Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 05.07.15 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 03.07.15 - klo:19:57
Kaadun varmaan tuossa kahvilassa suorin vartaloin ensi kerralla vauhdin puutteeseen kun ootan että jopo kääntyy.

Joko kaatui? :P
Mites maanantaina?

raukkis

Kyllä ei tuu mitään yksin yrittäessä. Pitänee alkaa poimia rusinat pullasta ja käydä vaan kisoissa :D Vähän yritin keskittyä kahvilaan ja hevoskenkään. Eipä ne ilman ylimääräistä veto/kisa-apua mee sen paremmin. Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh. Karusellin oikeassa on aiemminkin kenkä raapinut mutta onko ihan yleistä että se siinä kolmosmutkassa ottaa tonttiin. Kisassa kun sitä vauhtia oli reilummin sitä tapahtu useasti. Onko ajo-asento tai linja viturallaan?

murmela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.07.15 - klo:18:10Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh.
Sehä se, sillon ku sattuu ja tapahtuu ja kuski ajaa eniten kovaa ja mopo elää ja koko ajan ohjaamo täynä käsiä ja huh huh ku __tuntuu__ ett mennään kovaa = v***u ku on kivaa = paska kierrosaika.
Ja sit ku on tylsää rentoo rutiini rullailuu ja __tuntuu__ ett mopokin pysähtyy paikoilleen = hyvä kierrosaika.

Se nyt vaan on niin.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

07.07.15 - klo:18:39 #228 Viimeisin muokkaus: 07.07.15 - klo:18:42 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.07.15 - klo:18:10
Kyllä ei tuu mitään yksin yrittäessä. Pitänee alkaa poimia rusinat pullasta ja käydä vaan kisoissa :D Vähän yritin keskittyä kahvilaan ja hevoskenkään. Eipä ne ilman ylimääräistä veto/kisa-apua mee sen paremmin. Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh. Karusellin oikeassa on aiemminkin kenkä raapinut mutta onko ihan yleistä että se siinä kolmosmutkassa ottaa tonttiin. Kisassa kun sitä vauhtia oli reilummin sitä tapahtu useasti. Onko ajo-asento tai linja viturallaan?
Pointti tossa odottamisessa on kai se että alkaa jarru siirtyä luonnostaan myöhemmäksi kun huomaa kuinka pieneksi se vauhti laskee.
Aikanaan sain Kemoran portilla mustaa lippua kun riehuin 12R:n kanssa keskiryhmässä 1.26 aikoja. Silloin Oli nimimerkki Juutana kertomassa miltä ajo näytti ja neuvoi juurikin odottamaan apeksin jälkeen ennen kuin koskee kaasuun.
No tein niin kuin käskettiin ja päivän lopuksi ajoin 1:20 alkuisen ajan aivan helpon tuntuisesti.

Kemora on ainakin mulle vaikea jostain syystä. Edit. Tällä tarkoitan etten ole kympillä tuolla saanut oikein koskaan mitään tuntumaa ajoon.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.07.15 - klo:18:10
Kyllä ei tuu mitään yksin yrittäessä. Pitänee alkaa poimia rusinat pullasta ja käydä vaan kisoissa :D Vähän yritin keskittyä kahvilaan ja hevoskenkään. Eipä ne ilman ylimääräistä veto/kisa-apua mee sen paremmin. Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh. Karusellin oikeassa on aiemminkin kenkä raapinut mutta onko ihan yleistä että se siinä kolmosmutkassa ottaa tonttiin. Kisassa kun sitä vauhtia oli reilummin sitä tapahtu useasti. Onko ajo-asento tai linja viturallaan?
Jos vauhti loppuu kesken niin alkuun vaan kevyemmällä jarrulla sisään ja sitten pikkuhiljaa siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.07.15 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.07.15 - klo:18:10
Kyllä ei tuu mitään yksin yrittäessä. Pitänee alkaa poimia rusinat pullasta ja käydä vaan kisoissa :D Vähän yritin keskittyä kahvilaan ja hevoskenkään. Eipä ne ilman ylimääräistä veto/kisa-apua mee sen paremmin. Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh. Karusellin oikeassa on aiemminkin kenkä raapinut mutta onko ihan yleistä että se siinä kolmosmutkassa ottaa tonttiin. Kisassa kun sitä vauhtia oli reilummin sitä tapahtu useasti. Onko ajo-asento tai linja viturallaan?
Jos vauhti loppuu kesken niin alkuun vaan kevyemmällä jarrulla sisään ja sitten pikkuhiljaa siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.

Näin yritinkin tehdä. Täytyy jättää jarrutus kokonaan pois :D

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.07.15 - klo:18:39
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.07.15 - klo:18:10
Kyllä ei tuu mitään yksin yrittäessä. Pitänee alkaa poimia rusinat pullasta ja käydä vaan kisoissa :D Vähän yritin keskittyä kahvilaan ja hevoskenkään. Eipä ne ilman ylimääräistä veto/kisa-apua mee sen paremmin. Vähän on ristiriitaisen oloinen juttu se odottaminen. Eihän se ny voi kokonaan kaasu olla kiinni. Pakko siinä kurvissa vähän olla vauhtia ettei tarvi paikaltaan alkaa kiihdyttää ja kierrokset nollassa, täh. Karusellin oikeassa on aiemminkin kenkä raapinut mutta onko ihan yleistä että se siinä kolmosmutkassa ottaa tonttiin. Kisassa kun sitä vauhtia oli reilummin sitä tapahtu useasti. Onko ajo-asento tai linja viturallaan?
Pointti tossa odottamisessa on kai se että alkaa jarru siirtyä luonnostaan myöhemmäksi kun huomaa kuinka pieneksi se vauhti laskee.

Tässä tapauksessa toi kaasulla linjan leveeksi ajaminen tuo näppärän yhdistelmän. Eli ei päästä avaamaan joten ei saada suoralle vauhtia. Sit se jarrutetaan pois ja vauhti loppuu kesken, jolloin ollaan taas kaasulla ja linja menee leveäksi. Jos odottaa että pääsee sinne apeksiin josta kunnolla avaamaan, niin saa enemmän vauhtia suoralle ja samalla jarrulla vauhti riittää taas paremmin sinne mutkaan ja odottamistakin tulee paljon vähemmän. Toki samalla tulee paljon helpommaksi jarruttaa myöhemmin, mutta kannattaa ensin saada ne suoranopeudet ok tasolle. Jos ei vauhti riitä, niin rullailee vaan sinne mutkaan. Muu riehuminen on melko turhaa, jos ei pysy ajolinjalla olennaisissa paikoissa.

Nyt kun sitten tekee saman virheen joka mutkassa, niin voi vain ihmetellä miksei homma kehity vaikka kuinka yrittää vääntää kovempaa. Jos taas lähtee riehumaan mutkanopeuden kanssa, niin pääsee ehkä vähän kovempaa mutta varsin nopeasti myös turvalleen vaikka kierrosajat ei ole kovinkaan kummoisia.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 20.08.15 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.15 - klo:18:39
Syynä ehkä se, että jouduit keskittymään ajamiseen, etkä vääntänyt kaasua liian aikaisin.

Edit: Ja kun katsoin viimesimmän videos, niin joo, aina kun maltoit olla koskematta kaasuun liian aikaisin, niin mutka meni hyvin. Sitten puolet mutkista sössit ihan vituiksi liian aikaisella kaasulla.

Ja se miksi olit ihmeissäsi, johtunee siitä että kun ulkokanttare ei joka kerta enää hyökkääkkän silmille, luulet täysin virheellisesti että ajat hitaasti, koska "mitään ei tapahdu".


No mut se on jo aika hyvin, jos sun mielestä menee jo puolet mutkista hyvin :)

Ni siis katoikko tuolta tuubista ton eilisen parin kierroksen videon? -> https://youtu.be/KfFEOFesNkQ
Juu, toi video.

Sanotaan niin päin että puolia mutkista et sössi täysin vituiks kaasulla. :)
Mutta joo, on tuossa selkeästi jotain toivonpilkahdusta nähtävissä edelliseen videoon verrattuna.

Mites meni noin niinku omasta mielestä? Jos hieman enemmän analysoit omaa ajoasi, joko perstuntumalta ja/tai videon perusteella?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.15 - klo:21:34
Juu, toi video.

Sanotaan niin päin että puolia mutkista et sössi täysin vituiks kaasulla. :)
Mutta joo, on tuossa selkeästi jotain toivonpilkahdusta nähtävissä edelliseen videoon verrattuna.

Mites meni noin niinku omasta mielestä? Jos hieman enemmän analysoit omaa ajoasi, joko perstuntumalta ja/tai videon perusteella?

Kolmosmutka mulla tossa isoin ongelma on, en vaan tunnu löytävän hyvää ajolinjaa. Siinä sitten menee se 3-4 väli pieleen ja siinä hävinnee aika paljon (vaikka saankin paluusuoralla saman vauhdin ku vbaum) :) Toine ongelma on se, että edelleenkään en löydä rentoa ajoasentoa oikeelle menevissä mutkissa, mistä lie sekin kiinni, pitää varmaan totella MikkoKoon käskyä ja alkaa kuivaharjottelemaan. Sen ajoasento-ongelman ja rentouden puutteen takia sitten usein joudun korjaamaan yhtä sun toista kesken mutkan, eikä se nyt oikein hyvä juttu oo. Mutta onneks motoparkkia mennään toiseen suuntaan, ni on helpompi ajaa rennosti :)

murmela

21.08.15 - klo:11:34 #234 Viimeisin muokkaus: 21.08.15 - klo:11:36 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 20.08.15 - klo:21:46
Kolmosmutka mulla tossa isoin ongelma on, en vaan tunnu löytävän hyvää ajolinjaa. Siinä sitten menee se 3-4 väli pieleen
Jos etukäteen ajattelet että kolmonen menee vituiks, ja reenaat sitä kymmenen kertaa per setti, niin päivän päätteeksi osaat aivan varmasti ajaa sen kolmosen vituiks, monella eri tavalla.
Kannattais funtsia etukäteen, mikä menee siinä vituiks, ja miten se korjataan, ja sitten ajaa setissä korjatulla tavalla, niin päivän päätteeksi kolmonen ei tuota enää mitään ongelmaa.

Se että ei tunnu löytyvän ajolinjaa, on vaan seuraus sitä edeltävistä virheistä. Eli esim kakkosen ulostulosta/ kolmosen jarrumerkistä/ jarrun alotuksesta.
Veikkaisin että suurin syy on sun ajatusmallissa "Kolmonen on vaikee mutka, joten käännän sinne ajoissa ja menen kaasulle apeksissa."
Jolloin seurauksena on liian aikainen apeksi ja siitä suoraan kaasulla ulkokanttare silmille, aina. Ei se ole sen vaikeempi sössiä, kuin mikään muukaan mutka.

Joku vaikutus voi olla sillä että ykkösmutka kääntyy 65 astetta, kakkosmutka 60 astetta, ja kolmosmutka 120 astetta. Ja yrität ajaa kaikki kolme samalla tavalla, jolloin ykkönen ja kakkonen onnistuu ja kolmonen vituiks. Ehkä.
Varsinkin kun nelonen kääntyy 40 astetta ja vitonen 20 astetta, niin kolmosmutka pitää ajaa täysin eri tavalla kuin mikään muu noista alkulenkin mutkista.

Eli oisko ongelma siinä että aikasemmin valutit kaikkiin mutkiin niin aikasin että kaikki mutkat meni ihan vituiks, ja viimeistelit sössimisen liian aikaisella kaasulla.
Nyt olet saanut ongelmaa korjattua 30-40%, joten kaikki reilusti alle ysikymppiset mutkat menee ok, ja niissä taitto on riittävän pitkällä ja sen seurauksena apeksi on myöskin riittävän pitkällä. Mutta sitten kun mutka onkin reilusti yli ysikymppinen, niin juu ei... Et pysty taittamaan tarpeeksi myöhään, eli olemaan tarpeeksi kauan erossa kanttareesta, jolloin apeksi on liian aikaisessa ja mutkan ihan vituiks viimeistely kaasulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

hel***ti kyl tuo 3-4-5. Nyt koittanut väkisin saada tuohon tolkkua avaamalla isommin kakkosesta, jolloin ei pääse kääntämään liian aikaisin kolmoseen. Nyt kun se onnistuu, jarrulinja on liian suora, jolloin ei saada enää kolmosen sisäkanttaria kiinni.

Nähdäkseni mitä vertsun yms perässä ajanut, niin jos se inni meneekin about oikein, en vaan uskalla mennä tarpeeksi leveesti ja lintallaan kolmosen sisäkanttarista avaukseen, josta päästään nelosta kohti. Rataa jää käyttämättä, jolloin nelosen kohdalta on vaikea olla oikees suunnassa. 

Tässä 3-4 kohtaa on luotto poikaa ja kun ekana päivänä luistatteli etusta reilusti ja päivä loppui kyseisen mopon epäonniseen kaatoon samassa paikassa (josta ei keksitty muuta syytä kuin lämppäreiden kans sekaaminen) niin kylläpä sitä oli taas tekemistä luoton kanssa. Vitosesta eteenpäin nyt ainakin on näkemys mitä siellä pitää tehdä ja suunnilleen luotto kohdillaan, kunhan vaan saa suorituksen osumaan. Samoin ykkönen ja kakkonen, ajatus on kunhan vaan pääsis mukavuuslevelistä yli.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.08.15 - klo:13:35
hel***ti kyl tuo 3-4-5. Nyt koittanut väkisin saada tuohon tolkkua avaamalla isommin kakkosesta, jolloin ei pääse kääntämään liian aikaisin kolmoseen. Nyt kun se onnistuu, jarrulinja on liian suora, jolloin ei saada enää kolmosen sisäkanttaria kiinni.

Samoin ykkönen ja kakkonen, ajatus on kunhan vaan pääsis mukavuuslevelistä yli.
Paljoko sulla on sektoriajat kolmella ekalla sektorilla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.08.15 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.08.15 - klo:13:35
hel***ti kyl tuo 3-4-5. Nyt koittanut väkisin saada tuohon tolkkua avaamalla isommin kakkosesta, jolloin ei pääse kääntämään liian aikaisin kolmoseen. Nyt kun se onnistuu, jarrulinja on liian suora, jolloin ei saada enää kolmosen sisäkanttaria kiinni.

Samoin ykkönen ja kakkonen, ajatus on kunhan vaan pääsis mukavuuslevelistä yli.
Paljoko sulla on sektoriajat kolmella ekalla sektorilla?
Kätevästi näin. Tuossa lauantailta joku setti, sunnuntaina saa kymmenyksen lisätä joka sektoriin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.08.15 - klo:23:14
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.08.15 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.08.15 - klo:13:35
hel***ti kyl tuo 3-4-5. Nyt koittanut väkisin saada tuohon tolkkua avaamalla isommin kakkosesta, jolloin ei pääse kääntämään liian aikaisin kolmoseen. Nyt kun se onnistuu, jarrulinja on liian suora, jolloin ei saada enää kolmosen sisäkanttaria kiinni.

Samoin ykkönen ja kakkonen, ajatus on kunhan vaan pääsis mukavuuslevelistä yli.
Paljoko sulla on sektoriajat kolmella ekalla sektorilla?
Kätevästi näin. Tuossa lauantailta joku setti, sunnuntaina saa kymmenyksen lisätä joka sektoriin.
(13.3 3.1 11.2 5.1)
Ja paljos nelossektori?
Mulla appn bimmerillä 15.43 kierroksella 2.84 11.05 4.97 15.86. Sen takia vaan uteliaisuuttani kysyin kun vertasin omiani 1.08 kierrokseen, että häviän paluusuoran jarruun mennessä vaan 2.1 sekunttia, nii aattelin ett mitäköhän se on sit semisti mua nopeempiin kuskeihin verrattuna.
Eli mulla menee radan loppuosa ihan munilleen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

13.3 kierros on lopputakalenkillä datahärö, samanlainen mistä vuorela laitteli kuvan.

esim tuon 14.6 sektorit on 3.0 11.1 5.1 16.1 18.7 11.4 9.1

Tuossa sattunu 5-6-7 sektorit ok. Näemmä toises setis on painellu nelos-sektoria 15,7-15,9 väliin.

Sulla taitaa olla vahvuus tuo alkupää radasta. Mulla kyl ratapäivä-tuntuma on että paluusuoralta kahvilaan otan about samanvauhtiset kiinni, mutta ne samat karkaa sitten jossain 1-2-3-4 välillä.

Powered by EzPortal