Lithium akkua

Aloittaja Tomppa, 16.05.12 - klo:09:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tomppa

Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.


Lauri

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
3 ratapäivän kokemuksella ainakin tuo Stormin myymä Ultrabatt (219e) on ihan pätevä. Hieman orkkista pienempi ja paljon kevyempi. Kierrosaikaan ei vaikuttanut, mutta kun jokatapauksessa piti uusi ostaa, niin oli aika pieni lisäinvestointi vakioakkuun verrattuna.

Raaseri

Mä ostin ebaystä A123-kennot korvallisina ja tinasin itse kaasujuottimella kasaan. En toki jättänyt pelkkien korvien varaan, vaan lisäsin jokaiseen väliin erillisen tinattavan sillan. Korvalliset oli saman hintaisia kuin korvattomat, oli oikea valinta koska korvista oli helppo tehdä eka kasaus, johon sitten lisätä tuo silta. Työkuluja en laske, varmaan kolme-neljä tuntia tuli turattua. Työkuluja en siksi että se oli vain menetettyä sohva-aikaa. Kustannuksin tätä ei kuitenkaan pysty perustelemaan, vaan silloin kannattaa ostaa valmis. Toimii tämäkin ja maksoi yhteensä 83€.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 16.05.12 - klo:13:54
Mä ostin ebaystä A123-kennot korvallisina ja tinasin itse kaasujuottimella kasaan. En toki jättänyt pelkkien korvien varaan, vaan lisäsin jokaiseen väliin erillisen tinattavan sillan. Korvalliset oli saman hintaisia kuin korvattomat, oli oikea valinta koska korvista oli helppo tehdä eka kasaus, johon sitten lisätä tuo silta. Työkuluja en laske, varmaan kolme-neljä tuntia tuli turattua. Työkuluja en siksi että se oli vain menetettyä sohva-aikaa. Kustannuksin tätä ei kuitenkaan pysty perustelemaan, vaan silloin kannattaa ostaa valmis. Toimii tämäkin ja maksoi yhteensä 83€.

Lisättäköön nyt vielä että kukaan tän foorumin kuskeista ei kierrosajoissa huomaa sitä 1-3kg painonsäästöä joka tällä saadaan. Iltanuotioilla ja saunassa toki mittaamattoman arvokas tieto respektin haussa. Omani laitoin ensisijaisesti sen takia että antaa ulos käynnistysvirtaa huomattavasti isoa normiakkua enemmän.

app

Laitoin kanssa talvella. Yhteensä ~300,-  laturin kanssa. Huoltovappa, eikä tarvitse talvella pelailla latausten kanssa. painoa pois 2,5 kg (punnittu). Joo ei huomannu middää.

murmela

24.07.12 - klo:15:08 #5 Viimeisin muokkaus: 24.07.12 - klo:15:11 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Olikkonä se sä, joka just mainosti mulle alastarossa ett toi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html
toimii tonnisessakin hyvin?

Itsehän suunnittelen jo step2:sta, vaikka ykköstäkään en oo saanu tehtyä:
Eli mopoon joku, esim kaks tommosta 41 gramman akkua (2.78USD/kpl! + kulut 5.99USD ) sarjaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14075__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Reciever_Pack.html
Ja sit mopon kylkeen naarasplugit johon saa käynnistyksen ajaksi tuon 4.2Ah akun.

Eli alle sadan gramman akku, ois vähän hifi-race.  tongue_2
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tomppa

24.07.12 - klo:17:48 #6 Viimeisin muokkaus: 24.07.12 - klo:18:57 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.07.12 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Olikkonä se sä, joka just mainosti mulle alastarossa ett toi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html
toimii tonnisessakin hyvin?

Joo, R1 on pelittänyt tolla nyt 8 ratapäivää erinomaisesti.

JULLE



Moponi (GSXR 1000 2010) akku sanoi sopimuksen irti ja nyt tilalle pitäisi hankkia uusi.

Kysymys;

Kannattaako tilalle hankkia perusakku;
K12V 8,7Ah Mitat: pit. 150 x lev. 90 x kork. 105mm (+-) (Sama kuin YTX12A-BS)
Kuivavarattu huoltovapaa akku, hapotettava ennen käyttöönottoa. Akkuhappo toimitetaan akun mukana erillisessä patruunassa.
= 66,00 € (Storm)

VAI

Kevyempi Litium-akku;
Shorai Litium-Akku 12V 14Ah A-Navat, Kotelo 1 
= 133,00 € (Storm)

-Vaatiiko tuo litium-akku jonkun erikoisen laturin?
-Pelittääkö se katuajossakin?
-Joku pelotteli että tollanen voi olla vikaherkkä ja syttyä herkästi palamaan --> jolloin lähes mahdoton sammuttaa..?

-Provosoiva kilpikuski

Raaseri

Akku ei meistä ketään tee nopeammaksi tällä foorumilla (pl ehkä Wehnä). Näen oikeastaan kaksi pääsyytä akkujen vaihtoon.

1. Kilpurin rakennus kisavoittoja ajatellen, jolloin mopo rakennetaan minimipainoon. Usein jopa alle, jolloin lisäpaino saadaan optimaalisemmin sijoiteltua. Katumopossa aika se ja sama, kun joka tapauksessa kevennys on korkeintaan prosentin luokkaa mopon painosta, kuskin kanssa painonsäästö on puolen prossan luokkaa.

2. Starttikyky. Uudemmat esim A123-kennot purkavat merkittävästi perinteisiä akkuja suuremmalla teholla. Tämä helpottaa erityisesti isoja 1- tai 2-mukisia koneita käynnistyksessä.

Joten jos tuo auttaa henkisesti tuntemaan itsensä vahvemmaksi, ilman muuta kevyt. Jos taas kuudellekympille on muutakin käyttöä, laittaisin normaalin. En jaksa uskoa että tuleensyttymiset jne on kovin iso riski enää ja porukat on jo vuosia normaalisti noita käyttäneet.




T1mppa

06.03.13 - klo:13:30 #9 Viimeisin muokkaus: 06.03.13 - klo:13:37 käyttäjältä T1mppa
Itse ostan geeliakun. On hieman enemmän varauskykyä. Tuossa sinun kokoluokassa aika marginaalinen, mutta vähän isommissa on jo tuntuvampi ero.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/Geeliakut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-80810/

Sulle vaikka koodi 80816. Hinta 40Eur. Varauskyky 9 Ah.
Jos Biltema on kaukana, niin ei sitä vartavasten kannalta lähteä. Hyvin ne normiakutkin toimii.

Itselläni oli aikoinaan krossimönkkäri, jossa oli Bilteman geeliakku. Todella kovaa räminää ja tärinää akku kesti moitteetta. Ei ollut ikinä mitään pahaa sanomista akusta.

Mikko K.

Omissa laitteissa (crossi, suzuki) oon menny ihan bilteman tarjoomalla. Hyvin on toiminu, lähtee käyntiin ja investointi on luokkaa 20-40€.
Toisaalta harrastukseen sijoitettu euro ei mene ikinä hukkaan, joten jos painonsäästö kiinnostaa niin kalliimpaa vaan tilalle.


Sitten vielä toisenlaista ajatusmallia. Jos kropassa on vielä ylimääräistä geeliä (rasvaa) mukana, tarkoittaa yhden painokilon pudotus keskimäärin noin 7000 kcal miinusta. Viikon aikana tämä tekisi siis noin 1000 kcal per päivä miinusta. Jos normaalisti tulee syötyä vaikka 2500kcal päivässä, tarkoittaa laiduttaminen 40% säästöä ruokakuluissa.

300€ kuukausikulutus ruokaan x 40% tekee siis jo 120€ säästöä kuussa, jolla saa kilon pois, joka ei näy punnituksissa. Tämän lisäksi säästöillä ostaa hyvät jarrupalat ja tankin bensaa.

T: persaukinen virittäjä :D

app

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 06.03.13 - klo:19:34
Omissa laitteissa (crossi, suzuki) oon menny ihan bilteman tarjoomalla. Hyvin on toiminu, lähtee käyntiin ja investointi on luokkaa 20-40€.
Toisaalta harrastukseen sijoitettu euro ei mene ikinä hukkaan, joten jos painonsäästö kiinnostaa niin kalliimpaa vaan tilalle.


Sitten vielä toisenlaista ajatusmallia. Jos kropassa on vielä ylimääräistä geeliä (rasvaa) mukana, tarkoittaa yhden painokilon pudotus keskimäärin noin 7000 kcal miinusta. Viikon aikana tämä tekisi siis noin 1000 kcal per päivä miinusta. Jos normaalisti tulee syötyä vaikka 2500kcal päivässä, tarkoittaa laiduttaminen 40% säästöä ruokakuluissa.

300€ kuukausikulutus ruokaan x 40% tekee siis jo 120€ säästöä kuussa, jolla saa kilon pois, joka ei näy punnituksissa. Tämän lisäksi säästöillä ostaa hyvät jarrupalat ja tankin bensaa.

T: persaukinen virittäjä :D

Mulle sanoi pihtimittauksen jälkeen, pari vuotta sitten mattotestin tekijä, että nyt olet jo aavistuksen liian kuivassa kunnossa. Rasvaprosentti oli hiukan alle 5. Ei auttanut muu kun ostaa litiumakku ja laturi. Maksoivat ~250,-. Muistaakseni 2.5 kiloa keveni, mutta kuten yllä todettu moneen kertaan, halvimmalla pääsee kun opettelee ajamaan. Kuulemma paras keino myös pudottaa kierrosaikoja.

Mikko K.

Noilla rasvoilla ei tosiaan jää enää vaihtoehtoja. 100€/kg. Ei alkuunkaan kalliita kiloja, jos vertaa esim. eksoottisiin katteisiin tai titaani pultteihin. Ihan harrastuksen kannalta tuo mopon laihduttaminen on kyllä ihan hauskaa ajan ja rahan kulua, josta ei haasteet lopu ihan heti kesken. Eiköhän se tauti tartu tänne kun joskus saan aikaseks hommattua kilvettömän.

pasiplus

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 16.05.12 - klo:09:42
Mikäs olisi järkevin ratkaisu kun tahtoo kevyen lithium akun ratapyörään?
Tiedän että täällä kavereita jotka on rakentanut akun osista itse sekä niitä ketkä hankkineet valmiina, laittaapa kokemuksia.
Ultrabatterystä on kokemusta, r6:ssa pelaa se keskikokoinen ihan ok mutta starttaa huonommin kuin isommalla ultrabatteryllä tai alkuperäisakulla.
S1000rr:ä suurin ultrabattery toimii moitteetta. Vaatii oman laturin, tavallisella ei lataa, mulla on optiman ko.akuille tarkoitettu laturi ja paketissa tuli mukana pyörään kiinnitettävä lataustöpseli myös ja toiseen pyörään ostin stormilta varaosana toisen töpselin, olisko ollut 10€.
Akut n. 220€ keskikoko, iso n.250 ja laturi n.115€. Ei ne kierrosaikoihin vaikuta, ovatpahan helpompia asentaa ja kevyempiä.
R6:a oli aluksi pikkuinen ja kevyt lifepo-akku ties miltä valmistajalta alta satasella; starttasi tosi nihkeästi ja kuumeni lujasti ajossa,ihan paska. Sellaisiin ei ainakaan kannata kajota.

Eskil

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 06.03.13 - klo:11:50



Kevyempi Litium-akku;
Shorai Litium-Akku 12V 14Ah A-Navat, Kotelo 1  
= 133,00 € (Storm)

-Vaatiiko tuo litium-akku jonkun erikoisen laturin?
-Pelittääkö se katuajossakin?
-Joku pelotteli että tollanen voi olla vikaherkkä ja syttyä herkästi palamaan --> jolloin lähes mahdoton sammuttaa..?

... Mulla on Shorain akut käytössä sekä katu- , että ratalaitteessa. Toimii pirun hyvin ja ikinä ei ole Honda lähteny niin hyvin käyntiin, kuin tolla akulla. Shorai laturi käytössä myös ja toimii moitteettomasti. Ebaysta tilannu omani...
"Some people will tell you that slow is good – but I'm here to tell
you that fast is better." — Hunter S. Thompson

Powered by EzPortal