Ratahistoriaa

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Turder

Lainaus käyttäjältä: JMH - 02.02.12 - klo:15:45Tää on hienoo, kun on niin paljon opittavaa...

Sanos muuta. "Tieto lisää tuskaa" -fraasi toimii tähän harrastukseen paremmin kuin mihinkään muuhun. Lisäksi yksi parhaista maanpinnalle palauttavista teoista on mennä ekaa kertaa radalle. Aika moni luuli osaavansa ajaa ennen sitä.

1198S

Yx vanhus lisää  Oon kokeilut montaa pyörää Mut sit iski Ducati :P. Vuodesta 2003 alko toi rata maistumaan tosi hyvälle ja kun nuo Kallion veljekset vähän opasti. Sitä ennen enskaa 10v mut rupes olee paikat kipeet :-[ joka päivä oon kyl kontannut radallakin mut eihän se vauhti muuten kasva

PetsuZX

Raikasta pakkaspäivää.

35-vuotias miehenalku, tiedän, näytän ikäistäni nuoremmalta  ???.
Mutta jotta ei oikein lähtisi sivuraiteille, niin itselläni harrastus alkoi vuonna 2008, kun ostin uuden zx6r:n. Kaveri sai houkuteltua Kemoralle kokeilemaan, ja se oli oikeastaan sen jälkeen siinä. Kipinä iski välittömästi.

Muistan esimmäisen ajokerran radalla. Kun kaveri näytti ajolinjoja toinen käsi vyötäröllä ajaen ja minä yritin pysyä perässä.  :'( Mutta, kun tarpeeksi noita kertoja alkoi tulla, nousi vauhtikin vähän. Ja varikolta sai aina vetomiehitä neuvoja ja vastauksia kysymyksiin.  Ja tulee niitä kysysmyksiä esitettyä vieläkin. Huomasin, aika nopeasti aloitettuani, että ensiasennusrenkaat ei tuolla pelaa, ainakaan, kun vauhdit nousee. Ja alustaakin joutuu säädellä, ei ihan mene noilla tehdassäädöillä :)

2010 pyörä vaihtui zx10r -09 malliin. Sillä on tullut käytyä muutaman kerran tuolla Kemoralla. Osaa on tullut siihen vähän vaihdettua, tuota rata-ajoakin ajatellen.
Muutama kaato on ollut lähellä, ja pari kertaa käyty vähän hiekallakin. Mutta omista virheistä, liikaa vauhtia, väärä linja yms. Mukava harrastus ja uusia kavereita löytynyt tuolta varikon puolelta. Radalla niitä ei enää muista :). Kohti ensi kautta...


boy007


Ikää 43. Ostin MTS-620 alunperin hyötykäyttöön. MTS-620:sellä pääsee monee paikkaan minne autolla ei menisi ja sen saa parakattua. Ajotaito oli NOLLA vuonna 2007 ja sen takia menin Ducati Clubin rataharjooitteluun. Kiitos klubin ajo kurssien ehkäpä siksi ei ole liikenteessä tapahtunut mitään.
Radalle olisin halunut säännöllisesti ekasta kerrasta lähtien. Yksinkertasesti duuni tilanne on ollut niin huono ettei renkaisiin, ketjuihin, matkakuluihin,... tai pyörän menetykseen ole ollut varaa. Toivottavasti tää asia muuttuu tänä keväänä.
3v olen haaveillut tehokkaamasta pyörästä. Uutena en pyörää enään usakalla ostaa
mutta joku vanha Ducati 999 voisi olla se oikea. Merkki ei vaihdu lähinnä siitä syystä
että merkkin on tullut tutuksi, hankittua työkalut ja saa itse huollettua. Uutena hankkisin varmaan Yamahan tai Honda.
Säännöllisesti käydään paikallisilla pikkuteillä mutta parempi olisi jos pääsis radalle. Valitettavasti matkaa on kaikille radoille se 3-5h yhteen suuntaan.

Kilvetön ois kiva lelu!

joni

Jukka_R

Tunturi Tiger 1986
Honda NS 125R 1987-1989
Honda CBR 600F 1989-1997
Honda CBR 900RR 1997-2000
Yamaha YZF R1 2000-2004
Kawasaki ZX 10R 2004
Yamaha YZF R1 2004-2008
Yamaha YZF R6R kilvetön 2006-2008
Yamaha YZF R1 2008 ->

Lainapyörinä kisahommissa vm. 1998 R1, Suzuki GSX-R 750 vm. 2001 ja Honda CBR 600RR  vm. 2005

Radalla ensimmäistä kertaa 2001 Hämpyn ajoissa, 2001 perustimme rata-ajoihin painottuvan yhdistyksen Moottoripyöräilyn tuki ry:n ja siitä asti rataa on kierretty enemmän tai vieläkin enemmän. Ensimmäinen ratakaato tuli 2009 sadekelin kisassa Motoparkissa (517 ratapäivä) ja nyt ratapäiviä on siinä 700 pinnassa, karvan alle.

Ensimmäiset kisat 2005 ja sen jälkeen kilpailulähtöjä on tullut muistaakseni 42. Kisat olen viimeiset kolme kautta ajellut katupyörälläni jota nyt tulevalle kaudelle fiksaillaan vähän Wehnän toimesta. Ei suuria muutoksia, mutta pientä alustan huoltoa ja uudet katteet vanhojen ja kuluneiden tilalle.

Olen ainakin toistaiseksi jättäytynyt elämäntapaintiaaniksi ja talvet väännän yrittäjänä ihmisten ongelmien kanssa, joskus niitä ennalta ehkäisten ja kesät sitten pääpaino on mopoilulla.

Ratapuolella tavoitteet ovat lähinnä kehittyminen niin kuskina kuin kouluttajana. Intoa muihin luokkiin kuin Yamaha Center cupiin ei ole. Jos vauhtia tulisi syystä tai toisesta liikaa, niin sitten päivitetään kalustoa vähempitehoiseen ja jatketaan sillä vääntämistä. Toistaiseksi A-lähdön kärki ei ole kokenut minua suureksikaan uhaksi, joten hyvillä mielin voi köröttelyjä kaikessa rauhassa siellä jatkaa.

Kausi alkaa huhtikuun alkupuolella ratapuolen teorian perusteilla (näistä infoa omilla sivuillamme myöhemmin) ja puolivälissä kuuta on sitten Vehniäisen Karin vetämä rata-ajon teoriakurssi, joka menee sitten astetta syvemmälle kilpa-ajon perusteisiin teorian vinkkelistä (nämä päivät jo myynnissä yhdistyksen sivuilla). Kausi loppuu sitten ratailun osalta taas syyskuun lopun kerhokisoihin jos siihen asti elossa ollaan pysytty ja päällisin puolin terveenä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Teemu Tanila

Kirjataan nyt omakin pyörä/ratahistoria tänne niin ei pääse unohtumaan kun tuota ikääkin salakavalasti tulee joka vuosi lisää, nyt mennään 38v kohdalla.

Eka pyörä oli Kawasakin 125RD muistaakseni vuonna 88 tms. Sen korvasi aika nopeasti Yamahan TZR 125 joka olikin astetta kovempi peli :) Sitten oli pyörähommissa muistaakseni parin vuoden tauko jonka jälkeen hommasin Hondan NSF 500 raadon jolla ajelin pari kesää. Tämän jälkeen homma meni reilun 10v pituiselle tauolle.

2005 keväällä innostuin taas ja ostin tuliterän Honda 600 CBR-F:n. Sillä kurvailin maantiellä pari kuukautta ja pyörän ollessa ekassa huollossa tein virheen ja koeajoin siinä odotellessa 2005 vuoden Yamaha R1:n. No sehän piti tietenkin sitten saada kun kerran oli tonnisen makuun päässyt ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Kävin goret lepattaen ekan kerran radalla MP-Tuen ratapäivillä 2005 kesällä Ahvenistolla ja meinasin romuttaa rykkösen siinä samantien. Kävi aika nopeasti siinä ilmi, että omat ajotaidot/pyöränhallinta on aivan surkeita. Ahveniston reissusta ei tullut suurempaa kipinää mutta mulla harrasti pari kaveria ratailua ja tuli lähdettyä samana syksynä vielä kerran motoparkkiin. Olin hommannut 2-osaisen Dainesen nahkapuvun joka oli liian pieni ja hel***in epämukava. Tästä reissusta ei myöskään vielä isompi innostus lähtenyt.

Romutin rykkösen sitten vielä lunariin syksyn viimeisellä ajoreissulla yhdellä mutkapätkällä ihan omaa huolimattomuuttani, onneks ei käynyt ittelle pahemmin. Uusi pyörä piti tietty saada ja se oli Suzukin 2005 1000 GSX-R. Hommasin talven aikana myös kunnollisen 1-osaisen nahkapuvun joka oli tällä kertaa sopiva ja mukava päälläkin. 2006 vuoden aikana hinkkasin tällä katurissalla muistaakseni 19 ratapäivää sekalaisesti kaikkia ratoja. Koukkuun jäin heti ekalla Ahveniston reissulla kun sain ekan kerran polven maahan :) Tämän kesän aikana tuli kehitystä yllättävän hyvin ja pystyssäkin tuli pysyttyä.

2007 oli hieman välivuosi kun olin ulkomailla töissä. Hommasin silti kilvettömän 2006 tonnisen gixxerin jolla kerkesin ajamaan vain 6 kertaa radalla sinä vuonna.

2008 sai yksi kavereistani houkuteltua  mukaan kisahommaan ja kävin ajamassa tuolla samalla pyörällä kolme Superbike-B kisaa olemattomalla menestyksellä. En kuitenkaan ollu ihan viimeinen muistaakseni missään kisassa :)

No intohan kasvaa syödessä ja 2009 aloitettiin Lauslehdon Tatulta ostetulla 2008 tonnisella Suzukilla. Aivan helmi pyörä, ajettavuus todella hieno. Ekassa kisassa Botniaringillä olin aika-ajoissa toinen ja kisassa neljäs joka on edelleen paras kisaviikonloppuni tulosten valossa. Ajoin tänä kesänä muistaakseni 4 tai 5 kisaa ja taisin pyöriä siinä kympin sakissa.

2010 jatkettiin samalla pyörällä mutta homma meni aika lailla perseelleen heti alusta. Kaaduin kolme kertaa kevään aikana ja kolmas kaato Alastarossa hieman ennen Juhannusta romutti pyörän aika huonoon kuntoon ja oma koipi otti ruhjetta siihen malliin että se kesä oli siinä. Laitoin pyörän takas kuntoon aika isolla rahalla ja myin syksyllä pois.

2011 keväällä mietin että vieläkö jaksaa jatkaa ja tulihan se sitten hommattua tuo nykyinen pyörä eli 2011 Kawasaki ZX-10R. Kesä meni pyörää laittaessa/säätäessä ja Pirellin renkaita ihmetellessä (aikasemmin ajanut aina Dunlopeilla). Ajoin vain Kemoran kisan joka meni ihan perseelleen, ei vaan ollu vauhtia ja olin kai 15 tai 16 sijalla.

Tulevana kesänä olisi tarkoitus fiiliksen mukaan katsoa miten kisaaminen jaksaisi innostaa, varmaan 1-3 kisaa tulee ajettua jos ei ihmeempiä esteitä ilmaannu. Parempaa vauhtia pitäisi olla tiedossa kun alkaa olla pyörä säädöissä ja renkaana taas Dunlop.

Monta kertaa meinannu jo jättää koko homman sikseen, eihän tässä mitään järkeä ole, rahat menee kaikki mitä vaan voi laittaa ja sitten vielä pyörä ja mies toisinaan romuna. Sen verran hauskaa ja jännää puuhaa kuitenkin ja paljon kavereita tämän harrastuksen myötä tullut niin hankala tosta vaan irtautua. Eli siis jatketaan kauas näkymättömään tulevaisuuteen mukana pyörimistä mutta koitan ottaa homman rennosti ja nauttia hienosta harrastuksesta :)

Omat parhaat kierrosajat on kaikki vuoden 2009 kisojen aika-ajoista (en jaksa tarkistaa mutta 98% varmuudella näin):

- Botniaring 1.09.9
- Alastaro 1.23.1
- Kemora 1.11.4
- Motopark 1.28.5

Vappuna homma käyntiin taas Alastarossa!

Teemu

Grandi67

44 vuotias pohjalaisäijä ,joka asuu Lahdessa.Oma ratailu alkoi oikeastaan aivan vahingossa pari kesää sitten,kun kaveri sai painostettua ORG:npossujunaan harjoittelemaan.Oli muuten pohjalaiselle kova paikka mennä hitaaseen ryhmään ja vielä kurssille,ja huomata kaiken kukkuraksi olevansa hitaimpia ja taidottomampia koko porukassa Taidot mutka ajamiseen oli kyllä alle nollan>:(. (Kouluttajan paska kun ajo Ahveniston varikon mutkassa ulkokautta ohi taakseppäin katsoen mun ajaessa eniten täysiä :)). No pari kertaa ehti sit käymään vielä Ahvenistolla sinä kesänä ja ajeltua ympyrää siinä 1.55 kantturoissa.
Viime kesänä,tai oikeemmin keväällä ennen lumien lähtöä,iski jostain ratakuume ja hommasin hitaaseen porukkaan ORG:n kausarin.Homma alko aika nihkeesti keväällä.Pelotti kalliin pyörän kaataminen niin pirusti,että ajo oli todella kankeaa ja tikkuista,aattelin jo,et nyt meni kyllä kausikortin hinta aivan hukkaan hedari_1.Kaverit sai sit puhuttuu kokeilemaan keskiporukassa ajamista,ja sehän autto kummasti.Jostain syystä se armoton kaatopelko väisty pois ja ajat asettu siihen keskiporukan hitaammalle puoliskolle.
Sitten tulikin heinäkuun lopulla hommattua edullinen ratakusiainen ja ajaminen alko oikeesti tuntua  hyvältä.Ajat alko olla keskiporukan nopeemmalla puoliskolla ja luotto pyörän pitoon parani koko ajan,kunnes omista virheistä johtuen etunen alta Lemminkäisessä.Tavallaan kaato oli hyväksi,koska kaatopelko häipy pois sen jälkeen(ei sitä näköjään kuole tai vammaudukkaan pahasti,jos kaataa grin_1). Loppukausi menikin sitten opetellessa pikkuhiljaa  ajamaan kovempaa.
Ensikaudella tavoite on oppia ajamaan ja siirtyä nopeeseen,ja yrittää suhteessa samaa kehitystä,kun viime kesänä.
Viime kesän kehitys (Kesän eka ratapäivä>Viimeinen päivä)

Alastarolla 1.55>1.37,5

Kemora 1.47 > 1.24,5

Ja kun halvalla sai,oli pakko panna Kawa myyntiin ja ostaa tilalle K4 Gixxeri,jossa on Öhlinsin alusta ja muut hilppeet. Nyt ei voi syyttää pyörää,jos ei kulje ???

JiiPee66

No niin....
45-vuotias äijän käppänä joka menetti rataneitsyytensä vasta viime vuonna.
Mopojen kanssa olettu touhuumaan vasta vanhemmalla iällä, aluksi pystypyörien kanssa, sitten kokoajan spottisempaan suuntaan.
Nyt ollaan sitten kyykyssä, fyysisesti ja henkisesti.
Kävi nimittäin niin että ensimmäiset kerrat radalla osoittivat että luulo ei ole tiedon värtti.
Luulin osaavani edes jotain mutta....katinkontit....hirrrveetä kohellusta.
Onneksi bemariporukoista löytyi muutama kaveri jotka jakso vähän opastaa (potkia persiille) eteenpäin.
Tulevana kesänä olisi sitten tarkoitus sitten mennä eteenpäin.





carbon

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 04.02.12 - klo:13:26
No niin....
45-vuotias äijän käppänä joka menetti rataneitsyytensä vasta viime vuonna.
Mopojen kanssa olettu touhuumaan vasta vanhemmalla iällä, aluksi pystypyörien kanssa, sitten kokoajan spottisempaan suuntaan.
Nyt ollaan sitten kyykyssä, fyysisesti ja henkisesti.
Kävi nimittäin niin että ensimmäiset kerrat radalla osoittivat että luulo ei ole tiedon värtti.
Luulin osaavani edes jotain mutta....katinkontit....hirrrveetä kohellusta.
Onneksi bemariporukoista löytyi muutama kaveri jotka jakso vähän opastaa (potkia persiille) eteenpäin.
Tulevana kesänä olisi sitten tarkoitus sitten mennä eteenpäin.

Tervetuloa JiiPee66 vain kovasti tännekin puolelle ! Oli kiva tutustua sinuun ja ajellakin muutaman kerran yhdessä. Eikös sulla ole videomatskua Motoparkista ?
Melkein tiedän kun itse kuvasin peukku_1 Alastarolla Äijä meni jo syksymmällä aika kyytiä !
JiiPee66 on suomen top 3 mukavampia miehiä ! Olis lainannut mulle omaa pyöräänsäkin, kun mun oma huilaamassa !
Voin mää koittaa..

Ari

Moro kaikille Tampereelta beer_2 !
Olen 53 v., ei koiria, kolme aikuista lasta ja vaimo :-X . Moottoroiduilla kakspyöräisillä liikkumisen aloitin 1973. Sitten yhdessä välissä oli perheen kasvatus etusijalla, eikä taloudessa ollut viiteentoista vuoteen yhtään konepyörää :'( . Nyt niitä on kolme: Yamahat FJR -06, R1 -09 ja WR 450F -05. Jokaiselle on ollut hyvinkin käyttöä, viime vuonna 23.000 km:n edestä. Ratapäiviä on vielä muihin verraten alkeellisesti, mutta ensi kausi tuo kokemusta kovinkin lisää: MP-Tuen kausikortti on hankittuna, Moottoriliiton lisenssi on lompakossa ja kalenteri näyttää koko ajokaudelle olevan jo nyt täynnä. Osallistun myös YCC:hen tulevana kesänä. Pyörää on hieman fiksattu talven mittaan ja se alkaa näyttää ja tuntua siltä, että alkaa jo hieman odottaa kevättä. Sateisetkin hain perjantaina  reps_1 !
Ajamattomat  kilometrit ovat vielä edessä

Fasu

07.02.12 - klo:13:39 #25 Viimeisin muokkaus: 07.02.12 - klo:18:37 käyttäjältä Fasu1000
Morjens täältä Oulun seudulta.
Pannaan nyt toi ikä paremmaksi,57v. Oulua korostan,koska on kotikaupunki asuinpaikasta riippumatta.Vaimo ja kolme tyttöä sekä Belgian jättikani asunnossa irrallaan.Aloitus 10-vuotiaana,ensimmäinen kunnollinen kilvellinen, Yamaha Trail master,jolla ajoin vuoden kortitta. Crossia CZ 250,Suzuki 250 ja 500 RM. Niillä kroppaan pysyvät muistot. Enduroa sen jälkeen Yamaha,Suzuki. Kevyttä ratailua erikokoisilla japseilla. Yamaha kuitenkin aina ykkösmerkki.Kemoralla heti kun se avattiin. Ratailussa nyt pitkä tauko,mutta pyörättä ei vuottakaan.Kiitos kavereille luottamuksesta kun välillä ei ole ollut omaa. Pyörien entisöintiä ja muutama museokampe,edelleenkin aina jotain viilailtavaa ja lähitulevaisuudessa classic-luokkaan. Imatralla 2010 YCRT:n vieraana. Nyt jäähdyttely kierroksia mielessä,
vaikka kaikenlaista osaa kyllä tilauksessa....Pyörä on vaihtunut 2-3 vuoden välein,kuutiot 100-1300 cc. Homma on täyttänyt kaikki hyvän harrastuksen kriteerit.
Se on vienyt kaiken ajan,rahat ja terveyden. :) Vastapainoksi se on kantanut huonojen päivien yli ja tuonut ystäviä ympäri Suomen.Homma jatkukoon.
Miten pysynyt kunnossa? Lenkkeilemällä ja fysioterapeutin luona välillä.Kuulo on mennyt jo aikaa sitten,mutta okuloita en tarvitse.
VV

M1uQ

22v pärähtää keväällä tauluun. Kausi 2011 oli ensimmäinen. Alkukausi meni PetsuZX:n opastuksessa, joka tuottikin toivottua tulosta. Pyöränä toimi tällöin Suzuki Gsx-R 1000 k8. Nytpä se on hävitetty ja tilalle katseltu kilpapyörää. Joko Bmw s1000rr taikka Suzuki Gsx-r 1000 2010->
Koirakin löytyy.

Mazze

Hyvää iltaa.

24v ratailua aloitteleva tientukko pattijoelta ilmoittautuu forumille.
Pyörä jolla kokeilin ekan kerran radalla oli vm.2002 600 CBR.
Ensimmäisen ratapäiväni kävin vuonna 2009 joka jäi myös ainoaksi sinä vuonna. 2010 hidastelin radalla 3 kertaa ja 2011 kalustonvaihdon venähtäessä hondasta apriliaan, jota sain odottaa n.5kk ehdin radalle vain kerran.

Ensi kesän tavoitteena olisi vakiinnuttaa vauhti keskiryhmän tasolle.

carbon

Lainaus käyttäjältä: Mazze - 08.02.12 - klo:20:52
Hyvää iltaa.

24v ratailua aloitteleva tientukko pattijoelta ilmoittautuu forumille.
Pyörä jolla kokeilin ekan kerran radalla oli vm.2002 600 CBR.
Ensimmäisen ratapäiväni kävin vuonna 2009 joka jäi myös ainoaksi sinä vuonna. 2010 hidastelin radalla 3 kertaa ja 2011 kalustonvaihdon venähtäessä hondasta apriliaan, jota sain odottaa n.5kk ehdin radalle vain kerran.

Ensi kesän tavoitteena olisi vakiinnuttaa vauhti keskiryhmän tasolle.

Pyörä on sairaan hieno ! Kävin sellaista RSVeetä katsomassa. Siinähän on kaikki aprcpswzq lisälaitteetkin...
Voin mää koittaa..

Mazze

Lainaus käyttäjältä: carbon - 08.02.12 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Mazze - 08.02.12 - klo:20:52
Hyvää iltaa.

24v ratailua aloitteleva tientukko pattijoelta ilmoittautuu forumille.
Pyörä jolla kokeilin ekan kerran radalla oli vm.2002 600 CBR.
Ensimmäisen ratapäiväni kävin vuonna 2009 joka jäi myös ainoaksi sinä vuonna. 2010 hidastelin radalla 3 kertaa ja 2011 kalustonvaihdon venähtäessä hondasta apriliaan, jota sain odottaa n.5kk ehdin radalle vain kerran.

Ensi kesän tavoitteena olisi vakiinnuttaa vauhti keskiryhmän tasolle.

Pyörä on sairaan hieno ! Kävin sellaista RSVeetä katsomassa. Siinähän on kaikki aprcpswzq lisälaitteetkin...

Vielä kun oppis ajamaan kunnolla niin pääsis kaikki elektroniikka härvelit hyötykäyttöön...

Powered by EzPortal