Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:16:12
2. Las Palmasiin tullessa tulee kevennettyä ja tuntuma on sinne päin mitä kuvailit, mutta ei noin raju. Koska se toimii muualla hyvin, niin ei kannata  välttämättä yhden paikan takia säätää. Toki kokeilu ei maksa mitään
3. En osaa sanoa mitään, mutta kuin että pitäisi hidastaa röykyistä pohjaamista?
2. Se taasen johtuu tod näk liian jäykistä käsistä jarrussa jotka häiritsee mopoa.
3. Käytännössä se pohjaa röykyistä joka tapauksessa. Ellet sitten pysty lisäämään menovaimennusta niin paljon että keula hakkaa ylös ja kirjaimellisesti pomppii ilmaan röykyistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:10:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:09:40Ja uskoisin tuon joustovaran loppumisen kesken keulassa tahi perässä vaikuttavan aika negatiivisesti perän liitelyherkkyyteen.
Ja edellisessä viestissä just sanoit ett keula ei edes pohjannut. Nyt v***u joku raja tohon selittelyyn.

Opettele v*ttu lukemaan. Sanoin, että kemoralla jäi keulaa käyttämättä. Alastarossa pohjaa, mutta ei aiheuta liiallista ohjelmaa jarruissa. Paitsi tietenkin perä nouseen sen jälkeen kun keulassa ei ole sisäänjoustovaraa ja perässä ulosjoustovaraa.

Ja en yritä selitellä mitään vaan analysoida, että miksi jään maksimihidastuvuudessä n.10% sulle ja app:lle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:09:59
Just oli eilen tuosta puhetta. Keulahan sukeltaa nopeasti, jos aloitat jarrun liian hätäseen. Silloin kai se peräkin liitelee, etkä voi lisätä painetta. Eikös tuon nyt nää painedatasta? Vai tuotako murmela just kehui.
Se on ihan vaan kädettömien kuskien urbaanilegendaa toi jarrun liian hätäseen alottaminen. Se on eläny jo yhtä kauan ku esijännityksen aiheuttama jousituksen pintakovuus.
Ihan eri asia on sit taas jos ajaa hitaassa tai keskiryhmässä. Siellä kun se ajo muutenkin on nii sotkemista, niin siihen ei voi enää sotkee kovaa jarrun alotusta koska se nopee transitio tois esille ne ajon muut ongelmat.
Tosin ihan samoinhan käy nitrolle, nopee jarrun alotus tuo esille jarruasennon virheen. Ja kädetön kuski ettii vikaa jostain muualta kuin itsestään. Varsinkaan ku siel keulassa on ylijäykät jouset ja nitro on alipainonen, niin mitään ongelmaa ei ole siinä etteikö keula kantais kovaa jarrua. Nitro vaan ei osaa/sössii sen.

Hienosti ohitit sen mun oman kommentin ajoasennon virheestä ja nyt haluat väittää, että keulassa on ylijäykät jouset vaikka et ole koko laitteella ajanut. Kemorassa mulla jää keulaa käyttämättä, koska jarrutan siellä joka paikassa liian kevyesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:16:04
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:15:52
1. O-renkaasta liukuputkessa
2. Tuntuma on erilainen ja aika puinen käsille kun pohjaa oikeasti eikä vaan käy siellä nopeasti. Toki voin olla tuossakin väärässä ja tuntuma johtuu esim. väärin säädetyistä ajohanskoista.
3. Keula ei silti mun mielestä rajoita menoa vielä pitkään aikaan. Edellisen pyörän vakiokeulaan verrattunaero on huima. Alastaro on ainut missä voisi harkita jotain muutoksia ja nimen omaan menovaimennuksen puolelle.
1. Kaiken pahan alku ja juuri. Pitäis lailla kieltää o-renkaat ja nipparit keulaputkissa.
2. Yleensä jos keula oikeesti pohjaa, se lähtee kiemurtelemaan koska rengas alkaa sortaa sivuttain koska joutuu ainoaksi joustavaksi elementiksi keulassa ja samalla kantamaan kaiken painon. Jommasta kummasta se selviää mut ei molemmista.
3. Jos pohjais, niin menovaimennus on ihan väärä lääke siihen. Se ei tee mitään muuta kuin siirtää pohjaamista ehkä 0.1s eteenpäin ts käytännössä ei vaikuta siihen yhtään mitään. Ja sitten taasen koko muun kierroksen ajan keulan pito on vähän heikompi. Kriittistä varsinkin siin vaihees ku mennän limitillä apeksiin.

Pistä gopro kuvaan keulapamppuu, ja sit ilmasella VLC playerillä kattelet sitä. Siin on 8-portainen hidastus 0.02Xään asti ihan vain näppiksen miinusnappii näppäilemällä.
Siin sulle köyhän alustapotikka, nii näät mitä se keula oikeesti tekee jarrussa, nii ei tarvi mutuilla pelkän o-renkaan turvin.
Kerrotko vielä, että mitä pohjaamisella tarkoitat? Mulle se ainakin tarkoittaa sitä, että keula on mekaanisesti käyttänyt kaiken joustovaransa.
Voisitko muuten uskoa, että tuollaisenkin videon tuolla mopolla olen kuvannut, eli ihan arvailun varaan tuo pohjaaminen ei jää. Mikko jarruttaa mua jonkin verran kovempaa ja on karvan painavampi, joten en ihmettele, että lyhyemmästä ilmajousesta huolimatta keula pohjaa joissain paikoissa kun oli jo aiemminkin siinä rajalla (=pohjasi Alastarossa muutamassa paikassa). Gotlannissa sitten pohjasikin nelosmutkan jarrussa niin kovaa, että piti jo karvan pyöritellä alustamutikoita. Eli vaikka sä osaat sitä käppyrää tulkita niin oot kyllä v*tun urpo kun oletat yhden kierroksen datan perusteella, ettei kuski tiedä kalustostaan ja sen käyttäytymisestä mitään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:18:08
Voisitko muuten uskoa, että tuollaisenkin videon tuolla mopolla olen kuvannut, eli ihan arvailun varaan tuo pohjaaminen ei jää.
Saisitko sitä sattumoisin tuubiin tai jakoon jollekkin fileservulle?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:18:08
Voisitko muuten uskoa, että tuollaisenkin videon tuolla mopolla olen kuvannut, eli ihan arvailun varaan tuo pohjaaminen ei jää.
Saisitko sitä sattumoisin tuubiin tai jakoon jollekkin fileservulle?

En.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

paaton

31.08.13 - klo:22:09 #291 Viimeisin muokkaus: 31.08.13 - klo:22:21 käyttäjältä paaton
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:18:08
Voisitko muuten uskoa, että tuollaisenkin videon tuolla mopolla olen kuvannut, eli ihan arvailun varaan tuo pohjaaminen ei jää.
Saisitko sitä sattumoisin tuubiin tai jakoon jollekkin fileservulle?

En.

:)

Voi olla kuollut idea jakaa chrono dataa servereillä, jos kädetön kuljettaja pääsee arvostelemaan kierroksia.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:20:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:18:08
Voisitko muuten uskoa, että tuollaisenkin videon tuolla mopolla olen kuvannut, eli ihan arvailun varaan tuo pohjaaminen ei jää.
Saisitko sitä sattumoisin tuubiin tai jakoon jollekkin fileservulle?

En.

:)

Voi olla kuollut idea jakaa chrono dataa servereillä, jos kädetön kuljettaja pääsee arvostelemaan kierroksia.
Ongelma tuon videon jakamisessa on, että se on deletoitu jo n. vuosi sitten. Videosta näki mitä keula tekee, mutta viihdearvo oli aika rajallinen, joten ei tullut siirrettyä sitä lainakameran kortilta koneelle. Kameran omistajakaan ei ilmeisesti tykännyt pätkästä kun formatoi kortin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:23:06
Videosta näki mitä keula tekee, mutta viihdearvo oli aika rajallinen
Noh, huvinsa kullakin.  :))
Kuin pitkään keula pahimmillaan pohjas?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

App pyysi kaasuvertailua vs murmela.
Appn, sinisellä, ongelmat; liian aikasin kaasulle, kaasun nykimistä, liian aikaisin kaasulta pois.
Murmelan, punasella, ongelmat: liian hidas avaus, avaus "loppuu" siinä vaiheessa kun alkaa tapahtumaan, avaukset jää vajaiksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

04.09.13 - klo:23:01 #295 Viimeisin muokkaus: 04.09.13 - klo:23:03 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.09.13 - klo:22:39
App pyysi kaasuvertailua vs murmela.
Appn, sinisellä, ongelmat; liian aikasin kaasulle, kaasun nykimistä, liian aikaisin kaasulta pois.
Murmelan, punasella, ongelmat: liian hidas avaus, avaus "loppuu" siinä vaiheessa kun alkaa tapahtumaan, avaukset jää vajaiksi.

Hauskan näköistä käppyrää. Mä sain näköjään kerran pääsuoralla kaasun kokonaan aukikin  hesse_yahoo.

On raaka laite tuo loggeri.

(tarkistuksen mukaan jopa 3 kertaa)

murmela

Tuossa vielä kaasukolmivertailu wehnä21.3 murmela24.6 app25.2
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

05.09.13 - klo:07:23 #297 Viimeisin muokkaus: 05.09.13 - klo:07:32 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.09.13 - klo:01:08
Tuossa vielä kaasukolmivertailu wehnä21.3 murmela24.6 app25.2

Kun käy mutka mutkalta läpi omaa käppyrää, näkee hyvin virheet Nyt en ehdi tähän alkaa kirjottaman, kun en näe samaan aikaan käppyrääni.

Lyhyesti yleistä: Muutamassa paikassa vauhti tapettu liian aikaisin jarrulla --->pintakaasulla liruteltu hetki keskellä mutkaa. Jarrupaikat liian aikaisessa.

Kolmosmutkan jälkeen keulii.

Vauhtivasurin jälkeen uhkaa mennä leveäksi, ja joutunut keventämään.

Pääsuoralle tullessa lopussa taitaa keulia taas, kun käppyrän kulmakerroin pienenee koko ajan suoran edetessä? Tulenkohan varikolle, vai mikä tökkii?

Paljon on paikkaamista mulla tuossa. Selvää aristelua monessa paikkaa, ja toisaalta taas saatuani mopoa hiukan pystympään kova työntö eteen päin.

Tätä katseltiin wehnän kanssa myös tänä kesänä sadetta pidellessä teoriakurssilla, ja nyht teemana on kaasun saaminen avauksissa lineaarisemmaksi. Se tulee keskittymällä mutkiin tullessa menemästä kaasulle liian aikaisin, vaikka vauhti kuolisikin. Kuitenkin jarrupaikoja siirtämällä eteen päin, homma petraantuu pikku hiljaa.



Kaasun ollessa lähes auki, ja mopon ollessa jo ilman muuta käytännössä pystyssä, ihmeellistä himmailua ees taas.

Tämä kierros on ajettu 16.9, vai olenko oikeassa murmela? Kyseessä kerhokisan aika-ajo, kun lähdin kylmenneillä renkailla radalle viime tipassa, pudotettuani bensatankin korkin radalle lähtiessäni ensin. Loppuun sain kaksi kierrosta ajamalla lämitetyillä renkailla, ja kolmas meni vituiks suoralla välivapaalle mentyä.

Kuitenkin nuo virheet toistuvat edelleen, eikä tuo käyrän epätasaisuus selity tällä. Treeniä vaan, ja nimenomaan keskittyen jarulta kaasulle menon ajoitukseen.

Jos tuosta räikeimmät virheet paikkais, jokunen kymmenys tippuisi, ja mikäs sitä estäis tekemästä jo huomisesta sunnuntaihin aikajaksolla? En kuitenkaan sitä nyt vaan pystyne tekemään. Olkapää muistuttaa, kun on edelleen kuntoutus kesken. Fyysisesti pystyis kyllä, mutta tämä rata ja äjä on niin paskassa kunnossa, ettei kannata riskeerata tässä kohtaa, vaan parempi jättää tuo aika tuohon. Se meni tämä kesä kantositeen kanssa heilumiseen, ja sillä selvä.

Herra antoi, herra otti, tyydy siihen hottentotti.

murmela

05.09.13 - klo:11:01 #298 Viimeisin muokkaus: 05.09.13 - klo:15:13 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: app - 05.09.13 - klo:07:23
Kolmosmutkan jälkeen keulii.
Alotat kaasujumpan jo siinä vaiheessa kun luulet että keulii jolloin saat mopon keulimaan.

LainaaPääsuoralle tullessa lopussa taitaa keulia taas, kun käppyrän kulmakerroin pienenee koko ajan suoran edetessä? Tulenkohan varikolle, vai mikä tökkii?
Sulla on porraskaasu siinä, eli lisäät kaasua tökkimällä, ja jokaisen tökkäyksen jälkeen mopo alkaa keulia.
Et tule varikolle, vaan ajat seuraavan kierroksen 25.3.

LainaaKaasun ollessa lähes auki, ja mopon ollessa jo ilman muuta käytännössä pystyssä, ihmeellistä himmailua ees taas.
Lineaarisuutta horo, lineaarisuutta. Se puuttuu lähes täysin, ja saat sen takia mopon keinumaan ja keulimaan ees taas.

LainaaTämä kierros on ajettu 16.9, vai olenko oikeassa murmela? Kyseessä kerhokisan aika-ajo, kun lähdin kylmenneillä renkailla radalle viime tipassa, pudotettuani bensatankin korkin radalle lähtiessäni ensin. Loppuun sain kaksi kierrosta ajamalla lämitetyillä renkailla, ja kolmas meni vituiks suoralla välivapaalle mentyä.
Juu, kierrokset:
in-lap 1:32
26.5
27.4
27.0
25.2
25.3 ja siitä out

LainaaKuitenkin nuo virheet toistuvat edelleen, eikä tuo käyrän epätasaisuus selity tällä. Treeniä vaan, ja nimenomaan keskittyen jarulta kaasulle menon ajoitukseen.
Toi poistaa vaan pienen osan ongelmasta. Mä näkisin ett toi lineaarisuuden puute on isompi ongelma.

LainaaJos tuosta räikeimmät virheet paikkais, jokunen kymmenys tippuisi, ja mikäs sitä estäis tekemästä jo huomisesta sunnuntaihin aikajaksolla? En kuitenkaan sitä nyt vaan pystyne tekemään. Olkapää muistuttaa, kun on edelleen kuntoutus kesken. Fyysisesti pystyis kyllä, mutta tämä rata ja äjä on niin paskassa kunnossa, ettei kannata riskeerata tässä kohtaa, vaan parempi jättää tuo aika tuohon. Se meni tämä kesä kantositeen kanssa heilumiseen, ja sillä selvä.

Herra antoi, herra otti, tyydy siihen hottentotti.

Esim mä paransin enkkaani parissa päivässä joku reilu kolme sekkaa, kaikki jarruissa. Silti kun vertaa vielä reilu kolme sekkaa nopeempaan kierrokseen, niin 72% aikaerosta on edelleen jarruissa, 28% avauksissa. Ja mä en edes ihan oikeesti osaa avata tonnarilla. Eli sen takia luulis ett avauksissa tulis eroa paljon enemmän, varsinkin noissa alastaro 21.3vs24.6 vauhdeissa, ku toi 21.3 kuski osaa oikeesti avata limitillä + se bemu oikeesti poistuu mutkasta.

Jos vertaa sua ja mua, niin pääsääntöisesti jarruissa voitan sua huomattavasti enemmän kuin mitä avauksissa häviän (keskimäärin sadasosia). Joten veikkaisin että sulla noi prosentit vs toi 21.3 kierros on jotain 80% jarruissa 20% avauksissa. Eli avauksissa sulla on yhteensä 0.8s parannettavaa/ jos pystyt avaamaan samalla tasolla kuin tossa wehnän 21.3 kierroksella.
Siin saa kyl hottis muuttuu kerralla kultaranteeksi...
Mutta joo, on siel kyl tosian niit kymmenyksiä. Jos ei montaa, niin ainakin yks tai jopa kaks helppoo.

Ja jarruissa sit taas sulla ois yhteensä 3.1 sekkaa parannettavaa. Mutta sen treeni ei tosiaan kannattane ton olkapään takia vasta kuin ens keväänä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Jumalauta. Suomenkielellä vastaus murmelalta. do dii!! Kaikkee näkee kun nuoreks elää.

Keulimista en havaitse ajaessani, eli en tietoisesti jumppaa kaasulla. Toiminta vaistonvaraista, mutta tänään kun puhelimessa käytiin asiaa läpi, logger kertoi tätä olleen mukana. Pääasia että lähtee kovaa mutkista. Kaasuun siis tarkkuutta, jotta saadaan pidettyä keula pinnassa, ja kaasu auki asti samalla kertaa.

Jarruissa petraamista paljon, ja näitä treenataan. Paikat siirtyy pikku hiljaa eteen päin, kunhan löytyy huomenissa taas jostain entiset merkit.

Huomenna tutkitaan käppyrää setti setiltä, ja PAKOTETAAN toi per*****n hanskakäsi tottelemaan rasvacompjuutterin uusia asetuksia, jotka nyt ladattu woorumilla ja puhelimitse sisään.

Jarruissa en heti pysty ottamaan 3.5 s pois, joten joutunemme tyytymään ~3.4 sekuntiin huomenna. Laskeppa nuorempana, paljo se kello sit iltapäivällä näyttää.

Nyt salille, aamulla Virttaalle  stoppie_gif


Powered by EzPortal