Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.14 - klo:10:39
Kuulostaa jo melkein kehulta, sairasta. :D
Yritin muotoilla tuon varovasti, ettei tuu järkytyksenä.  :D
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.14 - klo:10:39
Ongelma on ollut jo pitkään työn alla, mutta ei ole ihan helpoimmasta päästä selkärankaan siirrettäväksi. Pari perus asiaahan tossa tökkii. Eli 1. oppia pois vanhoista tavoista, joita toteuttanut vuosia. 2. Alastaro on ainoa rata suomessa, jossa voi ajaa turvallisesti ulos.
Omalta osalta tuo 70 hepan pois jättäminen kyydistä on helpttanu tuota linjan tarkentamista vaikka on siinä mullakin vielä tekemistä ihan pirusti. Etenkin ulostuloissa tuo tehon puute helpottaa kun pystyy oikeesti sijottamaan mopon siihen kanttarin viereen jos haluaa (ja muistaa).

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.14 - klo:10:39
Motoparkissa toi näkyi kieltämättä vauhdissa pahasti ja asiaa sai yhtään sinne päin vasta kahdessa vikassa setissä sen jälkeen kun sai alle taas toimivan renkaan ja luottoa mopoon takaisin.
Tosta renkaasta puhuttiinkin ohimennen parkissa ja pienen salapoliisityön jälkeen oon päätyny siihen, että rengas olis ihan hyvä, mutta ei vaan toimi samoilla säädöillä kuin Dunlop tai Pirelli.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.14 - klo:10:59
Tosta renkaasta puhuttiinkin ohimennen parkissa ja pienen salapoliisityön jälkeen oon päätyny siihen, että rengas olis ihan hyvä, mutta ei vaan toimi samoilla säädöillä kuin Dunlop tai Pirelli.

Mitäs toimimisen eteen pitäis tehdä? Kokeillut geometrian muutokset ei ainakaan silloin auttaneet. Veikkaisin ettei ollut keliinkään oikea rengas.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.14 - klo:11:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.14 - klo:10:59
Tosta renkaasta puhuttiinkin ohimennen parkissa ja pienen salapoliisityön jälkeen oon päätyny siihen, että rengas olis ihan hyvä, mutta ei vaan toimi samoilla säädöillä kuin Dunlop tai Pirelli.

Mitäs toimimisen eteen pitäis tehdä? Kokeillut geometrian muutokset ei ainakaan silloin auttaneet. Veikkaisin ettei ollut keliinkään oikea rengas.

Jos geometriaa on jo käännelty niin lähtisin hakemaan vaimennuksia löysemmälle pito-ongelmiin. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.14 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: app - 02.07.14 - klo:09:52
Kolmosessa mun käsittääkseni ei hirvesti häviä, jos hiukan myöhäsen mutta samalla kovan jarrun takia ohi vähän meniskin. Nelos- ja vitoskanttarien vierestä ois tietty hyvä ajaa. Ei tossa vuorela paloo kiertele mun mielestä.
Ei kai siinä paljon häviä, mutta kymmenyksiähän tässä itse kukin jahtaa. Ja mahtuuhan sieltä tietty kisassa kivasti ohi jos jättää oven auki.  :P

Ikkunatkin kannattaa pitää kiinni kovaa ajaessa. Aerodynamiikka kärsii. Nääs  ass_1

menac

Kertokaas viisaammat miten te ajatte Kemoralla pätkän paluusuoran jälkeinen vasuri - viimeinen vasuri? Enempi kahta apeksia tavoitellen vai pyöreämpinä?
Muualla päin rataa uskoisin edes suunnilleen tietäväni miten ajaa kannattaa, mutta tuo osio hieman hakusessa. Erityisesti kuussatasten linjat kiinnostavat, vai liekö niillä ja tonnisilla paljonkaan tuossa eroa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: menac - 30.07.14 - klo:14:33
Kertokaas viisaammat miten te ajatte Kemoralla pätkän paluusuoran jälkeinen vasuri - viimeinen vasuri? Enempi kahta apeksia tavoitellen vai pyöreämpinä?
Muualla päin rataa uskoisin edes suunnilleen tietäväni miten ajaa kannattaa, mutta tuo osio hieman hakusessa. Erityisesti kuussatasten linjat kiinnostavat, vai liekö niillä ja tonnisilla paljonkaan tuossa eroa.

Jossain määrin kahta apeksia tavoitellen.

Sen kummemmin selittelemättä jos katsoo vaikka tästä ajatusta, niin ei varmaan mene kovin paljoa väärin :)
http://www.karivehniainen.com/content/fi/60/687/11.7.2010%20-%20Video%20Kemoran%20Road%20Racing%20SM-osakilpailusta.html

murmela

Lainaus käyttäjältä: menac - 30.07.14 - klo:14:33
Kertokaas viisaammat miten te ajatte Kemoralla pätkän paluusuoran jälkeinen vasuri - viimeinen vasuri? Enempi kahta apeksia tavoitellen vai pyöreämpinä?
Muualla päin rataa uskoisin edes suunnilleen tietäväni miten ajaa kannattaa, mutta tuo osio hieman hakusessa. Erityisesti kuussatasten linjat kiinnostavat, vai liekö niillä ja tonnisilla paljonkaan tuossa eroa.
Pistä racechronoon tuo haluamasi pätkä yhdeksi sektoriksi. Aja vuorotellen molemmilla tyyleillä, ja katso kummasta sulla tulee keskimäärin parempi sektoriaika. Tod näk kahella apeksilla ajetusta koska se on helpompi ajaa nopeemmin.
Absoluuttisen nopea ajolinja on yleensä jarrussa pyöreempi, eli yksapeksinen, mutta sitten taasen sen ajaminen tietyissä paikoissa on niin hel***in vaikeaa että se on harrastelijalla yleensä hitaampi tapa niissä paikoissa.
Varsinkin tuo kyseinen pätkä on sellainen että siinä on niin paljon tekemistä koko ajan, että yksikin virhe kertautuu/ vaikuttaa helposti koko loppupätkään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

menac

Pitääpä yrittää väsätä toi sektori ja vertailla sen avulla tyylejä. Nyt en meinaa saada paluusuoran vasurin jälkeen pyörää pystyyn, jotta saisi kunnon kiihdytyksen karuselliin ja karusellin ulostulon kanssa myös ongelmia. Eli käytännössä koko yhdistelmä menee helposti puihin kun puuttuu se ajatus että mitä tavoittelee.

Vehniäisen linja on epäilemättä nopea, mutta onko just se jota mun kannattaisi tavoitella... Voi toki olla.
Kiitti vinkeistä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: menac - 30.07.14 - klo:17:59
Pitääpä yrittää väsätä toi sektori ja vertailla sen avulla tyylejä. Nyt en meinaa saada paluusuoran vasurin jälkeen pyörää pystyyn, jotta saisi kunnon kiihdytyksen karuselliin ja karusellin ulostulon kanssa myös ongelmia. Eli käytännössä koko yhdistelmä menee helposti puihin kun puuttuu se ajatus että mitä tavoittelee.

Vehniäisen linja on epäilemättä nopea, mutta onko just se jota mun kannattaisi tavoitella... Voi toki olla.
Kiitti vinkeistä.

Jos reilusti (yli metri) pitää poiketa Wehnän linjasta, niin saa mun mielestä kyllä aika vakuuttavasti esittää perustelua miksi näin kannattaa tehdä ;)

Tuohon paluusuoran vasurin ja karusellin väliin jos jotain ajatusta. Vasuriin noin keskeltä rataa sisään niin kovaa, että pystyy jarruttamaan puoleen väliin mutkaa. Siitä sitten otetaan sisäkanttari loppuosasta montun kohdalta kiinni. Tästä suora linja karuselliin sisäkanttarin viereen. Vasurissa kun tulee tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi ulkona, niin saa mutkien väliin mukavan suora, jossa pääsee avaamaan kunnolla. Vrt. videon linjaan. Onko tämä nyt sitten kahden apeksin linja, jossa se eka apeksi on pari-kolme metriä kanttarista, pyöreää linjaa vai myöhäisen apeksin ajamista? En tiedä, mutta noin sitä itse yritän. Nopeammat korjatkoon jos on ihan metsässä.

Ps. kohta porukka oppii ajamaan tämänkin kovempaa, eikä nitrous pääse enää edes paluusuorallakaan mopollaan ohi :P

paaton

Kuulostaa viisaalta. Olen varmaan itse tähdännyt jarrun sisäkanttariin ja siitä pitkäksi.

menac

Yhtään en Vehniäisen linjoja epäile  :) Sitä vaan hain että poikkeaako kenties tonnisen kisalinjat olennaisesti kusiaisella tavoiteltavista, mutta tuskin sitten niin paljoa.
Kiitokset selostuksesta, kokeiluun viikonloppuna. Mulla jotenkin ollut fiksaatio että tultava sisään siitä kanttarin ihan vierestä ja en ole saanut taitettua niin että ulkokanttarilta olisi päässyt ulos, ja mopo ollut kallellaan. Noinhan se menisi mutulla luontevammin.

paaton

Mulla kyllä taittuu, mutta avaus jää heikoksi. Huomenna testaamaan. Se on mikan syy, jos ajasta ei lähde vähintään sekunttia pois :)

wbaum

04.10.14 - klo:16:06 #132 Viimeisin muokkaus: 05.10.14 - klo:18:15 käyttäjältä pienisopoapina
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.10.14 - klo:12:48
Tallentuipa filmille erittäin tyylipuhdas "metri eteen, metri sivulle" -ohitus. Tohon oli erittäin mukava taittaa perään, vaika en siinä sekunttia kauempaa pysynytkään.

https://www.youtube.com/watch?v=z2kFdS-cDpI&feature=player_detailpage#t=169

Hoihoi offtopc, sähän ajat kahvilan just niinku kielsit mua, eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D Mietinki että onko muilla tota havaittavissa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:16:06
eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D
No mut tolleenhan se ajetaan, että saa mahdollisimman suoran jarrulinjan?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:16:06
Hoihoi offtopc, sähän ajat kahvilan just niinku kielsit mua, eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D Mietinki että onko muilla tota havaittavissa.
Nii-i, ku ei osaa nii ei osaa, ei se sen ihmeellisempää oo.  :-\
Ko päivän ekassa setissä, sen takia ku olin ensimmäistä/toista kertaa tjps bimmerillä kemorassa, nii kaikki oli iha päi helevettii. Pari settii lisää ja päivän parhaaks jäi 15-jotain joten se kertonee mimmosesta taapertamisesta oli kyse, bimmerillä, kemorassa.  murmispalm
Yhen kerran meinas jopa livetä tornin kohalta vasemmalle lepikkoon ennen taittoo. Päivän optimi 13.97 taas kertonee siitä kuinka epätasasta sössimistä ko päivä oli. Yleensä mulla on päivän paras kympän-parin päässä optimista.
Itellä pisti silmään se ett abaut koko päivänä en osunu viimesen vasurin apeksiin, vaikka vauhtia ei ollu koskaan liikaa. Ja noin muuten, 1-5 mutkat osu sinneppäin, mut sit koko loppupätkä iha päi vittuu iha koko ajan.  facepalm
Mut oli sil bimmeril kyl hauska päästellä katsomosuoralla. Vedin jopa kaasu pohjassa pitkät siivut. Harvinaista herqquu mulle.  jibii_gif
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal