Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.07.14 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.07.14 - klo:20:31
Jos et ois ohittanu mua paluusuoran jarrussa, niin antasin semmosen vinkin, jotta ota tiukemmin tuo nelosmutka ja pyri kääntään paluusuoran vasuriin (5.) jo aiemmin. Pääset avaamaan paluusuoralle aikaisemmin ja saat hyvän loppunopeuden ja sitäkautta ohituspaikan. Näky jossain kohtaa juniorin videossa kuinka me ajetaan se erilailla. Toki tulos oli sun kannalta parempi, joten ehkä olen väärässä.

Samaa varmaan haet, mutta kirjoitampa kuitenkin. Vähän hämää toi paluusuoralle avaaminen vasta vitoskanttarilta.

Oleellista omasta mielestä tuolle paluusuoralle tulemisessa on se että saa sen neloskanttarin kunnolla kiinni ja siihen taittaa tarpeeksi myöhään. Eli kolmosesta kunnolla ulkoreunaan, ennen nelosta kaasua pois että mopo kääntyy, neloskanttari kiinni ja kaasu pohjaan aina paluusuoran jarrumerkille asti. Tällöin ainakin itse saan kaasun pohjaan siinä neloskanttarin nurkilla ja vauhtia suoralle sen 220.

Laitetaan vielä semmonen, että jos kaasun käyttö on huonoa tai pitoa heikosti, niin saa sen mopon tuossa myös lapasesta.
Tuo on sellanen paikka, että kusiaisellakin ottaa monia tonnareita kiinni kun monet yrittää sitkeesti ajaa ton kolmosesta asti koko ajan tasasesti kiihdyttämällä, jolloin ei pääse avaamaan kunnolla missään vaiheessa. Mut jatkakee vaan tuolla linjalla niin pääsee vajaatehosellakin ohi muuallakin kuin kahvilan mutkan jarrussa. :P

Ööö, en vieläkään tajunnu miten se nyt sitte pitäs ajaa, vääntäkää mulle rautalangasta pliis?

Hitto kun sais joltain nopeelta kuskilta sellasta videoo, missä näkys jarrukahva+kaasukahva ja vielä rataakin...onnistuiskohan?
Mä kun en tajua datoista hevon hel**ttiä, niin auttas ainakin mua kun olen jotenki jumissa jarrujeni ja avausteni kanssa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.07.14 - klo:22:31

Ööö, en vieläkään tajunnu miten se nyt sitte pitäs ajaa, vääntäkää mulle rautalangasta pliis?


Ei siihen rautalankaa tarvi. Paluusuoran kiihdytyksen aloitusta siirretään aikaisemmaksi. Eli se pyörän keikautus oikealta kyljeltä vasemmalle tarttee tehdä aiemmin mahdollisimman lähellä nelosmutkaa. Paskamaisinta tuossa on ku radalla on aina liian kiire ja neloseen tullaan liian nopeesti ja kellautusta ei silloin oikeen saa onnistuun. Siihen vähän rauhallisemmin, aikainen keikautus ja hanat auki pidon rajamailla.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.07.14 - klo:20:31
Jos et ois ohittanu mua paluusuoran jarrussa, niin antasin semmosen vinkin, jotta ota tiukemmin tuo nelosmutka ja pyri kääntään paluusuoran vasuriin (5.) jo aiemmin. Pääset avaamaan paluusuoralle aikaisemmin ja saat hyvän loppunopeuden ja sitäkautta ohituspaikan. Näky jossain kohtaa juniorin videossa kuinka me ajetaan se erilailla. Toki tulos oli sun kannalta parempi, joten ehkä olen väärässä.

Samaa varmaan haet, mutta kirjoitampa kuitenkin. Vähän hämää toi paluusuoralle avaaminen vasta vitoskanttarilta.

Oleellista omasta mielestä tuolle paluusuoralle tulemisessa on se että saa sen neloskanttarin kunnolla kiinni ja siihen taittaa tarpeeksi myöhään. Eli kolmosesta kunnolla ulkoreunaan, ennen nelosta kaasua pois että mopo kääntyy, neloskanttari kiinni ja kaasu pohjaan aina paluusuoran jarrumerkille asti. Tällöin ainakin itse saan kaasun pohjaan siinä neloskanttarin nurkilla ja vauhtia suoralle sen 220.

Laitetaan vielä semmonen, että jos kaasun käyttö on huonoa tai pitoa heikosti, niin saa sen mopon tuossa myös lapasesta.
Pistä mulle joku sopiva vbo niin mä teen vektorigrafiikan kemoran rataprofiilin päälle tosta kaasusta jarskalle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Määki koitan sekottaa tätä pakka vielä: Kolmosmutkan jälkeen pitää keskittyä siihen että saa avattua mahdollisimma tasasesti ja kovaa siinä suoran pätkällä. Siten että mopo ei kerta kaikkiaan käänny sinne nelosen kanttaria kohti, ellei löysää hetkeks kaasua. On ratkaisevin juttu löytää kolmoseen tullessa oikee linja. Eikä ookkaan ihan helppoo, kun multakin taas viime vkl hukku toi.
Sitten kanttareita hipoen suora linja paluusuoralle. Moposta, vaihteesta ja välityksestä riippuu myös paljon (kilosissa) missä saa kaasun auki.

Eräs tuntematon rataennätyksen haltija on minulle sanonut jo enemmän kuin yhden kerran, että hän pystyy avaamaan vasta pitkällä paluusuoralla mennessä kokonaan...  ...kädetön kun on.

app

Ja vielä: Mä anna 1000 € sille (ei A) kuskille joka seuraavalla kertaa kemorassa ratapäivällä avaa mun mopolla nelosmutkan apeksissa kaasun täysin auki, ja pitää sen siinä paluusuoran jarruun asti. Oletusarvolla että ajaa tuon sektorin "normivauhtia", ja vaihteilla. Datalogger ei valehtele.
Mopossa on kasko, ja kuski saa heittoistuimen mukaan..

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: app - 01.07.14 - klo:22:59
Ja vielä: Mä anna 1000 € sille (ei A) kuskille joka seuraavalla kertaa kemorassa ratapäivällä avaa mun mopolla nelosmutkan apeksissa kaasun täysin auki, ja pitää sen siinä paluusuoran jarruun asti. Oletusarvolla että ajaa tuon sektorin "normivauhtia", ja vaihteilla. Datalogger ei valehtele.
Mopossa on kasko, ja kuski saa heittoistuimen mukaan..

Houkutteleva haaste, mutta tuo sun hevonen on tainnu nakata kaikki ratsastajat selästään. Ja tartteehan se polle kallistaa vasemmalle ennen avausta. Apeksissa ollaan kuitenkin vielä oikealla kylellä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.07.14 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.07.14 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.07.14 - klo:20:31
Jos et ois ohittanu mua paluusuoran jarrussa, niin antasin semmosen vinkin, jotta ota tiukemmin tuo nelosmutka ja pyri kääntään paluusuoran vasuriin (5.) jo aiemmin. Pääset avaamaan paluusuoralle aikaisemmin ja saat hyvän loppunopeuden ja sitäkautta ohituspaikan. Näky jossain kohtaa juniorin videossa kuinka me ajetaan se erilailla. Toki tulos oli sun kannalta parempi, joten ehkä olen väärässä.

Samaa varmaan haet, mutta kirjoitampa kuitenkin. Vähän hämää toi paluusuoralle avaaminen vasta vitoskanttarilta.

Oleellista omasta mielestä tuolle paluusuoralle tulemisessa on se että saa sen neloskanttarin kunnolla kiinni ja siihen taittaa tarpeeksi myöhään. Eli kolmosesta kunnolla ulkoreunaan, ennen nelosta kaasua pois että mopo kääntyy, neloskanttari kiinni ja kaasu pohjaan aina paluusuoran jarrumerkille asti. Tällöin ainakin itse saan kaasun pohjaan siinä neloskanttarin nurkilla ja vauhtia suoralle sen 220.

Laitetaan vielä semmonen, että jos kaasun käyttö on huonoa tai pitoa heikosti, niin saa sen mopon tuossa myös lapasesta.
Tuo on sellanen paikka, että kusiaisellakin ottaa monia tonnareita kiinni kun monet yrittää sitkeesti ajaa ton kolmosesta asti koko ajan tasasesti kiihdyttämällä, jolloin ei pääse avaamaan kunnolla missään vaiheessa. Mut jatkakee vaan tuolla linjalla niin pääsee vajaatehosellakin ohi muuallakin kuin kahvilan mutkan jarrussa. :P

Ööö, en vieläkään tajunnu miten se nyt sitte pitäs ajaa, vääntäkää mulle rautalangasta pliis?

Hitto kun sais joltain nopeelta kuskilta sellasta videoo, missä näkys jarrukahva+kaasukahva ja vielä rataakin...onnistuiskohan?
Mä kun en tajua datoista hevon hel**ttiä, niin auttas ainakin mua kun olen jotenki jumissa jarrujeni ja avausteni kanssa.

Video on työläs, joten kolmen kuvan lanka.

3. mutkasta avataan ulkoreunaan, jolloin näyttää tältä:




Kaasua käytetään melkein kiinni tai siis sen verran pienellä että mopon saa taittumaan. Ja taitto about ulkokanttarin loppuessa. Jos paljon vauhtia, niin taiton aloitus tulee aiemmin. Liikaa vauhtia ei taas saa tappaa, joten vähän joudut itse hakemaan täydellistä lähestymistä.

Eli tästä taitto kohti 4.



Sitten osutaan kiinni 4. kanttariin ja tämä on se kriittisin kohta tästä yhdistelmästä. Tästä kohtaa mopoa pystympään ja normaalisti avaten. Kaasu pohjassa paluusuoran jarruun asti.


Sitten kun tuo avaus onnistuu, niin voi yrittää keksiä miten mopoa saa aiemmin takaisin pystyyn, jolloin saa taas kaasun pohjaan aikaisemmin. Tämä siis parkkeeraamatta mopoa 3-4 mutkien väliin. :)

Sit kun tuo sujuu, niin voidaan katsella miten sinne seuraavaan vois jarruttaa kovaa pitkälle ilman että tarttee kattella kun yamahat kiertää ulkokautta ohi. ;)

Kuvat tästä videosta:

https://www.youtube.com/watch?v=NVcGLOGXnv4

app

01.07.14 - klo:23:21 #112 Viimeisin muokkaus: 01.07.14 - klo:23:27 käyttäjältä app
Kylläpä hienosti selvitit vuorela kuvien kera tämän.

Kuulinko oikein. Ilmeisesti vaihdat nelosen juuri ennen taittoo neloseen? mulla vähän hankalaa toi vaihtaminen tossa, kun olen siinä pikkusuoralla joaikaisemmin vaihtanut, suunnilleen puolivälissä ulkokanttaria.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 01.07.14 - klo:23:21
Kylläpä hienosti selvitit vuorela kuvien kera tämän.

Todellakin, tuosta jopa avausmuuli, kuten minä ymmärsin, KIITOS Vuorela!

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 01.07.14 - klo:23:21
Kuulinko oikein. Ilmeisesti vaihdat nelosen juuri ennen taittoo neloseen? mulla vähän hankalaa toi vaihtaminen tossa, kun olen siinä pikkusuoralla joaikaisemmin vaihtanut, suunnilleen puolivälissä ulkokanttaria.

Joo, siinä 3-4 välillä vaihdan neloselle.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.07.14 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.07.14 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.14 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.07.14 - klo:20:31
Jos et ois ohittanu mua paluusuoran jarrussa, niin antasin semmosen vinkin, jotta ota tiukemmin tuo nelosmutka ja pyri kääntään paluusuoran vasuriin (5.) jo aiemmin. Pääset avaamaan paluusuoralle aikaisemmin ja saat hyvän loppunopeuden ja sitäkautta ohituspaikan. Näky jossain kohtaa juniorin videossa kuinka me ajetaan se erilailla. Toki tulos oli sun kannalta parempi, joten ehkä olen väärässä.

Samaa varmaan haet, mutta kirjoitampa kuitenkin. Vähän hämää toi paluusuoralle avaaminen vasta vitoskanttarilta.

Oleellista omasta mielestä tuolle paluusuoralle tulemisessa on se että saa sen neloskanttarin kunnolla kiinni ja siihen taittaa tarpeeksi myöhään. Eli kolmosesta kunnolla ulkoreunaan, ennen nelosta kaasua pois että mopo kääntyy, neloskanttari kiinni ja kaasu pohjaan aina paluusuoran jarrumerkille asti. Tällöin ainakin itse saan kaasun pohjaan siinä neloskanttarin nurkilla ja vauhtia suoralle sen 220.

Laitetaan vielä semmonen, että jos kaasun käyttö on huonoa tai pitoa heikosti, niin saa sen mopon tuossa myös lapasesta.
Tuo on sellanen paikka, että kusiaisellakin ottaa monia tonnareita kiinni kun monet yrittää sitkeesti ajaa ton kolmosesta asti koko ajan tasasesti kiihdyttämällä, jolloin ei pääse avaamaan kunnolla missään vaiheessa. Mut jatkakee vaan tuolla linjalla niin pääsee vajaatehosellakin ohi muuallakin kuin kahvilan mutkan jarrussa. :P

Ööö, en vieläkään tajunnu miten se nyt sitte pitäs ajaa, vääntäkää mulle rautalangasta pliis?

Hitto kun sais joltain nopeelta kuskilta sellasta videoo, missä näkys jarrukahva+kaasukahva ja vielä rataakin...onnistuiskohan?
Mä kun en tajua datoista hevon hel**ttiä, niin auttas ainakin mua kun olen jotenki jumissa jarrujeni ja avausteni kanssa.

Video on työläs, joten kolmen kuvan lanka.

3. mutkasta avataan ulkoreunaan, jolloin näyttää tältä:




Kaasua käytetään melkein kiinni tai siis sen verran pienellä että mopon saa taittumaan. Ja taitto about ulkokanttarin loppuessa. Jos paljon vauhtia, niin taiton aloitus tulee aiemmin. Liikaa vauhtia ei taas saa tappaa, joten vähän joudut itse hakemaan täydellistä lähestymistä.

Eli tästä taitto kohti 4.



Sitten osutaan kiinni 4. kanttariin ja tämä on se kriittisin kohta tästä yhdistelmästä. Tästä kohtaa mopoa pystympään ja normaalisti avaten. Kaasu pohjassa paluusuoran jarruun asti.


Sitten kun tuo avaus onnistuu, niin voi yrittää keksiä miten mopoa saa aiemmin takaisin pystyyn, jolloin saa taas kaasun pohjaan aikaisemmin. Tämä siis parkkeeraamatta mopoa 3-4 mutkien väliin. :)

Sit kun tuo sujuu, niin voidaan katsella miten sinne seuraavaan vois jarruttaa kovaa pitkälle ilman että tarttee kattella kun yamahat kiertää ulkokautta ohi. ;)

Kuvat tästä videosta:



Hemmetti sinä menisit tuolla kovaa jos lopettasit ton radan keskellä ajelun. Sama pisti silmään jo motoparkissa, että rataa jää käyttämättä monessa paikkaa metritolkulla, mutta silti kyyti on on ihan kohtalaista. Perus ajotekniikka alkaa olemaan ilmeisesti ihan hyvin hanskassa.
Eli pirun hyvä ohje muuten, mutta poimikaa noi kanttarit tiukemmin kiinni, eli lähempää kolmosen sisäkanttaria, lähemmäs 3-4 ulkokanttaria ja karvan lähempää nelosen sisäkanttaria.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Kolmosessa mun käsittääkseni ei hirvesti häviä, jos hiukan myöhäsen mutta samalla kovan jarrun takia ohi vähän meniskin. Nelos- ja vitoskanttarien vierestä ois tietty hyvä ajaa. Ei tossa vuorela paloo kiertele mun mielestä.

Nitrous

02.07.14 - klo:10:22 #117 Viimeisin muokkaus: 02.07.14 - klo:10:24 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: app - 02.07.14 - klo:09:52
Kolmosessa mun käsittääkseni ei hirvesti häviä, jos hiukan myöhäsen mutta samalla kovan jarrun takia ohi vähän meniskin. Nelos- ja vitoskanttarien vierestä ois tietty hyvä ajaa. Ei tossa vuorela paloo kiertele mun mielestä.
Ei kai siinä paljon häviä, mutta kymmenyksiähän tässä itse kukin jahtaa. Ja mahtuuhan sieltä tietty kisassa kivasti ohi jos jättää oven auki.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.14 - klo:08:25
Eli pirun hyvä ohje muuten, mutta poimikaa noi kanttarit tiukemmin kiinni, eli lähempää kolmosen sisäkanttaria, lähemmäs 3-4 ulkokanttaria ja karvan lähempää nelosen sisäkanttaria.

Tekstissä yritin asiaa mainita, kun ei parempiakaan kuvia löytynyt. Videolla nyt taas ajellaan mulle tyypilliseen tapaan ihan mistä sattuu osumaan.

Nelosen kanttariin pitäis osua lähemmäs(kamera katteen vasemmassa reunassa). 3-4 välillä ulkokanttarille mennessä kannattaa olla varovainen, kun rata laskee alta pois ja kanttari on niin alhaalla ettei kannata käyttää. Rataa kannattaa siis käyttää kuvaa enemmän, kunhan tiedostaa että rengas lähtee helposti tasakaasullakin luistoon. 3. kanttari ei ole kovin tarkka paikka, jos homma olis muuten hanskassa. Jostain metrin ehkä vähän reilunkin päästä kanttaria taitaa riittää.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.14 - klo:08:25
Hemmetti sinä menisit tuolla kovaa jos lopettasit ton radan keskellä ajelun. Sama pisti silmään jo motoparkissa, että rataa jää käyttämättä monessa paikkaa metritolkulla, mutta silti kyyti on on ihan kohtalaista. Perus ajotekniikka alkaa olemaan ilmeisesti ihan hyvin hanskassa.

Kuulostaa jo melkein kehulta, sairasta. :D

Ongelma on ollut jo pitkään työn alla, mutta ei ole ihan helpoimmasta päästä selkärankaan siirrettäväksi. Pari perus asiaahan tossa tökkii. Eli 1. oppia pois vanhoista tavoista, joita toteuttanut vuosia. 2. Alastaro on ainoa rata suomessa, jossa voi ajaa turvallisesti ulos.

Motoparkissa toi näkyi kieltämättä vauhdissa pahasti ja asiaa sai yhtään sinne päin vasta kahdessa vikassa setissä sen jälkeen kun sai alle taas toimivan renkaan ja luottoa mopoon takaisin.

murmela

Karrikoituna:
Sisääntulossa metri ulkokanttareeseen; yks kymmenys, mutkassa metri apeksiin; yks kymmenys, ulostulossa metri ulkokanttareeseen; yks kymmenys, kertaa 10 mutkaa on 3 sekunttia per kierros. Ei sitä tosiaan tarvi paljoo kierrellä nii kello ei tykkää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal