoissa on sama etujarrusatulamitoitus. Eli siis mitä satuloja tiedätte vaihdetun mihinkin mopoon?

Sen verran voin alottaa, että ainakin nämä satulat vaihtuu heittämällä keskenään:
2005-2013 ZX-6R/RR
2006-2013 ZX-14R/ZZR1400

Sen verran noita kokeilin ettei sopineet ainakaan -08 10R:ään. Eli toisin sanoen eriitäin hyväkuntoiset Nissinit juurikin tuollaisesta 14R:stä olis jouten jos joku tarvii. (180)

Johtunee varmaankin jarrulevyn halkaisijasta?
ZX-6R/RR 2003-2011 300 mm
ZX-10R 2004-2007 300 mm
ZX-10R 2008-2011 310 mm

Lisää mittoja:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=168.msg21248#msg21248

Eli koneista mittatarkat 5 mm holkit väliin? Silleen ne muut on tehny. Samoin ymmärtääkseni brembon suositus on holkit jos haluaa käyttää ylikokolevyjä, mutta orkkissatuloita.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 21.04.14 - klo:06:57
Lainaus käyttäjältä: jarska - 03.01.14 - klo:13:27
名词与单音节前加成分 无等 和单音节后加成分 化等连写。


Eli suomeksi..
arvoisa reisinki-jarska, tässä sinulle laadukkaat ja edulliset jarrulevyt, jotka sopivat myös Brembon satuloiden kanssa.

Iipeistä siis tupsahti kiinan poikain jarrulevyt, toiseen etuvanteeseen.
Jäykät on ku viakra-vedessä keitetty makkaran pätkä, mut keväällä nähdään miten pelaa.

Toivottavasti sulla ei käy näin.
Kiinan poikain jarrulevyt.


No ohhoh, uskaltaakohan noilla edes ajaa.
Onneksi en tule juurikaan vaihteleen etusta vanteineen vaan pidän varalla.

santerik

Vaihdoin eteen jarrupalat. Kiltisti puristin vähän mäntiä ulospäin ja hinkkailin hammasharjalla ja fairilla. Yksi männistähän ei luonnollisestikaan sitten ottanut kunnolla herkistyäkseen ja koeajon jälkeen jarrulevy oli vallan kuuma. Siitä virkosi pari kymysystä:

1. Kuinka paljon mäntää uskaltaa puristaa ulospäin ennen kuin pullahtaa tiivisteeltä. En mitannut, mutta ulkomuistista vasemmalla kädellä mäntää oli nyt näkyvissä apout 6-8mm. Ollaanko oltu jo liki vai onko varoja vielä toiseen moiseen?

2. Parhaaseen tulokseen varmaan pääsisi kun purkaisi satulat, putsaisi kunnolla ja vaihtaisi tiivisteet. Selailin kotomaisten tukkureiden katalogeja enkä löytänyt soppelia tiivistesarjaa. Brittien ebay toisi kotiin n. seittämällä kympillä ?!?! En oo ennen noita tiivisteitä mihinkään uusinut/satuloita availlut, onko toi ihan perus hinta? Mun mielestä kova hinta 16:sta tiivisterenkaasta, onko nää jotain purjehduskamoja? Varmaan käytävä aikuisten lelukaupasta kattomassa jos löytyis soppeleita..

Pyöränä siis -00 929rr ja jokku nissinin nelimäntäiset puristimet siinä on.

murmela

Lainaus käyttäjältä: santerik - 10.06.14 - klo:22:31
2. Parhaaseen tulokseen varmaan pääsisi kun purkaisi satulat, putsaisi kunnolla ja vaihtaisi tiivisteet. Selailin kotomaisten tukkureiden katalogeja enkä löytänyt soppelia tiivistesarjaa. Brittien ebay toisi kotiin n. seittämällä kympillä ?!?! En oo ennen noita tiivisteitä mihinkään uusinut/satuloita availlut, onko toi ihan perus hinta? Mun mielestä kova hinta 16:sta tiivisterenkaasta, onko nää jotain purjehduskamoja? Varmaan käytävä aikuisten lelukaupasta kattomassa jos löytyis soppeleita.
Ne on ton hintasia joka paikassa.
Ja putsattuna ne kestää vuosia. Siin on kummiskin ne pölysuojat jotka aika hyvin estää paskaa pääsemästä tiivisteisiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

10.06.14 - klo:23:20 #559 Viimeisin muokkaus: 10.06.14 - klo:23:23 käyttäjältä paaton
Ei niitä tiivisteitä vaihtaa tarvitse. Omalla 929:llä oli ajettu liki 100tkm myydessä, josta varmaan puolet rataa. Jarrut taisi olla ainoa kohta, jotka toimivat edelleen ongelmitta. sbs:n dual carbonit ovat tuohon aika mahtavat palat. Vääntävät vaan orkkis levyt mutkalle aika hätäseen.

Kun puristat niitä mäntiä poispäin, niin näet kyllä milloin se alkaa taittumaan. Ilmausta vaan, jos nestettä pääsee pois.

Ja nuo 929:n jarrut ovat muuten aika loistavat moneen uudempaankin pyörään verrattuna.

qazwsx

Joskus olen putsannut pelkät männät vaihtamatta tiivisteitä ja hyvällä menestyksellä.

Vähän olis jarruremppaa ittelläkin tänään vielä tiedossa. Pitäis vaihtaa 10 ärrään uudet levyt ja palat ja samalla Katella että noi männät liikkuu kunnolla.

Damsku

Laitetaan tähän muistutuksena vanha tarjous, meille vähävaraisille jarrupalojen tilaajille: http://www.bikehps.com/ebc/
Eli EBC:n GPFAX jarrupaloja kaks settiä yhen hinnalla. Postikuluja tulee £22 per tilaus, mut enempi jos tilaa kerralla ni ei oo paha. R6R paloja tilasin kaks settiä ni hinnaks tuli 167e (vs. stormilla 268e)

jarska

13.06.14 - klo:12:34 #562 Viimeisin muokkaus: 13.06.14 - klo:12:37 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 13.06.14 - klo:11:32
Laitetaan tähän muistutuksena vanha tarjous, meille vähävaraisille jarrupalojen tilaajille: http://www.bikehps.com/ebc/
Eli EBC:n GPFAX jarrupaloja kaks settiä yhen hinnalla. Postikuluja tulee £22 per tilaus, mut enempi jos tilaa kerralla ni ei oo paha. R6R paloja tilasin kaks settiä ni hinnaks tuli 167e (vs. stormilla 268e)

Haa, heti pistin tilaten GPFAX447HH (162.1726 €) satsin keulaan ja toinen "kaupan päälle"!

santerik

13.06.14 - klo:21:44 #563 Viimeisin muokkaus: 13.06.14 - klo:21:57 käyttäjältä santerik
Totatota... Osaisko joku teistä kokeneemmista kertoo notta jos on la aamuna lähdössä radalle ni kannattaako perjantai-iltana vääntää jarrusatulan pultti poikki? Onko siitä lisähyötyä että pakista ei tähän hätään löydy uutta tilalle?

Hauskinta tässä on se, että käyttämäni momenttiavaimen ostin aikanaan juurikin silloisen pyörän jarrusatulaa varten ja väänsin siitäkin pultin poikki...

E. Osaako joku muuten lonkalta heittää mitä matskua nuo pultit on? Noista ihtestään kun en mitään merkkiä löytänyt..

Streethawk

Lainaus käyttäjältä: santerik - 13.06.14 - klo:21:44
Totatota... Osaisko joku teistä kokeneemmista kertoo notta jos on la aamuna lähdössä radalle ni kannattaako perjantai-iltana vääntää jarrusatulan pultti poikki? Onko siitä lisähyötyä että pakista ei tähän hätään löydy uutta tilalle?

En tiedä mikä mopo ja missä päin. Mutta Espoosta löytyy tarvittaessa Honda CBR 1000RR -09 mopon jarrusatulan pultti.

santerik

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 13.06.14 - klo:22:11
Lainaus käyttäjältä: santerik - 13.06.14 - klo:21:44
Totatota... Osaisko joku teistä kokeneemmista kertoo notta jos on la aamuna lähdössä radalle ni kannattaako perjantai-iltana vääntää jarrusatulan pultti poikki? Onko siitä lisähyötyä että pakista ei tähän hätään löydy uutta tilalle?

En tiedä mikä mopo ja missä päin. Mutta Espoosta löytyy tarvittaessa Honda CBR 1000RR -09 mopon jarrusatulan pultti.

Kiitos tarjouksesta!! Mikkelin suunnilla mennään eli ehdin kyllä motoparkkiin vaikka aamulla pulttikaupoille joudunkin. Vahingot jäävät siis lähinnä henkiselle tasolle. Kiitos kuitenkin!

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: santerik - 13.06.14 - klo:21:44
Totatota... Osaisko joku teistä kokeneemmista kertoo notta jos on la aamuna lähdössä radalle ni kannattaako perjantai-iltana vääntää jarrusatulan pultti poikki? Onko siitä lisähyötyä että pakista ei tähän hätään löydy uutta tilalle?

Hauskinta tässä on se, että käyttämäni momenttiavaimen ostin aikanaan juurikin silloisen pyörän jarrusatulaa varten ja väänsin siitäkin pultin poikki...

E. Osaako joku muuten lonkalta heittää mitä matskua nuo pultit on? Noista ihtestään kun en mitään merkkiä löytänyt..

Kannattaa, saa samalla harrastukseen vähän toisenlaista meininkiä jos aamulla vielä pääsee ajamaan :)

Vedätkö noi pultit kuivana kiinni, kun kerran katkeavat? Tai paljonko momenttiavain näyttää väärin :)

santerik

13.06.14 - klo:23:05 #567 Viimeisin muokkaus: 13.06.14 - klo:23:07 käyttäjältä santerik
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 13.06.14 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: santerik - 13.06.14 - klo:21:44
Totatota... Osaisko joku teistä kokeneemmista kertoo notta jos on la aamuna lähdössä radalle ni kannattaako perjantai-iltana vääntää jarrusatulan pultti poikki? Onko siitä lisähyötyä että pakista ei tähän hätään löydy uutta tilalle?

Hauskinta tässä on se, että käyttämäni momenttiavaimen ostin aikanaan juurikin silloisen pyörän jarrusatulaa varten ja väänsin siitäkin pultin poikki...

E. Osaako joku muuten lonkalta heittää mitä matskua nuo pultit on? Noista ihtestään kun en mitään merkkiä löytänyt..

Kannattaa, saa samalla harrastukseen vähän toisenlaista meininkiä jos aamulla vielä pääsee ajamaan :)

Vedätkö noi pultit kuivana kiinni, kun kerran katkeavat? Tai paljonko momenttiavain näyttää väärin :)

En tiedä kuinka liki toi avain menee. On tosin vähän karski nykla tähän hommaan kun alue taitaa olla 10-210 ja honda ehdottaa 30Nm. Muistinpahan juuri, että jemmassa pitäisi olla avain pienemmille momenteille. Pitää aamulla tsekkaa sen toimialue.

Mut tosta rasvaamisesta sen verran, että liukkarilla kitka pienenee ->  samalla momentilla pultti menee pitemmällä -> muodonmuutos & jännitykset pultissa kasvaa -> antautuu herkemmin. Eli nähdäkseni noihin pultteihin ei kannata liukkaria laittaa kun manuaali ei sitä suosita..

tamik87

Noi momentithan on aina ihan rutikuiville pinnoille. Toi sun jälkimmäinen kommentti oli täysin paikkansa pitävä.

Vuorela

Joo, kuivallehan noi momentit on. Jumivat kuivana vaan aika paljon tiukempaan kiinni, jolloin avatessa joutuu käyttämään enemmän voimaa.  Niin tai näin, ei noi katketa saisi oli tilanne mikä tahansa.

Powered by EzPortal