Rata- ja katupyörä

Aloittaja carbon, 20.04.12 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

carbon


          Omassa kotikerhossa on vähän väännetty kättä viime aikoina energian ja eurojen laittamisesta jäsenistölle.
Nyt kun alkaa olemaan noita täsmä pyöriä Lappiin, eurooppaan, Cityyn, metsään ym. Voisko laittaa kuitenkin kolmeen kategoriaan noita mopoja.
Esim kyykyt ja pystyt, joilla voi radalla käydä, esim ( RR ja FZ1 ),  Touring +250kg, esim ( Pan European ja Wingit ) ja Custom tyyppiset, esim Intikat ja Harrikat.
Vanhoissa, perinteikkäissä, isoissa kerhoissa alkaa keski-ikä olla +40, lähentelee 50. Tämän tyyppiset kerhot alkaa suosimaan telttaralleja ja matkapyöräilyjä.
Eipä tuossa mitään pahaa ole, mutta toinen käsi ihmettelee että miksei nuoria tule enää mukaan remmiin ?
Harvat nuoret ne aloittaa Wingistä tai Rocketista. Mielestäni monet nuoremmat eivät enää liitykään mihinkään kerhoon, jos johonkin liittyvät niin tällaisiin forumeihin paremminkin.
Mitäs mieltä Mpradan nuoremmat, kiinnostaako kerhot ? Entäs vanhemmat, kuulutteko kerhoihin ? Minkälaisiin ? Mikä on "siviilipyörä" ?
Onko olemassa sellaista yhtälöä että ajelee viikolla Wingillä ja sitten sunnuntaiksi Rytkösellä Kemoraan ? Monellako on Harley ja kyykky samassa tallissa ?
Ei tämä voi olla pelkkä ikäjuttukaan. Itse olen 50 täyttänyt ja ajelen kyykyillä. Ei vain nappaa nuo isot. Onko se jo geeneissä millä sitä ajelee loppuikänsä ?
Onko se vähän sama kun toisella on eko-auto, 60 hv ja samankokoisella, ikäisellä, samaa sosiaaliluokkaa olevalla kaverilla pitää olla väh 300 hv jenkki tai Audi ?
Joskus huvittaa huoltoaseman baarissa kun motoristeja tulee niin voi aika tarkkaan sanoa mikä pyörä kenelläkin on ihan ulkonäön perusteella tai ainakin vaatteista
jo tunnistaa pyörän. Habitus juttuja taitaa olla....
Voin mää koittaa..

Kuulapää

Mikä se kysymys olikaan?  :)

Hese

Itselläni on taulussa noin 40 vuotta, ja en voi kuvitella itseäni ajamassa Wingillä tai GTR:llä. Mulla on aina ollut kyykkypyöriä (+kuralinko), ja tuskin se siitä mihinkään muuttuu.

Tästä tulee ihan mieleen mummovainaan jutut, kun minä nuorena kollina kuuntelin "sitä rokkia" ja hän taas einogröniä; "kyllä sinäkin sitten vanhemmalla iällä alat kuuntelemaan einogröniä". 30 vuotta myöhemmin, enkä vieläkään kuuntele eikkaa vaan "rokkia".

Nitrous

Oma näkemys kerhoista on se, että ne eivät tarjoaisi minulle juuri mitään lisäarvoa harrastukseen tällä hetkellä. Aktiivinen toiminta yhdessä Suomen suurimmassa mp-yhdistyksessä (tai no kai se kerhoksikin voidaan lukea) ja iso kimppatalli antavat oikeastaan kaiken mitä tarvitsee.

Tuohon pyörähommaan sen verran, että nyt kun on kilpurikin hankittu, voisi kadulle harkita jotain pitkäkeulaista puksutinta tahi supermotoa. Tehoa maks 60heppaa, että olisi edes pieni mahdollisuus pitää kortti taskussa. Tuo supermoto ei kyllä ehkä sovellu tuon kortin säilyttämiseen, mutta olisihan se häiriintyneen hauska laite. Tahi trial-mopo...tai semmonen KTM:n funduro. Tosin kaiken järjen vastaisesti tulee varmaan hankittua joku Super Duken tyyppinen kampe kuitenkin. Ja eikai sitä vanhanakaan tartteis eri tavalla harrastaa, paitsi jos haluaa tahi ei taivu ratapyörän päälle. Olisihan se varmaan ihan hauskaa ohitella porukkaa jollain Wingillä ulkokautta kipinät sinkoillen.

Jos alkuperäinen kysymys oli monipolvinen ja epäselvä, jatkanee tämä vastaus about samalla linjalla.  :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.04.12 - klo:19:08


Tuohon pyörähommaan sen verran, että nyt kun on kilpurikin hankittu, voisi kadulle harkita jotain pitkäkeulaista puksutinta tahi supermotoa.

No mikäs laite tuli hankittua?

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.04.12 - klo:19:08
Jos alkuperäinen kysymys oli monipolvinen ja epäselvä, jatkanee tämä vastaus about samalla linjalla.  :D

reps_1 En minäkään löytänyt tuosta Carbon sedän tunteellisesta vuodatuksesta kysymystä, mutta vastataan silti...
kerhoille ei ole yksinkertaisesti aikaa, eikä kyllä halujakaan, nämä kuviot riittää ihan hyvin.

Pyörissä on kokeiltu lähes kaikkee laidasta laitaan...Wingi/LT --> välimallisporttourinkien+nakujen kautta kyykkyyn ja heti kun kyykyn alle sai, huomas et tää on mun juttu, miksen älynnyt jo nuorempana kokeilla.
Sitten kun vielä syttyi ratakipinä, ei voi mitään, "wanhakin" mies syttyy liekkeihin, ne äänet ja se voiman tunne. tongue_2
Kyllä mä voisin körötellä helposti jollain wingillä ja jopa customilla...jos meinaan toisena pyöränä olis...ei mulle silti kelpaa kyykky pelkästään radalle, kilvettömänä, sillä pitää päästä myös kadulle, matkapyörän vastapainona. airrev_1

Rataa haluan tahkota niin kauan kuin terveyttä ja rahaa suinkin piisaa... ja siihen saakka kun hampaat pysyy suussa ja jos ei pysy niin varikon naulaan ja uudelleen kehää kiertään.

carbon

En tuossa yhtä selvää kysymystä vissiin esittänytkään, semmonen retoorinen avaus jos sais jutun juurta. Mulla itsellä on ollut kyykky ja enska pyörä yhtä-aikaa.
Se taitaa olla suht yleinen yhdistelmä ? Oli muuten hyvä nimi " Funduro ", sillä lähtee kyllä kortti myös helpolla.
Vähän off topic: Nopeat ratamiehet eivät välttämättä osaa enduroa, crossipyörää viedä ollenkaan! Jos ei ole ennen kokeillut. Kyllä sitä nurmikolla ja poluilla ruovitaan, mutta kun mennään oikein metsään niin siellä on uusia lainalaisuuksia jotka oppii vain siellä ajamalla.
Mutta hyvä enska kuski vie jopa ensikertalaisina radalla pyörää yllättävänkin lujaa ! Olisko siinä jotain silmän ja vartalon hallintaa mukana, jota mielestäni tarvitaan enemmän metsässä kuitenkin. Löinköhän kirveeni kiveen näin ratafoorumilla ?
Oli mullakin muuten Pan European. Se nyt on liikkumista turvallisesti, munattomasti aasta beehen, ei kiksejä.
Ehkä siltikin katupyöräksi, radan lisäksi, ottaisin K 1300 S BMW. Samaa sarjaa kun Pannari mutta jokin siinä on enemmän...mun mielestä.
Shadow ja Intikka nahkalaukkuineen  ???
Voin mää koittaa..

Raaseri

20.04.12 - klo:20:23 #7 Viimeisin muokkaus: 20.04.12 - klo:20:51 käyttäjältä Raaseri
Samaa kaavaa mennään. Lopetin edellisen kerran mopoilun 2006, kun tuli oltua mukana perustamassa firmaa. Kaikki rahat ja aika meni siihen. Satuin sitten 2007 olemaan Kaliforniassa ja ajattelin että maassa maan tavalla. Harrikka alle ja Pasific Highwaylle. Tie oli komea, mopo teki mieli viedä ekan kilsan jälkeen takas. Totesin että näissä ei ole mulle mitään. Noh tulipa käytyä Laguna Secassa ja katsastetua Korkkiruuvi.

Pari vuotta myöhemmin yritin reissata 1,8 litraisella Wingilla. Sen vein takas vuokraamoon n 50 kilsan jälkeen ja vuokrasin tilalle avoauton. Ei toooooooooodellakaan mun juttu. Nakut on jees, mutta kyllä parhaimmat kiksit saa noi käsiä repivät rataskalpellit. Ja crossit.

Kerhot. Pakko kuulua kausikorttien takia joihinkin kerhoihin. Wasa MC:ssä oli aikanaan mukavaa porukkaa, mutta Vaasan tomut jäi taakse 13v sitten.

Mazze

Kyllä ainakin vielä tuntuu siltä että kyykyt on mun juttu, vaikka enduron osto talvipeliksi on kyllä pyörinyt mielessä. Toki moottorikelkkakin on ollut vaihtoehtona että pääsee hieman ajohaluja hillitsemään talvellakin.

Kerhoon liittymistä olen kans miettinyt mutta tuntuu siltä etten sais siitä mitään lisäarvoa omaan harrastustoimintaan nyt kun muutama kaverikin on hommannut pyörät alle. Tuntuu vaan siltä että kaikki tämän kylän kerhot on täynnä juuri niitä n.50v wingillä eurooppaa kierteleviä ukkoja. Ei sillä että se ikä haittais, mutta itse tykkään hieman erityylisestä ajelusta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Hese - 20.04.12 - klo:18:22
Tästä tulee ihan mieleen mummovainaan jutut, kun minä nuorena kollina kuuntelin "sitä rokkia" ja hän taas einogröniä; "kyllä sinäkin sitten vanhemmalla iällä alat kuuntelemaan einogröniä".

Ukilleni joku viisas tiesi kertoa, että kyllä se jossain vaiheessa aikuistuu ja lopettaa naisten jahtaamisen ja riettaat vitsit. Eivät olleet väärässä. Kuoppaan laitettiin eikä ole sieltä kenenkään perään lähtenyt. Uskon, että itselleni käy mopojen suhteen samoin. Tosin olen vasta vajaa 30 vuotta kyykyillä ajanut, joten voi olla, että jossain vaiheessa valaistun ja hankin homosohvan, lopetan dokailut, kännipainit ja en enää kiroile. Sitä odotellessa...
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Turder

20.04.12 - klo:20:45 #10 Viimeisin muokkaus: 20.04.12 - klo:21:14 käyttäjältä Turder
Olen varmasti foorumin nuorempaa puoliskoa, joten enemmän tai vähemmän "äänioikeutettu" tähän ketjuun innocent_1 Nojoo, eipä nuo mp-kerho ja muut massatouhut kiinnosta. Itse kyllä koen kerhotoiminnan juurikin harrikka- ja matkasohvaharrastajien touhuiksi. Heti välähtää joko nahka- tai huomioliivit mieleen kun joku alkaa paasaamaan kerhosta. Ja kun nuo ei kiinnosta niin kerhot, rallit tms. ei nappaa.

Aina tykännyt mennä vähän omia polkuja ja pienellä porukalla. Ainoa mikä motivoisi liittymään johonkin kerhoon, on taloudelliset edut, mutta toisaalta en ole vielä sillekään keksinyt perusteita kun tilaan rojut ulkomailta, ratapäiviäkin olen kiertänyt pääasiassa vain ns. vapailla vuoroilla, pyörät huollan itse (veljen suurella avustuksella bowdown_1)... eli taloudellisia syitäkään kerhoetujen muodossa en ole nähnyt omalla kohdalla järkeväksi. Lisäksi noita kerhoja on aika paljon, joten on jopa pientä valinnanvaikeuttakin kun miettii, että mikä antaisi kokonaisvaltaisimmat edut ja sellaiset josta itse hyötyisin eniten confused_thinking

Joitain kokoontumisiakin on tullut kokeiltua, kuten orgin letka-ajoja tai bomber-iltoja, muttei noissakaan ole ollut sellaista koukuttavaa juttua. Mukava käydä kerran pari kesässä, that's it.

E: niin ja pyörätyyleistä sporttipyörien lisäksi kiinnostaa crossit ja enskat. Sieltähän se pyöräharrastuskin alkoi. Sorateitä on paljon ja siellä saa aika rauhassa luukuttaa. Ja talvella jäällä airrev_1

MarkoL

Eihän noissa kerhoissa mitään vikaa ole,hyviä ystäviä ja kytköksiä tuppaa tulemaan ihan huomaamatta.
Itse kuulun Keski-Suomen suurimpaan kerhoon, nykyään vain rivijäsenenä.
(Ennen olimma niitä aktiivi-jäseniä.)
Noi kerhot vain tuppaa tarjoamaan semmoista yleistä toimintaa "massakansalle", jolloin marginaalit jää paljon pienemmälle huomiolle, ja samalla tietenkin rahallinen panostuskin on paljon pienempää.
Ja itse luen rata-ajon aika lähelle marginaali/ vähemmistö-lajiksi, näkeehän tuon kun kattoo mitä paikalliset/valtakunnalliset lehdet huomioi lajia jopa sm-tasolla...

Itse suosisin kahden pyörän taktiikkaa(ZRX 1200R+ 10R?), vaan lompakko ei myöten anna, joten kilvellinen musta kawa nähdään kesällä reuhuamassa radalla aivan väärillä ajolinjoilla ja jarrumerkeillä.

Mutta tuskin tulee enää aikaa vastaan jolloin ei enää radalla kävisi.
Sai tuo jokkiskuski #141 sen verran kovan kipinän aikaiseksi. ..




Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Vuorela

Toistaiseksi kiinnostavat kokoontumisajot on järjestetty noin 5min ennen lähtöä varikon portilla.

Fasu

Parissa valtakunnallisessa järjestössä mukana,lähinnä nimenä ja joskus kahvilla paikalla. Asiat tulee hoidettua paremmin foorumin kautta. 4-t. Enduro kattelussa,
korvaa vähälumisena talvena kelkan ja säilyy ajotuntuma. Joku Tenere vaan turhan painava metsään ja semmosella on ensimmäisessä lääseikössä turvallaan.
Kermitin väriset 500 cc:t paremmin tarkoitukseen sopivia. :D Customit ja matkapelit ei kiinnosta vähäkään. Mopon pitää liikahtaa vaikka olis sitten rollaattori.
Tuo ihan turvallisuuden vuoksikin muun liikenteen seassa,että on vara säädellä nopeutta ja pitää turvavälejä, eikä sekoteta scootteriin.
VV

T1mppa

Nuorempana voin kertoa, että kerhoon kuulun ainoastaan pyörän talvisäilytys- ja ropauspaikan takia. Jos olisi oma talli, en kuuluisi kerhoon.

Kyllä minä tuolla radoillakin yleensä se nuorin olen (saattaa joku kevarimies olla nuorempi). Mutta korkea keski-ikä tuntuu olevan rataharrastuksessa. Olen kysynyt todella monelta kaveriltani, että miksi ei lähde kanssani radalle pyörimään. Vastaavat, että se on liian vaarallista eikä uskalla.

Ja vaikka kuinka vänkkään vastaan, että ei oo vaarallista vaan päin vastoin, sekä siellä on myös sinun tasoista ajajaa liikkeellä, ei auta. Kaveri keksii tyhmän tekosyyn ja jättäytyy pois kaikesta hauskuudesta. Kyllä sinne radalle halu pitää lähteä itsestä.


Powered by EzPortal