Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Ratakehityksen virstanpylväät  (Luettu 107686 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #120 : 31.01.13 - klo:21:10 »

Noilla ratapäivämäärillä en pitäisi edes railusti alle 1:25 aikojen ajelua alastarossa mitenkään mahdottomana, mutta jos nyt vaikka tuonne 1:27 puolelle menisit ensin. Itselläni parantui kierrosajat tuossa 1:30 kieppeillä ~sekunnin per ko. radalla ajettu päivä. Tällä hetkellä (lue. loppukesästä) näyttää tippuvan sellainen puolisen sekuntia tai vähän alle jos pääsee koko päivän ajamaan. Mutta kerro jo, että jos tiedät mikä menee väärin ja missä, miksi et saa sitä korjattua? Tuo voisi auttaa monia muitakin, joiden kierrosajat on jumahtaneet tuttuihin lukemiin.

Meillä on noin 50 hp enemmän tehoja, ja ollaan murmelaa lähes 30 kg kevyempiä. Lisäksi murmela ajeli koko viime kesän renkailla, joilla ei todellakaan ole ihan helppoa kurvailla limitillä. Useita sekunteja saadan antaa tasoitusta jo näistä syistä.

Aika kovaa suoritusta vaadit Nitrous Murmelalta, kun et pidä reilusti alle 1,25 aikoja Alastaossa mahdottomina häneltä. Perusteena, että kaverillla on sentään kokemusta. Vertailuna kaveri, jolla on mielestäni myös jonkin verran kokemusta, nimittäin Kari Vehniäinen. Wehnä ajoi viime syksyn viimeisessä kerhokisassa vakio kuussatasella parhaimmillaan n, 1,24,5 aikoja. Mikäli siis ymmärsin oikein katsot, että Murmelan, joka myös ajaa vakio kuussatasella, pitäisi ajaa vähintään yhtä kovia aikoja kuin Kari...

Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)

Kunhan nyt kiusaan tuota Murmelaa, kun alkoi kiertelemään ja kaartelemaan alkuperäistä kysymystä. Lisäksi on sanottava, että kun ottaa huomioon murmelan oman kirjoitustyylin täällä, lienee pikkuinen naljailu ajoittain ihan sallittua.

Kaverilla olisi kuitenkin aika huimasti potenttiaalia kehittyä kun osaa tulkita datasta ja lisäksi ymmärtää alustan toiminnasta pirusti enemmän kuin tavallinen kuolevainen. Ihan jokainen ei kuitenkaan itse osaa shimmata alustaansa itselleen sopivaksi. En sano, että Murmela olisi huono kuski tai muuten kädetön kaveri. Aika ajoin vain kiinnostaa, että mikä se filosofia tuon ajamisen takana on ja ovatko vain tavoitteet huomattavasti maltillisempia kuin esim. itselläni vai voisiko sieltä löytyä joku pikku ongelma, jota kaveri ei ole itse huomannut ja siksi kehitys on maltillista. Oman järkeilyni mukaan laaja ymmärrys ajamisen teoriasta pitäisi nopeuttaa kehittymistä myös radalla, mutta ilmeisesti tässäkin pätee sanonta: "Tieto lisää tuskaa."

Olisi kyllä ihan hauska kokeilla kuinka kovaa itse kusiaisella menisi. Uskoisin, että päivän-parin päivän treenillä ajelisin alle kahden sekunnin päähän nykyisestä kyydistä ja kesän treenillä varmaan aika lähelle samoihin aikoihin kuin nyt tonnarilla.
Kusiaisesta kyllä puuttuu sitä voimaa, mutta kaikkialla muuallahan se onkin tonnaria nopeampi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #121 : 31.01.13 - klo:22:14 »
Noilla ratapäivämäärillä en pitäisi edes railusti alle 1:25 aikojen ajelua alastarossa mitenkään mahdottomana, mutta jos nyt vaikka tuonne 1:27 puolelle menisit ensin. Itselläni parantui kierrosajat tuossa 1:30 kieppeillä ~sekunnin per ko. radalla ajettu päivä. Tällä hetkellä (lue. loppukesästä) näyttää tippuvan sellainen puolisen sekuntia tai vähän alle jos pääsee koko päivän ajamaan. Mutta kerro jo, että jos tiedät mikä menee väärin ja missä, miksi et saa sitä korjattua? Tuo voisi auttaa monia muitakin, joiden kierrosajat on jumahtaneet tuttuihin lukemiin.
Ok, eli päästään taas tähän jokavuotiseen FAQ-osioon.

Suurin yksittäinen syy on varmaankin se että en ole luonteeltani sellainen joka haluaisi kehittyä mahdollisimman nopeaksi mahdollisimman nopeasti, kaikkia mahdollisia keinoja ja oikopolkuja käyttäen, hinnalla millä hyvänsä, jne, ymmärtänet(te) varmaankin millaista luonnetta sillä tarkoitan.
Vaan ennemminkin olen naatiskelija ja tutkiskelija.

Alun (2007) häsläyksen jälkeen totesin, että "ajamalla oppii ajamaan" ei ole ollenkaan mun juttu, vaan mun tyyli harrastaa tätä lajia on jotain aivan muuta.

Siitä asti olen myös tehnyt kaiken väärin; jos kysytään niiltä jotka ovat vain olettaneet asioita tietämättä mistään mitään. Samat henkilöt ovat myös aina olleet sitä mieltä että neuvon kaikkia aina ja kaikessa. Samat henkilöt ovat myös usein tulleet sanomaan että en saa tehdä niin tai näin tai noin, vaan minun pitää tehdä kuten he sanovat.
Voisi sanoa että yksikään noista henkilöistä ei ole koskaan vaivautunut kysymään että mikä on mun tavote/ miten he voisivat auttaa minua pääsemään tavoitteeseeni (jos he kerran välttämättä haluaisivat auttaa minua).

Ja vuodet kuluvat ja mun vauhti kasvaa koko ajan ja em henkilöiden jutut pysyy tuolla samalla tasolla, ja he ovat todellakin ehtymätön luonnonvara, aina jostain puskista ilmestyy samanlaisia tyyppejä lisää.

Kausi 2012 meni ihan ok 4.8. asti jolloin ajelin taas oman enkan alastarossa, mut sit kipinä vaan katos jonnekkin, ensimmäistä kertaa 6 vuoteen. Ja monta ratapäivää meni ihan vaan ajellessa. Viisaampaa olis ehkä ollut ottaa tauko koko hommasta. Tarvinnee ehkä kokeilla sitä sitten seuraavalla kerralla kun kipinä joskus katoaa.
Kipinä löyty takas ikävä kyllä vasta viimesenä ratapäivänä 16.9. kun pääs ajeleen pillubiimerillä. Ajelin ihan täysin 0-riskillä ja 0-kaasulla, koska en todellakaan halunnut kaataa appn mopoo, kun appllä oli kerhokisa ajettavana. Mutta siltikin ajoin sillä taas uuden oman enkan.
Appn kausi oli loppumassa kerhokisaan, joten funtsin että sen jälkeen voisin pienellä riskillä kokeilla osaanko yhtään käskeä biimeriä. Veikkaisin että joku 27 alastarossa ois tullu helposti, ehkä jopa 26n puolelle. Kaks settiä ois ollu aikaa. Mut sit app päätti kautensa näyttävään pölypilveen ja pillubiimerin taru loppu siihen. Joten en päässytkään enää kokeilemaan kuis kulkis.

Eli jos tost ny jotain vois neuvoksi antaa niille paikoilleen jumahtaneille, niin; hankkikaa pillubiimerin sisko, se auttaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #122 : 31.01.13 - klo:22:27 »
Ei, koska sitä voi ennen ajamista vakoilla vaikka Wehnän pyörästä, analysoida, tehdä tarvittavat korjaukset ja ajaa yhtä lujaa.
Kyllähän minä tuota viime kesänä kokeilin yhden vajaan setin verran, mutta huomasin että väsyneenä sitä on aivan turha yrittää. Eli eroksi jäi edelleen noin 4 sekunttia. Ens kesänä sit uus yritys levänneenä.

Wehnä, jaksaisitko katsoa datastasi mitä sulla on nopeutta kemoran kakkosmutkan apeksissa, niin saa jonkinlaisen vertailukohdan tuolle Jarskallekkin?
Ymmärsinkö nyt oikein tuota sun kirjotusta, sun ja vehnän ero oli kemorassa 4sekunttia??

Sori, kirjoitin hieman epäselvästi, kyseessä oli mun osalta alastaro. Jarska ei tietääkseni oo alastarossa ajellu, joten hälle ei ole hyötyä alastaron luvuista.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #123 : 31.01.13 - klo:22:29 »
hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .
Viime kesänä ainakin neljä varmaa tapausta. Ehkä muitakin, mutta he eivät ole ilmoittautuneet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa late

  • TJ
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Heinä 2012
  • Viestejä: 42
  • Ikä: 52
  • Paikkakunta: Sollentuna, Swedulandia
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.05.17 - klo:07:15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 2
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #124 : 31.01.13 - klo:22:52 »

Olisi kyllä ihan hauska kokeilla kuinka kovaa itse kusiaisella menisi. Uskoisin, että päivän-parin päivän treenillä ajelisin alle kahden sekunnin päähän nykyisestä kyydistä ja kesän treenillä varmaan aika lähelle samoihin aikoihin kuin nyt tonnarilla.
Kusiaisesta kyllä puuttuu sitä voimaa, mutta kaikkialla muuallahan se onkin tonnaria nopeampi.

Tästä on paljon väitelty, mutta aika rohkea oletus. Riippuu tietysti lähtötasosta mutta et kuitenkaan vissiin ihan köröttelyvauhteja ajele.

Oikeasti nopeat varmaan ajaa rakennetulla kuussatkulla suht lähelle tonnarin aikoja mutta vakio kuussatkulla voi olla tekeminen. Stanuluokan rataennätys Alastarolla on 1.23.xx, ajettu muistaakseni 2006 tjsp. Pyörää en muista, oisko ollut cebari ja kuskina Pirilä. Toki renkaat yms. on tuostakin kehittynyt, mutta kuitenkin.

Itse ajoin 2010 täysin vakio kusiaisella (K6) parhaimmillaan matalaa 1.25:ttä. Seuraavana kesänä kauden tokassa treenissä tonnisella 1.25.7 ja kolmannessa mentiin jo 24:n puolelle - pyörä siis suht vieras ja kuutioita lisää 400. Kesän lopussa meni matalaa 1.22:ta. Ja ei johdu siitä, että äijä kehittyisi nopeasti tai olisi lahjakas, kuussatkulla tuli hierottua rataa vuositolkulla, joku ratakurssikin tuli käytyä sen juuri vauhdissa näkymättä, saattoi nippa nappa sekunti per kesä lähteä ennätyksestä. Se tonninen vaan yksinkertaisesti on amatöörin käsissä paljon helpompi ajaa lujaa.

En muuten ole ainoa esimerkki, vastaavaa kehityskäyrää olen vierestä seurannut useamman kohdalla. Pitkälti siksi tuon kusiaisen isompaan päivitinkin.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3320
  • Ikä: 37
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:23.11.22 - klo:21:08
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #125 : 01.02.13 - klo:07:06 »

Olisi kyllä ihan hauska kokeilla kuinka kovaa itse kusiaisella menisi. Uskoisin, että päivän-parin päivän treenillä ajelisin alle kahden sekunnin päähän nykyisestä kyydistä ja kesän treenillä varmaan aika lähelle samoihin aikoihin kuin nyt tonnarilla.
Kusiaisesta kyllä puuttuu sitä voimaa, mutta kaikkialla muuallahan se onkin tonnaria nopeampi.

Tästä on paljon väitelty, mutta aika rohkea oletus. Riippuu tietysti lähtötasosta mutta et kuitenkaan vissiin ihan köröttelyvauhteja ajele.

Oikeasti nopeat varmaan ajaa rakennetulla kuussatkulla suht lähelle tonnarin aikoja mutta vakio kuussatkulla voi olla tekeminen. Stanuluokan rataennätys Alastarolla on 1.23.xx, ajettu muistaakseni 2006 tjsp. Pyörää en muista, oisko ollut cebari ja kuskina Pirilä. Toki renkaat yms. on tuostakin kehittynyt, mutta kuitenkin.

Itse ajoin 2010 täysin vakio kusiaisella (K6) parhaimmillaan matalaa 1.25:ttä. Seuraavana kesänä kauden tokassa treenissä tonnisella 1.25.7 ja kolmannessa mentiin jo 24:n puolelle - pyörä siis suht vieras ja kuutioita lisää 400. Kesän lopussa meni matalaa 1.22:ta. Ja ei johdu siitä, että äijä kehittyisi nopeasti tai olisi lahjakas, kuussatkulla tuli hierottua rataa vuositolkulla, joku ratakurssikin tuli käytyä sen juuri vauhdissa näkymättä, saattoi nippa nappa sekunti per kesä lähteä ennätyksestä. Se tonninen vaan yksinkertaisesti on amatöörin käsissä paljon helpompi ajaa lujaa.

En muuten ole ainoa esimerkki, vastaavaa kehityskäyrää olen vierestä seurannut useamman kohdalla. Pitkälti siksi tuon kusiaisen isompaan päivitinkin.

Mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Noi mun ajat on täysin veikkauksia ja kokeilematta varmasti jäävätkin sellaisiksi. Tällä hetkellä tonnarilla olen päässyt karvan verran 24-puolella Alastarossa, joten kuskissa on vielä jokunen sekunti kehittymisvaraa ennen kuin seinä nousee totaalisen pystyyn. Käytännössähän nuo mun veikkaukset tarkoittaisi kusiaisella 26-alkuisia, mitä en pidä mitenkään mahdottomana, koska se onnistuu todistetusti reilusti alle 100 heppasella 15 vuotta vanhalla kusiaisella. Oletus, että kesän treenillä menisin samoihin kusiaisella kuin tonnarilla nyt, perustuu siihen uskoon, että kuskista löytyy vielä sen parin-kolmen sekunnin verran parannettavaa. Jos nämä mun tavoitteet kuulostaa kovilta, sitä niiden on tarkoitus ollakin. Olen huomannut, että jos aion kehittyä, on pakko laittaa tavoitteet karvan epärealistiksi, muuten sitä päätyy ajelemaan tyytyväisenä samoja aikoja ja kehitys tyssää. Kun tavoite on koko ajan horisontissa, on ihan eri tavalla motivaatiota yrittää kehittyä.

Olen tässä jopa puolivakavissani harkinnut tonnarin vaihtamista kusiaiseen, koska vähän pienemmillä tehoilla voisi olla helpompi opetella radan tarkkaa käyttöä ja ajolinjaa eikä renkaita menisi selkärepullista viikonlopussa. Eli jos jollain on kova tarve päästä hyväkuntoisesta R6R:stä eroon ja haluaa tonnarin alle niin viestiä saa laittaa. Toinen vaihtoehto voisi olla päikseen vaihtaminen viikonlopun ajaksi, jolloin pääsisi rauhassa tutustumaan kamppeisiin. Vaihtaminen päikseen (välirahan kanssa) on sit ainut vaihtoehto, nyt ei riitä into rahalla myymiseen ja uuden kamppeen etsimiseen.

Ainiin, kyllähän joku tällekin foorumille kirjoitteleva ajeli viime kesänä vakiolla R6R:llä samaa kyytiä meikäläisen kanssa Alastarossa kun peräkanaa mentiin. Tästä oli joku videonpätkäkin todisteena, vielä kun vain muistaisi päivän niin voisi kaivella sen juutuubista. Lähtökohta muistaakseni oli sama kuin itselläni, eli tavoitteena oli ajaa sillä vakiolla R6R:llä yhtä kovaa kuin oli ajanut aiemmin tonnarilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 56
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.05.22 - klo:16:47
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #126 : 01.02.13 - klo:08:01 »
hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .
Viime kesänä ainakin neljä varmaa tapausta. Ehkä muitakin, mutta he eivät ole ilmoittautuneet.

Mielenkiintoinen keskustelu. Ilmoittaudunpa itsekin psyykatuksi tulleeksi. Murmelaan suhtaudun enempi negatiivisesti. Toisaalta kaverin tietotaito on ilmeisesti korkealla tasolla eikä hän sitä salaile. Mukaava oli myös lukea, kuinka innollinen hän oli saatuaan ajaa App:n mopolla. Mutta jatkuva toisten mollaaminen nyppii. Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa. Toivoisin häneltä hieman rakentavampaa palautetta. Ja joskus sen inttämisen voi lopettaa itsekin.

Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)


Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa Juha_K

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 30
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 892
  • Paikkakunta: Tampere
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:15.03.22 - klo:19:34
  • K5 1000
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 22
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #127 : 01.02.13 - klo:08:29 »
Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)


Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.
Bobo:n määritelmä on mielestäni ihan osuva. Lisäksi hän kyllä tietää mistä puhuu.
Ennen kuin olkapäästä repesi jänne painoin noin 94kg ja rasva% oli 13 (pituus 185cm). BMI:n mukaan olin siis ylipainoinen.

Kuinkahan paljon painolla on oikeasti merkitystä 60kg vs 90kg kuski? Olettaen siis, että kuski ei ole rajoittava tekijä. :)   
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa menac

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 77
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Nainen
  • Paikalla:18.09.17 - klo:13:05
  • R6R -08
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 13
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #128 : 01.02.13 - klo:08:54 »
hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .

Hep! Toiminut niin Kemoralla kuin Alastarollakin.  peukku_1

Poissa Mane

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 24
  • -Saadut: 2
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 127
  • Ikä: 53
  • Paikkakunta: Kotka
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:08.01.18 - klo:21:44
  • R6
    • 44#
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 484
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #129 : 01.02.13 - klo:09:22 »
hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .
Viime kesänä ainakin neljä varmaa tapausta. Ehkä muitakin, mutta he eivät ole ilmoittautuneet.

Mielenkiintoinen keskustelu. Ilmoittaudunpa itsekin psyykatuksi tulleeksi. Murmelaan suhtaudun enempi negatiivisesti. Toisaalta kaverin tietotaito on ilmeisesti korkealla tasolla eikä hän sitä salaile. Mukaava oli myös lukea, kuinka innollinen hän oli saatuaan ajaa App:n mopolla. Mutta jatkuva toisten mollaaminen nyppii. Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa. Toivoisin häneltä hieman rakentavampaa palautetta. Ja joskus sen inttämisen voi lopettaa itsekin.

Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)


Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.

Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)


Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.
Bobo:n määritelmä on mielestäni ihan osuva. Lisäksi hän kyllä tietää mistä puhuu.
Ennen kuin olkapäästä repesi jänne painoin noin 94kg ja rasva% oli 13 (pituus 185cm). BMI:n mukaan olin siis ylipainoinen.

Kuinkahan paljon painolla on oikeasti merkitystä 60kg vs 90kg kuski? Olettaen siis, että kuski ei ole rajoittava tekijä. :)  

ulkomailla kilpaa ajelevalta kuultuna,"10 kg liikapaino vie vauhdista noin 1,5 sek per ratakiekka",tai vastaavasti sen saa kääntää noin liki 10 hevosvoiman puutteeseen!?
varmasti kuitenkin vauhtia verottava tekijä! :-X
innocent_1

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 58
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.09.22 - klo:18:56
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #130 : 01.02.13 - klo:11:27 »
Jarska ei tietääkseni oo alastarossa ajellu, joten hälle ei ole hyötyä alastaron luvuista.

Jep, ihan alkuaikoina käyny siellä kerran körötteleen, eli ei otetta siitä radasta.
Kemoran mutkanopeudet sensijaan kiinnostaa.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 58
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.09.22 - klo:18:56
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #131 : 01.02.13 - klo:11:33 »
Kuinkahan paljon painolla on oikeasti merkitystä 60kg vs 90kg kuski? Olettaen siis, että kuski ei ole rajoittava tekijä. :)  

Lihavat on lepposia radalla ja varikolla.
Lihavia on hauska katella liian pienissä ajopuvuissaan, näyttävät ihan siskonmakkaroilta.
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Luen itseni lihaviin.

Ylikireet ja äitin tissiltä liian aikaisin vierotetut rääräkuskit ottaa homman liian tosissaan, mut ei haittaa, me lihavat opitaan heiltä ajamista.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #132 : 01.02.13 - klo:12:03 »
Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa.
Joten voisikin kysyä että miksi pahoitat mielesi jonkun yksittäisen nettikirjoittelijan kommentista, kun ko kirjoittelija on vieläpä sinua hitaampi kemorassa?


Ja noin yleisesti ottaen, se mitä olen oppinut 6-7 vuoden aikana kymmenistä/ sadoista eri kuskeista:
Keskiryhmän koheltajille yksi hyvin yleinen piirre on se että sanoipa asian heille miten tahansa, niin aina on erittäin suuri todennäköisyys että loukkaantuvat siitä.
Toinen yhteinen piirre on se, että neuvoipa miten tahansa, niin neuvot eivät mene perille. Koska neuvoja on aina väärän ikäinen, väärän näköinen, tai ainakin ajaa väärän värisellä mopolla, tai on muuten vaan läski.

Usein käy myös niin, että enemmän harrastaneet voivat jopa varoittaa keskenään toisiaan siitä, että radalla on joku tyyppi jota kannattaa varoa. Eli hyvin usein on tilanne se, että keskiryhmän koheltajat ovat hyvin yleisesti tiedossa.

Keskiryhmän koheltajan tunnistaa yleensä lähtökohtaisesti jo hänen asenteestaan varikolla. Ja ikävä kyllä aivan liian usein se realisoituu radalla. Koheltaja ajaa moponsa päreiksi, tai jopa itsensä ambulanssi/ sairaalakuntoon. Vielä huonommalla tuurilla hän keilaa jonkun toisen radalta ulos Ja kaikein pahimmassa tapauksessa: Koheltaja teloo jonkun muun sairaalakuntoon/ invalidiksi.

Siinä vaiheessa kun on lajia harrastanut sen verran, että alkaa ymmärtämään kuinka hidas se vauhti sielä keskiryhmässä loppujen lopuksi on. Niin alkaa myös ymmärtämään, kuinka turhaa se mopon kaataminen ja loukkaantuminen keskiryhmän vauhdeilla on. Toki hitaassakin ryhmässä sattuu vuosittain kippauksia, joissa kuski onnistuu telomaan itsensä sairaalakuntoon. Mutta keskiryhmässä niitä on huomattavasti enemmän.
Hitaan ryhmän tyypillinen kippaus on hitaalla vauhdilla hartialukko-ulosajo, ja mopon kippaus hiekalla, eli keskimäärin vauriot rajoittuvat lähinnä katteisiin.
Keskiryhmässä taasen yli-yrittämisestä johtuva täydestä vauhdista ulosajo tai keula/perä alta -mopon kippaus radalle, jolloin vauriotkin ovat huomattavasti suuremmat ja usein myös kuski tarvitsee paikkailua.

Käytännön esimerkkejä:
- Erään keskiryhmäläisen tunsin lähinnä nettikirjoitusten perusteella. Laskin yhteen 1+1+1. Tulossa oli kolmipäiväinen ratakeikka. Kirjoitin lapulle; 2. päivä 2. setti 3. kierros. Ko kuski kaatoi moponsa 1. päivä 2. setti 3. kierros. Kaadon jälkeen ojensin lapun ko kuskille. Noh, mielestäni veikkasin aika hyvin.
- Katselin lippupisteeltä keskyryhmän menoa, ja eräs kuski pisti silmääni, ja aloin arpomaan mielessäni josko pitäis pyytää porttia liputtamaan mustalla ko kuski ulos. Settiä oli kierros pari jälellä joten ajattelin että kaippa se ny sen verran pystyssä pysyy, joten olisin sitten portin ilmoittaessa ruutulipusta pyytänyt nappaammaan ko kuskin neuvonpitoon. Noh, se kuski oli naamallaan ennen ruutulippua.
- Olin lähdössä ajelemaan oppilaan perään keskiryhmään ja eräs tuttu tuli koputtaman mua olkapäälle ja osotti erästä kuskia varikolla, ja kehoitti varomaan sitä. Pari ratapäivää myöhemmin ko kuski ajoi päin toista kuskia radalla ja se toinen kuski kaatui. Onneksi ilman suurempia fyysisiä vahinkoja.
- Ajelin sattumalta erään kuskin perässä keskiryhmässä, ja ajattelin että menen jututtamaan ko kuskia setin jälkeen. Noh, pari mutkaa myöhemmin hän kaatui naamalleen siin mun edessä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:14.11.22 - klo:17:06
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #133 : 01.02.13 - klo:12:21 »
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Toi pätee vain köyhiin läskeihin. Rikkailla läskeillä on varaa virittää mopoa niin paljo ettei teho/paino-suhde laske.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 56
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:18.05.22 - klo:16:47
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Ratakehityksen virstanpylväät
« Vastaus #134 : 01.02.13 - klo:16:30 »
Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa.
Joten voisikin kysyä että miksi pahoitat mielesi jonkun yksittäisen nettikirjoittelijan kommentista, kun ko kirjoittelija on vieläpä sinua hitaampi kemorassa?
Et sinä ole yksittäinen nettikirjoittelija, päinvastoin, kovasti tiedät asioista ja arvostan perehtyneisyyttäsi. Ehkäpä ärtymykseni johtuu halustani olla teidän "gurujen" suosiossa, mutta en sitä ole ansainnut.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020