Dataa

Aloittaja murmela, 06.04.12 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

06.04.12 - klo:11:51 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:09:25 käyttäjältä murmela
Halvimmillaan jotain dataa ajostasi saat yhdistelmällä kännykkä + racechrono (ilmaissofta) + 10Hz GPS mokkula (esim Qstarz BT818XT ebaystä) . Kierrosajat 0,01s tarkkuudella ja muutoinkin data on suht kelvokasta jonkinasteiseen ajamisen analysointiin.

5Hz mokkulallakin saa dataa, mutta se on vähän turhan kulmikasta. Kierrosaikatarkkuus on 0,03s.
Ja 1Hz mokkula kelpaa "vain" kierrosaikojen ottoon, 0,1s tarkkuudella.
Kännyyn integroidut gepsit on yleensä 1Hz ja niiden häiriöherkkyys on turhan suuri, joten sijoituksesta ja säkästä riippuen niillä saa kierrosaikoja jollain tarkkuudella.

Racechronon keräämää dataa voit katsella joko suoraan kännykästä.
Tai asentaa racechronon PC/läppärille ja kopioida datat puhelimesta:
RaceChrono for Windows computers
http://www.racechrono.com/download/

Racehronosta datan voi myös exportata eri muodoissa, jolloin datan analysointiin voi käyttää eri softia.
Esimerkkinä mainittakoon .vbo muoto.
Jolloin voi käyttää joko Performance Toolsia, jonka saa tuolta:
http://www.performancebox.co.uk/dlsoftware.html
Tai Circuit Toolsia, jonka saa tuolta:
http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html

Jos joku haluaa/tarvitsee esimerkkejä/opastusta/opetusta ihan step-by-step, niin yksityisviestiä kehiin ja sovitaan jatkosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Hese

Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Hese - 06.04.12 - klo:12:09
Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?
En osaa suositella yhtään mitään, koska en ole koskaan käyttänyt iTuotteita.

Mutta vaihtoehtoja on esim:
Luullakseni ilmainen?
http://itunes.apple.com/tw/app/diablo-super-biker/id451756374?mt=8
ja
Maksullinen
http://gps-laptimer.de/Home.html

Noissa iVehkeissä ongelmana on vissiin lähinnä se, että niitä ei saa naitettua kaikkien standardimokkuloiden kanssa. Vaan mokkuloissa pitää vielä erikseen olla sinänsä aivan täysin turha ja merkityksetön "iHyväksyntä". Ts aiheutetaan tavis käyttäjälle vain täysin turhaa iVitutusta.
Tuolta voi lukea aiheesta enemmän:
http://gps-laptimer.de/Compatibility.html

Ja tosiaan jos ja kun käyttää sitä iVehkeen sisäistä gepsiä, niin sen tarkkuus ja toiminta on sitte mitä on...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tonibergholm

Mulla on muutama nokian symbian luuri (e90 ja 6720 classic) jouten, jos tahtoo sellaisen ratakäyttöön.

poutis

Pari luuria ois hakusessa. Olis tarkoitus reenailla vähän tarkoitushakuisemmin ja ottaa racecrono
käyttöön. Näkis mitä siellä oikeesti tekee...
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

slowrider

19.05.12 - klo:14:12 #5 Viimeisin muokkaus: 19.05.12 - klo:14:15 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: Hese - 06.04.12 - klo:12:09
Löytyykö suosituksia datan keräykseen OSX + iOS -käyttäjille?

Itse pähkäilin tuota myös kun olisi ylimääräinen iphone nurkissa. Senverta tutkin että Harry's GPS LapTimer kaiketi olisi aika hyvä tuohon käyttöön. Latasinkin sen ja testailin ja hyvinhän se toimi sillä omalla gepsimokkulalla. Iphone ei sitten vaan tunnistanut tuota mun erillistä mokkulaa (iBT747A Plus), joten hommasin suosiolla tuohon käyttöön sitten nokian c5:sen ja racechronon...

Kaikki tämähän oli jo edellä mainittu, mutta kuitenkin :)

APRR

21.05.12 - klo:19:50 #6 Viimeisin muokkaus: 21.05.12 - klo:19:52 käyttäjältä APRR
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

slowrider

Tossa screenshotti ekan ajokerran nopeimmalta kierrokselta  :)


Eli hurjat 163km/h Alastaro

Teemu Tanila

21.05.12 - klo:20:35 #8 Viimeisin muokkaus: 21.05.12 - klo:20:39 käyttäjältä Teemu Tanila
Lainaus käyttäjältä: APRR - 21.05.12 - klo:19:50
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h

Viimeks kun olin Alastarolla niin pisti silmään lähtösuoran päässä vauhti, 229km/h ja risat joka oli paras mitä Alastarossa olen saanut RaceChronoon ikinä. Kierrosajassa se ei kyllä näkynyt toivotulla tavalla.

Edit: korjasin lukeman, muisti teki tepposet :)

Teemu

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 21.05.12 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: APRR - 21.05.12 - klo:19:50
Itsekin sosialisoin sukulaiselta vanhan nokia N95:n puhtaasti ajanottokäyttöön. Kaatuessa harmittaa jo ihan tarpeeks pyörä, ajovermeet ja kipeät paikat.. saati kun vielä oma käyttöpuhelinkin hajoais/häviäis.  :)

Mun mielestä RC dataa on helpoin selata ihan RaceChronon PC versiolla.

JA NYT alotetaan keskustelu jota käydään usein hyvinkin kiivaasti Esson tai muun vastaavan polttoaineenjakelupisteen kahvittelutiloissa; Minkälaisia huippuvauhteja on tallentunu teidän dataan eri radoilla ?

Itselläni dataa vain kahdesta radasta:

Alastaro    217,5 km/h
Ahvenisto 198,6 km/h

Viimeks kun olin Alastarolla niin pisti silmään lähtösuoran päässä vauhti, 229km/h ja risat joka oli paras mitä Alastarossa olen saanut RaceChronoon ikinä. Kierrosajassa se ei kyllä näkynyt toivotulla tavalla.

Edit: korjasin lukeman, muisti teki tepposet :)

Teemu

Oli pakko kurkata, 232 oli viime kesän paras Alastarolla. Tänä vuonna siitä jää ainakin kymppi pois.

APRR

Ootteko vielä jatkanut kierrosta noiden ~230 km/h vauhtien jälkeen vai jarrutellut kaikessa rauhassa siellä turva-alueen puolella?  stoppie_gif
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Teemu Tanila

Kyllä ainakin itse koin että tohon omaan lukemaan pitää ensinnäkin neulansilmän avauksen onnistua hyvin ja lisäksi jarrutus jättää kohtuu myöhäiseksi. Hyvin se siitä vielä taittui mutkaan. Tosta ehkä saisi muutaman kilsan vielä hierottua kesän mittaan jos siihen keskittyisi mutta nykysetupilla ja omilla taidoilla ei varmaan juurikaan enempää.

Uskoisin että tähän Alastaron huippunopeuteen saatais kansalliset pohjat Kallion Vesalta. Ellen ihan väärin muista niin Relanderin Jukka postasi org puolella Vesan RaceChrono kierroksen Alastarolta joskus viime vuonna. Löytäiskö joku sitä? Muistan että ihmettelin jo silloin niitä nopeuksia joita Vesa sai jokaisen suoran päähän. Kyllähän se kotari ampuu mutkista miehen käsissä ihan hulluna ja Vesa myös jarruttaa todella myöhään. Mutkanopeudet oli sen sijaan ihan "normaalilla" tasolla jos niin vois sanoa.

Teemu

jk0

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:09:34
Kyllä ainakin itse koin että tohon omaan lukemaan pitää ensinnäkin neulansilmän avauksen onnistua hyvin ja lisäksi jarrutus jättää kohtuu myöhäiseksi. Hyvin se siitä vielä taittui mutkaan. Tosta ehkä saisi muutaman kilsan vielä hierottua kesän mittaan jos siihen keskittyisi mutta nykysetupilla ja omilla taidoilla ei varmaan juurikaan enempää.

Uskoisin että tähän Alastaron huippunopeuteen saatais kansalliset pohjat Kallion Vesalta. Ellen ihan väärin muista niin Relanderin Jukka postasi org puolella Vesan RaceChrono kierroksen Alastarolta joskus viime vuonna. Löytäiskö joku sitä? Muistan että ihmettelin jo silloin niitä nopeuksia joita Vesa sai jokaisen suoran päähän. Kyllähän se kotari ampuu mutkista miehen käsissä ihan hulluna ja Vesa myös jarruttaa todella myöhään. Mutkanopeudet oli sen sijaan ihan "normaalilla" tasolla jos niin vois sanoa.

Teemu
Oli pakko hakea Orgin puolelta kun muistin itsekkin nuo joskus nähneeni. Eli tuolta löytyy:
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/241056-Yleist%C3%A4-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6%C3%A4/page40?highlight=kallion+alastaro

236km/h näyttäisi olleen pääsuoran huiput Kalliolla tuolla kierroksella.

Teemu Tanila

Jeps, löysin ton just ittekin. Kopsaan vielä suoraan tähän niin voi ihmetellä noita nopeuksia koko radan osalta. Tämän oli siis postannut alunperin Moottoripyorailyn_tuki_ry:

"Ja ohessa sitten kierrosajalta 1:17.7 data tähän astisella tarkkuudella. Ensimmäiset ajat ovat Superbike B:ssä ajavan kuskin, keskimmäiset minun ja viimeiset Vesa Kallion.

Pääsuora: 214,2 km/h (209 km/h) 236 km/h
1.Mutka: 111,8 km/h (92 km/h) 104 km/h
Suora: 130,6 km/h (129 km/h) Tämä ihmetyttää, koska tulet mutkan 20 km/h nopeammin, mutta lyhyellä suoralla vauhti kuitenkin lähes sama? (Ei ihmetytä enää saadun selityksen jälkeen) 148 km/h. Eli tuon mutkan VOISI ajaa helpoistikin 120 km/h, mutta sen jälkeen pyörä olisi sen verran lintallaan, ettei pystyisi juurikaan kiihdyttämään ja tämä kostautuisi hieman kierrosajassa. Tämä itseäni n. 10 sekuntia nopeamman rataennätyksen haltijan näkemys aiheesta.
2.Mutka: 73,5 km/h (69 km/h) 71 km/h
Suora: 114,2 km/h (116 km/h) 134 km/h
3. Mutka: 65,4km/h (66 km/h) 61 km/h
Suora: 171,7 km/h (173 km/h) 198 km/h
4. Mutka: 136,0 km/h (120 km/h) 134 km/h
Suora: 193,3 km/h (188 km/h) 213 km/h
5. Mutka: 55,9 km/h (Las Palmas) (52 km/h) 52 km/h
Suora: 175,0 km/h (182 km/h) 202 km/h
6. Mutka: 128,5 km/h (117 km/h) 134 km/h
Suora: 182,8 km/h (179 km/h) 211 km/h
7. Mutka 62,1 km/h (Lemminkäinen) (61 km/h) 63 km/h
Suora: 121,0 km/h (133 km/h) 144 km/h
8. Mutka: 71,2 km/h (66 km/h) 75 km/h
Suora: 121,5 km/h (Huiput ennen vikaa vasuria) (125 km/h) 143 km/h
9. Mutka: 90,2 km/h (82 km/h) 84 km/h
Suora: 92,6 km/h (Ennen kahvilan mutkaa) (96 km/h) 96 km/h
10. Mutka: 38,7 km/h (42 km/h) 47 km/h

Niille jotka haluavat kehittää omaa vauhtiaan, neuvona oli hitaiden mutkien vauhtitason pitäminen maltillisena ja panostaminen mutkasta ulostuloon. Tuolla tavalla on päästy Alastarolla 1:17.7 aikoihin."


Raaseri

Noi on ajettu vakiokatubemarilla. Ei tuossa nyt mitenkään myöhään jarrutukset ole, eikä avauksissakaan mitään sanottavaa. Jarrut on varmaan aika lähellä sitä merkkiä mihin ite pystyisin menemään vakiopelillä, eikä se Öhlinsin keulakittikään jarrumerkkiä ainakaan 10m enempää näissä käsissä siirtäisi.

Alastaro_170911_2.MOV

Tuossa videossa 1.40 kohdassa näkyy B1000 luokan kisakuskiin jarrun eroa parin mutkan ajan. Ellen väärin kattonu datasta, tossa oli 227. Tuommoinen rauhallinen puristava jarrutus, niin ei siinä ihmeitä tarvi tehdä ja saa vakiomopollakin napakasti vauhdin pois. Muuten tuossa setissä oli aluksi apeksit hukassa, kun oli vahingossa jäänyt ABSit päälle eikä oikein tahtonut pysähtyä totutusti. Muuten tuossa setissä em syystä tuli sitten jätettyä jarruvaraa.

Powered by EzPortal