Dunlop renkaat

Aloittaja jarska, 03.05.12 - klo:21:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:21:15
Tunlopilla triftinkiä harijuutettiin  :P


http://www.mprata.fi/media/item/180/

Uuwella pluikastelunsäätöwärkillä :P :P

Karmeen näköseksi menneet sillä sun köröttelyllä. reps_1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:21:15
Tunlopilla triftinkiä harijuutettiin  :P


http://www.mprata.fi/media/item/180/

Uuwella pluikastelunsäätöwärkillä :P :P

Jotain on joko renkaassa, alustassa tahi molemmissa pielessä, jos kumi noin rumasti kuluu. Tosin eikös sulla ollu aikalailla keinumisongelmaa, eli taitaa rengas hoitaa aika paljon iskarin töitä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

03.05.12 - klo:22:42 #2 Viimeisin muokkaus: 04.05.12 - klo:08:50 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.12 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:21:15
Tunlopilla triftinkiä harijuutettiin  :P


http://www.mprata.fi/media/item/180/

Uuwella pluikastelunsäätöwärkillä :P :P

Jotain on joko renkaassa, alustassa tahi molemmissa pielessä, jos kumi noin rumasti kuluu. Tosin eikös sulla ollu aikalailla keinumisongelmaa, eli taitaa rengas hoitaa aika paljon iskarin töitä.

Ei.
7712 kestää kääntämättä Kemorassa 50-80 kierrosta, ja se  meni just siihen. Kääntämällä olis saanut 30-40 kierrosta lisää, mutta en malttanut, kun päivä loppui kesken, ja fiilis uuden ecun + luitoneston takia katossa. Kesti koko päivän, ja alla oli viime syksyltä 12 kierrosta. Seos on med/soft, ja pitää kun tauti. SBK-kuskit ajaa just kisan tuolla. Meni täysin nappiin, eli luistelin vasta viimeisellä setillä, ja helevatan hyvä fiilis, kun antoi pehmonen revennyt rengas sladittaakin tiukoissa mutkissa. Jos loppun ajettu 7712 ei ole revennyt, sillä ei ole ajettu radalla. Mulla oli mukana uus toisella vanteella, mutta kun oli niin vähän kuivalla kelillä aikaa, en vaihtanut.

Alastarossa kestää mulla ilman kääntämistä 90 kierrosta, ja kääntäen 30-50 lisää. Pidin siis hupipäivän näin kauden avauksessa. Tallissa on taloudellisempaa seosta myös, elikkä 6854 joka kestää kääntämättäkin mulla 140 kierrosta.

app

04.05.12 - klo:00:26 #3 Viimeisin muokkaus: 04.05.12 - klo:00:30 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.12 - klo:21:49

, eli taitaa rengas hoitaa aika paljon iskarin töitä.

Matalapainekumin idea taitaa pitkälti olla tämä. Ei varmasti helpota alustan sääätöä, kun rengas antaa senttikaupalla periksi, ja vääntyneekin kallellaan avauksissa.

Katsokaas tämä hidaste, niin näette miksi Dunlop on ylivoimainen räyskälässä (ja muuallakin) ???


Road Racing slow motion video, Räyskälä

Epätasaississa kohdissa kallellaan, Dunlop antaa muutaman sentin täysin massatonta joustoa, toisin kuin kovempi Pirell. Ei pysynyt Kallio Eekin kyydissä viimeksi.

rranta

Kyllähän tuo Dunlopin matalapaine on rakenteeltaan tosi erilainen verrattuna Pirelliin. Renkaiden rungot on aika erilaisia jos niitä esim painelee ilman että rengas on vanteella/täytetty. Tämä uus Bridgestonen R10 on rungoltaan vähän saman tuntonen ku Pirelli. Pirelli ja Bridgestone painuu ja vääntyy tosi helposti kun taas Dunlop pitää muotoansa vaikka koko painollaan runkoa painottaa. Pirelli ja Bridgestone ovat paineherkkiä tuntuman osalta. Dunlop on ehkä paineesta ja lämmöstä suhteessa seokseen tarkka jottei repeä. Kuka sitten tietää en minä ainakaan. Viisaammat korjatkoon  :-\

app

Dunlop on matalapainerengas, ja linttaantuu avauksissa ja kovavauhtisissa kaarteissa enemmän. Tästä syystä pito parempi epätasaisemmissa mutkissa. En usko renkaan rungon jäykkyydellä olevan näin suuri merkitys (on totta kai silläkin). Sama kuin edellinen; viisammat korjatkoon!
Joka tapuksessa Dunlopiin pannaan kylmäpaineeksi 1,2, kun pirelliin ja muihin lähes puoli kiloa enemmän. Tästä syystä hakee vähän avauksissa muotoaan koko ajan, ja saa mopon elämään enemmän alla, ja alusta kovilla. Idea kuitenkin se, että hakee monttujen pohjat, toisin kuin kova rengas, joka ei pysy korkeuden muutosten mukana, vaan homma jää alusta varaan.
Uskon että tuossa Räyskälä-videossa eniten kasaan painuvat kumit on Dunlopeja.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:22:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.12 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:21:15
Tunlopilla triftinkiä harijuutettiin  :P


http://www.mprata.fi/media/item/180/

Uuwella pluikastelunsäätöwärkillä :P :P

Jotain on joko renkaassa, alustassa tahi molemmissa pielessä, jos kumi noin rumasti kuluu. Tosin eikös sulla ollu aikalailla keinumisongelmaa, eli taitaa rengas hoitaa aika paljon iskarin töitä.

Ei.
7712 kestää kääntämättä Kemorassa 50-80 kierrosta, ja se  meni just siihen. Kääntämällä olis saanut 30-40 kierrosta lisää, mutta en malttanut, kun päivä loppui kesken, ja fiilis uuden ecun + luitoneston takia katossa. Kesti koko päivän, ja alla oli viime syksyltä 12 kierrosta. Seos on med/soft, ja pitää kun tauti. SBK-kuskit ajaa just kisan tuolla. Meni täysin nappiin, eli luistelin vasta viimeisellä setillä, ja helevatan hyvä fiilis, kun antoi pehmonen revennyt rengas sladittaakin tiukoissa mutkissa. Jos loppun ajettu 7712 ei ole revennyt, sillä ei ole ajettu radalla. Mulla oli mukana uus toisella vanteella, mutta kun oli niin vähän kuivalla kelillä aikaa, en vaihtanut.

Alastarossa kestää mulla ilman kääntämistä 90 kierrosta, ja kääntäen 30-50 lisää. Pidin siis hupipäivän näin kauden avauksessa. Tallissa on taloudellisempaa seosta myös, elikkä 6854 joka kestää kääntämättäkin mulla 140 kierrosta.

Mun ensimmäinen veikkaus ois ett liian vähän painetta. Toki voi olla että se ei ole ainoa ongelma. Ts jousi ja vaimennus voi olla hieman pielessä, samoin kuin seos.
Ylipäätään asenteella "se nyt vaan menee ja pitääkin mennä tollaseks revityks" ei aiheuta muuta kuin huomattavasti suuremmat rengaskulut itselleen.
Ja jos jollakin sua nopeemmalla kuskilla menee rengas samanlaiseks, niin sehän tarkottaa vain sitä että silläkin on jotain viturallaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

04.05.12 - klo:10:42 #7 Viimeisin muokkaus: 04.05.12 - klo:10:49 käyttäjältä app
Kuules nyt Nurmela: KAIKILLA A-ryhmän kuskeilla pehmeät Dunlopit näyttää tuolta, tai pahemmilta kisan jälkeen. Myös treeneissä. Paineet mulle laittoi Wehnä, joka toi mopon paikalle, asennettuaan race-ecun. En koskenut itse säätöihin, enkä muuhunkaan koko päivän aikana, vaan maestro ystävällisesti meitä siellä jeesasi.

Äläkä yritäkään tuupata mitään liian fiksua nyt tähän, jos ei puhu tieto JA kokemus.

Hän myös sanoi, että revenneellä renkaalla (tai vielä parempi käytetty sateinen), joka ei irtoa äkkinäisesti, vaan on helppo hallita, on hyvä opetella mopon kääntämistä irrottamalla pito tahallaan, ja mä olin revetä (itsekin) riemusta, kun uudella luistonestolla sain monta kertaa viimeisellä setillä takapyörän vajoamaan pehmeästi alta hiukan. Vahingossa, mutta kuitenkin ilman mitään riskiä. Race-ecun asetus oli Wehnän neuvomassa kohtaa, ja se todellakin antoi pelivaraa minunkin taidoilla tuohon.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 04.05.12 - klo:10:42
Kuules nyt Nurmela: KAIKILLA A-ryhmän kuskeilla pehmeät Dunlopit näyttää tuolta, tai pahemmilta kisan jälkeen. Myös treeneissä.

Äläkä yritäkään tuupata mitään liian fiksua nyt tähän, jos ei puhu tieto JA kokemus.

Olen myöskin nähnyt sellasia A-ryhmän kuskin kisaamia pehmeitä dunloppeja jotka eivät ole revenneet. Onkohan ne sitten tehneet jotain väärin....

Mutta jos olet totuutesi löytänyt ja siihen tyytyvä, niin eipä noi rikki revityt renkaat mua haittaa.
Muille totuutta vielä etsiville; älkää aina uskoko kaikkia urbaanilegendoja.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 04.05.12 - klo:10:42
Kuules nyt Nurmela: KAIKILLA A-ryhmän kuskeilla pehmeät Dunlopit näyttää tuolta, tai pahemmilta kisan jälkeen. Myös treeneissä.

Aika jännä, kun mullakin on tallissa kasa kemoralla A-kuskien ajamaa dunloppia mikä ei ole revennyt yhtään...

Pehmeet takaset tuolla tuppaa repeemään, sitten kun se rengas alkaa luistamaan, niin tuommoseksihan se helposti menee. 7712 on vielä sen verran kova että toistaiseksi on pystynyt ajamaan kulutuspinnalta loppuun repeämättä. Aika tarkka on vaan paineen ja lämpötilan kanssa. Nyt oli sen verran kylmää etten itse noin pehmeetä laittanut vaan 6680 -10 vuoden paistoa oli käytössä. A-kuski ajanut 80 kierrosta ja minä 58 lisää. Pitää kevään ajoihin riittävästi, kuluu todella siististi ja kestääkin näemmä hyvin. Vielä kun noita sais jostain käytettynä sopuhintaan.

Ei kai niitä renkaita pakko ole pilalle repiä, jos ei halua. Väärät seokset repeää helposti, mutta saattaa toisaalta antaa lyhyeksi aikaa paremman pidon minkä A-kuski pystyy käyttämään hyödyksi. Kestääkö sitten kisapituutta vai vain pari kierrosta aika-ajoa on toinen juttu. Pilalla se kumi on joka tapauksessa.

Se on kyllä totta että noi luistaa mukavan pehmeesti, joskaan ei niillä enää eteenpäin pääse.

app

04.05.12 - klo:16:49 #10 Viimeisin muokkaus: 04.05.12 - klo:16:52 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:22:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.12 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: app - 03.05.12 - klo:21:15
Tunlopilla triftinkiä harijuutettiin  :P


http://www.mprata.fi/media/item/180/

Uuwella pluikastelunsäätöwärkillä :P :P

Jotain on joko renkaassa, alustassa tahi molemmissa pielessä, jos kumi noin rumasti kuluu. Tosin eikös sulla ollu aikalailla keinumisongelmaa, eli taitaa rengas hoitaa aika paljon iskarin töitä.

Ei.
7712 kestää kääntämättä Kemorassa 50-80 kierrosta, ja se  meni just siihen. Kääntämällä olis saanut 30-40 kierrosta lisää, mutta en malttanut, kun päivä loppui kesken, ja fiilis uuden ecun + luitoneston takia katossa. Kesti koko päivän, ja alla oli viime syksyltä 12 kierrosta. Seos on med/soft, ja pitää kun tauti. SBK-kuskit ajaa just kisan tuolla. Meni täysin nappiin, eli luistelin vasta viimeisellä setillä, ja helevatan hyvä fiilis, kun antoi pehmonen revennyt rengas sladittaakin tiukoissa mutkissa. Jos loppun ajettu 7712 ei ole revennyt, sillä ei ole ajettu radalla. Mulla oli mukana uus toisella vanteella, mutta kun oli niin vähän kuivalla kelillä aikaa, en vaihtanut.

Alastarossa kestää mulla ilman kääntämistä 90 kierrosta, ja kääntäen 30-50 lisää. Pidin siis hupipäivän näin kauden avauksessa. Tallissa on taloudellisempaa seosta myös, elikkä 6854 joka kestää kääntämättäkin mulla 140 kierrosta.

Tässä viestissä kerroin aika selkeästi, että tahallisesti annoin luistaa, ja onnistuin kaatumatta tekemään niin. En siis pyrkinyt säästämään kumia, vaan kokeilin miten se menee sitten kun on loppu. Kerroin myös toisessa viestissä, että mukana ollut kurssittaja sanoi, että voi antaa luistaa jne...
Tähän viestiin tuli vastaus, jossa henkilö sanoi, että vikaa alustassa, tai renkaasssa.
Siis vielä kerran; kyllä minä seurasin kumin kehitystä, ja oli todella hyvä aivan viimeiseen settiin asti, jolla 10 kierrosta ajoin, ja annoin kärytä huRRmos päällä.

Jos olisin pyrkinyt säästämään rengasta, olisin vaihtanut autossa vanteella olleen samanlaisen uuden aikaisemmin, mutta päätin naatiskella. Lopussa alkaa luistamaan tämä seos jokaisella, jos ei tietoisesti pudota vauhtiaan, ja vääjäämättä  sitten repeää. Kisoissa taitaa aika usein näin käydä, kuten kirjoitin.

Alusta muuten toimi aivan loistavasti, kun säätö tehtiin ekan setin jälkeen. Oli kerrassaan  hyvä.


app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.12 - klo:11:25
Lainaus käyttäjältä: app - 04.05.12 - klo:10:42
Kuules nyt Nurmela: KAIKILLA A-ryhmän kuskeilla pehmeät Dunlopit näyttää tuolta, tai pahemmilta kisan jälkeen. Myös treeneissä.

Äläkä yritäkään tuupata mitään liian fiksua nyt tähän, jos ei puhu tieto JA kokemus.

Olen myöskin nähnyt sellasia A-ryhmän kuskin kisaamia pehmeitä dunloppeja jotka eivät ole revenneet. Onkohan ne sitten tehneet jotain väärin....

Mutta jos olet totuutesi löytänyt ja siihen tyytyvä, niin eipä noi rikki revityt renkaat mua haittaa.
Muille totuutta vielä etsiville; älkää aina uskoko kaikkia urbaanilegendoja.

Mä en sun kanssas ala vääntään tästä. Lue mun viestit, ja totea että erittäin loogista ja johdonmukaista tarinaa, jossa heti ekassa "triftinkiä..." viestissä kerroin mikä oli homman nimi. Nähnyt siis olet, mutta se kokemus ja tieto...

Voit jatkaa väänämistäsi, mutta minä lopetin tähän lauseeseen.

JTK

Lainaus käyttäjältä: app - 04.05.12 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.12 - klo:11:25
Lainaus käyttäjältä: app - 04.05.12 - klo:10:42
Kuules nyt Nurmela: KAIKILLA A-ryhmän kuskeilla pehmeät Dunlopit näyttää tuolta, tai pahemmilta kisan jälkeen. Myös treeneissä.

Äläkä yritäkään tuupata mitään liian fiksua nyt tähän, jos ei puhu tieto JA kokemus.

Olen myöskin nähnyt sellasia A-ryhmän kuskin kisaamia pehmeitä dunloppeja jotka eivät ole revenneet. Onkohan ne sitten tehneet jotain väärin....

Mutta jos olet totuutesi löytänyt ja siihen tyytyvä, niin eipä noi rikki revityt renkaat mua haittaa.
Muille totuutta vielä etsiville; älkää aina uskoko kaikkia urbaanilegendoja.

Mä en sun kanssas ala vääntään tästä. Lue mun viestit, ja totea että erittäin loogista ja johdonmukaista tarinaa, jossa heti ekassa "triftinkiä..." viestissä kerroin mikä oli homman nimi. Nähnyt siis olet, mutta se kokemus ja tieto...

Voit jatkaa väänämistäsi, mutta minä lopetin tähän lauseeseen.

::)
popcorn_gif
Quot homines, tot sententiae.

app

Lainaus käyttäjältä: JTK - 04.05.12 - klo:17:00


::)
popcorn_gif


Tarjoan sinulle popcornit Nurmela kun nähdään radalla, tai kahvit. Alastarossa olen tod. näk. liemessä näiden säätöjen kanssa, ja niin kun aikaisemmin ollaan juteltu, koitetaan saada mopo vikuroimattomaksi siellä. Sinulla näkemystä näissä asioissa, minulla ei. Ajaa me ei osata kumpikaan  ???

murmela

04.05.12 - klo:17:30 #14 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:15:06 käyttäjältä murmela
...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal