Uudet viestit

MP-Ratatori

Power commander V


Hinta: 80.00 EUR
Päiväys: 12/10/2020
Kommentit (0)
Gsxr k7-8 kuitukatteet ja tappisarja

Päiväys: 03/09/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
M: Käytetyt Dunlop KR108 MS2 ja KR106 MS4


Hinta: 90.00 EUR
Päiväys: 07/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Kestävä ratarengas  (Luettu 4224 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.10.20 - klo:10:01
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Kestävä ratarengas
« : 06.06.12 - klo:21:53 »
Tää on kyllä aika noloa, mutta kysynpä kuitenkin: onko kokemusta, mikä ratarengas kestää hyvin?
Pidon ei tarvitse olla huipussaan, mutta renkaan pitäisi käyttäytyä loogisesti.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Kestävä ratarengas
« Vastaus #1 : 06.06.12 - klo:21:59 »
Mikä määrä on hyvin?

Ainakin Dunlopin kovimmat seokset kestää takana mukavasti ja käyttäytyvät loogisesti. Esim. Gp racerin endurance seos voisi olla sopiva.

Edessä Dunlopit nyt kestää muutenkin niin kauan kuin kehtaa samaa rengasta käyttää :).

Poissa Twini

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Maalis 2012
  • Viestejä: 43
  • Paikkakunta: Tampere
  • Paikalla:15.09.20 - klo:10:30
  • Suzuki TL1000R -99
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 27
Vs: Kestävä ratarengas
« Vastaus #2 : 06.06.12 - klo:22:42 »
Tuo Diablo Superbike Pro josta tein aiheenkin aiemmin pitäis olla just tollanen. Enpä vaan voi kertoo mitään kokemuksia vielä. Tänään vasta meni alle ja lauantaina ois tarkotus pyörähtää motoparkissa jos ei sada.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5168
  • Paikalla:eilen kello 20:04
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Kestävä ratarengas
« Vastaus #3 : 06.06.12 - klo:23:30 »
Eteen contin medium ja taakse endurance, tolla setillä ajelee baut koko kesän keskiryhmässä.
Halvatkin ovat:
http://www.sebimoto.de/Pages/Reifen_Sonderangebote.htm
Tuolta on tullu tilattua monta settiä, ja moni muukin on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: Kestävä ratarengas
« Vastaus #4 : 07.06.12 - klo:15:01 »
Tää on kyllä aika noloa, mutta kysynpä kuitenkin: onko kokemusta, mikä ratarengas kestää hyvin?
Pidon ei tarvitse olla huipussaan, mutta renkaan pitäisi käyttäytyä loogisesti.

Pilot Race SC2 edessä. Kesti vuonna 2002 27.000 km R1:ssä katu- ja rata-ajoa.

Jos vauhti on Alastarolla tasoa 1:55-2 min, niin takarengas kestää n. 10.000-12.000 km

Karkeasti kaava kisarenkaissa vauhdin ja kulumisen suhteen:

Ensimmäinen lukema on kilometrit ja jälkimmäinen kierrosaika (Alastaro)

12000   2,00-1,55
6000   1,55-1,50
3000   1,50-1,45
1500   1,45-1,40
750   1,40-1,35
300   1,35-1,30
150   1,30-1,25
75   1,25-1,20
32,5   1,20-1,15

Eli karkeasti aina kun kierrosajasta lähtee pois viisi sekuntia, niin renkaan elinikä putoaa puoleen (mitattuna ajetulla matkalla, ei vuosina). Rataennätyksen ollessa 1,18 alkuisen, uskaltaisin väittää, ettei vaikkapa seos SC1 kestäisi paljoakaan yli kymmentä kierrosta, jos sitäkään, 1,15 vauhdissa ken sen sitten koskaan ajaisikaan.

2 minuutin kierrosajoilla rengas taas kestää selvästi kauemmin kuin katuajossa, oletuksella, että ajo on loogista eikä mitään omituista repimistä ja sitten suorilla 20 km/h. Tämä on käytännössä tullut kokeiltua, joten pelkkää teorialitinää ei ole. Itse ajan 1,30-1,25 väliin olevia aikoja ja ajan takarenkaalla Alastarolla 30-40 kierrosta = n. 80-100 km. Tällöin jäljellä on sivussa n. 75 %, keskellä 98-99 % pintaa ja renkaat kelpaavat vielä hyvin B-ryhmän kisavauhteihin ja treenirenkaiksi ja varsin hyvin budjettikuskin katukäyttöön (kyseessä siis kuvioidut, katulailliset seosrenkaat).

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020