Uudet viestit

MP-Ratatori

M: Käytetyt Dunlop KR108 MS2 ja KR106 MS4


Hinta: 100.00 EUR
Päiväys: 07/08/2020
Kommentit (0)
M: GPFAX jarrupalat

Hinta: 150.00 EUR
Päiväys: 04/08/2020
Kommentit (0)
O: ZX10r 2011-2015 takavanne

Päiväys: 30/07/2020
Kommentit (0)
M:Peukalojarru

Hinta: 220.00 EUR
Päiväys: 23/07/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O: K5-K6 GSX-R tonnarin slipari / Yoshin pelkkä pönttö


Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alastaro-dataa  (Luettu 335368 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #375 : 28.05.14 - klo:00:28 »
Voisko tonnis-kuskit kertoa vähän vinkkejä noihin vaihteiden käyttöön. Tuli rataa opetellassa ite vedeltyä kolmosella kaikki mutkat paitsi kahvila -1 +2-välityksillä. Pitäiskö tuonne ykköseen tiputella 2 sisään ja palmasiin asti riittänee 3? Sitten lemminkäisessä tiputellaan 2:lle ja osa varmaan vaihtaa 1:lle kahvilassa?

Kahvilan mutkasta ulos kakkosella(käytin jossain välissä myös ykköstä, mutta tuppaa välillä lyömään vaihdossa vapaalle), suoralla neloselle, ykkösmutkaan kolmonen, kakkosmutkaan kakkonen. Kolmosen jälkeen ennen nopeaa oikeaa kolmoselle ja palmasin jarrussa kakkoselle. Taas ennen nopeeta kolmonen ja lemminkäisen jarrussa kakkonen, jolla loppurata(jos ei pudota kahvilan mutkaan ykköselle).

Näin -1 +1 väleillä R1:llä.

Poissa Bobo

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 282
  • Paikalla:09.02.17 - klo:22:38
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 562
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #376 : 28.05.14 - klo:08:05 »
Voisko tonnis-kuskit kertoa vähän vinkkejä noihin vaihteiden käyttöön. Tuli rataa opetellassa ite vedeltyä kolmosella kaikki mutkat paitsi kahvila -1 +2-välityksillä. Pitäiskö tuonne ykköseen tiputella 2 sisään ja palmasiin asti riittänee 3? Sitten lemminkäisessä tiputellaan 2:lle ja osa varmaan vaihtaa 1:lle kahvilassa?

Kahvilan mutkasta ulos kakkosella(käytin jossain välissä myös ykköstä, mutta tuppaa välillä lyömään vaihdossa vapaalle), suoralla neloselle, ykkösmutkaan kolmonen, kakkosmutkaan kakkonen. Kolmosen jälkeen ennen nopeaa oikeaa kolmoselle ja palmasin jarrussa kakkoselle. Taas ennen nopeeta kolmonen ja lemminkäisen jarrussa kakkonen, jolla loppurata(jos ei pudota kahvilan mutkaan ykköselle).

Näin -1 +1 väleillä R1:llä.

Muuten täsmälleen samoin kuin Vuorela, mutta pääsuoralla en ole vaihtanut neloselle. Menee kolmosella juuri ennen jarrua rajottajalle, jolloin vauhtia on 224. Alla biimeri - 1 -1 väleillä.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3294
  • Ikä: 35
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 10:24
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #377 : 28.05.14 - klo:12:29 »
Voisko tonnis-kuskit kertoa vähän vinkkejä noihin vaihteiden käyttöön. Tuli rataa opetellassa ite vedeltyä kolmosella kaikki mutkat paitsi kahvila -1 +2-välityksillä. Pitäiskö tuonne ykköseen tiputella 2 sisään ja palmasiin asti riittänee 3? Sitten lemminkäisessä tiputellaan 2:lle ja osa varmaan vaihtaa 1:lle kahvilassa?

Kahvilan mutkasta ulos kakkosella(käytin jossain välissä myös ykköstä, mutta tuppaa välillä lyömään vaihdossa vapaalle), suoralla neloselle, ykkösmutkaan kolmonen, kakkosmutkaan kakkonen. Kolmosen jälkeen ennen nopeaa oikeaa kolmoselle ja palmasin jarrussa kakkoselle. Taas ennen nopeeta kolmonen ja lemminkäisen jarrussa kakkonen, jolla loppurata(jos ei pudota kahvilan mutkaan ykköselle).

Näin -1 +1 väleillä R1:llä.

Aikalailla samat mitä Vuorelalla sillon kun ajoin rytkösellä. MikkoK. muistaakseni lyö nelosta ennen palmasia kun kolmonen menee rajottajalle just ennen jarrua, mutta saattaa olla, että muistan väärinkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa wbaum

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 32
  • -Saadut: 34
  • Liittynyt: Elo 2012
  • Viestejä: 1227
  • Paikalla:24.06.20 - klo:16:02
  • gsxr1000 k7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 289
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #378 : 28.05.14 - klo:12:40 »
Ok, nyt tulee hardcore-teoriakysymys. Kun nyt puhutaan aina että kaasu avataan vasta sitten, kun targetti on suoraan edessä, tarkoittaako tämä käytännössä mitä? Murmelaa kurmootin tän kysymyksen osalta jo viikonloppuna.

Tuossa kun katselin omaa alastaron dataa ja videoo, niin monesti nokka osoittaa vielä tyyliin ihan mihin sattuu kun lähden kaasua livuttamaan auki. Lopulta olen kannattareen vieressä ja siellä vasta saan mopon siihen suuntaan missä olen menossa ja kaasun nurin, kun linja levenee, eli varmaan ihan päin persettä... Yhtäkkiä katsoen ainut paikka missä nokka osoittaa targettiin kun lähden avaamaan on vain nopea oikea ja  vasuri (4. ja 6.), mutta niissä survonkin kaasun käytännössä suoraan nurin.

Voisko joku loggerin omaava näyttää muutamasta mutkasta kuinka pitkä ajallisesti on se kuuluisa lineaarinen avaus? Jos nyt yhtään tän kans oon kartalla, niin avaus pitäis lähteä silloin kun heading on seuraavan mutkan inniin ja kaasu on täpöllä kun mopo saadaan lähes pystyyn. Eihän tuo voi olla pitkä aika.

Pitää nyt vähän teorisoida kun olen saanut itselle aikaan kaatopeikon kaatamatta mopoa ja epäilen jos Murmelalle näyttäis dataa niin se sanois että kaadan mopon 5 ratapäivän sisään.

Muutenkin tuntuu että taidan lähteä nostamaan mopoa pystyyn liian ajoissa, samalla tavoin kun pitää odottaa sitä targettia näkyviin, pitäisi kai olla niin kallellaan kuin sielu sietää että päästään ajoissa oikeeseen headingiin ja saadaan kioski liikkeelle.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #379 : 28.05.14 - klo:12:54 »
Ok, nyt tulee hardcore-teoriakysymys. Kun nyt puhutaan aina että kaasu avataan vasta sitten, kun targetti on suoraan edessä, tarkoittaako tämä käytännössä mitä? Murmelaa kurmootin tän kysymyksen osalta jo viikonloppuna.

Tuossa kun katselin omaa alastaron dataa ja videoo, niin monesti nokka osoittaa vielä tyyliin ihan mihin sattuu kun lähden kaasua livuttamaan auki. Lopulta olen kannattareen vieressä ja siellä vasta saan mopon siihen suuntaan missä olen menossa ja kaasun nurin, kun linja levenee, eli varmaan ihan päin persettä... Yhtäkkiä katsoen ainut paikka missä nokka osoittaa targettiin kun lähden avaamaan on vain nopea oikea ja  vasuri (4. ja 6.), mutta niissä survonkin kaasun käytännössä suoraan nurin.

Voisko joku loggerin omaava näyttää muutamasta mutkasta kuinka pitkä ajallisesti on se kuuluisa lineaarinen avaus? Jos nyt yhtään tän kans oon kartalla, niin avaus pitäis lähteä silloin kun heading on seuraavan mutkan inniin ja kaasu on täpöllä kun mopo saadaan lähes pystyyn. Eihän tuo voi olla pitkä aika.

Pitää nyt vähän teorisoida kun olen saanut itselle aikaan kaatopeikon kaatamatta mopoa ja epäilen jos Murmelalle näyttäis dataa niin se sanois että kaadan mopon 5 ratapäivän sisään.

Muutenkin tuntuu että taidan lähteä nostamaan mopoa pystyyn liian ajoissa, samalla tavoin kun pitää odottaa sitä targettia näkyviin, pitäisi kai olla niin kallellaan kuin sielu sietää että päästään ajoissa oikeeseen headingiin ja saadaan kioski liikkeelle.

Jos olet to-ma välillä botnia-kemora akselilla, niin voidaan käydä asiaa läpi mun videolta ja datasta. Sateella on ainakin aikaa kun en aja kuin kuivalla.

Tuosta voi vähän hakea esimakua asiasta:
http://www.youtube.com/watch?v=pGqAPc8szkc

Poissa Mikko K.

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 21
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 947
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Jyväskylä
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.08.20 - klo:20:25
  • R1 2008
    • #52
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 678
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #380 : 28.05.14 - klo:13:29 »
Voisko tonnis-kuskit kertoa vähän vinkkejä noihin vaihteiden käyttöön. Tuli rataa opetellassa ite vedeltyä kolmosella kaikki mutkat paitsi kahvila -1 +2-välityksillä. Pitäiskö tuonne ykköseen tiputella 2 sisään ja palmasiin asti riittänee 3? Sitten lemminkäisessä tiputellaan 2:lle ja osa varmaan vaihtaa 1:lle kahvilassa?

Kahvilan mutkasta ulos kakkosella(käytin jossain välissä myös ykköstä, mutta tuppaa välillä lyömään vaihdossa vapaalle), suoralla neloselle, ykkösmutkaan kolmonen, kakkosmutkaan kakkonen. Kolmosen jälkeen ennen nopeaa oikeaa kolmoselle ja palmasin jarrussa kakkoselle. Taas ennen nopeeta kolmonen ja lemminkäisen jarrussa kakkonen, jolla loppurata(jos ei pudota kahvilan mutkaan ykköselle).

Näin -1 +1 väleillä R1:llä.

Aikalailla samat mitä Vuorelalla sillon kun ajoin rytkösellä. MikkoK. muistaakseni lyö nelosta ennen palmasia kun kolmonen menee rajottajalle just ennen jarrua, mutta saattaa olla, että muistan väärinkin.

15/45 väleillä viime kesänä aloin säälimään mopoa ja vaihdoin neloselle. Vauhtia jotain 204-206 ennen jarrua. Kevään ekoille olin niin ruosteessa, että edes kolmonen ei menny lähelle rajoittajaa.
Vaihdoin botnialle välit 15/46 ja mopo säilyy kautta linjan paremmin alueella ja säästän yhden alaspäin vaihdon. Vauhtivasuri menee siellä vitosella.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #381 : 28.05.14 - klo:16:03 »
Ok, nyt tulee hardcore-teoriakysymys. Kun nyt puhutaan aina että kaasu avataan vasta sitten, kun targetti on suoraan edessä, tarkoittaako tämä käytännössä mitä?
Liitteenä teoria osa 1.
Eli noin se suurin piirtein menee sillon ku on riittävästi vauhtia ennen mutkaa, ja mopossa sopivasti tehoa suhteessa mutkan ulostulonopeuteen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #382 : 28.05.14 - klo:16:12 »
Ja miten sitten taasen käy kun puikoissa on nopeen ryhmän harrastelija, ja alla bimmeri jossa on nii paljo tehoo että ko kuski ei kykene sitä kaikkea käyttämään. Eli meikäläisen enkkakierros alastarosta. Kaasu(kahva) ei ollu missään vaiheessa 100%. ;D
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 16:59
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #383 : 28.05.14 - klo:16:20 »
Liitteenä teoria osa 1.
Eli noin se suurin piirtein menee sillon ku on riittävästi vauhtia ennen mutkaa, ja mopossa sopivasti tehoa suhteessa mutkan ulostulonopeuteen.

100 ropsenttisen kaasun asennon jopa minäkin ymmärrän, mutta mikä on 100 ropsenttinen jarrun asento?
Sukelletaanko siinä etunen savuten kohti mutkaa ja kaikki siitä alaspäin on vähemmän jarrupainetta?

Poissa Cat

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 13
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Kesä 2012
  • Viestejä: 618
  • Ikä: 27
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:02.09.18 - klo:15:05
  • Husqvarna TE 125 -15
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 346
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #384 : 28.05.14 - klo:16:31 »
Samaa miettinyt, kun esim teit analyysin mun kemoran kierroksesta. Kahvilanmutkassa 80prosenttia jarruteho. Miten perustelet ton, ts mihin se 100 rossaa perustuu? Mitä veikkaat, jos saisit kallion veskun korkeen kasin kemorasta, niin olisko jarruteho missään vaiheessa 100?

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #385 : 28.05.14 - klo:16:39 »
Liitteenä teoria osa 1.
Eli noin se suurin piirtein menee sillon ku on riittävästi vauhtia ennen mutkaa, ja mopossa sopivasti tehoa suhteessa mutkan ulostulonopeuteen.

100 ropsenttisen kaasun asennon jopa minäkin ymmärrän, mutta mikä on 100 ropsenttinen jarrun asento?
Sukelletaanko siinä etunen savuten kohti mutkaa ja kaikki siitä alaspäin on vähemmän jarrupainetta?
Joo, 100% on täys jarru.
Jos pilkkua viilataan, niin siin vaiheessa kun etunen savuaa, niin se on tod näk lukossa, ja jarruteho on alle 100%.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #386 : 28.05.14 - klo:16:57 »
Samaa miettinyt, kun esim teit analyysin mun kemoran kierroksesta. Kahvilanmutkassa 80prosenttia jarruteho. Miten perustelet ton, ts mihin se 100 rossaa perustuu? Mitä veikkaat, jos saisit kallion veskun korkeen kasin kemorasta, niin olisko jarruteho missään vaiheessa 100?
Kopypastea ko kemora-triidistä:
"Vihree = suuntaa antava laskennallinen 80% jarru, keltane = 90%, punane =100%, eli millanen jarrumaksimi missäkin nopeudessa ois mahdollisesti saavutettavissa."
Se 100 rossaa perustuu siihen, paljonko eturenkaalla on pitoa noin suurin piirtein tarjolla, ja siihen lisättynä arvioitu ilmanvastus.

Veikkaisin että jossain pitkän/nopeen jarrun alussa vois laskennallinen jarruteho hetkellisesti kävästä hyvin lähellä 100 rossaa, ellei jopa ylikin. Koska, kyseessä kuitenkin on suuntaa-antava laskennallinen maksimi jarruteho jossa on otettu huomioon suurpiirteisesti vain pari suurinta muuttujaa, niin sen mahdollinen virhe ollee jotain  luokkaa 10% tjsp.

Todellisuudessahan esim pitoon vaikuttaa noin vajaa miljoona eri muuttujaa, joten todenmukasemman/ tarkemman arvion mahdollisesta maksimaalisesta saavutettavasta jarrutehosta vaatisi HC-simulaation.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #387 : 28.05.14 - klo:19:49 »
Tuossa kun katselin omaa alastaron dataa ja videoo, niin monesti nokka osoittaa vielä tyyliin ihan mihin sattuu kun lähden kaasua livuttamaan auki. Lopulta olen kannattareen vieressä ja siellä vasta saan mopon siihen suuntaan missä olen menossa ja kaasun nurin, kun linja levenee, eli varmaan ihan päin persettä...
Eli tarkotatko niinku vaikka tälleen, osa 3.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #388 : 28.05.14 - klo:20:15 »
Ja tassä sit tapa, millä kuski korjaa tilanteen jos on vaan tarpeeks yritystä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5162
  • Paikalla:eilen kello 16:44
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaro-dataa
« Vastaus #389 : 28.05.14 - klo:20:49 »
Ja lopuksi vielä miten se homma ehkä kannattaa tehdä.
Huolia murheita toiveita...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020