Millainen pyörä radalle!?

Aloittaja soherrys, 06.02.12 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: carbon - 07.02.12 - klo:15:13
Taidetaan vielä pysyä aiheessa, kun kerron kaverista jonka kanssa ajelimme yhdessä satunnaisesti radoilla.
Meillä oli hyvinkin samantyyliset, uudehkot tonniset kilpipyörät. Kierrosajat, tyyli jne samanlaisia. Manailimme sitä kun se pyörä siellä perseen alla on niin kallis että
se pelottaa eniten siellä kurvissa, ei sitä itseään niin pelkää ?
Kaveri myi pois uuden, hienon kiiltävän pyöränsä ja osti vanhan kisapyörän, puolet vähemmän tehoja, ei siftereitä, eikä mitään muutakaan
apuhärpäkettä. Naarmutkin oli jo valmiiksi. Sinne häipy kaveri  :'( karkuun meinaan. Ei ollut mitään jakoa mulla enää sen jälkeen.
Kehui kovasti että saa ajaa rennommin, eikä tarvi pelätä koko ajan että tulee 8000e naarmu......

Allekirjoitan tuon. 2005 rataennätykseni nätillä ja naarmuttomalla vuoden 2004 R1:llä oli 1:52. Kisaan sain lainapyöräksi aika raiskatun näköisen Suzukin 750:n (vm. 2001). Tehoa vähemmän kuin R1:ssä jne. Kisan nopein kierrosaika 1:37 alkuinen. Kierrosajoista lähtisi vielä jonkun verran pois jos ei tarvitsisi omasta terveydestään olla huolissaan.

Tässä oma arvioni vauhtiin vaikuttavista tekijöistä ja niiden järjestyksestä:

1. Pyörän peruskäsittelytaito
2. Oikeat ajolinjat
3. Kuljettajan uskallus ottaa riskejä
4. Pyörän alusta
5. Pyörän teho

Toki nyt on selvää, ettei Valentino Rossikaan pärjäisi edes piripäissään minullekaan jos hän joutuisi ajamaan vakiokuntoisella katupiikillä ja itse omallani, mutta on myös varmaa, ettei moottoripyörää koskaan ajamaton henkilö antaisi radalla paljon ajaneelle harrastajalle päihin vaikka alla olisi MotoGP-pyörä ja raivoa miehessä/naisessa kuin kaljapäissään olevalla bodarilla jolla testot ovat vaihtuneet hetkeksi estrogeeneihin.

Jos asteikolle 0-10 laittaisin arviot omistani, niin menisi varmaankin seuraavasti:

1. Pyörän peruskäsittelytaito (8)
2. Oikeat ajolinjat (8)
3. Kuljettajan uskallus ottaa riskejä (3)
4. Pyörän alusta (7)
5. Pyörän teho (9)

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Turder - 09.02.12 - klo:10:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.02.12 - klo:08:30
Hankintahinta on varmasti toinen tekijä, ilmeisesti Honda on kalliimpi hankkia.

Uusi 2012 Fireblade on kyllä todella halpa, jos vertaa muihin. Jopa parin kuussatasen nokalla on isompi ovh kuin Bladessa. Aika persraiskaushan tuo oli jos joku osti uutena 2011 Bladen vaikka loppukesästä/syksyllä. Maksoi himpun yli 20k€. Nyt alle 17k€ päivitetty malli knuppel_2

Tälle vuodelle tuo Blade on tosiaan halpa, mutta ABS mallin tullessa markkinoille, oli hinta melko naurettava.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

15.02.12 - klo:18:09 #17 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:18:13 käyttäjältä T1mppa
Rahalla saa ja tehoilla pääsee. Itse kyllä keskityn mielummin 100% ajamiseen, eli ei ole pyörän kunto kaatumisen jälkeen koko ajan mielessä.
Vähän huonommalla kun aloittaa, niin se ajaminenkin on ajamista. Siinä täytyy keskittyä pyörän hallintaan ja olemukseen enemmän. Osaapahan sitten myöhemmin perusniksit lihasmuistin perusteella.

Ja kokemuksesta voin sanoa, että onhan se aika he****in hauskaa ajaa tonnisten huippupyörien ohi -98 vuoden 600:lla  ass_1 Ottaa suorille paremman ulostulon, niin on suoratkin pulkassa.
Mutta aina on niitä, jotka on itseä nopeampia... aina.

mako

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.02.12 - klo:00:00
Lainaus käyttäjältä: mako - 08.02.12 - klo:21:10
olisi kiinnostavaa kuulla millä perusteella olette
minkäkin ratapyörän valinneet ja kokemuksia kyseisistä
pyöristä .käsittääkseni yamaha on kuussatasissa
koko ajan suosituin ja tonnisissa yamaha ja suzuki
ihmettelen vain että miksi esim hondaa on suhteessa
niin paljon vähemmän kehissä vai onko asiassa mitään
perää .

Jos ajaisimme Honda cuppia, Honda olisi myydyin pyörä Suomessa. No, Yamaha teki parhaan tarjouksen ja siksi ajamme Yamaha Center cupia ja Yamaha on myydyin pyörä. Suzukeja taas on paljon samasta syystä kuin miksi Suomessa oli 80-luvulla paljon Ladoja. Eihän se nyt moottoripyörä ole, käsittääkseni viulukoulu.
voitko jukka selventää tota yamahan ostamista eli jotenkin mp tuen kauttako ?

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: mako - 15.02.12 - klo:20:58voitko jukka selventää tota yamahan ostamista eli jotenkin mp tuen kauttako ?

Muun muassa R6R:iä ostettiin maahantuojan kautta kimpassa ja tulikohan niitä ostettua silloin 11-12. Hinta oli aika kohdallaan, sanoisin. Näin ulkomuistista heitettynä matala 8.000 euroa uudelle, kilvettömälle R6R:lle. Katteet, vilkut, peilit, valot jne myin siitä veks 1.500 eurolla, jolloin itse aihio jäi maksamaan 6:lla alkavan summan. Siihen sitten kuitukatteet, jalkatappisarja ja Öhlinsin ohjausiskari ja niilläkin hinta jäi aika sopivaksi. Uusi pyörä on kuitenkin uusi ja kun itse huoltaa, niin tietää että ainakin öljyt on riittävän usein (500 km) vaihdettu. Nyt kun on tullut noilla Yamahoilla ajettua (2007-2008 R6R, 2009-> R1), niin voi kyllä sanoa, että aika huolettomia ovat. Ainoat noitumisen aiheet ovat tulleet lisävarusteista, kuten shifteristä joka ei ole aina tahtonut oikein pelittää.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

raukkis

Olen ollut sitä mieltä että tyvestä latvaan. Eli aloitellaan vähempitehoisilla ja siirrytään sitten kokemuksen karttuessa tehokkaampiin. No itsellä tuli hyppäys lähes vahingossa 90 heppaisesta lähes tuplasti tehokkaampaan ennenkuin ajotaidot olivat edes aiemman mopon ominaisuuksille riittävät. Nykyisin jää isot tehot pääosin hyödyntämättä kun opettelu on edelleenkin alkutekijöissään mutta onko pienempitehoisiin tarpeen vaihtaa enää oppisen kannalta, jos ja kun kehitystä on alkanut tapahtumaan myös tonnisella. Vaihtamisen tarve lisääntyisi ja sitä myöten monipuolisuus, olisiko muuta?

murmela

Mä ostaisin jonkun "vanhan" valmiin ratapyörän, ruiskukoneella. Semmosen missä on valmiina kaikki "peruspalikat". Mieluiten kittikeula ja takapamppu vaihdettu tai shimmattu. Kaatumatapit, koneenposkisuojat, kiinteet jalkatapit, kuitukatteet, ratapenkki, pikakaasu.

Ja jos -05 ZX-6Rn ja RRn väliltä pitäis valita, niin ehottomasti RR, jossa aavistuksen rataisampi keula ja takapamppu ja linkku, ja paremmat askin välityssuhteet radalle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

Ei sattuis keneltäkään löytymään vertailua ducati 848 vs. 1198 (s). Osaava pääsöö tietty molemmilla yhtä kovaa suomessa mutta entä noviisi...?

Mikko K.

Tänään tuota ala-aste ikäistä Suzukin hienoa tekelettä rassatessa alkoi kytemään idea, että jos päästäisi tämän kauden jälkeen tuon kilpipyörän viettämään rauhallisempia eläkepäiviä normaalina kauppakassina ja sunnuntai kuljettimena. Tilalle luonnollisesti uudempi ratakampe, mutta mikä?

Bemari näyttää tulosluettelojen perusteella nopealta, mutta onko sitä Suomen maalla ajaneet vaan kovat kuskit? Sitten on neljä Japanilaista... Näistä uudemmista en tiedä muuta, kuin että Suzuki on hienoin ja paras ilman mitään perusteluja tai kokemusta koko aiheesta. Oman mausteen tähän tuo myös twinit. RC8 tai Mille R (taitaa olla nykyään v4).

Eli valinnan vaikeutta pukkaa. Seuraavia kriteerejä mulla ois tulevalle laitokselle:

-Hinta luokkaa 8-12k€
-2010 tai uudempi
-Helppo huoltaa (ei mikään pyörien peugeotti)
-Toimiva
-Järkevän hintaset kaato-osat

Työkalut pysyy jonkin verran käsissä, joten vaihtoehtoja on laite ruttutukusta ja kasaan, valmis ratapyörä tai sitten ulkomailta ehjä katulaite ja rakennetaan radalle. Alusta on ainut, missä luotan osaavampiin käsiin. Entäs jos hurahdan sittenkin 600:een? Onko niitä muita järkeviä kuin r6r? Tähtäimenä ois varmaankin 2015 tai jos ihmeitä tapahtuu, niin 2014 superbike B tai B600 luokka. 2015 tuntuu realistisemalta, koska vauhtia pitäs kerätä vielä jonkin matkaa lisää.

Nyt saa kehua kovasti omaa laitetta (myös kawasakia :D ) ja myös huonoja kokemuksia saa jakaa.. Lähtökohtana on, että mopossa on tuon rahan edestä enemmän potentiaalia kuin nykysessä katupyörässä.

app

Japsit on myös mopopuolella luotettavimpia. Buimurissa vaihdelaatikko osoittautunut pitkässä juoksussa heikoimmaksi lenkiksi. Osat kuluvat, ja jää välivapaalle toisinaan. Tämä ei pelkästään oma havainto.
Ajettavvuus Suomen syheröradoilla tärkein. Bemun piikkiteholla ei merkitystä. Näissä taitaa geometria olla nykyaikana niin lähellä toisiaan, että penkin päällä istuu merkittävin tekijä kierrosajan suhteen.

Itse pysyn puimurissa, koska en rupa opettelemaan enää toisenlaiseen mopoon. Jos vaihtaisin merkkiä, ostaisin kawan. Vahva moottori, ja näkyy tällä kaudella olevan kovin sana euroopan superstock-sarjassa. Suoranopeuksillakin pesi kirkkaasti nyt Imolassa buimurit. ja nehän on tiettävästi vakiomoottoreita.

Osta japsi, niin ei tarvi ainakaan koneremppaa tehdä, muuten kun huonon zäkän takia.

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.06.13 - klo:19:51
Tänään tuota ala-aste ikäistä Suzukin hienoa tekelettä rassatessa alkoi kytemään idea, että jos päästäisi tämän kauden jälkeen tuon kilpipyörän viettämään rauhallisempia eläkepäiviä normaalina kauppakassina ja sunnuntai kuljettimena. Tilalle luonnollisesti uudempi ratakampe, mutta mikä?

Bemari näyttää tulosluettelojen perusteella nopealta, mutta onko sitä Suomen maalla ajaneet vaan kovat kuskit? Sitten on neljä Japanilaista... Näistä uudemmista en tiedä muuta, kuin että Suzuki on hienoin ja paras ilman mitään perusteluja tai kokemusta koko aiheesta. Oman mausteen tähän tuo myös twinit. RC8 tai Mille R (taitaa olla nykyään v4).

Eli valinnan vaikeutta pukkaa. Seuraavia kriteerejä mulla ois tulevalle laitokselle:

-Hinta luokkaa 8-12k€
-2010 tai uudempi
-Helppo huoltaa (ei mikään pyörien peugeotti)
-Toimiva
-Järkevän hintaset kaato-osat

Työkalut pysyy jonkin verran käsissä, joten vaihtoehtoja on laite ruttutukusta ja kasaan, valmis ratapyörä tai sitten ulkomailta ehjä katulaite ja rakennetaan radalle. Alusta on ainut, missä luotan osaavampiin käsiin. Entäs jos hurahdan sittenkin 600:een? Onko niitä muita järkeviä kuin r6r? Tähtäimenä ois varmaankin 2015 tai jos ihmeitä tapahtuu, niin 2014 superbike B tai B600 luokka. 2015 tuntuu realistisemalta, koska vauhtia pitäs kerätä vielä jonkin matkaa lisää.

Nyt saa kehua kovasti omaa laitetta (myös kawasakia :D ) ja myös huonoja kokemuksia saa jakaa.. Lähtökohtana on, että mopossa on tuon rahan edestä enemmän potentiaalia kuin nykysessä katupyörässä.

Tässä sulle oiva peli. Tinkaamalla varmaan osuu hintahaarukkaankin

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-10r/1504302

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.06.13 - klo:22:12
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.06.13 - klo:19:51
Tänään tuota ala-aste ikäistä Suzukin hienoa tekelettä rassatessa alkoi kytemään idea, että jos päästäisi tämän kauden jälkeen tuon kilpipyörän viettämään rauhallisempia eläkepäiviä normaalina kauppakassina ja sunnuntai kuljettimena. Tilalle luonnollisesti uudempi ratakampe, mutta mikä?

Bemari näyttää tulosluettelojen perusteella nopealta, mutta onko sitä Suomen maalla ajaneet vaan kovat kuskit? Sitten on neljä Japanilaista... Näistä uudemmista en tiedä muuta, kuin että Suzuki on hienoin ja paras ilman mitään perusteluja tai kokemusta koko aiheesta. Oman mausteen tähän tuo myös twinit. RC8 tai Mille R (taitaa olla nykyään v4).

Eli valinnan vaikeutta pukkaa. Seuraavia kriteerejä mulla ois tulevalle laitokselle:

-Hinta luokkaa 8-12k€
-2010 tai uudempi
-Helppo huoltaa (ei mikään pyörien peugeotti)
-Toimiva
-Järkevän hintaset kaato-osat

Työkalut pysyy jonkin verran käsissä, joten vaihtoehtoja on laite ruttutukusta ja kasaan, valmis ratapyörä tai sitten ulkomailta ehjä katulaite ja rakennetaan radalle. Alusta on ainut, missä luotan osaavampiin käsiin. Entäs jos hurahdan sittenkin 600:een? Onko niitä muita järkeviä kuin r6r? Tähtäimenä ois varmaankin 2015 tai jos ihmeitä tapahtuu, niin 2014 superbike B tai B600 luokka. 2015 tuntuu realistisemalta, koska vauhtia pitäs kerätä vielä jonkin matkaa lisää.

Nyt saa kehua kovasti omaa laitetta (myös kawasakia :D ) ja myös huonoja kokemuksia saa jakaa.. Lähtökohtana on, että mopossa on tuon rahan edestä enemmän potentiaalia kuin nykysessä katupyörässä.

Tässä sulle oiva peli. Tinkaamalla varmaan osuu hintahaarukkaankin

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-10r/1504302

Varmasti hyvä peli, jopa ilman hypetystä merkistä.
Rakentaja ollut pedantti, eikä osien laadussa ole pihistelty.
Ja paikkakuntalaisena (Jyväskyläläisenä) Herra Uotinen vamasti antaa auliisti neuvoja ja opastusta jos laite jää lähelle ja hinnasta pääsette sopuun...


Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Mikko K.

Tota kawaa oon kyllä kuolannu... Tän kauden loppuun joutuu kyl ajamaan vanhalla kalustolla, renkailla, ja homeisella aamupuurolla. Syksyllä toivottavasti pari pidempää ulkomaan komennusta ja moporahat on käsissä. Teho on kyllä jännä asia. Tuntuu että omassa on enemmän kuin tarpeeksi tällä hetkellä, kunnes pitäs päästä jostain uudesta tonnisesta suoralla ohi. Jos ei onnistu heti avauksessa, niin pitää odotella taas seuraavaa paikkaa.

Täysin uus pyörä ei myöskään näytä mitenkään pois suljetulta vaihtoehdolta. Siitä on historia tiedossa ja tietyt osat myymällä saa melkein rahat ratavermeisiin kasaan. Lähinnä kalliit pisteosat, kuten putkistot, moottorinohjaukset, alusta jne ois toisaalta ratamopossa valmiina. Jos kone on huono, niin niitä saa parilla tonnilla kaatovehkeistä etsimällä.

KTM RC8 taitaa mennä aika pahasti yli budjetin, mutta oon pari kertaa katellu iten sellanne poistuu mutkasta ja siitä sais kans varmaan mukavan laitteen. Rivinelikon ärjynnässä on vaan sitä jotakin, mikä pistää vierastamaan muita moottori konstruktioita. Ajaminen kulkee silloin kun on kivaa ja fiilis katossa.

app

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 20.06.13 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.06.13 - klo:22:12
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.06.13 - klo:19:51
Tänään tuota ala-aste ikäistä Suzukin hienoa tekelettä rassatessa alkoi kytemään idea, että jos päästäisi tämän kauden jälkeen tuon kilpipyörän viettämään rauhallisempia eläkepäiviä normaalina kauppakassina ja sunnuntai kuljettimena. Tilalle luonnollisesti uudempi ratakampe, mutta mikä?

Bemari näyttää tulosluettelojen perusteella nopealta, mutta onko sitä Suomen maalla ajaneet vaan kovat kuskit? Sitten on neljä Japanilaista... Näistä uudemmista en tiedä muuta, kuin että Suzuki on hienoin ja paras ilman mitään perusteluja tai kokemusta koko aiheesta. Oman mausteen tähän tuo myös twinit. RC8 tai Mille R (taitaa olla nykyään v4).

Eli valinnan vaikeutta pukkaa. Seuraavia kriteerejä mulla ois tulevalle laitokselle:

-Hinta luokkaa 8-12k€
-2010 tai uudempi
-Helppo huoltaa (ei mikään pyörien peugeotti)
-Toimiva
-Järkevän hintaset kaato-osat

Työkalut pysyy jonkin verran käsissä, joten vaihtoehtoja on laite ruttutukusta ja kasaan, valmis ratapyörä tai sitten ulkomailta ehjä katulaite ja rakennetaan radalle. Alusta on ainut, missä luotan osaavampiin käsiin. Entäs jos hurahdan sittenkin 600:een? Onko niitä muita järkeviä kuin r6r? Tähtäimenä ois varmaankin 2015 tai jos ihmeitä tapahtuu, niin 2014 superbike B tai B600 luokka. 2015 tuntuu realistisemalta, koska vauhtia pitäs kerätä vielä jonkin matkaa lisää.

Nyt saa kehua kovasti omaa laitetta (myös kawasakia :D ) ja myös huonoja kokemuksia saa jakaa.. Lähtökohtana on, että mopossa on tuon rahan edestä enemmän potentiaalia kuin nykysessä katupyörässä.

Tässä sulle oiva peli. Tinkaamalla varmaan osuu hintahaarukkaankin

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-10r/1504302

Varmasti hyvä peli, jopa ilman hypetystä merkistä.
Rakentaja ollut pedantti, eikä osien laadussa ole pihistelty.
Ja paikkakuntalaisena (Jyväskyläläisenä) Herra Uotinen vamasti antaa auliisti neuvoja ja opastusta jos laite jää lähelle ja hinnasta pääsette sopuun...

Pelkät vanteet, jotka tulee mukana, maksaa muutaman tonnin. Mitä tosta puuttuu vs buimuri. Ei mitään.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: app - 20.06.13 - klo:22:56
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 20.06.13 - klo:22:36
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.06.13 - klo:22:12
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 20.06.13 - klo:19:51
Tänään tuota ala-aste ikäistä Suzukin hienoa tekelettä rassatessa alkoi kytemään idea, että jos päästäisi tämän kauden jälkeen tuon kilpipyörän viettämään rauhallisempia eläkepäiviä normaalina kauppakassina ja sunnuntai kuljettimena. Tilalle luonnollisesti uudempi ratakampe, mutta mikä?

Bemari näyttää tulosluettelojen perusteella nopealta, mutta onko sitä Suomen maalla ajaneet vaan kovat kuskit? Sitten on neljä Japanilaista... Näistä uudemmista en tiedä muuta, kuin että Suzuki on hienoin ja paras ilman mitään perusteluja tai kokemusta koko aiheesta. Oman mausteen tähän tuo myös twinit. RC8 tai Mille R (taitaa olla nykyään v4).

Eli valinnan vaikeutta pukkaa. Seuraavia kriteerejä mulla ois tulevalle laitokselle:

-Hinta luokkaa 8-12k€
-2010 tai uudempi
-Helppo huoltaa (ei mikään pyörien peugeotti)
-Toimiva
-Järkevän hintaset kaato-osat

Työkalut pysyy jonkin verran käsissä, joten vaihtoehtoja on laite ruttutukusta ja kasaan, valmis ratapyörä tai sitten ulkomailta ehjä katulaite ja rakennetaan radalle. Alusta on ainut, missä luotan osaavampiin käsiin. Entäs jos hurahdan sittenkin 600:een? Onko niitä muita järkeviä kuin r6r? Tähtäimenä ois varmaankin 2015 tai jos ihmeitä tapahtuu, niin 2014 superbike B tai B600 luokka. 2015 tuntuu realistisemalta, koska vauhtia pitäs kerätä vielä jonkin matkaa lisää.

Nyt saa kehua kovasti omaa laitetta (myös kawasakia :D ) ja myös huonoja kokemuksia saa jakaa.. Lähtökohtana on, että mopossa on tuon rahan edestä enemmän potentiaalia kuin nykysessä katupyörässä.

Tässä sulle oiva peli. Tinkaamalla varmaan osuu hintahaarukkaankin

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-10r/1504302

Varmasti hyvä peli, jopa ilman hypetystä merkistä.
Rakentaja ollut pedantti, eikä osien laadussa ole pihistelty.
Ja paikkakuntalaisena (Jyväskyläläisenä) Herra Uotinen vamasti antaa auliisti neuvoja ja opastusta jos laite jää lähelle ja hinnasta pääsette sopuun...

Pelkät vanteet, jotka tulee mukana, maksaa muutaman tonnin. Mitä tosta puuttuu vs buimuri. Ei mitään.

Täytyy soitella tosta melkein Kemoran jälkeen. Voi olla, että kun käyn katsomassa, niin mulla on yhtä sun toista myynnissä ja viihdyn hetken töissä :) En usko että tosta puuttuu mitään mitä osais vaatia. Toisaalta mistä sen tietää, vaikka nykyinen gsxr on vuosien saatossa itsestään huippusäätöihin hioutunut timantti, enkä vaan osaa ajaa :D

Powered by EzPortal