Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tonde8

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.05.20 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: tonde8 - 29.05.20 - klo:10:18
Eli satulat pöydälle ja putsailulla lähdetään kokeilee.  Tiivisteet pois ja nekin pesit erikseen ? Mulla olis kyl pieni ulrtaääni pesurikin. Koko satula ei sinne ei mahu mut männät ja tiivarit kyllä.

Alkuun otin kokonaan irti. Jossain vaiheessa aloin jättämään jarruletkut kiinni satuloihin.
- nippa pois satulasta ja nesteet pois
- jarrupalat ja muut irtoavat osat pois
- joku puupalikka tai paksu riepumytty jarrupalojen tilalle, mäntäkuppien väliin ja kevyesti paineilmaa työntää nipanreijästä sisään.
     * sormia ei kannata pitää välissä, koska jos painaa liikaa painetta ja on sormet välissä niin sattuu aika paljon (nimim. kokemusta on)
- kun mäntäkupit on irti, niin sitten voi halutessaan irroittaa tiivisteet.
- sitten vaan fairivettä ja hammasharjaa joka koloon ja niemeen ja notkelmaan.
- lopuksi huuhtelu vaikka ämpärissä tai jos ei oo jarruletkuissa kiinni, niin vesihanan alla
- paineilmalla paikat kuivaksi
- jarrunesteellä kostuttaa tiivisteet ja vaikka mäntäkupitkin ja kasaa satulat


Ekalla kerralla taisin purkaa ihan atomeiksi (eli halkaisin satulat), mutta en sen jälkeen. Kyllä tuolla yllämainitulla puhdistuksella hyvä jo tulee.

Ultraääntä ei aikoinaan ollut käytössä, niin sitä en oo käyttänyt. Nykyään on UÄ. Tiivisteetkin sinne voi laittaa. Oon kuullut, että niistä tulee jopa inan elastisemmat ja kovettuneita tiivisteitä voi UÄ:ssä elvyttää. Itse testasin kerran tiivisteitä elvyttää, mutta en kyllä hirveesti liputa lopputuloksen kanssa. Mun mielestä oli aikalailla samanlaiset kun ennen ultraääntäkin.

YÄ:ssä ihmiset käyttävät hyvinkin erilaisia pesuaineita, niin tsekkaa vielä että pesuaine ei pilaa tiivisteitä. Jotkut UÄ-pesuaineet on aika tiukkoja. Itselläni lähti aikoinaan maalit sylinterin jäähdytysrivoista pois...

Kiitos vinkeistä ! Vissii päivitän letkut uusiin.. letkut on jo menneet vetäläksi banjojen liitosten saumasta,  Jää sit vanha varalle.  Uä pesuris mun ymmärryksen mukaan saippuaa hyvin vähän veden sekaan. Uä tekee sen kovan työn. Esim vahvalla liuottimel saa alumiinin tummumaan.
Ja letkuista.. porvoon mittaletkua moni liputtaa.  Sinne siis malli kädessä ?

T1mppa

Onko tollaisista brembo RC / accossato / muista vastaavista pääsylintereistä oikeesti hyötyä?
Onko eroa Nissinin pääsylkkään (zx6r)?

Missä se mahdollinen ero tulee?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.01.21 - klo:18:15
Onko tollaisista brembo RC / accossato / muista vastaavista pääsylintereistä oikeesti hyötyä?
Onko eroa Nissinin pääsylkkään (zx6r)?

Missä se mahdollinen ero tulee?
Onko ongelmaa jarrujen häipymisen tai tuntuman kanssa? Jos ei ole niin ihan rahanhukkaa. Esim. Suitsassa vakio pääsylkkä oli kuin kumipalloa puristaisi ja jarrut alko häipymään jo parin kiekan jälkeen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.01.21 - klo:18:15
Onko tollaisista brembo RC / accossato / muista vastaavista pääsylintereistä oikeesti hyötyä?
Onko eroa Nissinin pääsylkkään (zx6r)?

Missä se mahdollinen ero tulee?
Hydraulinen suhde (pääsylinterin poikkipinta-ala vs jarrumäntien poikkipinta-ala), ja jarruvivun välityssuhde (akselointipisteiden välinen etäisyys vs otepinnan etäisyys akselointipisteestä) vaikuttavat ainakin siihen millaista voimaa ja liikettä jarruvipuun tarvitaan.
Jarruvivun vapaa liike vaihtelee myös, ja joissakin jopa säädettävissä?

Mulla oli 05 6R ssä vakio ja brembo 19 rcs, ja tykkäsin brembosta enemmän kun tykkään kovasta ja lyhytliikkeisestä kahvasta. Teräspunosletkut ja uudemman vuosimallin nissinit (ne mitä kaikki vaihtaa noihin vanhoihin).
Bimmerissä oli bermbon(?) orkkis joka oli muuten hyvä mut ihan liian pitkäliikkeinen mun makuun, joten vaihdoin siihenkin brembon 19 rcs, ja tykkäsin. Teräspunosletkut ja orkkis brembon satulat.

Ja brembossa stumppikahva johon mahtuu kaks sormea.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

02.01.21 - klo:14:49 #619 Viimeisin muokkaus: 02.01.21 - klo:14:55 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.01.21 - klo:00:14
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.01.21 - klo:18:15
Onko tollaisista brembo RC / accossato / muista vastaavista pääsylintereistä oikeesti hyötyä?
Onko eroa Nissinin pääsylkkään (zx6r)?

Missä se mahdollinen ero tulee?
Onko ongelmaa jarrujen häipymisen tai tuntuman kanssa? Jos ei ole niin ihan rahanhukkaa. Esim. Suitsassa vakio pääsylkkä oli kuin kumipalloa puristaisi ja jarrut alko häipymään jo parin kiekan jälkeen.

Ei häivy jarrut eikä tuntumakaan muutu. Jämpti on, eikä mitään kumipallomaisuutta.
Vakio satulat, kawan jarrupalat, galferin levyt, goodridge teräspunosletkut, vakio pääsylinteri ja vakio kahva. Ja tietty titaaniset jarrusatulan pultit! stoppie_gif Tuollainen setti on nyt.

Voipi olla, että ei tätä komboa ole edes kärkikuskit aikoinaan päivitelleet.

Mutta kuten Mr. Murmela tossa sano, niin liikkeen pituus on aikalailla ainut, mihin voi tällä kertaa vaikuttaa.
Taidampa laittaa eurot jarrupaloihin!

T1mppa

Mites noi tuulenohjaimet, jotka ohjaa viileää ilmaa satuloille?

Uhka vai mahdollisuus?

Jone

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.01.21 - klo:13:12
Mites noi tuulenohjaimet, jotka ohjaa viileää ilmaa satuloille?

Uhka vai mahdollisuus?

Turhaa, laita rahat vaa jarrupaloihin.  :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.01.21 - klo:13:12
Mites noi tuulenohjaimet, jotka ohjaa viileää ilmaa satuloille?

Uhka vai mahdollisuus?
Jos sulla on jotku mallikohtaiset mitkä on speksattu tuulitunnelissa, niin sitte ok. Jotku geneeriset on vähän niin ja näin säkästä riippuen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

12.01.21 - klo:10:18 #623 Viimeisin muokkaus: 12.01.21 - klo:10:50 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Jone - 03.01.21 - klo:20:23
Turhaa, laita rahat vaa jarrupaloihin.  :)

Noin  wave_1 stoppie_gif
Hitto olikin vähän kalliimpia  :D Mutta josko nää motivois keskittymään jarruttamiseen. Veikkaan, että turva-alueet pölisee joka ratapäivällä ens kesänä!
https://www.motopartsoutlet.at/Content/documents/items/de/SBS_ROAD-RACING-FLYER_2020.pdf

T1mppa

25.01.21 - klo:12:00 #624 Viimeisin muokkaus: 29.07.21 - klo:12:10 käyttäjältä T1mppa
Tilasin jarrupalat edullisuuden takia parista eri paikasta. Nyt tuli hienossa purkissa. Tällaisen tunnelman kaikki race-osat pitäisi luoda  beer_2




T1mppa

Onhan hienot jarrut nyt! Täysin vakiot zx6r pääsylinteri sekä jarrusatulat.
Nämä SBS DS-2 -jarrupalat vei vakiopaloihin verrattuna tuntuman ja jarrupotentiaalin ihan toiseen luokkaan.

Hymyillen saa annosteltua jarrua juuri sen verran kuin haluaa. Äärimmäisen tarkka toiminta ja potentiaalia riittää, jos joskus tarttee jarruttaa kovempaa.

Mulla on turhan löysä jarrutuksen aloitus ollut aina. Katsotaan, josko näiden jarrupalojen avulla sitä saisi harjoiteltua paremmaksi.

Jarrulevyt ovat Galferin jotkut rata-levyt, että sen verran jarrusetuppi eroaa vaikosta. Teräspunosletkutkin on.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.07.21 - klo:12:08
Onhan hienot jarrut nyt! Täysin vakiot zx6r pääsylinteri sekä jarrusatulat.
Mustat Nissinit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.07.21 - klo:15:23
Mustat Nissinit?

Joo. Kuvassa ajellaan jotain Kymiringin korkkiruuvin tapaista. Sen takia komee asento ja katse kaukaisuudessa.

Powered by EzPortal