Ajolinjojen piirtelyä

Aloittaja murmela, 11.03.14 - klo:14:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

11.03.14 - klo:14:21 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:10:29 käyttäjältä murmela
Yksi erittäin helppo tapa piirrellä ajolinjoja on esim ilmainen Inkscape vektorigrafiikka softa, jonka saa tuolta:
http://inkscape.org/en/
http://inkscape.org/en/download/
http://inkscape.org/en/download/windows/

Vektorigrafiikassa on tässä käyttötarkoituksessa se etu, että piiretyistä linjoista voi ottaa kiinni eri kohdista ja niitä voi helposti siirrellä eri suuntiin. Eli ei tarvitse poistaa vanhaa ja piirtää uutta.
Lisäksi, käyttämällä Bezier-kaarityökalua erilaisten kaarevuuksien teko on todella helppoa koska niitäkin voi muokata mielin määrin ihan vain tarttumalla kiinni ja vetelemällä eri suuntiin.

Huom! Hienoista ja oudoista termeistä huolimatta, homma on hyvin helppoa (kuten missä tahansa hommassa missä on sopivat työkalut). Ks esimerkkikuvat.

Liitteenä myös valmis Inkscapessa toimiva filu, jolloin ei tarvitse itse piirrellä mitään, vaan voi suoraan muokata jo olemassa olevaa.

Ja Inkscapesta kuvan voi tallentaa esim png-kuvana, jolloin sen saa näkyville minne tahansa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

 peukku_1
Hetken kun odottelemme niin Murmela toimittaa meille ihanneajolinjat Alastarosta, Kemoralta, Auto24Ringiltä jne.
Etukäteen kiittää Hessu.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 11.03.14 - klo:17:30
peukku_1
Hetken kun odottelemme niin Murmela toimittaa meille ihanneajolinjat Alastarosta, Kemoralta, Auto24Ringiltä jne.
Etukäteen kiittää Hessu.

Se piirtää Alastaron linjan siitä röykkymöykyn kohdilta ja keväällä lennetään jonossa kuin joulupukin porot.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 11.03.14 - klo:17:30
peukku_1
Hetken kun odottelemme niin Murmela toimittaa meille ihanneajolinjat Alastarosta, Kemoralta, Auto24Ringiltä jne.
Etukäteen kiittää Hessu.
Toimittaisin jos osaisin käyttää Matlabia. Mut ku en osaa, niin sorry, no can do, ainakaan toistaiseksi.  :-\
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.03.14 - klo:14:11
Toimittaisin jos osaisin käyttää Matlabia. Mut ku en osaa, niin sorry, no can do, ainakaan toistaiseksi.  :-\
Miten Matlab liittyy tennikseen?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.03.14 - klo:21:40
Miten Matlab liittyy tennikseen?
Google antaa noin 1 290 000 tulosta hakusanoilla "Matlab tennis", ett kai se jotenkin.  :-\
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.03.14 - klo:14:11
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 11.03.14 - klo:17:30
peukku_1
Hetken kun odottelemme niin Murmela toimittaa meille ihanneajolinjat Alastarosta, Kemoralta, Auto24Ringiltä jne.
Etukäteen kiittää Hessu.
Toimittaisin jos osaisin käyttää Matlabia. Mut ku en osaa, niin sorry, no can do, ainakaan toistaiseksi.  :-\
Ton matlabin oppii auttavasti yhden illan naputtelulla jos on yhtään koskaan minkään näköstä koodia näpyttäny. Suosittelen kaivelemaan sellasen version koneelle, jossa on mukana aerospace ja ajoneuvolaajennukset niin selviää jo aika vähällä työllä itse. Haastavin osa ajolinjan optimoinnissa lienee renkaan parametrien sovittaminen magic formulaan (löytyy valmiina blokina matlabista). Lisäksi osa parametreistä pitänee muuttaa kallistuskulman funktioksi, että rengasmalli pelaa. Dataa sulla onkin varmaan ennestään riittävästi, että saat kaiken sovitettua kohdalleen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.03.14 - klo:14:08
Ton matlabin oppii auttavasti yhden illan naputtelulla jos on yhtään koskaan minkään näköstä koodia näpyttäny. Suosittelen kaivelemaan sellasen version koneelle, jossa on mukana aerospace ja ajoneuvolaajennukset niin selviää jo aika vähällä työllä itse. Haastavin osa ajolinjan optimoinnissa lienee renkaan parametrien sovittaminen magic formulaan (löytyy valmiina blokina matlabista). Lisäksi osa parametreistä pitänee muuttaa kallistuskulman funktioksi, että rengasmalli pelaa. Dataa sulla onkin varmaan ennestään riittävästi, että saat kaiken sovitettua kohdalleen.
Toisaalta, jos haluaa vertailla pelkkiä teoreettisia ajolinjoja, niin kannattaa ehkä unohtaa tuo ajoneuvon dynamiikka, ja kuljettaa pelkkää pistemäistä massaa ajolinjaa pitkin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.03.14 - klo:14:08
Ton matlabin oppii auttavasti yhden illan naputtelulla jos on yhtään koskaan minkään näköstä koodia näpyttäny. Suosittelen kaivelemaan sellasen version koneelle, jossa on mukana aerospace ja ajoneuvolaajennukset niin selviää jo aika vähällä työllä itse. Haastavin osa ajolinjan optimoinnissa lienee renkaan parametrien sovittaminen magic formulaan (löytyy valmiina blokina matlabista). Lisäksi osa parametreistä pitänee muuttaa kallistuskulman funktioksi, että rengasmalli pelaa. Dataa sulla onkin varmaan ennestään riittävästi, että saat kaiken sovitettua kohdalleen.
Jaa siellä on tuommoisiakin. Pitääpä joku ilta alkaa ihmetellä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.03.14 - klo:14:14
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.03.14 - klo:14:08
Ton matlabin oppii auttavasti yhden illan naputtelulla jos on yhtään koskaan minkään näköstä koodia näpyttäny. Suosittelen kaivelemaan sellasen version koneelle, jossa on mukana aerospace ja ajoneuvolaajennukset niin selviää jo aika vähällä työllä itse. Haastavin osa ajolinjan optimoinnissa lienee renkaan parametrien sovittaminen magic formulaan (löytyy valmiina blokina matlabista). Lisäksi osa parametreistä pitänee muuttaa kallistuskulman funktioksi, että rengasmalli pelaa. Dataa sulla onkin varmaan ennestään riittävästi, että saat kaiken sovitettua kohdalleen.
Toisaalta, jos haluaa vertailla pelkkiä teoreettisia ajolinjoja, niin kannattaa ehkä unohtaa tuo ajoneuvon dynamiikka, ja kuljettaa pelkkää pistemäistä massaa ajolinjaa pitkin?
Tuohan riippuu ihan siitä millaista tarkkuutta noilla teorioilla hakee. Pistemäinen massa tasopinnalla onnistunee ihan excel pyörityksenäkin. Matlabin etuna toki on tuossakin mahdollisuus käyttää moottori+vaihdelaatikko palikoita, jolloin vääntömomentin tuoton ja vaihtokohdatkin saa analyysiin mukaan. Radan kallistukset sitten aiheuttaakin oman pulmansa, mutta pienellä data analyysillä nuokin saanee sinne päin. Hauska ja monipuolinen työkaluhan tuo matlab on jos vain harrastuneisuutta riittää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Sen verran on lisättävä, että pidon menetys saattaa matlabissa aiheuttaa hieman omituisia tuloksia, joten maksimikitka ja käyttäytyminen sen jälkeen on hyvä määrittää,sopivaksi katsomallaan tavalla. Samoin jos jarrutuksessa tai kiihdytyksessä renhas nousee maasta, päätyy helposti jakamaan nollalla. Noi tietty on huomioitava vain silloin jos käyttää mallia, jossa rengas on myös mallinnettu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal