Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.15 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.05.15 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.05.15 - klo:17:37
Tässäpä kauden ekalta päivältä dataa ihmeteltäväksi.
Pystysköhän @murmela tai joku muu enempi dataa ihmetelly vilkasemaan tosta mun kierroksesta kolmosen, Las Palmasin, Lemminkäisen ja kahvilanmutkan avaukset? Lähinnä, että meneekö ne hyvin, huonosti vai ihan päin persettä. Oon jo tuijottanu tota liikaa ja päädyn ristiriitasiin tuloksiin ittenin kanssa. :D
Kolmosen "avauksessa" meet kaasulle ennen apeksia, joten tuuppaat ajolinjan pyöreeks/ sulla kestää 4 sekunttia päästä täydelle kaasulle = ihan päin persettä.
Las Palmas, meet kaasulle sekunnin ennen apeksia, joten tuuppaat ajolinjan hieman pyöreeks/ sulla kestää 3 sekunttia päästä täydelle kaasulle = ei ihan päin persettä.
Lemminkäinen, meet kaasulle ennen apeksia, joten tuuppaat ajolinjan pyöreeks/ sulla kestää 4 sekunttia päästä täydelle kaasulle = ihan päin persettä.
Kahvila, meet kaasulle vähän liian aikasin, joten mopo melkein ehtii kääntyä, sulla kestää ~2 sekunttia päästä täydelle kaasulle = ei ihan huonosti, ehkä jopa melkein hyvin.

Se kaasun käppyrä kertoo melkein suoraan sulle onko avaus hyvä vai ei. Jos käppyrä on abaut suoraviivanen 0-100% niin mutkaan tulo, apeksi ja avaus on osunu. Jos siin kaasussa on aluksi arpomista, niin se kertoo että mutkaan tulo on sössitty, ja apeksikin ehkä, ja homma viimeistellään sössimällä avaus, kun yritetään "korjata" sössittyä mutkaantuloa/apeksia.

Edit: Liitteeksi vielä käppyrä, josta näkee perssilmälläkin missä on arpomista vs se ainoa avaus missä ei ole arpomista (paitsi keulimisesta(?) johtuva pilkkiminen?)
Kun kerran tuolla toisaalla tuli puheeksi niin laitetaan tähän jatkeeksi sekä Alastaron, että Botnian tämän hetken räpellykset, jos jollekin olisi vaikka iloa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

wper pisti mulle pari kierrosta alastaroo, yhteensä 20 varsinaista jarruu ja avausta

8 kertaa näyttäis olevan liian kiire kaasulle, tai vedolle ku vauhti loppuu. Kuvitelma siitä että se kaasun räpeltäminen auttais jotain, elää edelleen voimakkaana. Ja joka kerta kun kaasua on räplätty, niin avaus jää "vajaaksi". Selkeä ero niihin 12 kertaan; kun kaasua ei räplätä, niin kaasun saa suoraan täysille, ja mopo kiihtyy sen mitä sattuu jaksamaan.

Tekemisessä näkyy selkeä tasaisuus, isoja heittoja suuntaan tai toiseen ei ole, mutta noissa kierrosajoissa jokainen pienikin virhe on todella kallis ja maksaa sen kymmenyksen tai kaksi, ja sen takia ne ihan turhat virheet pitäisi karsia pois.

Jarrulle meneminen vaihtelee hieman mutkasta toiseen, mikä on hyvin tyypillistä tuon tason kuskille. Mutta jos peräkkäisten kierrosten samoja mutkia vertaa toisiinsa, niin jarrut on samanlaisia. Ainoa huono puoli on siis se, että tietyn mutkan jarrussa toistuu samat virheet joka kierroksella.

Yhdenkään kovan jarrun maksimiteho ei käytännössä ylitä 1G arvoa. Pitäisi olla vähintään 1,1-1,2. Hyvä tulos olisi 1,3-1,4. Sitten kun on vaikeampia jarruja niin jarruteho on max 0,5-0,7. Niihinkin tarvitsisi saada lisää tehoa. Joku 0,7-0,8 olisi ok, ja yli 0,9 olisi erinomainen.

Jarruissa niitä kymmenyksiä on ja paljon, yhteensä 2-4 sekunttia per kierros.

Mutta on tuossa ajamisessa alastarossa ihan eri meininki kuin vuos pari sitten jolloin meno oli surkean ja säälittävän yrittämisen välimaastossa. Siihen verrattuna aivan erilaista.

Jos vertaa noita kahta kierrosta toisiinsa, niin muutoin aika identtiset, mutta nopeassa vasurissa on ajatuskatkos, eli toinen on ajettu liian isolla jarrulla jotta pääsisi avaamaan paremmin. Mutta eihän kusiainen lähe mihkään noissa vauhdeissa, tuo virhe maksoi 0,2 sek.
Kakkosmutkaan väärällä linjalla valuttaminen 0,1 sek.
Kolmosmutkassa liian aikainen kaasun räpläys 0,1 sek.
Liian aikainen jarru palmasiin 0,1sek.
Aavistuksen väärä linja palmasin apeksissa ja avauksessa 0,05 sek.
Joku ihme käpylehmän väistö (ajolinja juupas eipäs sisäkanttare silmille?) lemminkäisessä 0,15 sek.
Ajolinjavirhe kikkamutkassa 0,05 sek.
Tulo kahvilan mutkaan 0,05 sek.
Eli yhdistämällä pelkästään noiden kahden kierroksen parhaat palat sais helposti sekunnin kaks pois kierrosajasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tami pisti pari kierrosta alastaroa, eli 20 mutkaa.
Ensimmäisenä silmään pistää tasaisuus, eli ainoa huono puoli on että joka jarrussa ja mutkassa on samat virheet.
Jarrulle meno ja jarrun alotusteho ihan ok, mutta käytännössä kaikki jarrumerkit on liian aikaisessa, ja mutkaan ajellaan lähinnä moottorijarrulla rullaillen. Veikkaisin että Tami hyötyis erittän paljon siitä että ecusta säädettäis moottorijarru "nollille". Jolloin jokaisen mutkan sisäänmenon hallinta siirtyis takas kuskille/etujarrulle, ja siitä tulisi huomattavasti helpompaa.
Suurimmat erot kahta kierrosta vertaillessa näkyy lähinnä jarrumerkin paikassa. Aina kun ei osu edes omalle merkille, niin 0,1 sek takkiin.
Lisäksi nopee oikee ja nopee vasen näyttää olevan ajottain arpapeliä jarrumerkin, linjan ja nopeuden suhteen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.16 - klo:14:59
Tami pisti pari kierrosta alastaroa, eli 20 mutkaa.
Ensimmäisenä silmään pistää tasaisuus, eli ainoa huono puoli on että joka jarrussa ja mutkassa on samat virheet.
Jarrulle meno ja jarrun alotusteho ihan ok, mutta käytännössä kaikki jarrumerkit on liian aikaisessa, ja mutkaan ajellaan lähinnä moottorijarrulla rullaillen. Veikkaisin että Tami hyötyis erittän paljon siitä että ecusta säädettäis moottorijarru "nollille". Jolloin jokaisen mutkan sisäänmenon hallinta siirtyis takas kuskille/etujarrulle, ja siitä tulisi huomattavasti helpompaa.
Suurimmat erot kahta kierrosta vertaillessa näkyy lähinnä jarrumerkin paikassa. Aina kun ei osu edes omalle merkille, niin 0,1 sek takkiin.
Lisäksi nopee oikee ja nopee vasen näyttää olevan ajottain arpapeliä jarrumerkin, linjan ja nopeuden suhteen.

Tänks, Hyvin täsmää mun tuntemuksiin. Jarrumerkit ollu hukassa tämän kauden etenkin alastarolla. Vaikka on tehokkaampi RCS19 jarrusylkkä verrattuna viime vuoden vakioon, niin tuntuu jotenkin tosi pahalta jostain syystä venyttää jarrumerkkiä. Mieluummin nyt pelannut varman päälle, että saa sisääntulolinjan onnistumaan edes jotenkin. Oma fiilis on että kolmos mutka ja nopea vasuri ovat mun akilleen kantapäät tällä hetkellä. Kaikkihan ne ovat päin v***ua verrattuna Niki Tuuleen, ettei sen puoleen!

Tässä Hi\Lo kartta 1:24,2 kiekasta jos joku haluaa verrata. Oma fiilis on, että pitäis mennä helposti 23 puolelle, mutta ei ole nyt vetoapu / fiilis combo osunut kohdalle. Viime lauantaina ois menny kisassa varmasti, mutta sade pilas fiiliksen...

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.08.16 - klo:17:03
Tänks, Hyvin täsmää mun tuntemuksiin. Jarrumerkit ollu hukassa tämän kauden etenkin alastarolla. Vaikka on tehokkaampi RCS19 jarrusylkkä verrattuna viime vuoden vakioon, niin tuntuu jotenkin tosi pahalta jostain syystä venyttää jarrumerkkiä. Mieluummin nyt pelannut varman päälle, että saa sisääntulolinjan onnistumaan edes jotenkin.
Yksi iso syy voi nimenomaan olla toi liian voimakas moottorijarru, joka vaihtelee kokoajan ja pilaa ajamisen. Ts jarrutat ensin vauhdin pois, ja sit odotat että mitä moottorijarru tekee/ sen aikana yrität osua linjalle.
Moottorijarru on nyt täysin riippuvainen kierrosluvusta, vaihteesta ja kallistuskulmasta, joten käytännössä on täysin sattumanvaraista arpapeliä millon ja miten se missäkin mutkassa vaikuttaa. Ett ei mikään ihme ett se mutkaan ajaminen on vaikeeta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Peruspulliaisen pari 28-alkuista. Laitetaan nyt jakoon kun tuli otettua se tähän koneellekki. Tästä pitäis lähtee jatkamaan tälle kesää, kovempaaki on menty mutta riskitasoa koitellaan tällä kertaa pitää siedettävänä.
Datassa loggerit:
1 kaasu 0-100
2 vaihde 
3 jarrupaine 0-100
4 afr 
5 keulapotikka. Offset-arvo väärä, millimetrit sinänsä varmaan lähellä oikeaa.
6 takapotikka. Offset-arvo väärä, millimetrit sinänsä varmaan lähellä oikeaa.
1. Digi on RPM

murmela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.16 - klo:20:08
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.08.16 - klo:17:03
Tänks, Hyvin täsmää mun tuntemuksiin. Jarrumerkit ollu hukassa tämän kauden etenkin alastarolla. Vaikka on tehokkaampi RCS19 jarrusylkkä verrattuna viime vuoden vakioon, niin tuntuu jotenkin tosi pahalta jostain syystä venyttää jarrumerkkiä. Mieluummin nyt pelannut varman päälle, että saa sisääntulolinjan onnistumaan edes jotenkin.
Yksi iso syy voi nimenomaan olla toi liian voimakas moottorijarru, joka vaihtelee kokoajan ja pilaa ajamisen. Ts jarrutat ensin vauhdin pois, ja sit odotat että mitä moottorijarru tekee/ sen aikana yrität osua linjalle.
Moottorijarru on nyt täysin riippuvainen kierrosluvusta, vaihteesta ja kallistuskulmasta, joten käytännössä on täysin sattumanvaraista arpapeliä millon ja miten se missäkin mutkassa vaikuttaa. Ett ei mikään ihme ett se mutkaan ajaminen on vaikeeta.

Josta tulikin mieleen ett ai että oli herqquu taas ajella mopolla jossa moottorijarru on säädetty pehmeeks. Sai vaan rauhassa rullailla apeksia kohti. Rullaati rullaati ja kello tykkäs. <3
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.06.17 - klo:21:06
Josta tulikin mieleen ett ai että oli herqquu taas ajella mopolla jossa moottorijarru on säädetty pehmeeks. Sai vaan rauhassa rullailla apeksia kohti. Rullaati rullaati ja kello tykkäs. <3

Onko joka vaihteelle oma moottorijarru vai aina sama? Jos on jokaiselle oma, niin ootko kaikkia säätänyt vai vaan 1-2-3 vaihteita?

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 06.06.17 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.06.17 - klo:21:06
Josta tulikin mieleen ett ai että oli herqquu taas ajella mopolla jossa moottorijarru on säädetty pehmeeks. Sai vaan rauhassa rullailla apeksia kohti. Rullaati rullaati ja kello tykkäs. <3

Onko joka vaihteelle oma moottorijarru vai aina sama? Jos on jokaiselle oma, niin ootko kaikkia säätänyt vai vaan 1-2-3 vaihteita?
Vedin ihan sillä default setupilla (kaikki vaihteet MEDIUM) mikä siinä oli Alphalta tullessa, en oo viel säätäny sitä sen kummemmin.
Datasta kattoen defaultti moottorijarru näyttäis olevan 0.15-0.25G:tä ihan sama mikä vaihde tai kierrokset.

Säätöohjelmassa on suoraan MIN-MEDIUM-HIGH-MAX joka vaihteelle erikseen. Vähän turhan ylimalkanen säätö, mut just ja just riittävä, ehkä.
Ja mutulla arvaten sen lisäksi pystyy viel vaikuttamaan "pohjakarttaan" polttoaine ja sytkäkartalla.

Ton systeemin vaikutuksen huomaa myös siitä että heti kun kytkee vaihteen päälle, niin koneen kierrokset nousee tyhjäkäynniltä tasaseen 3000 RPM:ään. Esim ku alavarikolla kävi ihan hitaalla vauhilla testilenkin kiertämässä, niin kone veti automaattikaasulla tasasella 3000 rpm, ja vasta kun pisti kytkimen pohjaan niin kierrokset laski tyhjäkäynnille.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

18.06.17 - klo:16:48 #489 Viimeisin muokkaus: 18.06.17 - klo:16:50 käyttäjältä murmela
Eipä se perstuntuma eilisestä räiskinnästä Alastarossa kovin kaukana ollut.
Ajo oli koko päivän todella säkenöivää, silleen hauskalla tavalla, ei niinkään tuloksellisesti. Kierrosajat pyöri pääasiassa 26 ja 27 alkusina. Paras kierros oli 1:26.02. Normaalisti meikäläisen kierrokset on alle sekunnin sisässä per setti, ja päivän optimi vain noin kymmenyksen parempi kuin päivän nopein aika. Eilisen optimi näyttää olleen 1:25.03.
Optimin (kierros jaettu 9:ään) sektorit vs nopeimman kierroksen pahimmat:
Nopee oikee 0.22 sek
Nopee vasen 0.16
Lemminkäinen 0.20
Viimenen vasuri 0.09
Kahvilanmutka 0.34 murmispalm

Edelliseen viestiin liittyen; moottorijarru asennossa MINimi näyttäis olevan 0.1-0.2 G.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Onko paljon eroa tuntumalla sen mini ja perusasetuksen välillä?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 18.06.17 - klo:20:43
Onko paljon eroa tuntumalla sen mini ja perusasetuksen välillä?
Mielestäni yllättävän paljon. Perus eli MEDium asetuksella moottorijarru on havaittavissa, mutta rullaa mutkaan/mutkassa ilman että vauhti kuolee.
MINimum asetuksella taasen tuntuu että mopo vaan rullaa ja rullaa ja menee täysin mutkasta ohi jos ei etujarrulla säädä vauhtia.


Molemmilla asetuksilla perä ei elä yhtään sivuille, vaikka pomppisikin ilmaan jarrussa, tai kun vaihtaa pienempää vaihdetta. Tosin taitaa edellyttää myös sen että keula jaksaa kantaa kovat jarrut, eikä keula/rengas ala pohjaamisen takia sortamaan/kiemurtelemaan, ja aiheuta myös perän kiemurtelua.

Datasta näkee myöskin sen että tuo tavallaan toimii hitaana blibberinä, eli kun vaihtaa pienempää vaihdetta, niin takarengas luistaa esim 1,2 sek ja samalla koneen kierrokset nousee 8200->9200 vaikka kaasukapula on nollilla koko ajan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

^Se ecu tod. näk. ohjaa läppiä imupuolen alipaineen perusteella ja kun polkaset pienempää, alipaine kasvaa ja läpät aukee.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.17 - klo:23:06
^Se ecu tod. näk. ohjaa läppiä imupuolen alipaineen perusteella ja kun polkaset pienempää, alipaine kasvaa ja läpät aukee.
Juu, niinhän tuo näyttää tekevän, esim läpät 4,7%->7,1%.
Tosin veikkaisin että tuo haistelee kaikkea mahdollista, eli takarenkaan nopeus, vaihde, kierrosluku, kaasukapulan asento, kaasuläppien asento, mopon hidastuvuus, kallistuskulma, ja mitäköhä vielä.
Ja sen verran täytyy korjata tuota omaa viestiä, että tekee tuon "hitaan blibbauksen" nimenomaan MIN asetuksella.
MED asetuksella ei tee tuota, vaan läpät pysyy samassa asennossa kuin edellisellä vaihteella, ja kierrokset pysyy abaut samoissa tai laskee ihan karvan verran.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Tarttee kokeilla eroja, jahka saa muuten ittensä pakettiin.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal