Hieno ratamp-ajokuva?!

Aloittaja Räpsijä, 20.06.12 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Räpsijä

20.06.12 - klo:14:15 Viimeisin muokkaus: 20.06.12 - klo:14:37 käyttäjältä Räpsijä
Tervehdys!

Eilen keskustelin pikaisesti yhden kuskin kanssa ja jokseenkin havahduin siihen, että meillä oli varsin poikkeavat mielipiteet. Ratakuva, josta pidin tosi paljon, niin tämä kuski oli eri mieltä ja kuva josta hän sitten piti, niin en nähnyt siinä yhtään mitään ihmeellistä..  :)

Lähdinkin nyt kyselemään, että minkälainen on SINUN mielestäsi hyvä RATAmp-ajokuva?
Edestä, takaa, sivulta, polvipala maata raahaten, mukana maisemaa tai vai pelkästään pyörä, kuva vinossa tai suorassa..?
Jos mahd. niin laita myös kuva vastauksesi liitteeksi.

Varmasti tulee erilaisia mielipiteitä, mutta sehän on positiivinen juttu ja sanonnankin mukaan: toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä...

Toivon vastaustenne myötä saavani uudenlaisia ideoita tähän Alastaron rata bike_leaning kuvailuun...

-kiittäen, anne-

murmela

...ja vastaajille vielä semmonen "erotus" ett sillon kun on ite kuvattassa vs joku muu kuvassa.
Mulla ainakin on ihan eri fiilikset sillon ku kattelee itestä otettuja kuvia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Tässä oma suosikkini, jossa Kaulamon Eki vie minun mopoa:
Kateeks käy, kun ei ite osaa (vielä).

Turder

Itse jakaisin kuvat ns. fiiliskuviin (hieno asettelu, tausta kaunis jne.) ja sitten hyötykuviin esim. ajoasentoa silmällä pitäen. En ole mikään valokuvausexpertti, saatika edes harrastaja, joten neuvot sen mukaisia. :D

Jos oikein huippuja lähtee hakemaan niin joku sellainen jossa on tietysti kuski+pyörä jotenkin vauhdikkaassa tilanteessa (esim kevyt powerkeula, perä nousee jarrussa, rengas luistaa tms) ja hieno maisema taustalla. Liike on hyvä tehostin eli tausta sumea tai "vauhtiraidoilla". Samoin pakoputkesta tulevat liekit ja väreilevä kuuma ilma tekee hienon efektin. Myös alkava kaato on ihan hieno, lähtee jalka irti tapilta tms. Myös sellainen on komea jos on takaa päin otettu kuva ja takarengas piirtää mustaa ja jäljen voi selkeästi yhdistää pyörään (eikä mitään vanhojen jälkien yliajamista allekirjoittaneen tyyliin). Tietty tuollaiset on niitä kerran sadasta kuvia, joissa kamera ja pyörä on oikeassa paikassa just oikeaan aikaan. Ja vaatii tietty kalustoakin, että saa kaukaa zoomattua. Eikä aina tarvitse olla se perus geneerinen polvimaassa mutkakuva, joita tuntuu olevan suurin osa. Monesti tuollainen vauhdikas suorakuva on tunnelmallisempi.

Joskus näin Motoparkin paalusuoralta ennen shikaania otetun kuvan jossa pyörä tulee suoraan kameraa kohti, kamera siis shikaanin luona. Suoralla olevasta nyppylästä (jossa ylämäki loppuu) nousi keula n. 10cm ilmaan. Kuski täysin pakkautunut katteiden taakse ja kaikki kieli siitä, että täysiä tultiin. Kamera oli tarkentunut pyörään ja mäen taakse jäävä ruskan värjäämä tausta sumeana. Oli hieno kuva (en vaan löydä sitä mistään). Joitain muita esimerkkejä mitä pikaisesti löytyy (motogp.comista on nopea niitä etsiä):







Räpsijä

Kiitos vastauksista, joita odotan lisää mutta aihe taita olla vähän turhan kuiva :(

Hienoja kuvia sekä sepustustakin, kiitos Turder.
Niin helposti tulee vaan otettua kuvia, jotka ovat polvimaassa tai sitten peruspannausta, muuta en oikeen osaa. Liekkejä harvemmin näkee, tai teeriä lentelemässä tai pupujussseja juoksemassa radan yli (yks mies kommentoi että moiset eläimet piristäisivät kuviani, mutta empä niitäkään ole koskaan radalla nähnyt)  :(

Ehkä se, että jos olisi nuo muut radat lähempänä nin saisi enemmänkin vaihtelua kuviin, kaikki kun on aina vaan Alastarolta, samoista mutkista ja usein myös aurinko asetaa omat rajansa, jollei sitten ole koko ratavuoron ajan kuvailemassa, vastavaloon kun en osaa kuvata.

-anne-







pienisopoapina

Digiaikana valokuvaus on kokenut inflaation. Hienoja kuvia on netti pullollaan. Näissä ratakuvissa tärkeintä kuskin kannalta on henkilökohtaisuus. On hienoa, kun löytää itsensä laadukkaasta kuvasta. Vielä jos kuvaaja on saanut kuvaan saman fiiliksen kun itsellä oli radalla, niin ilo on ylimmillään. Kerran tulin paluusuoran jarruun hieman liian kovaa ja vaistomaisesti pukkasin vasemman jalan suoraksi. Mutka meni lopulta hienosti. Sen tilanteen kun olisi saanut kuvaan. Toinen tilanne jonka olisin halunnut kuvaan oli kun kohtasin paalit. Hetket jolloin pää kohtaa soran tai kuski/pyörä reunapaalit olisi ollut mukava ikuistaa. Vielä en uskalla toivoa kuvia, joissa olen ottanut mutkan paremmin kuin edellä ajava ja avauksessa pääsen rinnalle.

Turder aika hyvin kuvas asiaa.

Idea:
Sisäkaarteeseen kalansilmä ja kauko-ohjaimella kuvia.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

23.06.12 - klo:10:14 #6 Viimeisin muokkaus: 23.06.12 - klo:10:23 käyttäjältä jarska
En minäkään osaa neuvoa sen paremmin, itellä kuvat tuppaa olemaan samankaltaisia ja samoista kellistyksistä otettuja, ei oikeen ole taiteilijan näkökulmaa.
Komppaan poikia siinä, et kunhan itte on päässyt kuvaan ja tietty paremman näköisessä ajoasennossa kuin se oikeesti on, niin kovin tyytyväinen virne on naamalla.
Minusta sulla on monipuolisia ja komeita kuvia, jatka samaan malliin ja jos kehitystä haluat, niin vähän lisää bensaa tankkiin ja käyt muillakin radoilla, esim.MP-Radan päivät olis kohtsillään Kemoralla.???


Edit: unohtui sanoa, et älä kuitenkaan ota laatikollista kaneja mukaan ja kylvä niitä Kemoran radalle, komeita kuvia saattas tulla mut keikka jäis ehkä viimeiseksi.

pienisopoapina

Jarskan ja Aapolaksen hommia kannattaa seurata Kemoralla.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 23.06.12 - klo:10:32
Jarskan ja Aapolaksen hommia kannattaa seurata Kemoralla.
reps_1 reps_1 kuuluis sarjaan erilaiset ratakuvat, mies housut kintuissa, nahkapuvussa ja toinen puristelee kasseja kysyvä ilme kasvoillaan.

Turder

Tuo kalansilmä idea voisi olla ihan hauska. Entäs kuvasarja? Ottaa yhdestä mutkasta nappipohjassa kuvia siten, että kamera on paikallaan koko ajan. Siitä photosoppaa komean sarjakuvan, jossa näkyy pyörän kallistukset pikkuhiljaa, sitten käy polvi maassa ja kohti ulostuloa.

T1mppa

Kipinät on hienoja! cool_gif

Ehkä voi myös lisätä, että siitä kuvasta pitää löytyä myös ajamisen meininkiä. Hitaasta ryhmästä sitä on himpun verran hankalampi vangita, kuin nopeasta.

slowrider

itse olen pari kertaa kuvannut ajoja ja kyllä se vaan aika samanlaista kuvaa pakkaa tulemaan. Kuvauspaikat on ainakin itsellä se rajoittavin tekijä. pitäisi päästä lähelle ja siinä taas tulee itsesuojeluvaisto yms kuvaan. Jossain sisäkaarteessa kun kuvaisi matalalta niin voisi hyviä ruutuja saada, mutta aina riskipaikka itselle ja toisekseen häiritsee ajajiakin kun on ylimääräinen kaveri "tiellä" ainakin itse jännään tollasissa tilanteissa ettei vain juuri sillon lipsahtaisi...

pitemmällä lasilla saisi kyllä nätimpää kuvaa, mutta sitten taas osumatarkkuus kärsii paljon ja alkaa tulla suhteessa vähän skarppia kuvaa. Ainakin itsellä 200mm tele jo suhteellisen hankala kuvata. Olenkin pyrkinyt päästä kuvaamaan 85mm primellä. Sen pari kertaa kun itse olen noita kuvannut niin olen lähinnä yrittänyt ottaa kuvia jokaisesta radalla olijasta ja pistää niin jakoon että hitaan/keskiryhmän kuskeista ois jokunen ok kuva kustakin. Nopeista sit lähinnä onnistuneimmat kuvat. Tämä siksi että nopeaa ajavat ei juurikaan mahda niistä olla kiinnostuneita kun niitä ajokuvia on jo netti pullollaan, mutta hitaan/keskiryhmän aloittelijat mielellään katsovat omia kuvia ensimmäisten reissujen jälkeen :)

Ainakin itsellä on noi hyvät kuvat olleet lähinnä sattumia. Nopealla sarjalla koittanut roiskaista nopeaa ohi ajavaa ja joskus sattuu kaikki suht.kohdalleen, mut yleensä ei. Jos jakoon pistää vaikka 60 kuvaa niin kaikkiaan kuvia varmaan jotain 800 otettuna :)

Sellainen vinkki tulee jos haluaa että omasta moposta onnistuneita kuvia: Valitse hyvin eroittuva väri. Ainakin omalla rungolla (Nikon D300S) tarkennus helpoiten hukkaa valkoiset/harmaat kohteet. Mustien,oranssien jne kanssa osumistarkkuus huomattavasti parempi.




GertMüller

Kuvissa pitää olla tekemisen meininkiä, tai huumoria. Siinä omat näkemykset.

Totttakai on hienompaa, jos kuvassa on oma pyörä ja/tai sinä...



https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/65087_3458879555611_978363969_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/481227_4239510510897_180577675_n.jpg

Juha_K

25.06.12 - klo:09:15 #13 Viimeisin muokkaus: 25.06.12 - klo:09:18 käyttäjältä Juha
Lainaus käyttäjältä: GertMüller - 24.06.12 - klo:23:39
Kuvissa pitää olla tekemisen meininkiä, tai huumoria. Siinä omat näkemykset.

Totttakai on hienompaa, jos kuvassa on oma pyörä ja/tai sinä...



https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/65087_3458879555611_978363969_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/481227_4239510510897_180577675_n.jpg

Katos per**le, mun nykyiset ratakatteet kuvassa. peukku_1

Aiheeseen sen verran, että mun mielestä sun viime kertaiset kuvat Mluodin vuorolta oli mukavaa vaihtelua perus mutkakuviin. Ulostuloista ja jarruista on harvemmin kuvia.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Juha - 25.06.12 - klo:09:15
Aiheeseen sen verran, että mun mielestä sun viime kertaiset kuvat Mluodin vuorolta oli mukavaa vaihtelua perus mutkakuviin. Ulostuloista ja jarruista on harvemmin kuvia.
Mistähän nuo kuvat löytyy ?

Laitoin liitteeksi pari itse ottamaani huonolaatuista kuvaa. Niissä on yritetty tavoitella radalla kisailun tunnelmaa. Kemorassa kahvilan mutkaan syntyy usein ryhmän tiivistyksiä, jotka purkaantuu iloisina ulostuloina. Aidan ja verkon väliin saa putken työnnettyä. Ensimäinen kuvauspaikka olisi, kun pyörät ovat juuri aloittamassa pystyyn nousun, toinen löytyy hieman myöhemmin, kun nopeammat saavuttavat edelläajavat. Nykyvehkeillä siinä ollaan rengas ilmassa. Tässä on kyllä pyörillä ja putkella kiire, joten tarkennus pitäisi tehdä varmaan  manuaalisesti ja toivoa tilanteen osuvan sihen paikkaan - ja syvyysterävyys on syytä laittaa riittävän pitkäksi kohteen korostamisen kustannuksella.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Powered by EzPortal