Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:17:06
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:16:06
eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D
No mut tolleenhan se ajetaan, että saa mahdollisimman suoran jarrulinjan?
Mä yritin vaan lähinnä selviytyä. Ja linjasta tuli sit mitä tuli. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.10.14 - klo:19:34
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:17:06
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:16:06
eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D
No mut tolleenhan se ajetaan, että saa mahdollisimman suoran jarrulinjan?
Mä yritin vaan lähinnä selviytyä. Ja linjasta tuli sit mitä tuli. :)
No sitähän se kahvilan mutka aina on ;)

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:17:06
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:16:06
eli lähdetään kanttaamaan, pyörän nosto takas pystyyn, jarru ja taitto. ;D
No mut tolleenhan se ajetaan, että saa mahdollisimman suoran jarrulinjan?
Niin tää liitty keskusteluun kuinka tuollainen mutka, miksi noita nyt kutsutaankaan, pitäisi ajaa. Vastaava kuin botnian kikkamutka ja munkin mielestä se tuleekin ajaa tuolla kaavalla. Huomasin vasta omasta kamerasta miten pyörän kallistus tuossa elää ja tästä syntyi varikkokeskustelu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:20:34
munkin mielestä se tuleekin ajaa tuolla kaavalla.
Jos sä funtsit sitä ett pitää päästä apeksiin, ja apeksissa nokan pitää osottaa oikeeseen suuntaan. Niin helppo, ja seminopee, tapa siihen on tuo kahta apeksia mukaileva "suora jarru". Jos taas kädet riittää, niin aja jarrussa hieman pyöreämmällä linjalla, niin se on nopeempi linja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.10.14 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:20:34
munkin mielestä se tuleekin ajaa tuolla kaavalla.
Jos sä funtsit sitä ett pitää päästä apeksiin, ja apeksissa nokan pitää osottaa oikeeseen suuntaan. Niin helppo, ja seminopee, tapa siihen on tuo kahta apeksia mukaileva "suora jarru". Jos taas kädet riittää, niin aja jarrussa hieman pyöreämmällä linjalla, niin se on nopeempi linja.

Mutkaan taitetaan kaasu lähes auki, jolloin mun mielestä on parempi kääntää niin paljon, että voi jarrua varten nostaa pyörää uudestaan pystyyn, jolloin pystyy jarruttamaan kovempaa ja myöhemmin. Tosin eipä olis eka kerta kun me puhutaan samasta asiasta, mutta eri tavalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.10.14 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.10.14 - klo:20:34
munkin mielestä se tuleekin ajaa tuolla kaavalla.
Jos sä funtsit sitä ett pitää päästä apeksiin, ja apeksissa nokan pitää osottaa oikeeseen suuntaan. Niin helppo, ja seminopee, tapa siihen on tuo kahta apeksia mukaileva "suora jarru". Jos taas kädet riittää, niin aja jarrussa hieman pyöreämmällä linjalla, niin se on nopeempi linja.

Mutkaan taitetaan kaasu lähes auki, jolloin mun mielestä on parempi kääntää niin paljon, että voi jarrua varten nostaa pyörää uudestaan pystyyn, jolloin pystyy jarruttamaan kovempaa ja myöhemmin. Tosin eipä olis eka kerta kun me puhutaan samasta asiasta, mutta eri tavalla.


Eri tavalla samasta asiasta, veikkaan. Sehän on vähän mopon luonteestakin kiinni, miten siihen tullaan, moottorijarrua eri tavalla kaikilla, luistokytkintä on tai ei ole. Mulla edelleen ongelma kun ei pää kestä vetää riittävän pitkälle torvi auki siinä suoralla. Niinä harvoina kertoina, kun se osuu, ja pääse 8 s alkusilla sektotiajoilla sen, toiminta on ollut ok.

Mä laitan hevoskengän avauksen lopussa sormet jarrulle, ja ihan kevyesti painan taiton alussa, että kääntyy. Sitten vaan pitäis uskaltaa olla menemättä jarrulle sillon kun silmä sanoo, vaan hetkosen siitä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:22:23
Mutkaan taitetaan kaasu lähes auki, jolloin mun mielestä on parempi kääntää niin paljon, että voi jarrua varten nostaa pyörää uudestaan pystyyn, jolloin pystyy jarruttamaan kovempaa ja myöhemmin. Tosin eipä olis eka kerta kun me puhutaan samasta asiasta, mutta eri tavalla.
Jos jarruttaa pyöreemmällä linjalla, niin koko jarrun ajan pystyy ajamaan hieman nopeammin, koska käännössäkin linja on hieman pyöreempi jolloin myös käännössä voi pitää suurempaa vauhtia, jolloin myöskin apeksiin tulee suuremmalla vauhdilla, ja sen seurauksena avauksessa ja suoralla on enemmän vauhtia. Mutta se tosiaan on huomattavasti vaikeempi linja ajaa.

Mun ymmärtääkseni toi suorempi jarru edellyttää myös tiukempaa kääntöä jne?

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.10.14 - klo:23:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 04.10.14 - klo:22:23
Mutkaan taitetaan kaasu lähes auki, jolloin mun mielestä on parempi kääntää niin paljon, että voi jarrua varten nostaa pyörää uudestaan pystyyn, jolloin pystyy jarruttamaan kovempaa ja myöhemmin. Tosin eipä olis eka kerta kun me puhutaan samasta asiasta, mutta eri tavalla.
Jos jarruttaa pyöreemmällä linjalla, niin koko jarrun ajan pystyy ajamaan hieman nopeammin, koska käännössäkin linja on hieman pyöreempi jolloin myös käännössä voi pitää suurempaa vauhtia, jolloin myöskin apeksiin tulee suuremmalla vauhdilla, ja sen seurauksena avauksessa ja suoralla on enemmän vauhtia. Mutta se tosiaan on huomattavasti vaikeempi linja ajaa.

Mun ymmärtääkseni toi suorempi jarru edellyttää myös tiukempaa kääntöä jne?



Hmm...luulisin, että jarrun loppuosa tulee molemmissa tapauksissa samaa linjaa, sinne vaan päädytään vähän eri tavalla. Ja tosta suorahkon jarrulinhan hakemisesta tulee loppupelin pyöree jarru kunhan jarrumerkki on riittävän myöhäsessä, jolloin pyörää ei ehdi/pysty/joudu nostamaan pystyyn?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.10.14 - klo:10:07
Hmm...luulisin, että jarrun loppuosa tulee molemmissa tapauksissa samaa linjaa, sinne vaan päädytään vähän eri tavalla. Ja tosta suorahkon jarrulinhan hakemisesta tulee loppupelin pyöree jarru kunhan jarrumerkki on riittävän myöhäsessä, jolloin pyörää ei ehdi/pysty/joudu nostamaan pystyyn?

Jos jarrussa ajat alkuosan pystymmässä, niin se pakottaa valuttamaan linjan aikasemmin sisään, koska muutenhan sä ajat jarrusta ulos. Ja koska linja on suorempi/"lähempänä apeksia", on käännön pakko olla terävämpi. Eli se jarrun loppuosakin menee eri tavalla. Ainoo mikä menee samalla tavalla on apeksi ja siitä eteenpäin. Tai no jos hifistellään, niin ei sekään mee täysin samalla tavalla, koska jos vauhtia on apeksissa aavistuksen enemmän, niin avauslinjakin pitää olla ihan aavistuksen suorempi.

Mut sit joo kun kun ei tarvi siihen mutkaan enää apupyöriä eli sitä mopon välillä pystyyn nostamista, niin rupee ajolinjakin muuttumaan jarrussa pyöreemmäks. Koska jos mopo on kokoajan kallellaan, niin pakkohan siin ajolinjassa on koko ajan kaarta olla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Koitetaan ajaa vaan kovaa sinne mutkaan. Sitten kun sektoriaika on 8,5 s, voi meidän tasolla keskittyä radan muihin kohtiin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 05.10.14 - klo:15:58
Koitetaan ajaa vaan kovaa sinne mutkaan. Sitten kun sektoriaika on 8,5 s, voi meidän tasolla keskittyä radan muihin kohtiin.
Mulla tais Hondalla jäädä tohon se puol sekkaa. Osa tosin voiman puutteesta, mutta 0,3-0,4 tulee tosta kahvilan jarrusta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.10.14 - klo:17:43
Lainaus käyttäjältä: app - 05.10.14 - klo:15:58
Koitetaan ajaa vaan kovaa sinne mutkaan. Sitten kun sektoriaika on 8,5 s, voi meidän tasolla keskittyä radan muihin kohtiin.
Mulla tais Hondalla jäädä tohon se puol sekkaa. Osa tosin voiman puutteesta, mutta 0,3-0,4 tulee tosta kahvilan jarrusta.

Viime vuonna sain yhtenä hyvänä päivänä 2 kierroksella 8.56, ja +0,11. Tänä kesänä aristelin parhaan karvan alle 9 s. Tavalliset ajat 9-9.5 s. Jos treenais riittävästi, ja sais varmuutta siihen toimintaan, pitäis pystyä alla 9 aikoja ajamaan joka kierros, mutta....

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.10.14 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.10.14 - klo:10:07
Hmm...luulisin, että jarrun loppuosa tulee molemmissa tapauksissa samaa linjaa, sinne vaan päädytään vähän eri tavalla. Ja tosta suorahkon jarrulinhan hakemisesta tulee loppupelin pyöree jarru kunhan jarrumerkki on riittävän myöhäsessä, jolloin pyörää ei ehdi/pysty/joudu nostamaan pystyyn?

Jos jarrussa ajat alkuosan pystymmässä, niin se pakottaa valuttamaan linjan aikasemmin sisään, koska muutenhan sä ajat jarrusta ulos. Ja koska linja on suorempi/"lähempänä apeksia", on käännön pakko olla terävämpi. Eli se jarrun loppuosakin menee eri tavalla. Ainoo mikä menee samalla tavalla on apeksi ja siitä eteenpäin. Tai no jos hifistellään, niin ei sekään mee täysin samalla tavalla, koska jos vauhtia on apeksissa aavistuksen enemmän, niin avauslinjakin pitää olla ihan aavistuksen suorempi.

Mut sit joo kun kun ei tarvi siihen mutkaan enää apupyöriä eli sitä mopon välillä pystyyn nostamista, niin rupee ajolinjakin muuttumaan jarrussa pyöreemmäks. Koska jos mopo on kokoajan kallellaan, niin pakkohan siin ajolinjassa on koko ajan kaarta olla.

En minä kyllä ymmärrä miten sinä ajattelet ajaa tuon jos oot valuttamassa ajoissa sisään. Kovalla jarrulla sinne ulkolaitaan (silleen ettei ulkopuolella oo enää tilaa toiselle mopolle). Siellä ruudun 31(?) päällä nopeesti romut tonttiin ja kun keula osottaa oikeeseen suuntaan niin torvi auki. Tuo onnistuu ehkä joka kymmenes kierros kun yleensä loppuu vauhti kesken, mutta kun onnistuu niin tuossa avauksessa pääsee tolla munkin tehohirmulla*) välillä kuittaamaan tonnareitakin kun ne jarruttelee ton semmosella pyöreellä linjalla radan keskivaiheilla mopo koko ajan kallellaan suunnan muuttumista odotellen.

*)Löysin eilen dynolapun vuodelta 2011 ja kyllä siinä on ihan 108 heppaa takasella ton mukaan...tai siis on ollu. Tosin AFR-käppyrä on ihan hirveetä katottavaa, joten en ainakaan samalle pajalle vie tota enää. Pitää perushuollon jälkeen kiikuttaa toi Vittaniemen penkkiin (siinä penkissä toi ei varmaan anna edes sataa heppa takapallolle) jos vaikka siellä sais ton AFR:n edes suurinpiirtein tontille. Samalla vois sytkäkarttaa vähän (=paljon) kääntää aikasemmalle kun 98:lla tulee ajettua pelkästään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Kyllä mä olen tässä samoilla linjoilla Nitrousin kanssa. Linjoista viis, kunhan siinä vasurin jälkeisellä suoralla toiminta on agressiivista, eikä tapeta vauhtia jarulla. Niin pitkään torvi auki, että on vaikeeta saada kääntymään alussa riittävästi, ja sen ekan sisäkanttarin kohdilla vasta alkaa jarru. Ja se käännös mieluiten ihan paikallaan siellä kaukana ulkona. Niin ne tekee metä nopeemmatkin.
Ihan turha etsiä mitään pyöreyttä siihen sisääntulolinjaan, kun se menee mistä menee, kunhan tullaan riittävän kovaa loppuun asti.

Mikko K.

Eikös tuohon valita linja aina sen mukaan kummalta puolen on menossa edellä olijoista ohi :P

Powered by EzPortal