Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Twini

28.07.12 - klo:22:43 #45 Viimeisin muokkaus: 28.07.12 - klo:22:46 käyttäjältä Twini


Ensimmäinen kuiva alastaro kahteen vuoteen. Suorilla tulee hualella päihi.

Lauri

Osaakos joku kertoa että onko kyseessä racechronon bugi, laitteistovika (liian laiska kännykkä 10 hertsiselle datalle?), vai heikko satelliittinäkymä, kun joskus rc ei oikein näytä nopeuksia oikein. Epäilen että RC:n näyttämä kierrosaika on suhteellisen oikea, mutta nopeudet on paikoitellen ihan kujalla.
Oheisessa kuvassa on kaksi kierrosta samalta päivältä performance boxista katsottuna. Myös kännykkältä RC näyttää samanlaisia outoja nopeuksia, eli ei ole kyseessä perf box ongelma. Molemmat kierrokset RC:n mukaan 1:26.3 ja laitteistona 10 hertsin gps-bt mokkula teipattuna tuplakuplan sisäpintaan ja Noksun 6630 vanha luuri.


Lauri

Lainaus käyttäjältä: Lauri - 31.07.12 - klo:00:11
Osaakos joku kertoa että onko kyseessä racechronon bugi, laitteistovika (liian laiska kännykkä 10 hertsiselle datalle?), vai heikko satelliittinäkymä, kun joskus rc ei oikein näytä nopeuksia oikein. Epäilen että RC:n näyttämä kierrosaika on suhteellisen oikea, mutta nopeudet on paikoitellen ihan kujalla.

Ja itse itselleni vastaten.. Pikkaisen lisätutkimuksia tehneenä voi todeta että gps-mulikka tuplakuplassa on ilmeisesti joskus niin että satelliitteja ei ole tarpeeksi ja tarkkuus kärsii. Kierrosaika on oikein, koska pyörän noustessa pystyyn, pompsahtaa numerot taas ylös. Pitänee siis muuttaa kiinnityspistettä.

-Lauri

murmela

Tuolta löytyy softalinkit:
http://www.mprata.fi/ajanottolaitteet-ohjelmistot-kamerat/12/dataa/172/

Ja tuolta löytyy datat niille jotka jo ko softia käyttää:
http://www.racedac.com/02012008020/

Datasta sen verran että noissa käppyröissä wehnä on sininen ja jukka on punanen.
Vaikka kirjoittelen tarkkoja lukemia, niin ne ei siltikään ole absoluuttinen totuus, koska mittauksissa on oma virheensä, mittauslaitteissa oma virheensä, ja datan resoluutiossa/tulkinnassa oma virheensä.
Käppyrät on synkattu position indexin perusteella, eli mitä kumpikin kuski tekee baut samalla kohdalla rataa.

Meikäläisen analyysiä noista käppyröistä, näkökulmasta wehnä 1:23,5 vs jukka 1:25,2:

Jarrumerkki on myöhäsemmällä, vbo-filujen avulla/käppyröistä voi kattoo jarrukohtaset metrimäärät ja aikamäärät jos tahtoo.
Esimerkiksi pääsuoran jarrumerkkiero: 37m/ 0,6s
Ja siitä seurauksena myöskin suuremmat suorien huippunopeudet, esim pääsuoralla: 222 vs 216

Sitä voi peilata myös siihen seikkaan että koko kierroksen keskinopeusero on 118,6 vs 116,4 eli 2,2 kmh ja sillä tulee se 1,7s kierrosaikaero. Ts suorilla ja mutkissa tarvitsee olla vain mitättömän pieni vauhtiero, niin se aiheuttaa kierrosajassa suurelta tuntuvan eron. Kuitenkin tuo keskinopeusero on 1,9% ja aikaero on 2,0%, joten prosentuaalisesti ajatellen ne menevät lähes käsi kädessä.

Jarrun alotus on nopeempi, tarkoittaen sitä aikaa mikä kuluu siirtymisessä täyskaasulta täysjarrulle: Tyypillisesti jotain 0,5s vs 1,5s
Täysjarru on voimakkaampi, esim pääsuoralla 1,25G vs 0,95G
Jarrun pehmennys on lineaarinen kohti apeksia, vs jukka höllää tai pitää jarrua vähän miten sattuu/ ei juurikaan minkäänlaista jarrurutiinia havaittavissa käppyröistä/ ihan arpapeliä

Jarruvertailua käppyrällisesti
Jukka:

Wehnä:

Molemmat:


Ajolinja juuri ennen apeksia on aavistuksen pyöreempi
Mutkanopeus suurempi
Käännön voimakkauus aavistuksen suurempi

Jarrulta kaasulle siirtyminen on huomattavasti aikaisempi, wehnä on kaasulla suoraan apeksista, jukka tyypillisesti 0,5s wehnän jälkeen.
Tai jukka valuttaa/ ajaa liian terävästi mutkaan ja apeksista "ohi"/ myöhäinen apeksi ts saa käännettyä mopon liian myöhään ja pääsee kaasulle liian myöhään.
Tai jarruarpajaisten seurauksena jukan ajo ei vain osu apeksiin/ rytmi sekasin ja avauskohtakin menee arpajaisiks.
Pitäis olla lisäksi RaceDAC*, niin näkis kaasun asennon, ja jarrupaineanturi, niin näkis jarrun ja kaasun välisen ajan/ mitä se jukka oikein sössii siinä/ eikö se vaan saa kaasua auki/ uskalla avata apeksista.

*Bemarin omistajien kannattaa ostaa esim wehnältä se bemun oma loggeri. Se on ihan plug and play. Ja jos bemussa on absit, niin jarrupaineenkin saa suoraan. Ts ei mitään muuta ku töpseli kiinni nii se on siinä. Ja sit tilata wehnä puikkoihin, niin saa omasta mopostaan vertailudatan, johon voi verrata omaa ajoaan.

Palmasin jarruun ajolinja on täysin eri. Josta syystä pelkästään apeksia seuraavan 20 metrin aikana jukka häviää 0,2 sekunttia. Ts jukka tulee aivan liian suoraan kohti kääntöpistettä ja joutuu tappamaan vauhtinsa täysin jotta saa moponsa käännettyä.
Ja sama toistuu lemminkäisessä, ja ajallisesti pahiten kahvilanmutkassa.
Tosin tuon kahvilanmutkan irrottaminen loppupätkästä on vähän ongelmallista, koska kikkamutka-vasuri-kahvilanmutka ovat aika pitkälle yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkiin. Lemminkäisen exitin ja kahvilanmutkan apeksin välillä jukka jopa ottaa kiinni wehnää, mutta sen ajolinjan seurauksena kahvilanmutkan avauksessa sit ottaa turpiin huolella.

Ja tuossa vielä Circuit Toolsin käppyrät aiheesta (softassa noita voi zuumata mielin määrin)
Eka on nopeus
Toka on aikaero/sen muutos
Kolmas on pitkittäinen kiihtyvyys, eli avaukset ja jarrutukset
Neljäs on sivuttaiskiihtyvyys
Viides on kompassisuunta eli mihin suuntaan mopon nokka osoittaa
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

20.08.12 - klo:16:46 #49 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:17:46 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.12 - klo:16:28

Meikäläisen analyysiä noista käppyröistä, näkökulmasta wehnä 1:23,5 vs jukka 1:25,2:

Jarrun pehmennys on lineaarinen kohti apeksia, vs jukka höllää tai pitää jarrua vähän miten sattuu/ ei juurikaan minkäänlaista jarrurutiinia havaittavissa käppyröistä/ ihan arpapeliä

Tai jarruarpajaisten seurauksena jukan ajo ei vain osu apeksiin/ rytmi sekasin ja avauskohtakin menee arpajaisiks.

Ja sama toistuu lemminkäisessä, ja ajallisesti pahiten kahvilanmutkassa.
Tosin tuon kahvilanmutkan irrottaminen loppupätkästä on vähän ongelmallista, koska kikkamutka-vasuri-kahvilanmutka ovat aika pitkälle yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkiin. Lemminkäisen exitin ja kahvilanmutkan apeksin välillä jukka jopa ottaa kiinni wehnää, mutta sen ajolinjan seurauksena kahvilanmutkan avauksessa sit ottaa turpiin huolella.

Kommentin tyylistä voinen päätellä, että Kallion Vesa on saanut käyttöönsä murmelan tunnarit.

Kahvilanmutkaan ajan tietoisesti tuota linjaa mitä nyt ajan. Se on tapa jolla ajan kisassa ja jolla pääsen itseäni hitaammista tonnisista, joissa enemmän jerrkkua, ohi. Kusiaiset taas kilpailutilanteessa ohittaisin suorilla, siniset Kawasakit ulko- tai sisäkautta mutkissa.

Käynet seuraavan kerran ajamassa pyörälläni ja laitat sitten oman datasi myös tähän, niin voidaan Karin kanssa sitten analysoida kuinka saataisiin ajettua tuolla laitteella 1:22 alkuisia.

Loppuun rautalangasta. Tuollainen kilpakumppanin dissaus on ihan hauskaa, joskin epäurheilijamaista: http://www.youtube.com/watch?v=oCahfz15US8 Tuo tehdään kehässä ja dissauksen kohde voi halutessaan yrittää lopettaa dissauksen. Jos ei, niin sitten ei vaan onnistu. Netissä taas jos nuo perseellään maailmanmenoa ihmetelleet jantterit kirjoittaisivat kuinka Jones lyö kuin ämmä ja on muutoinkin säälittävä verrattuna vaikka Tysoniin, niin se vaikuttaisi aika säälittävältä.

Varikolla on näiden vuosien aikana aina silloin tällöin nähty kuljettajia joilla on tarve antaa ymmärtää olevansa muiden yläpuolella. Herra Virtanen otti vuoden porttikiellon tapahtumiin eikä häntä nyt vähään aikaan ole nähty A:n lähdöissäkään. Ilmeisesti mestaruus (ei siis Suomen vaan koko planeetan) ei ollut aivan niin läpihuutojuttu. Näytösluontoinen jokkiksen voittaja (todellisuudessa B-lähtöön itsensä anonut sankari joka kertoi Vauhdin Maailmassa olevansa suuri lupaus kun näytösluontoisesti kisoja voittelee) ei koskaan edes A-lähdössä päässyt podiumille vaikka suuret olivat puheet.

Jos Salo, Penna, Kallio, Wehnä, Korpiaho, Rossi jne. tulevat sanomaan, että ajoni on aivan v**un säälittävän näköistä toheltamista, otan tiedon vastaan sellaisenaan ja totean sen varmasti niin olevankin. Syystä tai toisesta näiden vuosien aikana edellä mainitut eivät tuolla tyylillä ole koskaan tulleet sanomaan, eivät ainakaan minulle, en tiedä ovatko muiden suorituksia sitten tuolla tyylillä arvioineet. Mutta jos kuski, joka väittää valtaosan muista nopean ryhmän kuskeista tulevan perse edellä vastaan siellä ja täällä ja tulee itse minua vastaan perse edellä mainitsemissaan paikoissa ja ajelee viisi sekuntia hitaampia kierrosaikoja, käyttää oheista tyyliä, se kyllä hieman nostattaa kulmia. Etenkin jos tämä sama kuski ottaa jo vakiokuntoisella katukusiaiselta ajavalta toista kesää harjoittelevalta tytöltä (keski-ikää lähestyvältä naiselta) pataan kierrosajoissa 1-2 sek, niin itse vastaavassa tilanteessa kyllä miettisin hetken tai kaksi ennen kuin kietoisin ajokouluttajan viitan harteilleni ja kiipeäisin jalustalle muiden yläpuolelle.

Wehnältä kysyin mitenköhän tuon voisi paremmin tehdä ja annoin pyöräni avaimet. Wehnä meni ja näytti. Juhalle tarjosin avaimia, Juha ei ottanut, syitä ei tarvitse tässä sen enempää ruotia. Arvostan toki teknistä asiantuntemusta, mutta jos se esitetään tuolla tyylillä, silloin täytyy kyllä olla valmis itse näyttämään mallisuoritus ja osoittaa kuinka asia tehdään paremmin. Valistunut arvaukseni on, etten ole ihan ainoa henkilö joka näin ajattelee. En myöskään väitä olevani mikään ilon ja auringonpaisteen tuoja itsekään.

Dataa on mielenkiintoista tutkia, kiitos siitä. Pyörän saa edelleen lainaan (ei tarvitse maksaa edes muuttuvia kustannuksia) samoilla ehdoilla kuin aikaisemmin. Mallisuorituksen voi aina käydä näyttämässä. Wehnä näytti kuinka tuolla pyörällä voi ajaa 1,7 sek nopeammin mitä itse pääsen, seuraava vapaaehtoinen voi tulla näyttämään kuinka sillä ajetaan sitten vaikkapa alle 1:22 tai ehkä jopa alle Kallion rataennätyksen. Ilmoittautumisia vaan tulemaan...
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

20.08.12 - klo:17:17 #50 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:17:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 20.08.12 - klo:16:46
Kommentin tyylistä voinen päätellä, että Kallion Vesa on saanut käyttöönsä murmelan tunnarit.

Kahvilanmutkaan ajan tietoisesti tuota linjaa mitä nyt ajan. Se on tapa jolla ajan kisassa ja jolla pääsen itseäni hitaammista tonnisista, joissa enemmän jerrkkua, ohi. Kusiaiset taas kilpailutilanteessa ohittaisin suorilla, siniset Kawasakit ulko- tai sisäkautta mutkissa.

Käynet seuraavan kerran ajamassa pyörälläni ja laitat sitten oman datasi myös tähän, niin voidaan Karin kanssa sitten analysoida kuinka saataisiin ajettua tuolla laitteella 1:22 alkuisia.

No sulle neuvona toimis ehkä paremmin se ett matki wehnää reilusti enemmän jarruissa, ja palmasin ja lemminkäisen ajolinjojen osalta, niin oot jo lähempänä 22-alkuisia, kuin nykyistä ennätystäs.
Jos minä puukätinen itseoppinut käppyröihin tuijotteleva moponsa alustan itse muovaava ja säätävä kusiaisella ajava kuski olen päässyt alastarossa alle 1:30!
Niin kyllähän tommosen todellisten ammattilaisten osaamista ja koulutustarjontaa hyväksi käyttävä kokenut tonnarikuski pitäis mennä lähemmäs 1:20 kuin 1:30!
Jarrut paskana, paha hidastaa.

mic

20.08.12 - klo:17:17 #51 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:17:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 20.08.12 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.12 - klo:16:28

Meikäläisen analyysiä noista käppyröistä, näkökulmasta wehnä 1:23,5 vs jukka 1:25,2:

Jarrun pehmennys on lineaarinen kohti apeksia, vs jukka höllää tai pitää jarrua vähän miten sattuu/ ei juurikaan minkäänlaista jarrurutiinia havaittavissa käppyröistä/ ihan arpapeliä

Tai jarruarpajaisten seurauksena jukan ajo ei vain osu apeksiin/ rytmi sekasin ja avauskohtakin menee arpajaisiks.

Ja sama toistuu lemminkäisessä, ja ajallisesti pahiten kahvilanmutkassa.
Tosin tuon kahvilanmutkan irrottaminen loppupätkästä on vähän ongelmallista, koska kikkamutka-vasuri-kahvilanmutka ovat aika pitkälle yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkiin. Lemminkäisen exitin ja kahvilanmutkan apeksin välillä jukka jopa ottaa kiinni wehnää, mutta sen ajolinjan seurauksena kahvilanmutkan avauksessa sit ottaa turpiin huolella.

Kommentin tyylistä voinen päätellä, että Kallion Vesa on saanut käyttöönsä murmelan tunnarit.

Kahvilanmutkaan ajan tietoisesti tuota linjaa mitä nyt ajan. Se on tapa jolla ajan kisassa ja jolla pääsen itseäni hitaammista tonnisista, joissa enemmän jerrkkua, ohi. Kusiaiset taas kilpailutilanteessa ohittaisin suorilla, siniset Kawasakit ulko- tai sisäkautta mutkissa.

Käynet seuraavan kerran ajamassa pyörälläni ja laitat sitten oman datasi myös tähän, niin voidaan Karin kanssa sitten analysoida kuinka saataisiin ajettua tuolla laitteella 1:22 alkuisia.

Alkaa jo sen verran kiinnostamaan, että mä voisin sillä käydä hurauttamassa pari kiekkaa. Korvauksena saat pitää sen kliparin joka oli väärällä kulmalla...

Mä tosta datasta kyllä löydä sitä kohtaa, jossa Jukka-setä miettii seuraavaa ****maista lausettaan iltapäivän ajajakokoukseen...

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2

tuplavee

Laitampa tähän verrokiksi noviisin motolla ajaman "hotläpin" Alastarolta. Ekalla kerralla heinäkuussa meni 1.48.xx ja nyt viime lauantaina 1.40.0

Nyt kun tämän ketjun alastaro-datoja katselee niin oikeastaan ihan kiva nähdä ettei sitä ihan taluttamalla ole meikäläinenkään mennyt mutkissa, toki kovempaa pitäs vielä päästä  :)

Pikkuhiljaa on se ajatus kilvettömästä kuussatkustakin alkanut mietityttämään, mutta kait se pitää vielä kattoa mihin tuosta motosta on kunhan oppii ajamaan niinkuin isot pojat...


Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: tuplavee - 20.08.12 - klo:19:51

Nyt kun tämän ketjun alastaro-datoja katselee niin oikeastaan ihan kiva nähdä ettei sitä ihan taluttamalla ole meikäläinenkään mennyt mutkissa, toki kovempaa pitäs vielä päästä  :)

Itselleni on vasta tämän vuoden aikana hahmottunut, että tietyissä kohti rataa (mutkaa) pitää himmata, jotta pääsisi kovempaa. Esimerkkeinä Alastarolta Lemminkäistä seuraavaa mutkaa seuraava kaarre. Siihen menin nyt jonkun verran hitaammin kuin aikaisemmin, jolloin sain pyörän kääntymään niin, että pääsin avaamaan kunnolla ennen seuraavaa kanttaria ja vedin kanttareiden välin suoraan kun aikaisemmin meni ässänä. Heti näkyi kellossa. Mutkanopeus tippui n. 5 km/h, mutta suoralle vajaa 15 km/h lisää ja se suora ei ole pitkä.

Sama Kemoralla. Kolmosen ja nelosen välissä rauhallisemmin kaasua ja sen jälkeen suora linja avautuu ja suoralle 20 km/h lisää vauhtia.

Aikaisemmin yritin joka kohdassa vääntää enemmän ja enemmän ja pitkäksihän ne linjat tuppasivat menemään. Tyypillinen perusvirhe kun kukaan ei ole neuvomassa. Nyt riskit pienenevät entisestään ja vauhti kasvaa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

pr7

Ja toinen noviisi jatkaa eli mitä tuossa olisi korjattavaa ? Ajolinjat ainakin on aivan hukassa. Pitäiskö vanhuksella ajaa pyöreää linjaa (ukon ja pyörän yhteispaino n.300kg) vai miten ?

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.12 - klo:17:17
Niin kyllähän tommosen todellisten ammattilaisten osaamista ja koulutustarjontaa hyväksi käyttävä kokenut tonnarikuski pitäis mennä lähemmäs 1:20 kuin 1:30!

Noiden ammattilaisten koulutustarjontaa olen enempi muille tarjoillut ja itse sivusta seuraillut ja salaa kuunnellut. Joku päivä itsekin osallistun kurssille kun ylijäämää tulee. Uskoisin, että tuo 0,2 sekuntia on tavalla tai toisella vielä tässä vuosien saatossa siivottavissa.

Kieltämättä kutkuttava ajatus, että ajaisin reilun sekunnin Wehnää nopeammin kun kyseessä on sama laite. Ei liene kuitenkaan kovinkaan realistinen juttu, joten suon jollekin muulle mahdollisuuden näyttää kuinka tuolla minun pyörällä noilla säädöillä ja alustalla, koneella jne. mennään 1:22 pintaan. Ilmoittautumisia otetaan vastaan.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Vuorela

Kun kerran oli Jukan ja Wehnän dataa jaossa, niin pitihän sitä verrata omaan ajamiseen. Mitään ihmeellistä tuosta ei sinänsä selvinnyt. Pitäis jarruttaa myöhemmin ja avata paremmin. Vertailussa oma aika oli 1:26.5.

Ero Wehnän aikaan on selvä. Aloitan jarrutuksen 15-20m aiemmin ja jarrutan vähän heikommin. En silti pääse yhtä aikaisin kaasulle. Oman pyörän voima korjaa tilannetta sitten pidemmillä suorilla. Positiivisenä puolena etten ihan joka paikassa jää vaan pysyn samassa kyydissä esim. palmasin avauksessa, kunnes alkaa pelottaa ja otan vauhdin paljon aiemmin pois ennen nopeaa mutkaa.



Tästä selvät parannus kohteet tulevaisuuteen olis jarrumerkkien siirto, ykkösmutkan ajaminen ja lopun tuplaoikean jälkeisen suoran ajaminen.

Jukan ajoon verratessa aloitan jarrutuksen suht samoista paikoista, mutta terävämmin. Jarrutan vain aluksi kovempaa ja otan enemmän vauhtia pois kun taas Jukka jarruttaa aluksi pehmeämmin ja tulee voimakkaammalla jarrulla mutkaan. Jarruissa häviän nykyisellään vähän aikaa, paljoa ei tarttis myöhemmin jarruttaa että tilanne kääntyisi edukseni. Avauksissa erot on aika pieniä vaikka tässä pitäisi omalla päästä kovempaa. Lemminkäisen jälkeen alkaakin eroa syntyä. Viimeisellä suoran pätkällä ennen kahvilan mutkaa tulee vauhdissa eroa 15km/h.



Jukan perässä jos pysyisi tuon lemminkäisestä kahvilan mutkaan, niin voisi olla tyytyväinen. Tähän panostetaan sitten varmaa ensi vuonna. Tänä vuonna kokeillaan vielä jarrutella paremmin, jos paikat ja kelit antaa syyskuussa myöten.

Ei tässä sinänsä mitään uutta ollut. Tutut jo monesti ovatkin kertoneet jarruista ja loppu pätkän ajamisesta. Ei vaan paljoa auta vaikka tietääkin mitä pitäisi parantaa, jos ei vaan pää anna myöten.

Raaseri

Olis kyllä kiva nähdä omaa dataa Kariin verrattuna. Karihan on tuossa ajanut ihan pintakaasulla liki 6s hitaammin kuin mihin oikeasti pystyy. Joten, jos app haluaa toimittaa sen datan jollekin joka jaksaa pakertaa, niin annan luvan.

Yritän olla paksunahkainen palautteesta.

murmela

21.08.12 - klo:13:43 #58 Viimeisin muokkaus: 21.08.12 - klo:13:45 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 21.08.12 - klo:10:34
Olis kyllä kiva nähdä omaa dataa Kariin verrattuna. Karihan on tuossa ajanut ihan pintakaasulla liki 6s hitaammin kuin mihin oikeasti pystyy. Joten, jos app haluaa toimittaa sen datan jollekin joka jaksaa pakertaa, niin annan luvan.

Yritän olla paksunahkainen palautteesta.
Tuo Karin data on otettu racechronolla ja sen saa vbo-muotoon jota noi performance tools/ circuit tools syö.
Appin bemussa taasen on se bemun "oma" loggeri, joten datan tiedostomuoto on eri, ja sitä ei pysty käpisteleen noilla em softilla.
Ainakaan luullakseni näin äkkiseltään.
Mutta jos Kari on ajanut Appin bemulla, niin siitä vois olla sopivaa verrokkidataa tallessa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tonibergholm

Mulla on mun rr:llä ajettuna Wehnän alastaro 1.25.xx buimurin loggerilla ja voin tehdä vertailun kun saan vaan dataa. Omaa on aika masentavaa verrata... :D

Powered by EzPortal