Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.03.12 - klo:21:20
Simon Grafarin videota moneen kertaan katellessa heräsi kysymys...
onko nyt niin, että aloittelijoille opetetaan pyöreämpiä ajolinjoja sen vuoksi et rata riittäis paremmin, ulosajon riski pienenee ja oppii helpommin kallistaan sitä mopoo...ja sitten...
kun jo osataan sitä hommaa paremmin, niin aletaan opettaan jyrkempiä ajolinjoja, jarrutusta syvemmälle sisään, ns. rohkeempia linjoja sen vuoksi, ettei pyöreet toimi sillon kun halutaan vauhtia lisää...kunnolla?

Kysyn sen vuoksi kun minusta alussa monet opetti pyöreempiä linjoja ja ne iskostuu tajuntaan aika hyvin, niitä pitää "oikeina" linjoina ja hankala oppia tavallaan pois niistä, jos haluaa ajaa nopeemmin.
Kun mulla näitä kyssäreitä herää ja jos olen oikeilla linjoilla, niin eikö aloittelijoille vois kertoa, et nää pyöreet linjat on tässä kehityksen vaiheessa ne joita pitää harjotella ja jos/kun halutaan joskus nostaa nopeutta kunnolla, niin uusiksi menee linjat, jotakuinkin.

Vai olenko ihan hakoteillä ja myös pyöreillä linjoilla voi ajaa kovaa, jos osaa?
Mää sanoisin että aikalailla ihan aivan täysin oikein olet ymmärtänyt.

Lisäks vielä tietty se ett mopon paino, teho ja alusta vaikuttaa myös suuresti siihen ajolinjan valintaan.

Pieneksi vertailuks alastaron rataennätykset:
Nordic Superbike 1:18.4
Superbike B 1:21.5
vs
GP125 1:23.7
B125 1:26.8
Ja vertailu lähinnä siis siitä näkökulmasta ett kyl niil pyöreämmilläkin linjoilla pääsee aikalailla per*****n kovaa.

Sinänsä ois mielenkiintosta tietää millasta kierrosaikaa huippukuski ajais tonnarilla piikkityylillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

25.03.12 - klo:21:09 #16 Viimeisin muokkaus: 25.03.12 - klo:21:13 käyttäjältä jarska
Okei, sitten olin lähellä totuutta, osapuilleen.
Tossa eilen kun emännän kans juttelin aiheesta, niin hän oli hämillään just tätä liippaavasta asiasta.
Koulutus ryhmässä ajellessaan, ei noudattanut/osannut noudattaa opetettuja ajolinjoja vaan pyrki oikaisemaan, eli tavallaan jyrkempiä linjoja.
Myöskin kiihdytti jonkin verran ja jarrutteli sitten ennen mutkaa kävelyvauhtiin.
Noh, minusta ihan asiasta mainittiin, mut sitä hän hämmästeli kun kerrottiin sekä ajolinjojen jyrkentämisen, että kiihdyttelyn olevan väärin ja hän ihmetteli miksi ne on väärin.
En mä tarkoita kritisoida millään tavalla kouluttajia, mut helpottasko se ymmärtämistä jos kerrottas et ei ne väärin ole ja noin sitä ajetaankin kun mennään kovaa, tässä kohtaa harjoittelua ne vaan ei ole suotavaa kehityksen kannalta, helpottaa kun nopeemmat ohittaa sisäkautta, rata riittää,yms.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.03.12 - klo:21:09
Okei, sitten olin lähellä totuutta, osapuilleen.
Tossa eilen kun emännän kans juttelin aiheesta, niin hän oli hämillään just tätä liippaavasta asiasta.
Koulutus ryhmässä ajellessaan, ei noudattanut/osannut noudattaa opetettuja ajolinjoja vaan pyrki oikaisemaan, eli tavallaan jyrkempiä linjoja.
Myöskin kiihdytti jonkin verran ja jarrutteli sitten ennen mutkaa kävelyvauhtiin.
Noh, minusta ihan asiasta mainittiin, mut sitä hän hämmästeli kun kerrottiin sekä ajolinjojen jyrkentämisen, että kiihdyttelyn olevan väärin ja hän ihmetteli miksi ne on väärin.
En mä tarkoita kritisoida millään tavalla kouluttajia, mut helpottasko se ymmärtämistä jos kerrottas et ei ne väärin ole ja noin sitä ajetaankin kun mennään kovaa, tässä kohtaa harjoittelua ne vaan ei ole suotavaa kehityksen kannalta, helpottaa kun nopeemmat ohittaa sisäkautta, rata riittää,yms.

Mistäköhän koulutusryhmästä mahto olla kyse...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grandi67

25.03.12 - klo:22:17 #18 Viimeisin muokkaus: 25.03.12 - klo:22:19 käyttäjältä Grandi67
Jotenkin tuntuis ORG ajotaito 2,jossa ei oo tarkoituskaan oppia ajamaan kovaa...vaan mutkat turvallisesti.

jarska

Juu, Orgin koulutusryhmästä oli kyse, mut en tarkoita arvostella mitenkään heidän, enkä muidenkaan opetus metodeita, itsekkin ne hyväksi  havainnut, pointti oli vaan se et kiva jos tarkennettais alokkaille, miksi mitäkin tehdään. ;D

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.03.12 - klo:22:38
Juu, Orgin koulutusryhmästä oli kyse, mut en tarkoita arvostella mitenkään heidän, enkä muidenkaan opetus metodeita, itsekkin ne hyväksi  havainnut, pointti oli vaan se et kiva jos tarkennettais alokkaille, miksi mitäkin tehdään. ;D

Ite oon kaks kertaa ton orgin ajotaito kakkosen käynyt ja kyllä siellä aivan selkeesti se ilmoitetaan moneen otteeseen,että kyseisellä kurssilla ei opeteta ajamaan mahdollisimman lujaa,vaan mutkat katuliikenteessä turvallisesti.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 26.03.12 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.03.12 - klo:22:38
Juu, Orgin koulutusryhmästä oli kyse, mut en tarkoita arvostella mitenkään heidän, enkä muidenkaan opetus metodeita, itsekkin ne hyväksi  havainnut, pointti oli vaan se et kiva jos tarkennettais alokkaille, miksi mitäkin tehdään. ;D

Ite oon kaks kertaa ton orgin ajotaito kakkosen käynyt ja kyllä siellä aivan selkeesti se ilmoitetaan moneen otteeseen,että kyseisellä kurssilla ei opeteta ajamaan mahdollisimman lujaa,vaan mutkat katuliikenteessä turvallisesti.

Okei, noh...ehkä se vaan ei sitten mennyt tajuntaan tai jotain...sillä kertaa.

Nitrous

Tuo orgin koulutusryhmä eli Ajotaito II -kurssi on ennakoivan ajon jatkokurssi ja kurssin aiheena on mutkien ajaminen maantienopeuksissa. Suuresta osasta kurssin oppeja, kuten katseenkäyttö, ajoasento ja rentous, on hyötyä myös rata-ajoon, mutta ajolinjojen osalta kurssi on pääasiallisesti suunnattu katuajoon. Katuajoa varten linja pyritään saamaan sellaiseksi, että mutkaan nähdään mahdollisimman pitkälle ja että kuskilla on reilusti tilaa muuttaa ajolinjaa mutkassa mikäli jotain yllättävää pomppaa eteen. Opetettu linja kyllä toimii radallakin suhteellisen hyvin, mutta ennen kaikkea se on turvallinen ja looginen linja, jota aloittelijan on helppo noudattaa niin kadulla kuin radallakin. Tämä myös kerrotaan heti kurssin alussa ja kerrataan ajolinjojen teoriaosassa. Lisäksi mainitaan, että yhtä absoluuttisen oikeaa ajolinjaa ei välttämättä ole, kisakuskit ajavat ihan eri linjaa ja ajolinja elää suhteellisen kokeneillakin kuskeilla vielä jonkin verran.

Tuolla kurssilla ei ole mieltä opettaa terävää kisalinjaa, koska kurssilla ei ole tarkoitus opetella jarruttamaan ja kiihdyttämään vaan ajamaan mutkia, joihin tuollainen pyöreä, myöhäisellä taitolla ajettava linja on huomattavasti parempi kuin terävä kisalinja. Terävää linjaa kannattaakin ruveta mielestäni treenaamaan vasta kun mutka-ajo on se verran hyvin hanskassa, että polvipaloille on oikeasti tarvetta. Terävän linjan hyöty nimittäin muuttuu nopeasti keskiryhmän reuhaamiseksi (kammojarru+mutkan läpi talutus+piiska-avaus), mikäli kuski ei osaa kääntää pyörää riittävän jyrkästi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Kiitos Nitrous, tää oli selventävä juttu. shakehands_1

jarska

Puran vielä aivojani JMU:n keikan jälkeen ja tällainen vaivaa myös pientä mieltäni...

oletetaan että lähestyn vaikka Kemoran karusellia, joka kaartaa vasemmalle, se on ehkä paras paikka jossa uskallan lasketella omalla limiitillä parhaiten ja taittaa vasempaan.
Päänvaivaa aiheuttaa se et kuinka paljon ottaa jarrulla pois vauhtia, millasta vauhtia sinne uskaltaa lasettaa, ilman että etunen lähtee alta vai lähteekö?

En mä mielestäni pelkää taittaa kunnolla, eikä enää ole juurikaan vaaraa et menis pitkäksi, mut tulee mieleen ajatus...missä kulkee "raja"...varoittaako etunen jotenkin?
Luulisin että kokeilemalla ja vauhtia lisäämällä oppii mitä vauhtia yleensäkki mutkaan voi päästellä, mut ei haluis tietää konttaamisen kautta.

Oliko epäselvä kysymys, taas. ;D

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.05.12 - klo:20:17
En mä mielestäni pelkää taittaa kunnolla, eikä enää ole juurikaan vaaraa et menis pitkäksi, mut tulee mieleen ajatus...missä kulkee "raja"...varoittaako etunen jotenkin?
Luulisin että kokeilemalla ja vauhtia lisäämällä oppii mitä vauhtia yleensäkki mutkaan voi päästellä, mut ei haluis tietää konttaamisen kautta.
Siinä vaiheessa kun sä saat paketin sellaseen kuosiin, että pystyt jokaisen mutkan ajamaan "samalla tavalla", niin sit sä pystyt kiinnittämään paremmin huomiota niihin seikkoihin jotka sitten taas aiheutuu siitä vauhdin nostosta mutkassa.
Ja joo, se etunen kyl varottaa. Mut tosiaan vaatii sen ett sä siihen mutkaan joka kerta samalla tavalla, ja vain vauhtia nosten.

Se mitä sä et haluu tapahtuvan/ johtuu taas siit, ett jos sun paketti ei pysy mutkasta toiseen kasassa, niin sun mutkiinmenovauhdit vaihtelee koko ajan. Ja sit lipsahtaa etunen alta jossain vaiheessa, ku vauhtia oliki +30, vaikka piti olla vaan +1.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Juu, kyllä se etunen varoittaa, mutta itse opin ymmärtämään etusen antaman "hassun" tuntuman merkiksi luistosta vasta kun ajoin etusen alta viime kesänä. Tosin tuo oli ainut kerta kun etunen on luistellut ja silloin alla oli Contin raceattackit, millään muulla renkaalla en muistaakseni ole etusen huomannut luistaneen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Ja tulipa mieleen tossa kun omia käppyröitäni katselin että kun RaceDAC antaa ton kaasunasentotiedon, niin siit näkee kuin lineaarinen tai töks-töks kaasu on avauksissa -> lineaarisella kaasun käytöllä sladit irtoaa pehmeästi, ja töks-töksillä sayonara ja hi-sider....
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

15.05.12 - klo:11:35 #28 Viimeisin muokkaus: 15.05.12 - klo:11:38 käyttäjältä jarska
Nyt kun on pää täynnä uutta intoa ja oppeja ratakurssilta, niin arvatenkin syttyi kymysyksiä... ;D :P

se mistä jo toisaalla mainitsinkin, eli apeksiin jarrutus, tavallaan keulan sitominen alas jarrua vähentäen, kovan jarrutuksen jälkeen, taiton aikana.
Kuinka moni tuota käyttää, kaikki rataketut?...edellytys ja pitää oppia jos haluaa mennä joskus kovaa?..ajaako kaikki ketut näin vai kenties samoin kuin mä "ennen", eli ensin suoralla kova jarrutus, jarru irti ja sitten vasta taitto mutkaan, kuka tunnustaa?

Sitten vielä, kumpikos tapa on vähemmän vaarallinen jos puhutaan etusen lähtemisestä alta?
Tietty riippuu kuskin taidoista osata jarruttaa mutkaan, sopivasti jarrua keventäen, mut jotain arvioita?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.05.12 - klo:11:35
Nyt kun on pää täynnä uutta intoa ja oppeja ratakurssilta, niin arvatenkin syttyi kymysyksiä... ;D :P

se mistä jo toisaalla mainitsinkin, eli apeksiin jarrutus, tavallaan keulan sitominen alas jarrua vähentäen, kovan jarrutuksen jälkeen, taiton aikana.
Kuinka moni tuota käyttää, kaikki rataketut?...edellytys ja pitää oppia jos haluaa mennä joskus kovaa?..ajaako kaikki ketut näin vai kenties samoin kuin mä "ennen", eli ensin suoralla kova jarrutus, jarru irti ja sitten vasta taitto mutkaan, kuka tunnustaa?

Sitten vielä, kumpikos tapa on vähemmän vaarallinen jos puhutaan etusen lähtemisestä alta?
Tietty riippuu kuskin taidoista osata jarruttaa mutkaan, sopivasti jarrua keventäen, mut jotain arvioita?

Ajoin tuollai kuin sinäkin vielä toissa kesänä vaikka muuta luulin kai tekeväni. Omalta kohdalta ajosta tuli turvallisempaa kun ei tarvinnut enää yrittää ajaa hävittyä aikaa mutkassa kiinni. Toisaalta samalla tuli muutakin kehitystä ja ajosta varmempaa. Kierrosajoissa lähti samalla sekunteja. Vaikea on kuvitella että isolla pyörällä mentäis muilla tekniikoilla kovaa.

Ei voi mutkan ajamisen vaaroja oikein laittaa pelkkään jarrutukseen, mutta pitäisin apeksiin jarrutusta turvallisempana. Rengaskin pitää paremmin kun siinä on painoa ja mopo kääntyy kun keula on alhaalla. Vastaavasti samaan kierrosaikaan päästäkseen pitää ajaa mutka suuremmalla mutkanopeudella ja pitää mopoa enemmän kallellaan.

Tässä kohtaa kannattaa kuunnella niitä nopeita ja kokeneita kouluttajia ja miettiä miksi näin ajetaan.

Powered by EzPortal