Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Kiitos Vuorela, selkeesti kerrottu... mun pitää aina vähän jappasta, sisäistää ittelle ja kuunnella useemman "lekurin" tuomioita, ennenkuin menee perille, koittakaa kestää. ;D :D

Ajaa kiinni hävittyä aikaa mutkassa...ahaa-elämys, noinhan mä juurikin teen.  idea_1

app

Alussa kannattaa opetella pitämään sormet jarrukahvalla siihen pisteeseen asti, mihin jarrulla pitäisi tulla.
Hyvä muistaa myös, että kaikki mutkat eivät ole ajettavissa jarrulla apeksiin asti. Vauhdikkaimmat, varsinkin alussa, pitää ottaa varovammin.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 15.05.12 - klo:18:28
Alussa kannattaa opetella pitämään sormet jarrukahvalla siihen pisteeseen asti, mihin jarrulla pitäisi tulla.
Hyvä muistaa myös, että kaikki mutkat eivät ole ajettavissa jarrulla apeksiin asti. Vauhdikkaimmat, varsinkin alussa, pitää ottaa varovammin.

Jep, alkuun se vaan hirvittää edes pitää sormia kaffalla kun tulee mutkaan, saatikka sitten puristaa...varovasti.
Myöskin vaihto "wanhasta" vauhdikkaammasta mutkaan taittamisesta-->jarrulla tuloon, aiheutti vauhdin  lähes tyystin loppumisen kesken mutkan. :D

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.12 - klo:16:31
Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.05.12 - klo:11:35
Nyt kun on pää täynnä uutta intoa ja oppeja ratakurssilta, niin arvatenkin syttyi kymysyksiä... ;D :P

se mistä jo toisaalla mainitsinkin, eli apeksiin jarrutus, tavallaan keulan sitominen alas jarrua vähentäen, kovan jarrutuksen jälkeen, taiton aikana.
Kuinka moni tuota käyttää, kaikki rataketut?...edellytys ja pitää oppia jos haluaa mennä joskus kovaa?..ajaako kaikki ketut näin vai kenties samoin kuin mä "ennen", eli ensin suoralla kova jarrutus, jarru irti ja sitten vasta taitto mutkaan, kuka tunnustaa?

Sitten vielä, kumpikos tapa on vähemmän vaarallinen jos puhutaan etusen lähtemisestä alta?
Tietty riippuu kuskin taidoista osata jarruttaa mutkaan, sopivasti jarrua keventäen, mut jotain arvioita?

Ajoin tuollai kuin sinäkin vielä toissa kesänä vaikka muuta luulin kai tekeväni. Omalta kohdalta ajosta tuli turvallisempaa kun ei tarvinnut enää yrittää ajaa hävittyä aikaa mutkassa kiinni. Toisaalta samalla tuli muutakin kehitystä ja ajosta varmempaa. Kierrosajoissa lähti samalla sekunteja. Vaikea on kuvitella että isolla pyörällä mentäis muilla tekniikoilla kovaa.

Ei voi mutkan ajamisen vaaroja oikein laittaa pelkkään jarrutukseen, mutta pitäisin apeksiin jarrutusta turvallisempana. Rengaskin pitää paremmin kun siinä on painoa ja mopo kääntyy kun keula on alhaalla. Vastaavasti samaan kierrosaikaan päästäkseen pitää ajaa mutka suuremmalla mutkanopeudella ja pitää mopoa enemmän kallellaan.

Tässä kohtaa kannattaa kuunnella niitä nopeita ja kokeneita kouluttajia ja miettiä miksi näin ajetaan.

Pakko lisätä tähän oma huomio viime sunnuntailta: Koko päivä tuli ajeltua tollasta 1:29-1:27.5 kierrosaikaa. Alkupäivästä hajonta oli aika isoa, mutta loppupäivästä alkoi vakiintumaan 1:28 alkusiin ja setissä aina yks tai kaks tuurikierrosta 1:27 puolelle. Yritin ajella suhteellisen rennosti ja painottaa treenin jarruissa rentona pysymiseen. Eli siis munat vasten tankkia ja kädet rennoksi. Aika hyvin siinä onnistuinkin: Aiemmin en uskonu, että kädet täysin rentona olisi mahdollista jarruttaa, mutta esim. palmasin ja lemminkäisen jarruun tämä alkoi onnistumaan tosi hyvin. Vaikka jarruttaminen oli rentoa, ei kierrosajoissa tapahtunut juurikaan parannusta, vaikka joka setti olikin sellainen fiilis, että nyt meni kovempaa. Vikalle setille sit läksin sillä menttaliteetilla, että kroppaa ei tartte säästellä. Tuloksena se, että muisti jarruttaa ihan reilulla jarrulla mutkaan sisään, mitä ei ollut tehnyt jostain syystä koko päivänä. Reilummassa kallistuksessa tuppaa paino jarrussa jostain syystä menemään vielä käsille, mutta jarruttamalla apeksiin asti tippui kierrosajasta reilu sekunti pois viimeisellä setillä ja huonoin kierros oli samaa tasoa kuin aiempi päivän paras. Tästä ainakin itse päättelin, että apeksiin asti kannattaa jarruttaa jos haluaa ajaa kovaa. Jatkossa treenin kohteena siis saada paino pysymään poissa käsiltä koko jarrun ajan, jolloin etusen alkavan luiston varmasti tuntee paremmin, mikä taas mahdollistaa kovemman jarrun.

Pääpaino jatkossa tosiaan jarrutreenissä, koska suoranopeuksien perusteella avaukset onnistuu suhteellisen hyvin, koska Alastaron pääsuoralle sai uudella mopolla melkein saman (230km/h) huippunopeuden kuin vanhalla Kemoran katsomosuoralle (236km/h). Kyllä toi voima vaan on kiva juttu.

Alastaron ekan mutka ja Palmas tuli todettua hyviksi paikoiksi harjoitella jarrumerkin siirtoa: Ekassa mutkassa on mahdollisuus vetää kiihdytysradan kautta varikolle jos menee pitkäksi ja Palmasissa rata on leveä, joten siellä on n. 10 metriä tilaa jarruttaa pitkäksi. Ekan mutkan optio tulikin kerran käytettyä kun perä oli 30cm irti radasta siinä vaiheessa kun olisi pitänyt taittaa sisään. Taustahan tuossa oli se, että Kesseli ajeli hissukseen Panigalella edellä ja meinasi päästä vähän karkuun. Minä sitten nerona päätin, että otan tuossa suoralla vähän kiinni, kun jarrutan 10m normaalia myöhemmin. Ei kyllä ollu välttämättä se paras paikka kuroo eroa kiinni näin jälkeenpäin aatellen. :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

16.05.12 - klo:06:55 #34 Viimeisin muokkaus: 16.05.12 - klo:06:56 käyttäjältä app
Samaa olen koittanut parantaa viime kesästä lähtien; mutkiin jarrulla tuloa. Niisä me aikaa parannetaan. Vielä kun löytyy paremmat linjat, ja tarkentuu paikat, niin parempaa tulee.
Lemminkäinen on myös erittäin hyvä jarutreenimutka. Varaa mokata aika pahastikkin ilman ulos menoa.
Avaukset taas tuntuu olevan eniten kiinni siitä, miten on kanttia tosiaan jättää se jarruihin viime tippaan, ettei lähtönopeus tipu liikaa. Treeniä treeniä treeniä.

Minä lähden nyt ihailemaan Ahveniston suojakaiteita.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.05.12 - klo:23:52
Pakko lisätä tähän oma huomio viime sunnuntailta: Koko päivä tuli ajeltua tollasta 1:29-1:27.5 kierrosaikaa. Alkupäivästä hajonta oli aika isoa, mutta loppupäivästä alkoi vakiintumaan 1:28 alkusiin ja setissä aina yks tai kaks tuurikierrosta 1:27 puolelle. Yritin ajella suhteellisen rennosti ja painottaa treenin jarruissa rentona pysymiseen. Eli siis munat vasten tankkia ja kädet rennoksi. Aika hyvin siinä onnistuinkin: Aiemmin en uskonu, että kädet täysin rentona olisi mahdollista jarruttaa, mutta esim. palmasin ja lemminkäisen jarruun tämä alkoi onnistumaan tosi hyvin. Vaikka jarruttaminen oli rentoa, ei kierrosajoissa tapahtunut juurikaan parannusta, vaikka joka setti olikin sellainen fiilis, että nyt meni kovempaa. Vikalle setille sit läksin sillä menttaliteetilla, että kroppaa ei tartte säästellä. Tuloksena se, että muisti jarruttaa ihan reilulla jarrulla mutkaan sisään, mitä ei ollut tehnyt jostain syystä koko päivänä. Reilummassa kallistuksessa tuppaa paino jarrussa jostain syystä menemään vielä käsille, mutta jarruttamalla apeksiin asti tippui kierrosajasta reilu sekunti pois viimeisellä setillä ja huonoin kierros oli samaa tasoa kuin aiempi päivän paras. Tästä ainakin itse päättelin, että apeksiin asti kannattaa jarruttaa jos haluaa ajaa kovaa. Jatkossa treenin kohteena siis saada paino pysymään poissa käsiltä koko jarrun ajan, jolloin etusen alkavan luiston varmasti tuntee paremmin, mikä taas mahdollistaa kovemman jarrun.

Pääpaino jatkossa tosiaan jarrutreenissä, koska suoranopeuksien perusteella avaukset onnistuu suhteellisen hyvin, koska Alastaron pääsuoralle sai uudella mopolla melkein saman (230km/h) huippunopeuden kuin vanhalla Kemoran katsomosuoralle (236km/h). Kyllä toi voima vaan on kiva juttu.

Jotain samaa on ollut omassa treenaamisessa tänä keväänä. Ensin ajo tuntuu surkealta eikä saa oikein mitään aikaiseksi, kellokaan ei tykkää. Sitten kun saa jostain kaivettua luottoa keulaan ja uskaltaa mennä mutkaan edes vähän niin kuin pitäisi tuntuu ajaminen heti paremmalta ja ajasta lähtee sekunti tai pari pois. Sama homma avauksissa, jos saa keulan pysymään aisoissa ajotekniikalla uskaltaa vääntää kaasun pohjaan. Nyt kisassa sai kaasun yli 90% auki jo noin 7s ajaksi kierroksella, jos olisi käynyt pohjassa pääsuorallakin olisi lukema jo toisella kymmenellä :).

Jarrutusten dataa kun katseli, niin pääsääntöisesti tulee jarru päästettyä juuri ennen taittoa pois, keula nousee ylös ja mutka menee miten menee. Vaikka kuinka on jarruttavinaan mutkaan. Sama homma tuntuu toistuvan eri aluiella, luulee tekevänsä jotain ja data kertoo kuinka väärässä on.

Kisassa tuli palmasiin tultua vähän turhankin kovaa, ajolinja leveäksi ja (ehkä) reipas mutkaan jarrutus sai keulan luistamaan. Ei se keulan luisto niin kivaa ole että houkuttaisi välttämättä kokeilla uudestaan. Pääsyynä luistoon lienee väärä ajolinja tai jotain muuta hölmöilyä. Liekö tilanne mennyt jotenkin niin että päästänyt jarrun liian aikaisin, ajolinja reilusti leveäksi,lisää jarrua ja keula luistaa. Tuurilla pystyssä kohti seuraavaa ohitusta.

Kemoralla täytyy keskittyä ajokunnon kasvattamiseen ja toistamaan samaa suoritusta. Vähän hankala nyt yrittää kehittyä, kun ei saa kahta samanlaista kierrosta päivässä eikä kunto kestä ajaa niin paljoa kuin pitäisi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.05.12 - klo:08:13
Kemoralla täytyy keskittyä ajokunnon kasvattamiseen ja toistamaan samaa suoritusta. Vähän hankala nyt yrittää kehittyä, kun ei saa kahta samanlaista kierrosta päivässä eikä kunto kestä ajaa niin paljoa kuin pitäisi.

Sama ohjelmassa meikäläisellä. Jo Alastarossa pyrin ajamaan koko setin vaikka välillä tuntui kunto loppuvan kesken. Kemoralla täysien settien ajelu ja riittävän rentouden hakeminen jatkuu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.05.12 - klo:08:13Sama homma tuntuu toistuvan eri aluiella, luulee tekevänsä jotain ja data kertoo kuinka väärässä on.
Tuota ei moni usko ennen kuin näkee sen omasta datastaan.

On siitä datasta hyötyäkin, kun pystyy itse katsomaan missä niitä virheitä on.
Esim viime vuoden kerholähdön dataa kun katselin, niin huomasin pari kolme isompaa virhettä. Vaikka lähtö oli hyvä verrattuna muihin.
Nyt sunnuntaina tuon tiedon avulla oma lähtö oli entistä parempi, enää yksi isompi virhe jäljellä. Sen kun vielä saa korjattua, niin sit voikin keskittyy hienosäätöön. Datasta näkee senkin helposti; missä noita pikkujuttuja on.

Omalla perstuntumalla tuskin osaisin tehdä asioille yhtään mitään. Ts lähtö on mitä on, mutta en osaa eritellä syitä siihen jos en nää datasta palapelin eri arvoja joiden avulla se kokonaisuus rakentuu.
La-su otin 4-5 lähtötreeniä kiihdytyssuoran päässä niillä parametreillä mitä data oli antanut, ja homma rupes meneen puikkoihin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

16.05.12 - klo:20:22 #38 Viimeisin muokkaus: 16.05.12 - klo:20:27 käyttäjältä app
Ahvenistolla tänään. 7712:lle tuli täyteen 68 kierrosta, ja tässä tulos, joka kertoo ilman olleen lämpimämpi viime- ja tänä keskiviikkona kuin kemorassa (+10) Kuin vauvan poski. Ajat nyt 1.30.60, 1.30.80, 1.31.00, 1.31.25, viimeisellä setillä.
Polvipaloilla ajettu tasan samat kiekat, mutta oikea loppu. Puku ekaa kertaa päällä viime keskiviikkona.
Mitäs raati tästä sanoo??? Alusta viturallaan? Ajoasento? ruoskakaasu? Renkaalla vielä 20-30 r, ja sitten kääntö.

Virstanpylväs tämäkin; polvipala loppuun ennen med/soft kumia  :)

poutis

Polven nosto kosketuksen jälkeen idea_1  Kestää vaikka koko kesän samat palat
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

SuVili

Lainaus käyttäjältä: poutis - 16.05.12 - klo:20:29
Polven nosto kosketuksen jälkeen idea_1  Kestää vaikka koko kesän samat palat
komppaan edellistä, haettava vaan se tuntuma ja sitten polvi irti. muuten menee palaa paljon.
Ensin on halu saada polvi pala kuluun ja sitten tarttee opetella säästään sitä.  :-X

app

Laitan Berikin palan tilalle, joka kestää koko kesän. Gimoton muovi on kehnolaatuista. Ainoa mutka missä laahaan, koska se on siinä hyvä kallistusvaran säädin, on hevosenkenkä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 16.05.12 - klo:08:13
Kemoralla täytyy keskittyä ajokunnon kasvattamiseen ja toistamaan samaa suoritusta. Vähän hankala nyt yrittää kehittyä, kun ei saa kahta samanlaista kierrosta päivässä eikä kunto kestä ajaa niin paljoa kuin pitäisi.

Heti alkoi ajaminen parantumaan kun ajoi setit kokonaan. Pitää vaan vauhdin sellaisena että saa ajettua setit kokonaan. Viisi settiä ehti kahdessa päivässä ajaa kelien ja muiden touhujen ohessa, mutta kierroksia tuli kuitenkin kuutisen kymmentä.

Jossain oli kommentti "ei kai kukaan jarrua pumppaa" Tuo oli hyvä, kun tuosta ja keskusteluista varikolla keksi alkaa pumppaamaan jarrua ja pääsi samalla sovittamaan vauhdin mutkaan paremmin  cool_gif Toisin sanoen ei jarruta vauhtia liian aikaisin pois vaan jarrua pumppailemalla katsoo vauhdin semmoiseksi että vielä käännettäessä voi jarruttaa. Tästä älyämisestä kiitos jollekin keltaisen värin hyljänneelle Yamaha kuskille  peukku_1.

Enemmän juttua tästäkin löytyy blogista: http://mikavuorelaracing.blogspot.com/2012/05/lisaa-treenia.html

APRR

Lainaus käyttäjältä: app - 16.05.12 - klo:20:53
Laitan Berikin palan tilalle, joka kestää koko kesän. Gimoton muovi on kehnolaatuista. Ainoa mutka missä laahaan, koska se on siinä hyvä kallistusvaran säädin, on hevosenkenkä.

Mulla on Berikin palat kolmen päivän ajon jälkeen miltei vaihtokunnossa.. ja ne on jo käännetty kerran ympäri  bike_leaning   Berikin puvun olkapäät on sen sijaan kestävää tavaraa  peukku_1
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: APRR - 21.05.12 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: app - 16.05.12 - klo:20:53
Laitan Berikin palan tilalle, joka kestää koko kesän. Gimoton muovi on kehnolaatuista. Ainoa mutka missä laahaan, koska se on siinä hyvä kallistusvaran säädin, on hevosenkenkä.

Mulla on Berikin palat kolmen päivän ajon jälkeen miltei vaihtokunnossa.. ja ne on jo käännetty kerran ympäri  bike_leaning   Berikin puvun olkapäät on sen sijaan kestävää tavaraa  peukku_1

Elekee nojatko koko painolla sitä palaa vasten niin ne alkaa kestämään. Itellä samat palat käytössä kuin viime kaudella ja tätä vauhtia näillä samoilla ajetaan vielä 2015.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal