Kestävä ratarengas

Aloittaja pienisopoapina, 06.06.12 - klo:21:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

Tää on kyllä aika noloa, mutta kysynpä kuitenkin: onko kokemusta, mikä ratarengas kestää hyvin?
Pidon ei tarvitse olla huipussaan, mutta renkaan pitäisi käyttäytyä loogisesti.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Mikä määrä on hyvin?

Ainakin Dunlopin kovimmat seokset kestää takana mukavasti ja käyttäytyvät loogisesti. Esim. Gp racerin endurance seos voisi olla sopiva.

Edessä Dunlopit nyt kestää muutenkin niin kauan kuin kehtaa samaa rengasta käyttää :).

Twini

Tuo Diablo Superbike Pro josta tein aiheenkin aiemmin pitäis olla just tollanen. Enpä vaan voi kertoo mitään kokemuksia vielä. Tänään vasta meni alle ja lauantaina ois tarkotus pyörähtää motoparkissa jos ei sada.

murmela

Eteen contin medium ja taakse endurance, tolla setillä ajelee baut koko kesän keskiryhmässä.
Halvatkin ovat:
http://www.sebimoto.de/Pages/Reifen_Sonderangebote.htm
Tuolta on tullu tilattua monta settiä, ja moni muukin on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 06.06.12 - klo:21:53
Tää on kyllä aika noloa, mutta kysynpä kuitenkin: onko kokemusta, mikä ratarengas kestää hyvin?
Pidon ei tarvitse olla huipussaan, mutta renkaan pitäisi käyttäytyä loogisesti.

Pilot Race SC2 edessä. Kesti vuonna 2002 27.000 km R1:ssä katu- ja rata-ajoa.

Jos vauhti on Alastarolla tasoa 1:55-2 min, niin takarengas kestää n. 10.000-12.000 km

Karkeasti kaava kisarenkaissa vauhdin ja kulumisen suhteen:

Ensimmäinen lukema on kilometrit ja jälkimmäinen kierrosaika (Alastaro)

12000   2,00-1,55
6000   1,55-1,50
3000   1,50-1,45
1500   1,45-1,40
750   1,40-1,35
300   1,35-1,30
150   1,30-1,25
75   1,25-1,20
32,5   1,20-1,15

Eli karkeasti aina kun kierrosajasta lähtee pois viisi sekuntia, niin renkaan elinikä putoaa puoleen (mitattuna ajetulla matkalla, ei vuosina). Rataennätyksen ollessa 1,18 alkuisen, uskaltaisin väittää, ettei vaikkapa seos SC1 kestäisi paljoakaan yli kymmentä kierrosta, jos sitäkään, 1,15 vauhdissa ken sen sitten koskaan ajaisikaan.

2 minuutin kierrosajoilla rengas taas kestää selvästi kauemmin kuin katuajossa, oletuksella, että ajo on loogista eikä mitään omituista repimistä ja sitten suorilla 20 km/h. Tämä on käytännössä tullut kokeiltua, joten pelkkää teorialitinää ei ole. Itse ajan 1,30-1,25 väliin olevia aikoja ja ajan takarenkaalla Alastarolla 30-40 kierrosta = n. 80-100 km. Tällöin jäljellä on sivussa n. 75 %, keskellä 98-99 % pintaa ja renkaat kelpaavat vielä hyvin B-ryhmän kisavauhteihin ja treenirenkaiksi ja varsin hyvin budjettikuskin katukäyttöön (kyseessä siis kuvioidut, katulailliset seosrenkaat).

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal