ORG-koulutus Kouluttajina Mika&Vesa Kallio 28.8 Alastaro

Aloittaja BANDIT-R, 12.06.12 - klo:08:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BANDIT-R

12.06.12 - klo:08:20 Viimeisin muokkaus: 12.06.12 - klo:08:32 käyttäjältä BANDIT-R
Tullut eilen ORG sivustolle tapahtuma jossa kouluttajina Kallion veljekset.
Ajankohta 28.8 Alastaro Hintaa oli 150€
Mukaan mahtuu 30 keskiryhmäkuskia ja 30 nopean ryhmän kuskia.

Ps. Ilmottautuneiden joukossa yksi Kallio ;D
Kohti ääretöntä ja sen yli
Valomainoksia ja tarroja työkseen tekevä/myyvä

Grandi67

Eli kumpaa M.Kalliota sit pitää seurata :P

Streethawk

Mä ymmärsin, että paikkoja on kaikkiaan max. 30. Min. 10/ryhmä (yht. 20), että homma edes toteutuu.
Jos olisi 30/ryhmä, niin ei siinä ainakaan mitään oppia radalla voisi saada.

jarska

Hitto, tää olis kiinnostava, mut prkle...Alastarolle on täältä melkosesti matkaa...hmm...confused_thinking
Onko Kallion veljesten takuuna päästä kurssin jälkeen lujempaa kuin muiden kouluttajien.:P

Juha_K

Eikös tuossa ole vain 4h ajoaikaa ja jos porukkaa on 15 per ryhmä niin ei siinä kovin yksilöllistä opetusta kerkeä saamaan. Muuten kokemuksena olisi kokemisen arvoinen. Harvoin sitä pääsee MotoGP kuskin kanssa samaan aikaan radalle.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 12.06.12 - klo:09:24
Mä ymmärsin, että paikkoja on kaikkiaan max. 30. Min. 10/ryhmä (yht. 20), että homma edes toteutuu.
Jos olisi 30/ryhmä, niin ei siinä ainakaan mitään oppia radalla voisi saada.

Juurikin näin, kun Juutanan kans aiheesta juttelin. Eli max 15 per ryhmä, muuten tuolla ei kukaan kyllä ehdi saamaan yksilöllistä ohjausta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jukka_R

Jos joku on kyytiä vailla tuonne pk-seudulta, niin mulla on kärryssä yhdelle mopolle ja autossa neljälle hengelle tyhjää tilaa. Lähtö Seutulasta aamulla 06.00, jolloin varikolla ollaan välipysähdyksen (ABC Forssa) kanssa 08.45 pintaan ja mopot ehtii laitella lämppäreihin jne.

Kahdet lämppäritkin on sitten mahdollista saada vuokralle + yhdet pukit (20 euroa/päivä). Treenaamisesta saa vähän enempi irti kun on kumit kuumana valmiiksi. Kohtuullista ilmaakin luvannut.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Oliko hyvä kurssi, oppiko mitään uutta, millasia Kallion veljekset oli kouluttajina?

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.08.12 - klo:21:47
Oliko hyvä kurssi, oppiko mitään uutta, millasia Kallion veljekset oli kouluttajina?

Mistään varsinaisesta rata-ajokurssista ei voitane puhua. Teoriaosuus Alastaron ajamisesta oli hyvä (kesto 2h). Osallistujamäärä per kouluttaja oli aivan liian suuri, jotta henkilökohtaiseen opetukseen olisi ollut mahdollisuuksia ja näin sitä myöskään ei saanut. Osalla valitettavien kaatojen johdosta jäi kierroksen mittainen perässäajokin toteutumatta. Kaatojen määrä oli tilaisuuden luonteeseen ja osallistujamäärään suhteutettuna aika suuri (2-3 kpl). Sinällään tilastolliseen otantaan luvut pieniä, mutta järjestämillämme rata-ajokursseilla (osallistujamäärät 12-40) yksikään kuski ei ole kolmeen vuoteen kaatunut. Lienikö hieman yliyrittämistä ja päivän lyhyys "pakotti" ulosmittaamaan osaamisensa heti (ajo-osuuden kesto 4h)

Itse kysyin ryhmäämme vetäneeltä Mika Kalliolta miltä ajoni näytti ja onko jotain fataaleja virheitä. Tuohon hän joutui rehellisesti sanomaan, ettei nyt muista kuka olin ja missä kohti ajoin. Sama ongelma varmaankin muilla. Eli henkilökohtaista palautetta ei saanut. Veskulle taas jäin paremmin mieleen (tunnetaan entuudestaan) ja kun hän ajoi perässä niin sain jopa kehuja ykkös- ja kakkosmutkien jälkeisten suorien avauksista. Data-alysaattorilta tulee varmaan sitten toisenlaista tekstiä lirutteluista ja vässyilystä, mutta luotan tässä tapauksessa positiivisempaan palautteeseen jonka sain MM-kokemusta omaavalta Alastaron rataennätyksen haltijalta.

Tässä vaiheessa on siis syytä korostaa, etten missään nimessä moiti tilaisuutta. Markalla saa markan tavaran. Ei 150 eurolla voi saada itselleen päiväksi MM-tason jätkiä henkilökohtaista opastusta antamaan ja alustoja säätämään. Tuollaisen palvelun hintalappu olisi jossain lähempänä 1000 euroa. Tuollaiseen massaluennointiin ja pienimuotoiseen ajolinjojen näyttöön sekä siihen, että tavikset saavat tavata tv:stä tutun livenä, hinta oli kohdallaan. Veljesten erittäin kohtelias ja avulias asenne oli plussaa. Kun meriitit ovat tuolla tasolla, niitä ei ole enää tarve korostaa koska kaikki tietävät ne. Akankannon maailmamestaruudet ja universumin parhaan neppiskuskin tittelit ovat taas sitten sellaisia joista kannattaa yleisölle kertoa, koska niistä ei kukaan ole koskaan kuullutkaan.

Teoriaosuudessa oli mielestäni parasta se, että tuotiin selkeästi esille se, ettei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ajaa mutkaa ja mutkaan. Jokaisella on oma tyylinsä. Eräät SM-tason kuskitkin ovat sanoneet, ettet sinä voi noin mutkaan ajaa, sinne ajetaan näin. Nyt sain neuvon, että jos tykkäät ajaa mutkaan noin, niin sitten seuraavaan mutkaan täytyy ajaa näin. En siis enää yrittänyt apinoida muiden ajolinjoja vaan ajoin sellaisia vaihtoehtoisia linjoja jotka sopivat omalle tyylilleni ja riskinottotasolleni parhaiten. Ilman vetoapua paransin omaa ennätystäni tasosta 1:25.2 tasoon 1:24.6 ja myöhemmin Veskun perässä roikkuen 1:24.0. Pitäisin parannusta kohtuullisena. Myös mutkaan ajamisesta sain paljon uusia vinkkejä. Moni on tähän asti opettanut, että pyörä käännetään pelkästään jarrulla ja mutkaan ajetaan apeksiin asti jarrulla ja sitten kaasua. Nyt tuohonkin löytyi vaihtoehtoisia tapoja ja kun siirsin ne omasta ajosta sitten suoraan käytäntöön, niin nopeissa mutkissa vauhdit kasvoivat vaikka pientä hapuilua oli ja omilla vahvoilla osuuksillani hieman hitaammin nyt meninkin kuin aikaisemmin.

Lisäksi mieliharmia aiheutti alkuun se, että nopeaan ryhmään oli tullut kuskeja joilla ei ollut rengaslämmittimiä. Siinä sitten ajettiin possujunaa 1:40 vauhteja kolme kierrosta alkuun. Ilmoittautuessani mietin oikeasti ilmoittaudunko nopeaan vai keskiryhmään, sillä oletin, että jos rata-ajokurssilla on MM-tason miehet vetämässä, niin siellä nopea ryhmä tarkoittaa jotain 1:20-1:25 väliin olevia treenivauhteja ja hitaampi sitten noita rauhallisempi. Nyt taisin olla nopean ryhmän nopein (jos nyt ei tietenkään kouluttajia lasketa) vaikka kaukana Suomenkin kisakuskien vauhdeista olen.

Mielestäni kurssi sopii hyvin jos tarkoituksena on:
- nähdä MM-tason osaaja livenä
- viettää leppoisa aamupäivä tarinoita ja kaskuja kuunnellen joiden lomassa käydään myös rata-ajon teoriaa hieman + Alastaron linjat läpi.
- ajaa samaan aikaan radalla MotoGP-kuskin kanssa
- ajaa yksi tai kaksi kierrosta omaa kovaa huippukuskin ajolinjoja seuraten (aikataulumuutosten, kaatojen ym. takia tuo ei kaikilta toteutunut)

Kurssi ei taas sovellu, jos tarkoituksena on:
- oppia rata-ajamisen perusteita
- saada henkilökohtaista opetusta omaan ajamiseensa (possujunat ovat erikseen)

Valtaosa koulutettavista vaikutti vilpittömän tyytyväisiltä ja jos kouluttajatkin olivat positiivisella asenteella liikenteessä, niin silloinhan tilaisuus on mitä onnistunein.

Jos taas haluaa henkilökohtaista opetusta omaan ajamiseensa, mahdollisten ajovirheiden poistamiseen, alustan säätämiseen jne. niin silloin vaikkapa Wehnän vetämät kurssit ovat aika sopivat. Suosittelen niiden lisäksi käymään myös muiden kursseilla, koska yhdellä kouluttajalla on yksi näkemys ja toisella toinen. Itselleni sopii paremmin Kallion neuvomat ajolinjat kuin Wehnän. Kari taas on, ainakin minun omaan tasooni nähden, verraton kaveri säätämään alustoja ja testailemaan niitä. En minä olisi sillä vessalla, millä viime vuonna ajoin, ajanut 2,8 sekuntia nopeampia kierrosaikoja. En tiedä vaikuttiko alustan shimmaus ja säädöt 1 vai 3 sekuntia kierrosaikoihin, mutta näiden neuvojen, säätöjen ym. summana olen nyt ajanut 2,8 sekuntia nopeampaa kuin mitä vuosi sitten. Näiden ratavuosien ja ratapäivien jälkeen tuollainen parannus on kohtuullisen hyvä. Yksin junnaamalla näistä ei tahdo mitään tulla, joten vilpittömästi suosittelen kurssituksia.

Oma kysymyksensä on sitten kokonaan se, onko jollekin 1:55 kierroksia Alastarolla ajavalle mitään lisäarvoa Kallion neuvosta kuinka pyörä käännetään etu- ja takajarrun avulla mutkaan tai siitä kuinka ensin tulee vauhtia himmata jotta pyörä saadaan kääntymään seuraavalle suoralle. Ei 1:55 (tai 3 min) tasoa olevat vaan käännä pyöräänsä mutkaan jarrulla eikä sitä ohjata kaasulla. Tuota vauhtitasoa ajavilta puuttuu vielä perusteiden hallitseminen ja ilman perusteiden hallitsemista on aika vaikea kyllä tuollaisia neuvoja hyödyntää. Se on kärjistäen vähän sama kuin jollekin karaten tai kwondon alkeiskurssille tulisi MM-tason kaveri kertomaan ja näyttämään kuinka hyppykiertopotku tehdään kolmella kierteellä kahden metrin korkuuteen. Nice to know, mutta siinä kaikki sille kuulijakunnalle. Se, että pääsee tasolle jossa Kallioiden antamista neuvoista on todellista hyötyä (toki joillakin voi lähteä kierrosajoista puolikin minuuttia pois kun joku kertoo mihin suuntaan rataa kierretään tai että pyörää ohjataan muun muassa kallistelemalla) vaatii kymmeniätuhansia toistoja ja kymmeniä, ellei jopa (kuten minun kaltaisen hitaasti omaksuvan tapauksessa) satoja ratapäiviä.

Kaikin puoli hyvä ja opettavainen päivä niin kuljettajan, kouluttajan kuin ratapäivien järjestäjänkin näkökulmasta. Kaikkiin noihin osa-alueisiin sain lisävalaistusta ja uusia ideoita joten kiitos Jasminille sponsoroinnista, oli kannattava reissu. Oikeammat vastaukset olisivat toki olleet hyppyläpsyhymiöiden liimailuja ja ylisanaisia kehuja, mutta harrastan itse näitä rehellisempiä. Pahoitteluni siitä.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

29.08.12 - klo:08:00 #9 Viimeisin muokkaus: 29.08.12 - klo:08:02 käyttäjältä app
Teoria-osio oli erittäin hyvä, ja siinä tuli hyvin käytyä läpi vaihtoehtoisia tapoja ajaa muutama paikka. Oli myös mielenkiintoista nähdä dataa Vesan 1.17.7xx kierroksesta, jossa yllättäviä lukemia 1-mutkan hidas vauhti (104 muistaakseni), joka perustuu kovaan avaukseen kohti kakkosta. Myös neulansilmissä Vesa tappoi tuolla kierroksella vauhdin uskomattoman alas; Palmas 50 km/h, ja kahvilanmutka 40 km/h !. Minä luulin tehneeni liian terävän vekin jälkimmäiseen, mutta nopeus itsellä 48-50 tuossa. Lisää treeniä.

Rata-ajoa, ja kunnon henk koht palautetta ajatellen ryhmien koko toivottoman suuri, mutta niin kuin Yllä jukka_R mainitsi, ei voi olettaa että nämä kaverit nakkisämpyläpalkalla meitä henkilökohtaisesti lähetevät ajattamaan. Sain ajettua Vesan perässä henk. koht. koko kierroksen, ja hän minun perässäni toisen. Tämä sattui kohdalle viimeisen setin viimeisillä kierroksilla, missä itse mukana. Olin vaan niin rättiväsynyt, että unohdin kysyä palautteen. Pari pahaa luistoa tuli, kun koitin panna parasta..

Tuli myös vastaukset pariin ajotekniikkakysymykseen, jotka vaivasi hiukan. Molemmissa palaute positiivinen, eli olin tehnyt oikein mutulla. Perseen siirto ei ollut perseestä, vaan hanurista ass_1 HÄHÄHÄÄ!!!

Jukka_R

29.08.12 - klo:08:24 #10 Viimeisin muokkaus: 29.08.12 - klo:11:57 käyttäjältä jarska
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Pääsuoralla ja muillakin pitää olla pää pleksin takana. Eilen taas hiukan unohtui. Tässä bordercolliella ehkä hiukan liian pysty asento. Tuosta nuppia alas hiukan niin ei keuli.

oukkis

Koska foorumia lukee vähän hitaammatkin kuskit, niin seuraavassa kokemuksia keskiryhmästä:

Jukan yleiset kokemukset allekirjoitan täysin. Tosin hitaastakin oli hauska kuulla, mihin sitä takajarrua oikein mutkassa käytetään. En lähtenyt edes kokeilemaan mutta oli se hauska kuulla. Muitakin tosi hyviä vinkkejä Mikalta & Vesalta tuli, mm:

- Välityksistä ja mutka-ajon vaihteista
- Mutka-ajotyyleistä
- Painopisteen käytöstä (tää oli kyllä jo pro-asiaa)

Keskiryhmän possujuna ajoi n. 1:50 aikoja, mikä oli pikkaisen hidasta omaan mielitekoon nähden ja lisäksi renkaat kylmenivät. Niinpä keskityin vain ja ainoastaan hinkkaamaan Vesan näyttämää ajolinjaa, mistä ilmeisesti oli hyötyä loppupäivästä.

Itse sain katseltua Mikan & Vesan linjoja tosi hyvin päivän aikana, ja viimeisellä setillä tulikin sitten oma enkka Alastaroon (1:33,2). Mutta sen enkan ajotapa oli se mikä eniten pisti miettimään - kevyillä jarruilla, normaalilla kaasulla ja mutkanopeudet eivät päätä huimanneet - tuntui siltä että mopo ei ollut edes kunnolla kallellaan (kun alkupäivän johdosta luotto renkaisiin jäi vähän huonoksi - tuppasivat viilenemään vauhdilla). Kaikin puolin meno oli tosi rauhallisen oloista.

Jukka on varmasti oikeassa siinä, että kokonaisilla koulutuspäivillä pääsee paljon pidemmälle, mutta kyllä tuollakin moni paranteli ennätyksiään. Itse ainakin totesin taas, että oikeasti vika on vielä niissä ajolinjoissa ja ajotyylissä. Ja sitähän se Vesakin siellä sanoi.

Iso peukku multa tilaisuudelle kaikenkaikkiaan.

PS. Jäin sitten varikolle syömään makkaraa ja koeajoille, ja katselin välillä menoa radalla. Ei voi sanoa muuta kuin "tsiisös". Onneksi ei kolissut enempää...

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 29.08.12 - klo:08:24
Aiheesta raina ohessa:

Kiitos taas videosta. Semmonen kymysys heräsi, jotta mutkaan tulo kohdassa 1.37 on aika erinäköinen kuin Vesalla. Onko sulla joku peruste tuohon linjaan, vai onko se molempi parempi ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 29.08.12 - klo:21:20
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 29.08.12 - klo:08:24
Aiheesta raina ohessa:

Kiitos taas videosta. Semmonen kymysys heräsi, jotta mutkaan tulo kohdassa 1.37 on aika erinäköinen kuin Vesalla. Onko sulla joku peruste tuohon linjaan, vai onko se molempi parempi ?

Tonnisella ja kusiaisella on Las Palmasissa paljonkin erilaiset linjat. Itse suosin Veskun neuvomaa jossa pyritään kahteen apeksiin ja pyörän rajuun kääntämiseen. Omassani nyt ei vielä jerkku riitä ripeään poistumiseen mutkasta, mutta vääntävämmällä vehkeellä (jollainen siis jossain vaiheessa hakusessa) tuolta irrotaan paremmin. Kusiaisella ja sitä pienemmillä vehkeillä pyritään pitämään kaarrenopeutta hieman yllä ja siksi linjat toisistaan poikkeavat. Hifistelyä, jolla ei käytännön merkitystä treenaamisen alkuvaiheissa, mutta myöhemmin noillakin saa niitä viimeisiä sekunteja ja/tai kymmenyksiä napsittua pois. Tuo Las Palmas ja "kahvilanmutka" ja sitä edeltävä ovat paikkoja joihin ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa tulla ja poistua. Kilpailuissa joutuu sitten soveltamaan useampia ja taktikoimaan. Nopeampi linja ei ole parempi jos takana huohottaa ohitusta aikova. Esim. jos itselläni on takanani joku viimeisellä kierroksella (ja tiedän sen) niin ajan sellaisia linjoja, ettei helpolla pääse eteen tööttäämään. Nopeissa linjoissa jätetään luukku auki usein. Esim. tuolla kierroksella olisin päässyt punkeamaan Veskun eteen Las Palmasissa, mutta tarkoitus oli saada mahdollisimman nopea kierros eikä treenailla ohituksia. Tuollaisessa punkeamisessa kummankin kierros menee vituralleen, mutta marssijärjestys vaihtuu. Tässä tapauksessa se nyt tuskin kauaa olisi kestänyt.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal