Rataketjut

Aloittaja T1mppa, 05.06.12 - klo:09:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 22.10.13 - klo:16:03
Kuinka pitkää siivua on ajettu 520 ketjulla radalla parhaimmillaan? Uskaltaako paljoa yli 3000km päästellä?

3564 km on ennätysmiehet päästelleet 24h endurancessa vuonna 2013.

Bol d'Or 24 Hours Results 2013:
1. SRC Kawasaki (Kawasaki) 808 laps
Circuit de Nevers Magny-Cours
Length   4.412 km (2.741 mi)

En löytänyt faktoja ketjuista, mutta veikkaisin 520.
Ja nuo ei menneet harrastelijavauhteja.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.10.13 - klo:15:13


Empä kuitenkaan tiedä, onko kuinka suurta käytännön merkitystä noilla hienosäädöillä. Ehkä jollain on enemmän kokemusta? Käytettävyydelle ja toimivuudelle asettaisin aika suuren painoarvon.

Vaikuttaa muuten yllättävän paljon. En olisi itsekkään uskonut. Tuli noilla välityksillä leikittyä syksyllä ja saa kyllä todella paljon muuttumaan pyörän käytöstä noilla milleillä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 22.10.13 - klo:16:03
Kannattaa samalla miettiä vähän niitä välityksiä, jos haluaa hifistellä ja vaihdella kesken kauden. Toinen mikä tulee mieleen, niin esim K4:ssa ei mahtunu dunloppi pyörimään kovin lyhkäsillä ketjuilla.
Sanoisin, että paljon kanssa pärjää aina ja jos menee liian taakse, niin kokeilee vaikka piikin isompaa takaratasta. Pahimmassa tapauksessa joutuu ostamaan uuden liitoskappaleen ja poistamaan pari lenkkiä.

Kuinka pitkää siivua on ajettu 520 ketjulla radalla parhaimmillaan? Uskaltaako paljoa yli 3000km päästellä? Suzukiin vaihdoin joskus 530 ketjut 34000km kohdalla ja olivat vielä ihan hyvät. Takana ehkä 15 ratapäivää.

Mä oon 3 tai 4 vuotta (~15tkm ratakilometriä tjsp) ajanu samoilla Renthal 520 Road Race (RR4) SRS sealed Gold ketjuilla. Kusiaisella tosin. Mut mut, suurin merkitys on varmaankin ollu sillä, ett mul on tos mun kiulussa pro-oileri. Joka pitää ketjun koko ajan sopivassa öljyssä. Öljynä menee mikä tahansa moottoriöljy. Ja syöttömäärä on noin 0,45 litraa per 10 000 ratakierrosta.

Eturattaan tarkistin viimeks tossa kesällä, koska oletin ett se ois jo kulunu puhki näillä ajomäärillä. Mut eipä sekään paljoa uudelle hävinny, joten ei tarvinnu sitäkään vaihtaa. Alumiininen takaratas on tänä kesänä alkanut osottaa kulumisen merkkejä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Minun mopossa oli ostaessa noi samat ketjut ja olen niillä yli 50 ratapäivää ajanut. Ei vielä ainakaan venynyt yhtään. rasvana olen käyttänyt perämoottorin vaihteistoon käytettävää askiöljyä tms. 520 ketjut, mut tarkempia speksejä en oo tutkinu  :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 22.10.13 - klo:16:03
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.10.13 - klo:15:55
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 22.10.13 - klo:15:41
Oliko sulla vanhalla ketjulla ongelmia keulimisen kans?

Ei mitään kettuilua, mutta rupesi hymyilyttämään.
"Pyörä keuliin niin prkeleesti. Johtuu näistä ketjuista"  :D

Se on hyvä että tässä iässä vielä jokin keulii :)

Kannattaa samalla miettiä vähän niitä välityksiä, jos haluaa hifistellä ja vaihdella kesken kauden. Toinen mikä tulee mieleen, niin esim K4:ssa ei mahtunu dunloppi pyörimään kovin lyhkäsillä ketjuilla.
Sanoisin, että paljon kanssa pärjää aina ja jos menee liian taakse, niin kokeilee vaikka piikin isompaa takaratasta. Pahimmassa tapauksessa joutuu ostamaan uuden liitoskappaleen ja poistamaan pari lenkkiä.

Kuinka pitkää siivua on ajettu 520 ketjulla radalla parhaimmillaan? Uskaltaako paljoa yli 3000km päästellä? Suzukiin vaihdoin joskus 530 ketjut 34000km kohdalla ja olivat vielä ihan hyvät. Takana ehkä 15 ratapäivää.

Ajoin niillä Yamahan edellisillä ketjuilla 15-20 päivää. Keväällä vaihtaessa olivat ihan totaalisen loppu. (Taipu sivuttain about yhtä hyvin kuin pitkittäinkin :D) Eli kyllä se 15 päivää tolla mopolla ja 520 ketjulla rupee olemaan jo ehtoon puolella.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 22.10.13 - klo:15:41
Oliko sulla vanhalla ketjulla ongelmia keulimisen kans?
Mitä edempänä taka-akseli on, sen enemmän keulii.
Ainaki mun mopossa muutamalla millillä on tosi iso vaikutus, siinä on tosin ollu liian pehmee jousiki, mikä kans pahentaa asiaa.

Ei se mitenkään vallattomasti pyri pystyyn, mut ajattelin kokeilla akselin siirtoo taaksepäin kun se on tähän saakka jököttänyt aina edessä, johtuen siittä ketjun lyhyydestä ja väleistä.

Kiitos neuvoista tytsyt, laitellaan vähän keskikohdasta taaksepäin, kuitenki silleen että on vielä varaa kiristää.
Jos alkaa tuntumaan liian kankeelta niin otetaan pätkä pois ja tuupataan akselia eteenpäin.

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.10.13 - klo:16:39
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.10.13 - klo:15:13


Empä kuitenkaan tiedä, onko kuinka suurta käytännön merkitystä noilla hienosäädöillä. Ehkä jollain on enemmän kokemusta? Käytettävyydelle ja toimivuudelle asettaisin aika suuren painoarvon.

Vaikuttaa muuten yllättävän paljon. En olisi itsekkään uskonut. Tuli noilla välityksillä leikittyä syksyllä ja saa kyllä todella paljon muuttumaan pyörän käytöstä noilla milleillä.

Ööö siis tarkotatko jotta taka-akselin milleillä oli iso vaikutus, eli missä kohtaa säätöaluetta majailee?

slowrider

22.10.13 - klo:23:12 #22 Viimeisin muokkaus: 22.10.13 - klo:23:13 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.10.13 - klo:21:47
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.10.13 - klo:16:39
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.10.13 - klo:15:13


Empä kuitenkaan tiedä, onko kuinka suurta käytännön merkitystä noilla hienosäädöillä. Ehkä jollain on enemmän kokemusta? Käytettävyydelle ja toimivuudelle asettaisin aika suuren painoarvon.

Vaikuttaa muuten yllättävän paljon. En olisi itsekkään uskonut. Tuli noilla välityksillä leikittyä syksyllä ja saa kyllä todella paljon muuttumaan pyörän käytöstä noilla milleillä.

Ööö siis tarkotatko jotta taka-akselin milleillä oli iso vaikutus, eli missä kohtaa säätöaluetta majailee?

Juurikin. Alastarolla viimeksi vaihtelin välityksiä aika rajustikkin niin sillon muuttui akselinpaikka suunnilleen keskeltä niin eteen kuin suinkin sai. (taisin 3 tai 4 piikkiä lisätä taakse)  Huomasi selkeästi ajossa kun vertasin suht samaan välitykseen jossa akselin paikka oli taaempana. (14/46 vs 15/48)

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.10.13 - klo:23:12
Huomasi selkeästi ajossa kun vertasin suht samaan välitykseen jossa akselin paikka oli taaempana. (14/46 vs 15/48)

Sulla siis akseliväli lyheni ja välitykset aavistuksen piteni. Samalla takaswingin yläpuolinen ketjulinja suureni.
Mitkäs oli vaikutukset ajamisessa? Paljonko akseli siirtyi eteenpäin (mm.)?

Kiitos jo etukäteen mielenkiintoisen aiheen vastauksesta :)

slowrider

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 23.10.13 - klo:12:59
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 22.10.13 - klo:23:12
Huomasi selkeästi ajossa kun vertasin suht samaan välitykseen jossa akselin paikka oli taaempana. (14/46 vs 15/48)

Sulla siis akseliväli lyheni ja välitykset aavistuksen piteni. Samalla takaswingin yläpuolinen ketjulinja suureni.
Mitkäs oli vaikutukset ajamisessa? Paljonko akseli siirtyi eteenpäin (mm.)?

Kiitos jo etukäteen mielenkiintoisen aiheen vastauksesta :)

Laskurin mukaan akseli siirtyi 13mm eteenpäin. Kerrallahan tuo muutos ei tullut kun välityksiä muuttelin usean päivän aikana piikki kerrallaan, mutta kyllä eron huomasi. Kun akseli siirtyi ihan eteen niin selkeästi rauhattomampi se oli ajaa. välitykset muuttui 14/46-->15/46-->15/47-->15/48. 

T1mppa


Juha_K

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 28.01.14 - klo:12:24
Uutta teknologiaa.

http://www.threed-chains.com/html/product-catalogue/index.html

EK ainakin valmistaa. ~260 USD
On noi ollut jo vuoden verran myynnissä.
Aavistuksen vahvempi kuin "perus" MVXZ.
EK ZZZ 520=9,400
EK MVXZ 520=9,000
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Mikko K.

Mistä ketjut ja mitä laitetaan alle. Leveys siis 520 ja voimaa on pyörässä ja etenkin kuskissa vaikka bemarikuskeille jakaa.
Alla pari vaihtoehtoa:
DID 520 ERV 3
DID 520 ZVM-X
EK 520 ZVX
EK 520 ZZZ
Mistä tilaan ja onko jollain jostain hyviä kokemuksia? Hyvää pitäs saada ja tietenkin halvalla kuten aina.


marko_

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.05.14 - klo:23:13
Mistä ketjut ja mitä laitetaan alle. Leveys siis 520 ja voimaa on pyörässä ja etenkin kuskissa vaikka bemarikuskeille jakaa.
Alla pari vaihtoehtoa:
DID 520 ERV 3
DID 520 ZVM-X
EK 520 ZVX
EK 520 ZZZ
Mistä tilaan ja onko jollain jostain hyviä kokemuksia? Hyvää pitäs saada ja tietenkin halvalla kuten aina.

Mulla toinen tämmönen menossa ja voin suositella:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/rk-xw-superrengasketju-7/
Hintaki on semmonen että raaskii joka kesälle vaihtaa.  peukku_1

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 29.05.14 - klo:23:13
Mistä ketjut ja mitä laitetaan alle. Leveys siis 520 ja voimaa on pyörässä ja etenkin kuskissa vaikka bemarikuskeille jakaa.
Alla pari vaihtoehtoa:
DID 520 ERV 3
DID 520 ZVM-X
EK 520 ZVX
EK 520 ZZZ
Mistä tilaan ja onko jollain jostain hyviä kokemuksia? Hyvää pitäs saada ja tietenkin halvalla kuten aina.

ERV3 on omassa ollut, eikä ongelmia. Toki olen vaihtanut joka kesäksi uudet.

Powered by EzPortal