Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

T1mppa

06.10.14 - klo:15:46 #165 Viimeisin muokkaus: 06.10.14 - klo:15:48 käyttäjältä T1mppa
Kemora ei ole mulla niitä tutuimpia ratoja, joten turvaudun taas muihin faktoihin.
Tässä yksi ajolinja melko hyvin kuvattuna. Vai jäikö juuri se kriittinen osio pois?
https://www.youtube.com/watch?v=Au4pN83mJTE

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.10.14 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.10.14 - klo:12:24
Vastaus tuohon me tiedetään molemmat, joten mitä jos palattas Palmasista tonne kahvilanmutkaan, jonka toinen meistä taluttaa vähän sinne päin ja toinen ihan päin persettä.
Hypätäänkö kehän alkuun, jossa sanoin "helppo, ja seminopee, tapa siihen on tuo kahta apeksia mukaileva "suora jarru". Jos taas kädet riittää, niin aja jarrussa hieman pyöreämmällä linjalla, niin se on nopeempi linja."
Ett mitä kädettömämpi taluttaja, sitä suorempaa/pystymmässä/ se joutuu sinne jarruttamaan/nostamaan välillä mopoa pystympään sen takia ett ylipäätään selviytyis siitä mutkasta edes jotenkin.


Kattelin tänä kesänä kun Pennan sami tuli siihen KAHVILANmutkaan, eikä mihinkään v**un Palmasiin :D, ja se kyllä näytti mallia miten sinne mennään; Hevosenkengästä avaus hiukan pidemmälle kun muilla. Jarrulle mennessä kosketus jarruun, ja pyörä rajusti oikealle kyljelle. Sitten ilman jarrua niin pitkälle että rata just riittää siellä lopussa. Siinä on ainekset 1.08 aikaan.

Sä voit murmela jatkaa tota vääntämistäs maailman tappiin, ja niin teetkin, mutta se sun kierrosaikas ei kyllä pyöreellä linjalla kaarrellen tossa kohtaa parane.

Sekä Penna että wehnä on nimenomaan painottaneet tässä mutkassa erittäin terävää taittoo siellä perällä, ja malttia odottaa avausta, ennen kun torvi avataan. Kurssit on käyty murmela, oletkos sinä saanut kurssilla, maksaneena asiakkaana asiakkaana opastusta tämänkin mutkan ajamisen? et. Nitrous on täysin oikeassa tässä jäsenten välisessä, eikä tässä nyt palmaskortti auta. Ihan eri tyyppinen mutka sitä paitsi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 06.10.14 - klo:16:55
Kattelin tänä kesänä kun Pennan sami tuli siihen KAHVILANmutkaan, eikä mihinkään v**un Palmasiin :D, ja se kyllä näytti mallia miten sinne mennään; Hevosenkengästä avaus hiukan pidemmälle kun muilla. Jarrulle mennessä kosketus jarruun, ja pyörä rajusti oikealle kyljelle. Sitten ilman jarrua niin pitkälle että rata just riittää siellä lopussa. Siinä on ainekset 1.08 aikaan.

Sä voit murmela jatkaa tota vääntämistäs maailman tappiin, ja niin teetkin, mutta se sun kierrosaikas ei kyllä pyöreellä linjalla kaarrellen tossa kohtaa parane.

Sekä Penna että wehnä on nimenomaan painottaneet tässä mutkassa erittäin terävää taittoo siellä perällä, ja malttia odottaa avausta, ennen kun torvi avataan. Kurssit on käyty murmela, oletkos sinä saanut kurssilla, maksaneena asiakkaana asiakkaana opastusta tämänkin mutkan ajamisen? et. Nitrous on täysin oikeassa tässä jäsenten välisessä, eikä tässä nyt palmaskortti auta. Ihan eri tyyppinen mutka sitä paitsi.
Mä ihan muistelisin että olet myös palmasista ollut aikoinaan erittäin wahvasti abaut sitä mieltä että kalliopennawehnä on sanonut että suoralla jarrulla sissään, ja että se on paras ja nopein linja, jne.  :)

Kyllä juu, hieman eri tyyppinen mutka on kyseessä, koska sisäänmeno rajoittaa huomattavasti jarrussa käytettävän ajolinjan pyöreyttä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis


jaahas, laitetaan tänne muutama kierros ruodittavaksi. Mikä tässä mättää? Tolla tahdilla ku tekis töitä, ei kannattaisi ainakaan urakkahommiin lähteä..
https://youtu.be/MSgXm4DfolM

murmela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.07.15 - klo:22:37

jaahas, laitetaan tänne muutama kierros ruodittavaksi. Mikä tässä mättää? Tolla tahdilla ku tekis töitä, ei kannattaisi ainakaan urakkahommiin lähteä..
Suurin virhe ollee se että vaikka jarruttelet kaikessa rauhassa, niin joudut lopettelemaan jarrun paaaaljon enne apeksia, ja silti menet heti jarrun jälkeen kaasulle, ja sen takia missaat apeksin yleensä aivan täysin (koska työnnät kaasulla mopon irti apeksista), ja lisäksi ulostulokin on sen kaasun takia pyöreä, jolloin joudut odottamaan joka mutkassa 1-5 sekunttia ennen ku pystyt kunnolla avaamaan.

Käytä vaikka sitä kaasua/avaamista indikaattorina; jos et pysty avaamaan lineaarisesti koko ajan kaasua tasaisesti lisäten, olet mennyt liian aikaisin kaasulle.

Ja abaut sama "kuvina":
http://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.07.15 - klo:22:37

jaahas, laitetaan tänne muutama kierros ruodittavaksi. Mikä tässä mättää? Tolla tahdilla ku tekis töitä, ei kannattaisi ainakaan urakkahommiin lähteä..

Jep, apeksit ja avauspaikat hukassa. Liian aikaisin kaasulle, kun mopo ei ole vielä kääntynyt tarpeeksi. Ja kun mennään kaasulle, niin mopo menee sinne mihin keula osoitaa. Sitten tuntuu todennäköisesti että kun yrittää avata enemmän loppuu ulostuloissa rata kesken ja ulkokanttarit pomppii silmille. Kovempaa yrittäessä ei hommasta tunnu tulevan mitään.

Korjaavana toimenpiteenä ensin miettisin paikat missä mennään kaasulle ja mihin mopon pitää silloin osoittaa. Yleensä silloin ollaan sisäkanttarin vieressä ja keula osoittaa johonkin ulkokanttarin puoleen väliin tai loppuun. Sitten vain ajossa malttia sen kaasun avaamisen kanssa eli vaikka vauhti loppuukin jarrussa liian aikaisin niin odotat sinne avauspaikalle ennen kuin menet kaasulle. Kyllä se mutkaan tulo vauhti sieltä löytyy sitten helposti, kunhan saa tämän asian ensin korjattua. Kunhan alussa löytää ne paikat suht tontille, niin ei haittaa vaikka olisi avaus myöhässä. Sitä avauskohtaa on sitten helppo hakea kohdalleen, kunhan saa perusajamista kuntoon. Näin ainakin omien kokemusten perusteella, kun ihan saman asian kanssa tapellut ja näyttää lähes kaikki muutkin tappelevan vähintään keväisin.

Todella hyvä esimerkki aiheesta on Kemoran kahvilan mutka. Videossa keula osoittaa kahvilaan kun menet kaasulle. Pääset kuitenkin varsinaisesti avaamaan vasta kun keula osoittaa bunkkereiden/kaiteen päähän. Vastaavasti vähän odottamalla mopo kääntyy siihen sisäkanttarin lopun kohdalle osoittamaan kohti bunkkereiden/kaiteen päätä ja voi suoraan avata tehokkaasti. Aikaa säästyy varmaan lähemmäs pari sekuntia ihan vain tuossa kohtaa.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.07.15 - klo:22:37jaahas, laitetaan tänne muutama kierros ruodittavaksi. Mikä tässä mättää? Tolla tahdilla ku tekis töitä, ei kannattaisi ainakaan urakkahommiin lähteä..

En nyt ala paukuttelemaan henkseleitä täydellisellä suorituksella, mutta gomorran takalenkki meni jonkun kerran ihan jees, vaikka vauhtia vois olla vähän enemmänkin.
videossa gopro katsoo vähän liian alas, mutta nytpähän näkee kanttarit aika hyvin. Kioskin mutkassa ei ollut kertaakaan hyvä fiilis, mutta nopeudesta suurinpiirtein näkee mihin asti löysätään ja mistä aletaan availla.
https://www.youtube.com/watch?v=ViIfh6T1WfU

raukkis

Onkohan liikaa pituutta miehessä kun näemmä päässä osittain tiedostetut asiat, joihin on yrittänyt kiinnittää huomiota ei vaan käytännössä toteudu. Ehtii vissiin tieto kadota pään ja käsien välillä. No ei se auta kuin yrittää keskittyä noihin juttuihin vielä enemmän ajatuksen kanssa. Sunnuntaina sitten enkat paukkuu :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:08:29
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 02.07.15 - klo:22:37jaahas, laitetaan tänne muutama kierros ruodittavaksi. Mikä tässä mättää? Tolla tahdilla ku tekis töitä, ei kannattaisi ainakaan urakkahommiin lähteä..

En nyt ala paukuttelemaan henkseleitä täydellisellä suorituksella, mutta gomorran takalenkki meni jonkun kerran ihan jees, vaikka vauhtia vois olla vähän enemmänkin.
videossa gopro katsoo vähän liian alas, mutta nytpähän näkee kanttarit aika hyvin. Kioskin mutkassa ei ollut kertaakaan hyvä fiilis, mutta nopeudesta suurinpiirtein näkee mihin asti löysätään ja mistä aletaan availla.
Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:10:59Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.

Sinänsä mukava kuulla että sun mielestä RSV:llä pitäis päästä alle 10:n :) . En kuiteskaan usko, että tällä mun ajolla juurikaan onnistuu. aiemmin olen ajanut tuon kulmikkaammin, mutta kierrosajat ei siitä tykkää. jossain syksyn pätkässä pari 748 dukatia ajoi tuon mutkan todella nopeasti samalla linjalla. Takalenkkihän on 1 mutka ja itse olen apexin katsellut siihen suoran pätkälle, eikä se suinkaan ole sisäreunassa vaan melko keskellä rataa ja mieluummin juuri siellä ulkoreunassa, eli sen puolesta tulkitsit ajoa ihan oikein.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:10:59Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.

Sinänsä mukava kuulla että sun mielestä RSV:llä pitäis päästä alle 10:n :) . En kuiteskaan usko, että tällä mun ajolla juurikaan onnistuu. aiemmin olen ajanut tuon kulmikkaammin, mutta kierrosajat ei siitä tykkää. jossain syksyn pätkässä pari 748 dukatia ajoi tuon mutkan todella nopeasti samalla linjalla. Takalenkkihän on 1 mutka ja itse olen apexin katsellut siihen suoran pätkälle, eikä se suinkaan ole sisäreunassa vaan melko keskellä rataa ja mieluummin juuri siellä ulkoreunassa, eli sen puolesta tulkitsit ajoa ihan oikein.

Takalenkki on kyllä kaksi mutkaa, joiden välissä avataan melkosen kovaa. Ainakin näissä meidän vauhdeissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Mä tällä hetkellä pääsen nopeammin kahvilan ku ajan päin persettä pyöreäksi kun oikeampi linja terävällä käännöllä. Toisessa on vaan potentiaalia ajaa nopeammin, mutta pitäis saada sisäänmenoon 20-30kmh enemmän vauhtia. Samaa varmaan itellä myös kolmosessa.

murmela

03.07.15 - klo:12:25 #177 Viimeisin muokkaus: 03.07.15 - klo:12:31 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:10:59Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.

Sinänsä mukava kuulla että sun mielestä RSV:llä pitäis päästä alle 10:n :) . En kuiteskaan usko, että tällä mun ajolla juurikaan onnistuu. aiemmin olen ajanut tuon kulmikkaammin, mutta kierrosajat ei siitä tykkää. jossain syksyn pätkässä pari 748 dukatia ajoi tuon mutkan todella nopeasti samalla linjalla. Takalenkkihän on 1 mutka ja itse olen apexin katsellut siihen suoran pätkälle, eikä se suinkaan ole sisäreunassa vaan melko keskellä rataa ja mieluummin juuri siellä ulkoreunassa, eli sen puolesta tulkitsit ajoa ihan oikein.

Ok, eli toisin sanoen sä osaat ajaa helpolla pyöreellä linjalla; jarrutellen ja availlen pääasiassa suorilla. Mutta et osaa ajaa hieman enemmän teknisemmällä ajolinjalla jarrulla apeksiin ja avata apeksista, joka ollee RSV:lläkin ainakin parisen sekunttia nopeempi linja samalla riskitasolla.
Pyöreellä tyylillä ajaen joo, takalenkki on yksi mutka. Mutta nopeammallakin ajolinjalla sen voi ajaa RSV:lläkin, jos haluaa/ osaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

03.07.15 - klo:12:31 #178 Viimeisin muokkaus: 03.07.15 - klo:13:01 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:12:23
Mä tällä hetkellä pääsen nopeammin kahvilan ku ajan päin persettä pyöreäksi kun oikeampi linja terävällä käännöllä. Toisessa on vaan potentiaalia ajaa nopeammin, mutta pitäis saada sisäänmenoon 20-30kmh enemmän vauhtia. Samaa varmaan itellä myös kolmosessa.
Mun mielestä se vähän pyöreempi linja jarrussa on myös nopeempi, mutta riski on isompi, koska vedetään koko ajan kalleellaan, ja vaatii myös enemmän osaamista, jotta se olisi nopea linja.
Kun taasen se hieman terävämpi linja jarrussa on lähes yhtä nopee, mutta riskiltään hieman pienempi koska mopo on enemmän aikaa pystymmässä, ja myös hieman helpompi ajaa nopeasti.

Edit; Ja molemmilla linjoillahan tähdätään abaut samaan apeksiin, abaut samaan avaukseen. Hieman pyöreemmällä jarrulla tullaan hieman kovempaa apeksiin, jolloin apeksikin on aavistuksen myöhäisempi ja avaus aavistuksen suorempi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:10:59Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.

Sinänsä mukava kuulla että sun mielestä RSV:llä pitäis päästä alle 10:n :) . En kuiteskaan usko, että tällä mun ajolla juurikaan onnistuu. aiemmin olen ajanut tuon kulmikkaammin, mutta kierrosajat ei siitä tykkää. jossain syksyn pätkässä pari 748 dukatia ajoi tuon mutkan todella nopeasti samalla linjalla. Takalenkkihän on 1 mutka ja itse olen apexin katsellut siihen suoran pätkälle, eikä se suinkaan ole sisäreunassa vaan melko keskellä rataa ja mieluummin juuri siellä ulkoreunassa, eli sen puolesta tulkitsit ajoa ihan oikein.

Takalenkki on kyllä kaksi mutkaa, joiden välissä avataan melkosen kovaa. Ainakin näissä meidän vauhdeissa.

Takalenkki on pelonsekaisia avauksia ja jarrutuksia, jotka tuovat joskus myös onnistumisen tunnetta. 3. mutkaan jarruttaminen riittävän myöhään on aika haastavaa ainakin itelle.

Powered by EzPortal