Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Dataa  (Luettu 30839 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turder

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 351
  • Paikkakunta: Klaukkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:21.07.17 - klo:10:58
  • 2006 Honda VTR1000SP-2, 2012 Aprilia RSV4 R aPRC
    • Tuppi Nurin
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 62
Vs: Dataa
« Vastaus #15 : 22.05.12 - klo:11:06 »
Millaisia kyytejä Motoparkin takasuoralle?

Itsellä ei ole vielä GPS-dataa. Joskus 2008-2009 kun pääsin vakio K5 tonnigixerillä mittarin mukaan 262 (nelosella melkein rajoittajaan), olisiko tuossa todellista nopeutta n. 235kmh? Laiskemmalla SP-2 Hondalla meni mittariin (GPS-kalibroitu speedohealer, huippunopeusmuisti) 238km/h viime kesänä. Tuossakin ehkä voi olla kilsan parin heitto, mutta suuntaa-antava :-[

Joskus talvella lueskelin Vauhdin Maailmaa ja siinä oli Korpiahon Bemarista juttua. Kuulemma aika tasan 300kmh meni se :o

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3319
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:36
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Dataa
« Vastaus #16 : 22.05.12 - klo:11:49 »
Millaisia kyytejä Motoparkin takasuoralle?

Itsellä ei ole vielä GPS-dataa. Joskus 2008-2009 kun pääsin vakio K5 tonnigixerillä mittarin mukaan 262 (nelosella melkein rajoittajaan), olisiko tuossa todellista nopeutta n. 235kmh? Laiskemmalla SP-2 Hondalla meni mittariin (GPS-kalibroitu speedohealer, huippunopeusmuisti) 238km/h viime kesänä. Tuossakin ehkä voi olla kilsan parin heitto, mutta suuntaa-antava :-[

Joskus talvella lueskelin Vauhdin Maailmaa ja siinä oli Korpiahon Bemarista juttua. Kuulemma aika tasan 300kmh meni se :o

A-Superbike kuskit kuulema ottaa tonne suoran päähän sen 295-299km/h. Itellä ei tuolta vielä ole mitään dataa, mutta jotain verrokkia voi hakea siitä, että Alastarossa pääsuoralla on n. 230km/h ja Kemoran katsomosuoralla 248km/h meikäläisen hissuttelulla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa Teemu Tanila

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 2
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.06.21 - klo:17:39
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 27
Vs: Dataa
« Vastaus #17 : 22.05.12 - klo:12:01 »
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu

Raaseri

  • Vieras
Vs: Dataa
« Vastaus #18 : 22.05.12 - klo:12:05 »
Ei ole GPS-dataa sieltä. Kalibroidulla Sigmalla muistelen R6R:llä päässeeni 254km/h. En oikein minäkään 300 todelliseen edes nykysuperilla usko.

Poissa Turder

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 351
  • Paikkakunta: Klaukkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:21.07.17 - klo:10:58
  • 2006 Honda VTR1000SP-2, 2012 Aprilia RSV4 R aPRC
    • Tuppi Nurin
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 62
Vs: Dataa
« Vastaus #19 : 22.05.12 - klo:12:19 »
Muistelen, että VM:n jutussa tuo 300 lukema oli tiedonkeruusta (ilmeisesti Bemarin oma GPS:llä varustettuna??). Aika paljon siitä oli juttua, että Suomessa vain Motoparkissa saadaan tuollainen nopeus ja muutenkin oli ihan järkevän oloisesti asia esitetty... tiedä sitten.

Poissa Teemu Tanila

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 2
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 139
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.06.21 - klo:17:39
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 27
Vs: Dataa
« Vastaus #20 : 22.05.12 - klo:12:28 »
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3319
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:36
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Dataa
« Vastaus #21 : 22.05.12 - klo:13:34 »
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu

Myönnettäköön, että tuo laittamani nopeus oli toisen käden tietoa erään b-kuskin suusta. Tiedonkeruukäppyrä olis kyllä hauska nähdä tuolta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa APRR

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 55
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:08.03.19 - klo:20:51
  • Aprillipila RSV4
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 2
Vs: Dataa
« Vastaus #22 : 22.05.12 - klo:14:39 »
Ei muutakuin sunnuntaina joka jätkälle GPS murikka taskuun ja kokeilemaan MutuParkkiin kuinka myöhään sen jarrun uskaltaa jättää  :-X

Mikäli esteri on suotuisa, vehkeet toimii ja mies kestää pystyssä (ollut näitä muuttujia tänä keväänä), niin mulla on ainakin dataa sunnuntai-iltana.
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:19.09.22 - klo:09:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Dataa
« Vastaus #23 : 06.08.12 - klo:09:59 »
Haluatko lisää sektoreita Alastaron rataan?
Ne voi tehdä helposti ihan itte klikkailemalla, tai sitten vaikkapa tälleen:
Puhelimen tai muistikortin tai tietokoneen
RaceChrono\Tracks\ -kansiosta löytyy
Alastaro-track.bin tiedosto.
Poista se.
Ja pistä tämä tilalle:
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3319
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:36
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Dataa
« Vastaus #24 : 06.08.12 - klo:11:13 »
Korpiahohan ajoi pari 1.23 alkuista haamukierrosta Motoparkissa viime kesänä ja Erkka myös jarruttaa todella kovaa ja myöhään, että sikäli siellä on varmaan ihan hyvät lukemat ollu. Itse en kuitenkaan siihen 300km/h todellista usko ennen kuin näen itse login. Veikkaan että siinä on laitettu hitusen lapin lisää, kuulostaahan se paremmalta :)

Teemu

Myönnettäköön, että tuo laittamani nopeus oli toisen käden tietoa erään b-kuskin suusta. Tiedonkeruukäppyrä olis kyllä hauska nähdä tuolta.

255km/h tais olla parhaillaan omat huiput tuolla kesäkuussa. Pitäs kääntää bussipysäkin ulostulossa terävämmin, että sais pyörän aiemmin pystyyn niin ehtis kiihtymään vähän enempi. Samoin jarrua ois varaa jättää tosi paljon myöhemmälle. Eräs a-kuski kertoili samalla reissulla, että bussipysäkki kyllä menee torvi auki, mutta linja on pirun tarkka ja huiput tosiaan pyörii parhaillaan siellä yli 290km/h lukemissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 63
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Dataa
« Vastaus #25 : 06.08.12 - klo:18:31 »
Eki kaulamo ajoi Endurancessa minun mopolla kisassa parhaan keirroksen aikaan 1.27.xx. Se oli 61. eli viimeisen kierros hänellä siinä kisassa. Alla lähes loppuun kulunut Dunlop 8854, eli voi olettaa hänen joutuneen antamaan mutkissa eniten myöten. BMW:n IR-laptimer taltioi jokaisen kieroksen, ja  kaikista kierroksista (90 kpl) suurin huippunopeus koko kisassa oli 278 km/h MITTARINOPEUTTA. Laptimer tallentaa jokaiselta kierrokselta suurimman ja pienimmän nopeuden, mitaten sen takarenkaan abs-rinkulasta
Minun mopossa on täysin sama tekniikka kuin Kuparisen ja Vehniäisen talleissa, pelkästään valot keulassa. Luistoneston asetukset Kuparisen viime vuotiset, ja kartta Vehniäisen tämän vuotinen. Kuitukatteet (kaikki muoviosat takaboksi mukaan lukien) ja kuituvanne takana kompensoivat painonkin siis, mennee jopa alle sallitun Superbigessa. Kuituvanteilla mopon paino on 2-3 kg alle saalitun, jos olen vähennellyt oikein. Katesarjan laskin säästävän 2.5 kg.
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280, ja on hyvin oletettavaa, että suoralla Eki ajoi tasan samaa vauhtia, mihin Eeki, Erkka, Kari ym Parhaat pystyy.
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:19.09.22 - klo:09:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Dataa
« Vastaus #26 : 06.08.12 - klo:22:18 »
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 63
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Dataa
« Vastaus #27 : 06.08.12 - klo:23:46 »
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:19.09.22 - klo:09:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Dataa
« Vastaus #28 : 07.08.12 - klo:00:11 »
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?
Joo nelosella 12250RPM.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 63
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Dataa
« Vastaus #29 : 07.08.12 - klo:00:21 »
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Sun sunnuntain datasta katottuna, toi joko kalibroi itse itsensä, tai sit mittarivirhe on vaan ollut nolla.
Sen näkee siitä että poistumisrullauksessa V_GPS ja Speed on käytännössä identtiset.
Alastaron pääsuoralla vauhissa 173kmh "luisto" on nolla, mutta alkaa sen jälkeen kasvamaan.
V_GPS 216.6kmh, Speed 225.6kmh, eli luisto 4,1% ja sä oot arponu siin 90% kaasulla.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Mielenkiintoiset luvut. Oli muuten eka kerta tuon ensimmäisen setin jälkeen, jonka purit, kun avasin kokonaan kaasun. Wehnä näytti käyrästä että ei mennä täysillä vieläkään Sain 100% sen jälkeen. Piti vaan vääntää niin kovaa se kaasu auki, että tunsi olevan pohjassa. Pitää hankkia isompi rulla. Naapurissa oli kaverilla, ja kehui hyväksi. Ei ole hyvä että joutuu vääntämään ranteen luonnottomaan asentoon. Noin 5% pois kulmasta riittää.
Ovela juttu tuo 4%:n luisto. Ei siis lopu teho kesken näin lyhyellä suoralla, vaikka nelosella siinä mennään?
Joo nelosella 12250RPM.

Uuden race-ecun käyrän mukaan huipputeho löytyy 12870 rpm (192.0 hp), eli lähellä on siinä. Jos oppis avaamaan paremmin, vitoselle ehtisi.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020