Lithium akkua

Aloittaja Tomppa, 16.05.12 - klo:09:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballistic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballist AAWic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Näin on, ne käyttää Kiinan A123 versioita ja nauramatta pyytävät 200 taalaa akusta.  peukku_1
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 05.03.14 - klo:22:56
^Ballist AAWic akut kyseessä, eli ei mitään Kiinan kopioita.
En välttämättä menis vannomaan... "Each Ballistic Performance Component Battery is assembled by hand in the USA"
Näin on, ne käyttää Kiinan A123 versioita ja nauramatta pyytävät 200 taalaa akusta.  peukku_1
Niinno, eksä just ite sanonu että Ballisticin 8 ja 12 kennonen ei jaksanu startata.
8-kennoselle luvataan 274A (3,3kW) ja 12-kennoselle 410A (4,9kW), eikä ne silti saanu mopoo käyntiin. Ihan vaan noin niinku vertailuks, ett saa olla aika iso diisseli että se startti vaatii tommosia tehoja. Eli mun mielestä jossain nyt vähän mättää.......
Mut kyl niil ihan hienot webbisivut on ja paaaaaaljon myyntitekstiä siel.   peukku_1
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.

murmela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.14 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.

Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78

Entä kuinka usein se balansointilataus tarttee tehdä/tarkistaa jos tommoinen laturi on, riittääkö se kerran kaudessa

Juha_K

^Toi eBay laturi on Kiinan kopio. Ostin omani Hobbyking puljusta. Siellä myydään aitoa ja Kiinan versiota.

Balansoin ekan kerran parin vuoden käytön jälkeen, eikä niissä ollut juurikaan eroja.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

marko_

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 08.03.14 - klo:08:32
Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78

Tuo on ihan hyvä laturi, oon käyttäny samanlaista RC-akkujen lataamiseen.

Tässä sama laturi mutta tulee virtalähde mukana

Riippuu akun laadusta kuinka kauan se pysyy balanssissa.

Kennojen jännitteet voi mitata myös yleismittarilla akun tasausliittimestä(liitin mihin menee monta ohutta johtoa).

murmela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 08.03.14 - klo:08:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.03.14 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: raukkis - 07.03.14 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.03.14 - klo:21:17
Tos on puolet halvempi vaihtoehto, toimii testatusti sekä kusiaisessa että tonnarissa:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Tarviiko tuo ny jonku erilaisen laturin? Latureita löytyy erilaisia lidlin "älylaturista" rc akkujen peruslaturiin. Mutta mitään balansointilaturia ei oo.
Juu, tarvi, balansointilaturin, ja mielummin vielä LiFePo aka LiFe, koska LiPo on sit taas vähä eri latauskäppyrä.

Jos ny en ihan väärin muista, niin toi on aika suosittu:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html
Ainoo miinus tossa on että vaatii viel 12V(11...17V)-powerin.
Mut muutoin tos on vissiin ihan kaikki mitä voi vaan kuvitella.

Tai sit ostaa tommosen:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html
Ja vaan tsekkaa ne jännitteet, ja käy kaverilla balansoimassa kerran vuodessa.

Onko tuossa turnigyssä jotain käytännön eroa tuohon juhan malliin http://www.ebay.co.uk/itm/IMax-B6-LCD-Digital-2S-6S-RC-Lipo-NiMh-Li-i-o-n-LiFe-Nicd-battery-Balance-Charge-/321038187128?pt=UK_Sound_Vision_Battery_Chargers&hash=item4abf5dfa78

Entä kuinka usein se balansointilataus tarttee tehdä/tarkistaa jos tommoinen laturi on, riittääkö se kerran kaudessa

Mä pistin noi kaikki linkit tolta samasta firmasta vaan sen takia ett jos tilaa sen akun sieltä, niin samoilla postikuluilla tulee ne muutkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

08.03.14 - klo:12:18 #39 Viimeisin muokkaus: 08.03.14 - klo:12:21 käyttäjältä murmela
Oiskohan tossa sopiva virtalähde, jos käyttää vain max 1A tai 2A latausvirtaa:
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-12V-1A-2A-Power-Supply-Plug-EU-Adapter-100-240V-110V-AC-5-5-2-1mm-LED-Strip-/201003034180
Jarrut paskana, paha hidastaa.


murmela

Kävipä tuossa talvella jotta LiFePO4-akku oli mopossa kiinni, ja häly purkanu akun nollaan volttiin.
Säädettävällä virtalähteellä latasin akun ensin 11-12 volttiin ja sen jälkeen vaihdoin laturiksi tavallisen Ctekin mopolaturin, joka lataa max 0.8A virralla. Vahdin koko ajan akun napajännitettä, ja välillä tsekkasin kennojännitteet. Ctekki lopetti lataamisen ku napajännite oli 14,3V. Ja kun LFP-akun max latausjännite on 14.6V, niin sehän sopi ihan ok. Yllätyin siitä että kennojännitteet pysyivät koko ajan lähes identtisinä. Suurin ero oli 2-3 sadasosaa.
Ett hyvin toi 2011 ostettu 500 gramman 35 euron lennokkiakku kukkuu edelleen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SMR

Törmäsin tuossa aika mielenkiintoiseen ongelmaan asentaessani litium akun pyörään. Akku on earthx valmistama laadukas 12v 6A litium. Tässähän pitäisi olla kiinteä balansoiti akun sisällä.

Akun asennettua pyörässä alkoi pahat käyntiongelmat.  Noin ~7000rpm alkaa pyörä pätkiä ja saattaa sammua ns kesken vedon. Pyörä käy nätisti tyhjäkäyntiä ja starttaa helposti. Akkuvaihto tehty muutamaan otteeseen, ja känytiongelma ilmenee aina litium akulla.

Sammuttuaan FI valo ilmoittaa ruiskun vikakoodia. Litium akun napajännite 13.8v Alkuperäisellä lyijyakulla pyörä käy nätisti, eikä ongelmia ilmene.

Ymmärtääkseni pyörä ei edes tarvitse akkua käydäkseen vaan ecu ottaa jännitteensäätimeltä virran, mutta voiko litium akun korkeampi napajännite sekoittaa ecun? Ongelma sikäli outo, etten ole vastaavasta aikasemmin kuullut ja litium akkuja jonkinverta jo käytössä. Pyörä ktm smr 450 -13.
Sladissa sisään - Paareilla ulos

murmela

Lainaus käyttäjältä: SMR - 12.03.15 - klo:17:00
Törmäsin tuossa aika mielenkiintoiseen ongelmaan asentaessani litium akun pyörään. Akku on earthx valmistama laadukas 12v 6A litium. Tässähän pitäisi olla kiinteä balansoiti akun sisällä.

Akun asennettua pyörässä alkoi pahat käyntiongelmat.  Noin ~7000rpm alkaa pyörä pätkiä ja saattaa sammua ns kesken vedon. Pyörä käy nätisti tyhjäkäyntiä ja starttaa helposti. Akkuvaihto tehty muutamaan otteeseen, ja känytiongelma ilmenee aina litium akulla.

Sammuttuaan FI valo ilmoittaa ruiskun vikakoodia. Litium akun napajännite 13.8v Alkuperäisellä lyijyakulla pyörä käy nätisti, eikä ongelmia ilmene.

Ymmärtääkseni pyörä ei edes tarvitse akkua käydäkseen vaan ecu ottaa jännitteensäätimeltä virran, mutta voiko litium akun korkeampi napajännite sekoittaa ecun? Ongelma sikäli outo, etten ole vastaavasta aikasemmin kuullut ja litium akkuja jonkinverta jo käytössä. Pyörä ktm smr 450 -13.
Onko mahollisuutta kokeilla jollain erimallisella/merkkisellä litiumakulla?
Jos ei toimi, nii sit ollee jännite"ongelma", jos toimii, niin sit ollee "vika" siinä sisäisessä balansserissa, ehkä... Tai jännitteensäädin sekoaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SMR

Olen alustavasti ollut myyjä liikkeeseen yhteydessä ja ko merkillä aikasempaa ongelmaa ei ole ilmeisesti ollut.

Toisenmerkkistä litiumia en tähän hätään löydä ja Suomeenkin palaan 6vk päästä. Jotenkin tuntuu tuo jännitteensäädin vika oudolle, sillä lyijyakku toimii normaalisti.

Yleensäkkin koko vika aika absurdi vaikka oma tietämys sähköstä jää lähinnä tasolle: Sähkö on sinistä ja tekee kipeää.
Sladissa sisään - Paareilla ulos

Powered by EzPortal