Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Takapainoinen Taapertaja

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.07.19 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Takapainoinen Taapertaja - 20.07.19 - klo:08:44Puhtaalla kierroksella ajat alkavat olemaan alle 1.40 -luokkaa, mutta tuossa keskihitaassa on harvemmin tilaa päästellä puhdasta rataa.
Oisko videoo tuubissa?

ei ole kameraa ollut käytössä.

Teemu Tanila

Alastarossa kun on nyt uusi pinta niin onko huomattavissa sen johdosta keskimäärin parannusta kierrosaikoihin?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 31.05.20 - klo:21:30
Alastarossa kun on nyt uusi pinta niin onko huomattavissa sen johdosta keskimäärin parannusta kierrosaikoihin?
2-3s se on nopeempi kuin vanha. Rataenkka taitas nykysellään olla 1:15.9 ja aika-ajossa menty kympän kovempaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Vertasin miten jään jälkeen nopeampia. Eli vertailin 1.21 aikoja ajaneisiin.

Kiva nähdä, että on sekunnin jäljessä jo kakkosmutkan jälkeen  :D

Lauantaiksi toivon hyvää vetoapua, niin saan omasta kierrosajasta 2-3 sekkaa pois. Se on tavoite lauantaille.

T1mppa

29.07.21 - klo:09:08 #529 Viimeisin muokkaus: 29.07.21 - klo:09:18 käyttäjältä T1mppa
Ois kysymys kolmosmutkasta sekä kikkamutkaan menosta (oisko mutka numero 8. Lemminkäisen jälkeinen oikea).

Monessa paikassa on juteltu, että pyörä pitää ennen kyseisiä mutkia saada edeltävällä suoralla radan ulkolaitaan (kolmosessa oikeaan laitaan ja 8-mutkassa vasempaan laitaan). Aivan sinne valkoisen ulkoviivan tienoolle ja pyörä täysin radansuuntaiseksi. Sieltä on sitten parasta lähteä taittamaan kyseiseen mutkaan, koska rataa on käytettävissä kaikista eniten.

Tiistaina koitin tätä toteuttaa parhaani mukaan, mutta se ei tuntunut hyvältä. Aina "apeksiin" tultaessa vauhti oli tippunut liikaa ja tästä seurasi se, että jouduin päästämään jarrun liian aikaisin irti ja sitten kaasulle pääsin vasta pitkän ajan kuluttua. Optimihan olisi siirtyä suoraan jarrulta kaasulle.

Katselin myös nopeampia, niin ei ne sieltä äärilaidasta lähteneet kolmoseen taittamaan, vaan vähän radan keskilinjan oikealta puolelta. Ja tätä tekivät kaikki ketä seurailin. Juttelin heidän kanssaan muista radan osuuksista, mutta en tästä aiheesta. Olisi pitänyt.

Mitäs nopeet on mieltä aiheesta?

Ajelin oman enkkani 1.23.78 ja nopeet jotain 1.20 tienoilla olevia aikoja.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.07.21 - klo:09:08
Katselin myös nopeampia, niin ei ne sieltä äärilaidasta lähteneet kolmoseen taittamaan, vaan vähän radan keskilinjan oikealta puolelta. Ja tätä tekivät kaikki ketä seurailin. Juttelin heidän kanssaan muista radan osuuksista, mutta en tästä aiheesta. Olisi pitänyt.
Eli vertailit omia virheitäsi muiden virheisiin?
Se kannattaa muistaa aina kun joku vetää alle teoreettista rataennätysvauhtia, että se ajolinja sisältää enemmän ja vähemmän virheitä. Esim alastarossa pääsee ehkä jotain 1:20 vauhtia vaikka ei saa yhtäkään apeksia kiinni, ja radan leveyttä jää käyttämättä exitissä ja jarrumerkillä.

Tyypillisesti virheiden suuruus korostuu radan kohdissa joissa pitäisi yhdistää kaksi suht lähekkäin olevaa erisuuntiin kääntyvää mutkaa. Eli jos "samaan aikaan" pitää kääntää ja vääntää kaasua ja vaihtaa kropan asentoa, ja kääntää ja jarruttaa.
Jolloin edellisessä mutkassa tehty virhe vaikuttaa ajamiseen suoralla ja seuraavassa mutkassa.

Datasta tuon huomaa helposti; ajolinja, kaasun käyttö ja jarrupaine vaihetelee enemmän tuollaisissa kohdissa eri kierrosten välillä. Ja kaasu ja jarrumaksimit ovat helposti huomattavasti pienempiä kuin muissa mutkissa/ mitä ne voisivat olla tuossa kohtaa kuskin tasoon nähden.

Eli mä en lähtis ensimmäisenä vertailemaan muiden virheisiin, vaan yrittäisin analysoida mikä siinä omassa ajamisessa on virheellistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 29.07.21 - klo:09:08
Ois kysymys kolmosmutkasta sekä kikkamutkaan menosta (oisko mutka numero 8. Lemminkäisen jälkeinen oikea).

Monessa paikassa on juteltu, että pyörä pitää ennen kyseisiä mutkia saada edeltävällä suoralla radan ulkolaitaan (kolmosessa oikeaan laitaan ja 8-mutkassa vasempaan laitaan). Aivan sinne valkoisen ulkoviivan tienoolle ja pyörä täysin radansuuntaiseksi. Sieltä on sitten parasta lähteä taittamaan kyseiseen mutkaan, koska rataa on käytettävissä kaikista eniten.

Tiistaina koitin tätä toteuttaa parhaani mukaan, mutta se ei tuntunut hyvältä. Aina "apeksiin" tultaessa vauhti oli tippunut liikaa ja tästä seurasi se, että jouduin päästämään jarrun liian aikaisin irti ja sitten kaasulle pääsin vasta pitkän ajan kuluttua. Optimihan olisi siirtyä suoraan jarrulta kaasulle.

Katselin myös nopeampia, niin ei ne sieltä äärilaidasta lähteneet kolmoseen taittamaan, vaan vähän radan keskilinjan oikealta puolelta. Ja tätä tekivät kaikki ketä seurailin. Juttelin heidän kanssaan muista radan osuuksista, mutta en tästä aiheesta. Olisi pitänyt.

Mitäs nopeet on mieltä aiheesta?

Ajelin oman enkkani 1.23.78 ja nopeet jotain 1.20 tienoilla olevia aikoja.

Mikä/miksi niissä ei tuntuny hyvältä niin vois vähän yrittää hahmottaa, että missä ongelma. Tietty video olis aina kiva.
Tosin mun neuvot tonne on vähän toisen käden tietoa, kun tuolla olen suht hidas.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

19.08.21 - klo:10:06 #532 Viimeisin muokkaus: 19.08.21 - klo:10:52 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.08.21 - klo:20:49
Mikä/miksi niissä ei tuntuny hyvältä niin vois vähän yrittää hahmottaa, että missä ongelma. Tietty video olis aina kiva.
Tosin mun neuvot tonne on vähän toisen käden tietoa, kun tuolla olen suht hidas.

Video... :D On ton uuden GoPro:n kanssa ongelmia. Se suostui kuvaamaan vain 5 min kerralla (oli jostain syystä hukannut päivämäärän, oli 2016. Ei oikein tykännyt). Eli nyt saatte jonkun random-setin kierroksen numero 2 (koska varikolla ja ykköskierroksella ei ollut mitään järkevää). Kakkoskierroksellakin on virheitä tosi paljon, jos mietin omaa ideaalikierrostani. Mutta on nyt sentäs jotain.

https://youtu.be/p62mJTrr1ho

Ja ei tunnu hyvältä, koska vauhti tippuu liikaa. On liian pitkä matka sieltä kurvin ulkolaidasta kurvin sisälaitaan, jossa rupeen antamaan kaasua.

Scuuban ehdotus Continental-threadissa, että "kiristäis ketjut" kaasulla, inan ennen apeksia ja sitten apeksissa onkin helppo alkaa työntää pyörää pystyyn ja ruuvata kaasu tasaisesti 100% auki. Tuollaista mä taidan jo tiedostamatta tehdä parissa paikassa, mutta täytyy koittaa tuota miettiä ihan tosissaan.

Perkule, kun sais ton mopedin kuntoon, niin hilpaisisin heti KV/R kurssille. Saisivat hekin antaa oman kommenttinsa kurvailuista.

Edit. Liitteenä data 1.23.78. Siinä mennään vähän eri tahtia kuin yllä olevalla videolla, vaikka molemmat ovatkin samalta päivältä. Data kertoo erilailla asioita, kuin video. Ja myös päinvastoin.

murmela

19.08.21 - klo:14:52 #533 Viimeisin muokkaus: 19.08.21 - klo:14:54 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.08.21 - klo:10:06
Scuuban ehdotus Continental-threadissa, että "kiristäis ketjut" kaasulla, inan ennen apeksia ja sitten apeksissa onkin helppo alkaa työntää pyörää pystyyn ja ruuvata kaasu tasaisesti 100% auki. Tuollaista mä taidan jo tiedostamatta tehdä parissa paikassa, mutta täytyy koittaa tuota miettiä ihan tosissaan.
Ei saa kiristää ketjuja, vaan neutraloida moottorijarru eli poistaa moottorijarrun aiheuttama kireys jarruttavaan suuntaan. Ts apeksissa ketjut ei saa olla kireät moottorijarrun tai (liiallisen) kaasun avaamisen takia. Kaasua avataan (hieman ennen apeksia) vain sen verran että ketjut on ihan löysät.

Ja tuokin on varsinaisesti tarpeen vasta kun alettaan lähestymään rataennätystä.
Mutta sitä voi tehdä hitaammissakin vauhdeissa, jos käsien hienomotoriikka siihen kykenee, suurimmalla osalla ei todellakaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.21 - klo:14:52
Ei saa kiristää ketjuja, vaan neutraloida moottorijarru eli poistaa moottorijarrun aiheuttama kireys jarruttavaan suuntaan...

Taidan keksiä mitä haet takaa, mutta ainakaan näin ajatus-kurvailuna se ei oo helppoa. Ja tuskin livenä yhtään sen helpompaakaan.

Kokeilla silti meinaan!

Tässä on kiva video, kun näkyy kaasun käyttö. Kiinnitin huomiota kaasun avaamiseen niissä kohdissa, joissa etujarrulta mentiin kaasulle. Eli ei sellaisissa jouheissa paikoissa, vaan kovemmissa jarrutuksissa.
Aina kaasun avauksessa on sellainen sekunnin pätkä, jossa kaasulla herätellään pyörä lähtemään hidastumisen sijasta eteenpäin. Tämä tuntuu olevan inan ennen "apeksia" ja varsinaista kaasun avausta.

PS. Melkoisen liukasta ollut :D
https://youtu.be/X5b4Chyqngg

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.08.21 - klo:15:23
Tässä on kiva video, kun näkyy kaasun käyttö. Kiinnitin huomiota kaasun avaamiseen niissä kohdissa, joissa etujarrulta mentiin kaasulle. Eli ei sellaisissa jouheissa paikoissa, vaan kovemmissa jarrutuksissa.
Aina kaasun avauksessa on sellainen sekunnin pätkä, jossa kaasulla herätellään pyörä lähtemään hidastumisen sijasta eteenpäin. Tämä tuntuu olevan inan ennen "apeksia" ja varsinaista kaasun avausta.
Luullakseni toi etesta on aika kokonaisvaltanen ecun ja elektroniikan suhteen, eli jos toi kaasupalkki tulee kuskin kapulalta, niin siihen kannattaa suhtautua aika varauksella, koska se mitä kuski pyytää kapulalla on ihan aivan eri kuin mitä ecu sitten käskee kaasuläppiä ja sytytysennakkoa silloin kun ollaan abaut maksimi kallistuksissa siellä apeksin tuntumassa, jopa niin että vastuu on kokonaan elektroniikalla.
Ja sitten taasen sitä mukaa kun mopo alkaa nousemaan pystyyn, niin vastuu alkaa siirtymään enemmän kuskille/kapulalle, ja jossain (45-)35 asteen nurkilla vastuu on jo kokonaan kuskilla/ ihan sen mukaan kuinka paljon jeesiä kuski haluaa elektroniikalta siellä apeksin tuntumassa/ isoilla kallistuskulmilla.
Noin niinku ihan mutulla veikaten.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.08.21 - klo:15:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.21 - klo:14:52
Ei saa kiristää ketjuja, vaan neutraloida moottorijarru eli poistaa moottorijarrun aiheuttama kireys jarruttavaan suuntaan...

Taidan keksiä mitä haet takaa, mutta ainakaan näin ajatus-kurvailuna se ei oo helppoa. Ja tuskin livenä yhtään sen helpompaakaan.

Kokeilla silti meinaan!

Tässä on kiva video, kun näkyy kaasun käyttö. Kiinnitin huomiota kaasun avaamiseen niissä kohdissa, joissa etujarrulta mentiin kaasulle. Eli ei sellaisissa jouheissa paikoissa, vaan kovemmissa jarrutuksissa.
Aina kaasun avauksessa on sellainen sekunnin pätkä, jossa kaasulla herätellään pyörä lähtemään hidastumisen sijasta eteenpäin. Tämä tuntuu olevan inan ennen "apeksia" ja varsinaista kaasun avausta.

PS. Melkoisen liukasta ollut :D
https://youtu.be/X5b4Chyqngg

On muuten komia pätkä :D

teemuki

Jos ei kellään ole parempaa tekemistä, niin tuosta voi ihmetellä ja naureskella setämiehen 24-menoa. Ensi kesänä sitten taas vähän paremmin.
https://www.dropbox.com/s/3mbbdcda7269qcl/session_alastaro_lap9_20210918_1504.vbo?dl=0

T1mppa

Alastaro, 18.9.2021 Jokkiskisan nopein kierrokseni. 1.23.3.

Saa laittaa datoja jakoon. Katselen niitä mielelläni ja aina opin jotain uutta jokaisesta. Kiitos etukäteen!

Powered by EzPortal