Kuitukatteet

Aloittaja jarska, 09.03.12 - klo:00:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

raukkis

Tuo on ihan hyvää harjoitusta ja sait taas oppia lisää. Ei sitä koskaan voi liikaa osata. Nakersin omaan romuun koko katesarjan yhtä kylkisiivua lukuun ottamatta uusiksi enkä ollut ennen kuituhommia tehny. Vieläkään en osaa mutta eipä ole enää täysin vieras laji. Oulussa on kohta iskaripajan lisäksi kuitukittaamo..

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.10.14 - klo:00:49Tulipa tehtyä.
Paljoko meni aikaa eri työvaiheisiin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Ehkä tollee nettoajaksi menis:

-kuitumaton ja epoksihartsin kanssa opetteluun yhteensä 2h
-hiomiseen 2h, kun tuli vähän liikaa tuota hartsia. Tää menis nopeemmin jos olis osannut laittaa hartsia sopivasti, ja käyttää vaikka teippiä millä rajata mihin se valuu...
-muovikittaus 0,5h
-hiomiseen 1h
-uusi muovikittaus 0,5h
-hiominen 1h
-filleri päälle 5min
-hiominen 1h

Jokunen kohta tuli myös etu- ja alakatteesta tehtyä samalla fiksattua matolla ja kuidulla, kiinnikkeiden vahvistusta ja semmosta, mitä ei juuri tarvitse postprosessoida.

Noin yhteenvetona vinkeiksi. Leikkaa kuitumatosta valmiiksi pieniä paloja, mitä saa helposti kastettua sekoitusastian hartsiin. Minimoi hiottavat hartsit. Epoksi tekee elämästä hel****iä, jos sitä pitää hioa pois. Koloja ei kannata yrittää epoksilla korjata, pintajännitys ei riitä pitämään sitä monen millin kerrosta johonkin koloon, ellei siellä ole kuitua myös. Kunhan kate pysyy kasassa niin hartsit pois.

Muovikittiä kannattaa lähteä hiomaan melko nopeasti ne enimmät ylimääräiset pois, ennenkuin saavuttaa lopullisen kovuuden.

Varaa kunnolla karkeeta hiomapaperia. 80 minimi kun lähdetään hakemaan muotoa. Koneella tulee helposti enemmän vahinkoa, karkee uusi hiomapaperi kyllä puree muovikittiin hyvin, joskin tukkeutuu nopeasti.

Kyllä tuohon nyt jotenki voi olla tyytyväinen, jopa päästin pienen aivopierun ja tuli mieleen josko tekis ihan omaan malliin takakatteen, kun tuollainen postilaatikon kokoinen kiksun takakate ei oo enää muodissa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.10.14 - klo:12:29
-hiomiseen 2h, kun tuli vähän liikaa tuota hartsia. Tää menis nopeemmin jos olis osannut laittaa hartsia sopivasti, ja käyttää vaikka teippiä millä rajata mihin se valuu...
-hiomiseen 1h
-hiominen 1h
-hiominen 1h

Muovikittiä kannattaa lähteä hiomaan melko nopeasti ne enimmät ylimääräiset pois, ennenkuin saavuttaa lopullisen kovuuden.

Varaa kunnolla karkeeta hiomapaperia. 80 minimi kun lähdetään hakemaan muotoa. Koneella tulee helposti enemmän vahinkoa, karkee uusi hiomapaperi kyllä puree muovikittiin hyvin, joskin tukkeutuu nopeasti.
Hiomapapereja kannattaa olla eri karkeuksia. Jolloin tarvittaessa voi alottaa vaikka esim 20:llä paperilla. Ja vasta sit kun lähestyy muotoa, niin alkaa vaihtamaan paperia hienompaan 20-40-80-160-320 jne. Ja ne kannattaa valmiiks olla tyynyissä kiinni, jolloin niit karkeuksia voi vekslata ees taas lennosta.

Sit jos on semmosta matskuu, joka tukkii jopa karkean paperin helposti, niin kannattaa käyttää ensin raspii. Säästää yllättävän paljon hermoja.
Myöskin se hiomisen vauhti ja liikkeen laatu vaikuttaa erittäin paljon siihen kuin nopeesti paperi tukkeutuu. Eli rauhallisella ja pitkällä liikkeellä pystyy samaa paperia käyttämään pitkään, varsinkin jos kopauttaa sen joka vedon päätteeksi tyhjäksi. Jos taas hinkkaa sillä jotain yhtä kohtaa muutaman sekunnin, voipi paperi olla tukkeessa saman tien ja menee vaihtoon, ja hommassa kestää ikuisuus.

Eli kyllä joo, toi on aikaavievää homma "väärillä" kaluilla/tavoilla.
Kun taasen sopvilla kaluilla/tavoilla toi homma etenee hyvinkin nopsaan ja jää aikaa hifistelylle ja kädenjäljen ihailulle, ja sille kaljasta nauttimiselle ja fiilistelylle.

Lainaa
josko tekis ihan omaan malliin takakatteen
Mites aattelit sen tehdä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Juu, toki tuota pitää sitten vaihtaa kevyempään paperiin mitä lähempänä lopullista pintaa ollaan. Alkaa mennä jo maalaustekniseksi pohjien tekemiseksi sitten, ja ainakaan mun uudet katteet eivät ihan neitseellisen kaunista pintaa omanneet uutenakaan...

Lainaa
Lainaa
josko tekis ihan omaan malliin takakatteen
Mites aattelit sen tehdä?
Istuinosa ensin vanerista leveän mallinen edestä, vähän tankin sivuille ylettyvä. Pahvista ensin ideoi. Tälle vanerille sitten tukipisteet takarungosta, näemmä akun edessä ja takana tommoset sopivat postimerkin kokoiset tukipisteet. Tukipisteisiin voisi upottaa niittimutterit. Tässä vaiheessa voisi alumiinista tehdä jo penkin rungon (muutamia senttejä korkeat "holkit". Penkki itsessään olisi vain vanerilevy. Penkin korkeutta, tai jopa kulmaa voisi muuttaa holkkeja pidentämällä sopivaksi muutamassa minuutissa.

Vähän ecujen sun muiden järkkäilyjä paremmin ja sitten ehkä jostain kevyestä verkosta ja kankaasta muoto takakyttärälle, minkä päälle kuidutus. Tietty joku uretaani tai vastaava myös mahdollinen.  Luonnollisesti siis väliin joku folio tai vastaava että se lähtee irtikin vielä siitä mistä muodon nyt tekeekään. Tämähän on sitten vasta muotti lopulliselle kyttyrälle.




slowrider

08.10.14 - klo:15:20 #185 Viimeisin muokkaus: 08.10.14 - klo:15:22 käyttäjältä slowrider
jos itekki vähän laittais omia kokemuksia

Kuidutus:

Kunnollista kudottua kangasta eikä mitään motonetin halvinta skeidaa. Säästää hermoja, ei sotke ja kappaleesta tulee ohuempi/kevyempi/kestävämpi. Sama hartsissa. Ei halvinta polyesteriä muttei minusta tarvis epoksillakaan alkaa tekemään. Joku hyvälaatuinen polyesteri vastaa jo aika pitkälti epokseja. Itse käyttänyt Crystic 397PA:ta ja ristiinkudottuja kankaita. Näin riittää kaksi kerrosta.

Pakkelointi:

Mahdollisimman helposti hiottavaa kittiä sitten siihen kuitupaikan päälle. Ei missään nimessä mitään lasikuitukittiä vaan pehmeää autokittiä tms. Automaaleja myyvistä liikkeistä kannattaa hakea. Ei maksa sen enempää kun perus paklat tms. Jos motonetista tms ostaa niin Soudal ollut omien kokemusten mukaan hyvää kamaa.

Levitys ohuesti muotojen mukaan sellaisella pehmeällä "saumakumilla" http://www.motonet.fi/fi/tuote/783457/Saumakumi-10cm  Ideana niin, että mielummin liian vähän kuin liikaa. Jos kovin pattia alkaa tekemään niin lopputulos monesti hionnan jälkeen paha perunapelto. Tarkoitus siis vain täyttää kuopat.

Hionta:

Mopon katteet olen koneella hionut kun suoria linjoja ei juurikaan ole. Koneena sellainen paineilmaepäkesko johon menee 150mm laikat. Pehmeä lätkä koneen ja paperin väliin ja aina hyvällä paperilla kevyesti muotojen mukaan hionta. Jos paperi kuluu niin joudut painamaan ja silloin se vain seuraa kuoppia/töyssyjä eikä tasoita/oikaise niinkuin tarkoitus on. Eli paperin vaihto heti kun alkaa syömään huonommin  Paperina mirkan abranet on toimivaa. Ei mene tukkoon niin helposti kuin perus paperi. Itse käytän vain 180,240 ja 400 karkeuksia


Jos mahdollisuus maalata niin aina välillä paksulla maalilla yliveto, niin helpompi peilailla miten pohjat onnistuu. Itse maalannut noilla raksamaaleilla niin olen samaa pintaväriä käyttänyt välivaiheissakin hiontavärinä. Tulee samalla paksu kerros eikä naarmut näy niin helposti :)

Huttu

Mulla kävi Suzukin omistajana sama mielessä, toi 2009- gixxerin takakate muistuttaa lentotukialusta. Omaan silmään esim uuden 10r- kawan takakate näyttää hyvältä, ajattelin tilata semmosen ja askarrella sen sopimaan talven aikana suzukin takahäkkiin.

Jos olis kova kuiduttamaan tekis durbahn-  tyyppisen häkki- kate kombinaation, haaveeks kyllä jää...

Nitrous

Höh...olkaa erilaisia ja kuiduttakaa semmonen 80-luku tyylinen perä. On helppo tehdäkin kun on vaan suoria kulmia ja muottina voi käyttää vaikka naapurin postilaatikkoo.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Vanhan lasikuituveneitten valmistajan vinkki. Hakekaa matot, hartsit, kovetteet ja mahdollisesti asetoonitkin putsaamiseen lähistöllä mahdollisesti sijaitsevasta teollisesta puulaakista joka tekee noilla jotain koko ajan. Materiaali halvempaa ja sieltä saa käytännön vinkkejäkin. Omia puhtaita purkkeja/astioita mukaan vain.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

slowrider

08.10.14 - klo:15:31 #189 Viimeisin muokkaus: 08.10.14 - klo:15:33 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 08.10.14 - klo:15:30
Vanhan lasikuituveneitten valmistajan vinkki. Hakekaa matot, hartsit, kovetteet ja mahdollisesti asetoonitkin putsaamiseen lähistöllä mahdollisesti sijaitsevasta teollisesta puulaakista joka tekee noilla jotain koko ajan. Materiaali halvempaa ja sieltä saa käytännön vinkkejäkin. Omia puhtaita purkkeja/astioita mukaan vain.

Itse olen noi kuitujutut hakenut täältä: http://www.terpol.fi/

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.10.14 - klo:14:26
Juu, toki tuota pitää sitten vaihtaa kevyempään paperiin mitä lähempänä lopullista pintaa ollaan. Alkaa mennä jo maalaustekniseksi pohjien tekemiseksi sitten, ja ainakaan mun uudet katteet eivät ihan neitseellisen kaunista pintaa omanneet uutenakaan...
Mä ny vaan lähinnä ihmetelin ett oot abaut 5 tuntia onnistunu hiomaan sitä. Tai ehkä paremminkin hinkkaamaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 08.10.14 - klo:15:22
Jos olis kova kuiduttamaan tekis durbahn-  tyyppisen häkki- kate kombinaation, haaveeks kyllä jää...
Kuvaa/linkkii?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.10.14 - klo:17:11
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.10.14 - klo:14:26
Juu, toki tuota pitää sitten vaihtaa kevyempään paperiin mitä lähempänä lopullista pintaa ollaan. Alkaa mennä jo maalaustekniseksi pohjien tekemiseksi sitten, ja ainakaan mun uudet katteet eivät ihan neitseellisen kaunista pintaa omanneet uutenakaan...
Mä ny vaan lähinnä ihmetelin ett oot abaut 5 tuntia onnistunu hiomaan sitä. Tai ehkä paremminkin hinkkaamaan.
No juu. puolet tuosta meni ylimääräisen hartsin hiomiseen väärillä papereilla. Ja ei noi palasetkaan nyt ihan kohilleen mennyt niin joutui sitä orkkiskuituu periaattees työstään.

wbaum


TommoKe

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.10.14 - klo:17:11
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.10.14 - klo:14:26
Juu, toki tuota pitää sitten vaihtaa kevyempään paperiin mitä lähempänä lopullista pintaa ollaan. Alkaa mennä jo maalaustekniseksi pohjien tekemiseksi sitten, ja ainakaan mun uudet katteet eivät ihan neitseellisen kaunista pintaa omanneet uutenakaan...
Mä ny vaan lähinnä ihmetelin ett oot abaut 5 tuntia onnistunu hiomaan sitä. Tai ehkä paremminkin hinkkaamaan.

Jokainen joskus aloittaa itsellensä uusien asioitten kokeilun ja harrastamisen. Kaikki eivät ole synnytyslaitokselta tulleet rovinkiin käärittynä ja juoneet hartsipytystä äidinmaitoansa.

Ei muuta kuin kovaa harjoittelua ja pitkää mieltä uusiin askareisiin. Hyvä ilmanvaihto ja/tai joku hiilipatruunallinen nasse-naamari on hyvä olla kuiduttaessa ja sitten hioessa pölymaski. Ja vinkki: ÄLÄ ryyppää samalla kuin kuidutat! Aamulla kiität! :-D
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal