Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:12:23
Mä tällä hetkellä pääsen nopeammin kahvilan ku ajan päin persettä pyöreäksi kun oikeampi linja terävällä käännöllä. Toisessa on vaan potentiaalia ajaa nopeammin, mutta pitäis saada sisäänmenoon 20-30kmh enemmän vauhtia. Samaa varmaan itellä myös kolmosessa.
Mun mielestä se vähän pyöreempi linja on myös nopeempi, mutta riski on isompi, koska vedetään koko ajan kalleellaan, ja vaatii myös enemmän osaamista, jotta se olisi nopea linja.
Kun taasen se hieman terävämpi linja on lähes yhtä nopee, mutta riskiltään hieman pienempi koska mopo on enemmän aikaa pystymmässä, ja myös hieman helpompi ajaa nopeasti.
No juu, uskotaan. Kyllä se hiukan riskimmältä tuntuu vetää lintallaan maksijarrua. Pääsen parhaimmillaan alle 9 sektoriaikaan nappisuorituksella pyöreellä "kanttaria mukailevalla linjalla", jos vedän suoran jarrun niin tuntuu että matkalla ulkokanttareelle ehtisin vetää röökin kahvin kanssa ja se on käytännössä aina yli 9sekkaa. Toki riskiä on tosiaan kertaluokan verran vähemmän.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.15 - klo:12:40
Takalenkki on pelonsekaisia avauksia ja jarrutuksia, jotka tuovat joskus myös onnistumisen tunnetta. 3. mutkaan jarruttaminen riittävän myöhään on aika haastavaa ainakin itelle.
Jotenkin tuntuu kun tuota jarrua vetää myöhemmälle niin aina missaa kolmosen sisäkanttarin. En varmaan vedä romuja tarpeeksi tonttiiin vaan. Samoin tuntuu ettei tuu käytettyä tästä syystä myöskään rataa ulkokanttareelta asti vaan kolmasosa jää käyttämättä, siinä kumpareen harjalla käydään.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 03.07.15 - klo:12:40
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.07.15 - klo:10:59Äkkiseltään vilkaisten juuri mitään hyvää en tossa videossa nähnyt, edes takalenkillä, jos tarkastellaan ajolinjaa apeksin ja avauksen osalta. Että sinänsä tommonen 13:sta puolelle menevä aika on ihan hyvä suoritus noin surkeella ajamisella.
Pääosin sä rullasit apeksista läpi ulkokanttareelle ilman avausta, ja varsinainen avaus lähti vasta ulkokanttareelta. Joissakin paikoissa avasit apeksin jälkeen mutta ajolinja meni pyöreeks ulkokanttareelle, eli et saanu nostettuu pyörää pystyyn samalla kun avaat, joten varsinainen avaus jäi taas ulkokanttaareen jälkeiselle pätkälle.
Eli veikkaisin että apeksinopeudet sulla on aika suuret, jolloin päädyt vetämään koko mutkan aika pyöreellä ajolinjalla/ kato sun jarrun käyttöö. Sä päästät jarrun lähes heti taiton jälkeen, koska et voi ajaa jarrulla apeksiin, koska ajat mutkat liian pyöreesti. Sulla on jarrun lopetuksen ja varsinaisen avauksen välissä semmonen 3-4 sekunnin rullaillu mutkassa.

Sinänsä mukava kuulla että sun mielestä RSV:llä pitäis päästä alle 10:n :) . En kuiteskaan usko, että tällä mun ajolla juurikaan onnistuu. aiemmin olen ajanut tuon kulmikkaammin, mutta kierrosajat ei siitä tykkää. jossain syksyn pätkässä pari 748 dukatia ajoi tuon mutkan todella nopeasti samalla linjalla. Takalenkkihän on 1 mutka ja itse olen apexin katsellut siihen suoran pätkälle, eikä se suinkaan ole sisäreunassa vaan melko keskellä rataa ja mieluummin juuri siellä ulkoreunassa, eli sen puolesta tulkitsit ajoa ihan oikein.

Takalenkki on kyllä kaksi mutkaa, joiden välissä avataan melkosen kovaa. Ainakin näissä meidän vauhdeissa.

Takalenkki on pelonsekaisia avauksia ja jarrutuksia, jotka tuovat joskus myös onnistumisen tunnetta. 3. mutkaan jarruttaminen riittävän myöhään on aika haastavaa ainakin itelle.
Kyllä mä siihen sillon tällön jarrutan riittävän myöhään. Silloin kyllä haittapuolena tulee se, ettei saa apeksia enää kiinni. :P Mutta tää oli kyllä paras kuvaus tosta takalenkistä tähän mennessä. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:12:50Jotenkin tuntuu kun tuota jarrua vetää myöhemmälle niin aina missaa kolmosen sisäkanttarin. En varmaan vedä romuja tarpeeksi tonttiiin vaan. Samoin tuntuu ettei tuu käytettyä tästä syystä myöskään rataa ulkokanttareelta asti vaan kolmasosa jää käyttämättä, siinä kumpareen harjalla käydään.

Mulla menee juuri noin, jos sen ajaa kulmikkaasti. Kääntö menee sinne "metsän laitaan" ja kun sieltä lähtee, niin sisälle ei kannata mennä eikä ulkoreunaankaan tarvitse mennä, kun vauhtia ei saa kelattua tarpeeksi. Syöttö päällä ei voi mennä kun siinä on se harjanne. Lisäksi sitten 5-mutka tulee jyrkästi vastaan ja siinä ei voi mennä kaasu auki. Pyöreällä linjalla kaasu on pohjassa 4-mutkasta noustessa ja paluusuoralle saa kunnon vauhdin.
Omalla kohdalla vaan meno on paljon rennompaa pyöreillä linjoilla, kallellaan ajo ei pelota samalla tavalla kuin jarruttelu.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:16:01
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:12:50Jotenkin tuntuu kun tuota jarrua vetää myöhemmälle niin aina missaa kolmosen sisäkanttarin. En varmaan vedä romuja tarpeeksi tonttiiin vaan. Samoin tuntuu ettei tuu käytettyä tästä syystä myöskään rataa ulkokanttareelta asti vaan kolmasosa jää käyttämättä, siinä kumpareen harjalla käydään.

Mulla menee juuri noin, jos sen ajaa kulmikkaasti. Kääntö menee sinne "metsän laitaan" ja kun sieltä lähtee, niin sisälle ei kannata mennä eikä ulkoreunaankaan tarvitse mennä, kun vauhtia ei saa kelattua tarpeeksi. Syöttö päällä ei voi mennä kun siinä on se harjanne. Lisäksi sitten 5-mutka tulee jyrkästi vastaan ja siinä ei voi mennä kaasu auki. Pyöreällä linjalla kaasu on pohjassa 4-mutkasta noustessa ja paluusuoralle saa kunnon vauhdin.
Omalla kohdalla vaan meno on paljon rennompaa pyöreillä linjoilla, kallellaan ajo ei pelota samalla tavalla kuin jarruttelu.
Ei se kolmos-nelos-yhdistelmän "kulmikkuus" sieltä kolmosen jarrumerkistä löydy. :D

Jarrumerkki on molemmilla tavoilla about sama, ero tulee siinä mitä tekee kolmosen ja nelosen välissä. Ite tykkään ampua kovalla kaasulla kolmosesta sinne ulkokanttarille, siellä vähän nostaa, odottaa keulan kääntymistä ja tuutata torven auki. Toi linja on tosin vähän hankala löytää, joten viime vkl ajelin sitä aika tasasella kaarrolla, mikä on ihan toimiva linha sekin, mutta avaamaan pääsee vasta myöhemmin. Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19Ei se kolmos-nelos-yhdistelmän "kulmikkuus" sieltä kolmosen jarrumerkistä löydy. :D

mun mielestä se lähtee just tuosta 3-mutkan jarrusta. Jos sen ajaa pyöreästi, niin voi jättää reilusti enemmän vauhtia, romut maahan ja antaa kääntämisen syödä vauhti pois. Linja menee nätisti koko radan leveydeltä eikä kallistusta tarvi säätää. Kun näkee sen 3:n ja 4:n välisen ulkokanttarin, niin voi alkaa säätää syöttöä riippuen onko varaa. 4 kanttari löytyy helposti ja siitä vaan kaasu auki ja 5 mutkan kanttaria kohti.

Jos sen ajaa kulmilla, niin 3 mutkaan pitää hiljentää enemän ja antaa mennä pidemmälle suoraan. siellä taitto ja sen jälkeen voi kiihdytellä , mutta siinä tulee säätämistä enemmän, kun pitää harjanteella nostaa ja löysätä ja sitten taas taittaa ja lähtä taas syöttämään. sitä en oo kyllä kokeillu, että näyttäs vähän jarrua siinä suoralla, että saa 4-mutkaan paremman lähdön. Keskimäärin kuiteskin siinä pyrkii menemään 5 mutka tiukaksi.

enivei noista kahdesta vaihtoehdosta valitsen yksinkertaisemman :)

Kioskin mutkan yritän ajaa samalla tavalla. pystyjarrun jälkeen vauhtia jää reilusti ja heti romut maahan ja odotellaan että vauhti lähtee pois ja kun sisäkanttura taas löytyy, niin avausta peliin. Ongelma siinä tahtoo olla että on sopiva vauhti mikä jää mutkaan mennessä ja se kohta mistä käännön aloittaa. Jos jompikumpi/kumpikaan ei mätsää, niin mutka menee huonosti.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:16:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.
Eikös se taitos/harjanne/kumpu oo pitkittäin siellä tyyliin 1,5-2metriä ulkokanttarista. Kyllä sen kikserillä ainaki huomaa, että siellä vähän pito vähän toviksi heikkenee. Kikserillä muutenki jos avaa rajusti ulkokanttareelle kolmosesta niin ohjaamossa pitää olla oikeesti käsiä että saadaan 4-5 avauslinja hyväksi.

Vuorela

Pitikin taas katsoa mitä sitä itse töpeksii Kemoralla, kun ei mihinkään pääse. Tuosta esimerkkiä 1:12.8 kierros miten jää apeksit ottamatta, kun hätäilee kaasulle menon kanssa :) Mitään edes etäisesti kulmikasta tule tehtyä vaan sen kuin rullaillaan keskellä rataa menemään. Kahvilasta @raukkis  ihan ok esimerkki miten ekalla kerralla mennään kaasulle vähän aiemmin ja ajolinja menee heti reippaasti leveäksi. Toisella kertaa vähän paremmin malttia ja päästään lähemmäksi apeksia sekä vähän avaamaankin.


Nyt kun tuntuu radankäyttöön ja tarkkuuteen panostus auttaneen, niin mielenkiintoista päästä kokeilemaan miten Kemoralla menee. Todennäköisesti vanhasta tottumuksesta niin kuin ennenkin.

https://www.youtube.com/watch?v=DiLMj-rNFwQ

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:16:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.
Eikös se taitos/harjanne/kumpu oo pitkittäin siellä tyyliin 1,5-2metriä ulkokanttarista. Kyllä sen kikserillä ainaki huomaa, että siellä vähän pito vähän toviksi heikkenee. Kikserillä muutenki jos avaa rajusti ulkokanttareelle kolmosesta niin ohjaamossa pitää olla oikeesti käsiä että saadaan 4-5 avauslinja hyväksi.

Sillä tuota kysyinkin kun jutut vaihtelee montako harjannetta löytyy ja missä kohtaa ne on. Itellä muistikuvia vain tuosta ulkoreunasta, mutta kuten videolta näkyy, niin eipä tuollakaan kierroksella juuri ohjelmaa ollut.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:16:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.
Se radan uloin kolmannes on kallistettu ulospäin. Keskusteltiin (=väiteltiin) sen taitoksen sijainnista viime vuonnakin. Taitos on siellä kolmosta lähempänä aiemmin ja sen yli päätyy jos avaa liian aikaisin. Lähempänä ulkokanttaria sitten taitos lähempänä radan ulkoreunaa, mutta varsinaisesti kannattaa varoo sitä ihan kanttarin viertä, se on enempi ulospäin kallellaan ja kanttarin ja asvaltin välissä on railo, josta saa esim etusen alta jos siihen osuu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:17:48
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:16:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.
Se radan uloin kolmannes on kallistettu ulospäin. Keskusteltiin (=väiteltiin) sen taitoksen sijainnista viime vuonnakin. Taitos on siellä kolmosta lähempänä aiemmin ja sen yli päätyy jos avaa liian aikaisin. Lähempänä ulkokanttaria sitten taitos lähempänä radan ulkoreunaa, mutta varsinaisesti kannattaa varoo sitä ihan kanttarin viertä, se on enempi ulospäin kallellaan ja kanttarin ja asvaltin välissä on railo, josta saa esim etusen alta jos siihen osuu.

Eli puhuit tuosta ensimmäisestä? Missä varmaan porukkaa kaatuu kun ensin ajaa kolmosen leveäksi ja sitten koittaa korjata tilannetta kaasulla.

jiknnn

03.07.15 - klo:18:29 #192 Viimeisin muokkaus: 03.07.15 - klo:18:54 käyttäjältä jiknnn
http://www.karivehniainen.com/content/fi/60/687/11.7.2010%20-%20Video%20Kemoran%20Road%20Racing%20SM-osakilpailusta.html

mun mielestä wehnä ei takalenkillä paljoa nostele, eikä nuo 2 kaveria ihan tuolla keulassa. Muutenkin on melko lepposan olosta menoa, jos unohdetaan että välillä on vähän luikasta :)

... voi onko tää sitä keskiryhmän porukkaa, joita murmis ei oo vielä koulinu.

Edit : En kyllä alunperin tarkoittanut että 2-mutkasta lähtien olis yhtä mutkaa, mutta nämä heput menee melkein 2-3-4 mutkat yhtä mutkaa.

murmela

03.07.15 - klo:18:57 #193 Viimeisin muokkaus: 03.07.15 - klo:19:00 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 03.07.15 - klo:18:29
http://www.karivehniainen.com/content/fi/60/687/11.7.2010%20-%20Video%20Kemoran%20Road%20Racing%20SM-osakilpailusta.html

mun mielestä wehnä ei takalenkillä paljoa nostele, eikä nuo 2 kaveria ihan tuolla keulassa. Muutenkin on melko lepposan olosta menoa, jos unohdetaan että välillä on vähän luikasta :)

... voi onko tää sitä keskiryhmän porukkaa, joita murmis ei oo vielä koulinu.

Edit : En kyllä alunperin tarkoittanut että 2-mutkasta lähtien olis yhtä mutkaa, mutta nämä heput menee melkein 2-3-4 mutkat yhtä mutkaa.
Ei vissiin sit katsota olleenkaan tota samaa videoo missä ne jarruttaa sekä kakkosmutkaan että kolmosmutkaan, ja neloseen himmataan kaasua sen verran ett mopo ehtii kääntyyn.
Vai ootsä juonu jo sen verran perjantaisimaa että rupee näkö ja kuulo heikkeneen...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:17:13
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 03.07.15 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 03.07.15 - klo:16:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.07.15 - klo:16:19
Sitä taitosta on mun mielestä ihan turha pelätä jos avauslinja on kohdallaan kolmosesta. Suhteellisen suoraviivaisesti mennään sen taitoksen yli, joten pikku luistot siinä ei haittaa. Ihan kanttariin kiinni ei ulkona kannata mennä vaan jättää jonkun vajaa puol metriä marginaalia.

Mistä taitoksesta puhut? Siitä puol metriä ulkokanttarista olevasta vai jostain muusta?

Ei kai tuolle välille nyt mitään kauhea kulmikasta saa aikaiseksi kuin tappamalla kaiken vauhdin, niin kuin ei kemoralla noin muutenkaan jos vertaa vaikka Alastaron ajamiseen.
Eikös se taitos/harjanne/kumpu oo pitkittäin siellä tyyliin 1,5-2metriä ulkokanttarista. Kyllä sen kikserillä ainaki huomaa, että siellä vähän pito vähän toviksi heikkenee. Kikserillä muutenki jos avaa rajusti ulkokanttareelle kolmosesta niin ohjaamossa pitää olla oikeesti käsiä että saadaan 4-5 avauslinja hyväksi.

Sillä tuota kysyinkin kun jutut vaihtelee montako harjannetta löytyy ja missä kohtaa ne on. Itellä muistikuvia vain tuosta ulkoreunasta, mutta kuten videolta näkyy, niin eipä tuollakaan kierroksella juuri ohjelmaa ollut.
Se kolmosmutka(kin?) on tehty kolmesta samanlevyisestä asfalttivalusta, ja se uloin (~3m? levyinen) kaistale on hieman kallellaan ulospäin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal