Minkä uuden pyörän ottaisit?

Aloittaja pienisopoapina, 27.06.12 - klo:18:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

27.06.12 - klo:18:13 Viimeisin muokkaus: 27.06.12 - klo:19:43 käyttäjältä pienisopoapina
Sadepäivän ratoksi tämmöinen aihe. Lähes vastaavahan jo olikin, mutta jos tämä ois realistisempi ja toivoisin perusteluja.

Eli, jos äiti tulisi ja lupaisi sponsoroida uuden ratapyörän sillä ehdolla ettei sen varusteluun enää menisi joka kesäiset kesälomarahat. Pienen tinkauksen jälkeen pakoputki, kuitukatteet ja kaatumasuojat tulisivat lahjoituksena mukaan. Minkä pyörän ottaisit?

Minä ottaisin uuden GSX-R1000:sen. Ensisijaisesti nostalgian vuoksi. GSX-R1100 oli mun ensimäinen kyykky. Eihän tuo ole enää kehityksen kärjessä, mutta silti. Moottorihan siinä on tosi vahva ja kokonaisuutena se on varma, luotettava valinta.
Lehtien testeissä Panigalen tehokuoppaa moitiskellaan. Lisäksi luotettavuus epäilyttää. BMW loistaa testeissä, mutta sen kierrosmoottori kuulostaa itselle vieraalta ja sähköhäiriöt pelottaa. RSV4 on unelma, mutta epäluotettava(?). zx-10r on hienoin japsi, mutta joku lapsuusajan Kawasakipelko takaraivossa ja moottori enempi kierroskone. R1 menisi kans harkintaan. KTM ois ehkä kakkossijalla. Testeissä haukkuvat jo vanhaksi ja tehottomasti, mutta on siinä julma vääntö ja mahtava ääni. Triumph 675 ois musta hevonen.

1. GSX-R1000
2. RC8 R
3. R1
4. Triumph 675R
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Mitä sitä uudella pyörällä ku ei oo käsiä eikä päätä.  :(
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.06.12 - klo:18:25
Mitä sitä uudella pyörällä ku ei oo käsiä eikä päätä.  :(
Kahtelin noita sun Kemoravideoita. Olikai sulla kädet ja pää kun ajoit. Kiitos noista videoista.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Jos kerran vakiomopolla pitäs ajaa, niin R6R. Tosin tarttishan tohonkin lisäksi jalkatappisarjat, kliparit ja jousia että istuis lapaseen.

pienisopoapina

Jalkatappisarjan voisi hankkia talvilomarahasta.
Mutta miks R6R? Liitteenä Motorrad 4/12 lehdestä kuveja. Triumph vahvalla moottorilla parempi radalla. Yamaha kyllä kakkosena. (ovelasti kävin laittaan aloituspostaukseen tuon R:n perään)
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Liitteessä Motorradin 5/12 näkemys asiasta.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Olen jonkun verran nähnyt Triumphin korjausta rataolosuhteissa ;) Yamaha lienee yleisin kuusatanen suomen radoilla, joten neuvoja ja osia saa helposti. Ominaisuuksiltaan valmis ratailuun.

Olishan noita muitankin hienoja, toisissa saa rakentaa tai huoltaa enemmän. Harvinaisia olen muuten vähän karttanut.

Raaseri

Bemun moottoria ei kannata yhtään kyseenalaistaa. Aivan ehdottomasti paras ratailuun. Kyllähän noi tuloksetkin sen kertoo. Lisäksi ne on ecuja lukuunottamatta tietääkseni vakioita, kun muissa merkeissä on jouduttu käyttämään kaikki sääntöjen sallimat keinot päästäkseen edes lähelle.

Mutta varmaan itselläni se ykkönen olisi Panigale S. Bemu kakkosena. Ajoin viime vkl yhdellä rakennetulla R6Rllä ja se on kyllä myös hieno mopo ratahauskailuun.

Reaalimaailmassa taidan kuitenkin palata Bemuun het kun on taas eurot sopivassa jonossa sellaisen hankintaan.

jarska

Vaikea kymysys, jotenkin mulla on se Panikaale haave jo kariutunut, enkä saanut kiksejä kun sellaasen Kemoralla näin.
Jos jotain muuta pitäs radalle Kawan lisäksi olla, niin ehkä Yammun R1, rosplaini kone kuulostaa komeelta ja muutenkin tilavan näköinen ajoasento tällaiselle hentoselle ladylle.
Ehkä kuitenkin toinen samanmoinen Kawa varaosiksi...

APRR

Jollain perverssillä tavalla tykkään Apriliasta joten uusi RSV4 factory APRC olisi yksi vaihtoehto jos ois rahaa liiaksi asti. Saattaisin tosin rakentaa ensin talon.

Bemarilla en ole ajanut mutta isot pojat kertoo että on se vaan niin hyvä. Jos se nyt NIIN hyvä on niin kyllähän silläkin ennemmin ajais kuin työntää.

Kuussatasiin en käänny kun en osaa ajaa niin pitää paikata teholla miehen puutteita.  airrev_1
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Nitrous

Jos myös pyörän ylläpito luvattas hoitaa, ois valinta varmaan uus Panigale S, muuten valinta kallistuu kyllä bemariin. Yhtä bemaria olen radalla kokeillut ja ero kääntyvyydessä ja voimassa tuohon -08 Rytköseen Öhlinssin alustalla on sama kuin tuon Rytkösen ero vakioon k7 gixeriin. Tuntuvin ero voiman ja ketteryyden lisäksi oli muuten se, että bemun alusta on tosi pehmeän tuntuinen verrattuna tuohon Yamahaan. Joku fundamenttaali ero ilmeisesti pyörien alustan suunnittelufilosofiassa, jota joku viisaampi ehkä voisi vähän valottaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Turder

28.06.12 - klo:12:02 #11 Viimeisin muokkaus: 28.06.12 - klo:12:39 käyttäjältä Turder
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 27.06.12 - klo:18:13
RSV4 on unelma, mutta epäluotettava(?).

RSV4 on jo ehtinyt muutaman vuoden ikään ja lastentaudit on karsittu pois, joita oli ensimmäisissä 09-10 malleissa. Suurimmat päivitykset tuli 2011, jolloin tuli myös aPRC-elektroniikat. Mekaanisesti peli on varsin soiva ja isompia laukeamisia ei ainakaan 2011-> pyörissä ole ollut. Todennäköisesti 2013 tai viimeistään 2014 tulee taas päivityksiä. Uusin pyöriin tulee 4 vuoden takuu, joten ainakin katujampalle saa pientä varmuutta.

Omassa oli radalla pientä nestevuotoa. Alkaa setin jälkeen tihkumaan jäähdytysnestettä ulos vesipumpun lähellä olevasta letkusta (ehkä n. ruokalusikallisen verran), jonka jälkeen jäähtyessä loppuu itsekseen. Ilmeisesti vain radalla lämpenee enemmän ja tulee painetta kun ei kadulla ei vuoda yhtään. Uusi klemmari kiinni ja problem solved. Kierrosrajoittimeen iskiessä meni luiston- keulimisenesto pois päältä. Sai päälle kun käynnisti pyörän uudelleen. Tuokin ongelma näyttää nyt hävinneen kun ei ole esiintynyt (kävi tässä välissä piuhan päässä huollossa ja jotain oli resetoitu tms. mikä ilmeisesti poisti ongelman). Reilut 4000km nyt ajettu. Öljyä ei vie, ei sammuile, eikä muutenkaan mitään ongelmia ole ollut pl. nuo pari edellä mainittua.

Elektroniikka voi olla kinkkinen laitos joskus myöhemmin jos (ja kun) alkaa olemaan huonosti pidettyjä pelejä käytettyinä markkinoilla joista alkaa liittimet olemaan huonossa kunnossa. Esimerkiksi ecu-ruiskut-kaasuläpät-kaasukahvan sensori-aPRC-sensorit jne. välillä on tolkuttomasti cross checkingiä eli koko ajan (useita kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja sekunnissa) verrataan onko signaalit oikeissa arvoissa ja jos joku feilaa, niin varotoimenpiteenä laite seis Urgent Service tekstin saattelemana. Kuitenkin ihmisen kasaama systeemi, joten joskus voi olla häikkää. Lisäksi tuo vaatii melkein aina huoltoon menemisen kun itse ei voi kaikki vikakoodeja tutkia, eli jos vaikka ratapäivänä laite pimenee niin kamat kasaan ja kotia (tosin tuohon tulee varmasti epävirallisiakin softia markkinoille vrt. esim. Ducatin ja Triumphin ecudiagnostiikat).

En tiedä onko ollut sattumaa, mutta olen pari Factory-versiota nyt nähnyt radalla ja molemmissa on vuotanut Öhlinsin keulaputket. Muistelisin lukeneeni, että Öhlinsin stefat olisi antautunut muissakin pyörissä.

Hyvä pyörä RSV4 on ja varmasti ajettavuus on "se" juttu siinä. Lehtitestit hehkuttaa sitä joka kerta (etenkin radalla). Isoille pojille katukoneessa saisi olla puhtia ylhäällä enemmän. Mutta meneehän tuo nytkin perustehoilla aika hyviä huippuja ja erittäin toimiva takajousitus mahdollistaa hyvät avaukset -> kulkua on suorilla ihan hyvin isompitehoisiin nähden. Lisäksi laatikko on välitetty aika tiheästi niin koko ajan on kone alueella kiihdytyksissä. Ja V4 on kapea -> hyvä aerodynamiikka vs rivi4, joten siinäkin vähän saa peitettyä teho"puutetta". Kattelin omaa RSV4:sta uuden R1:sen kanssa vierekkäin ja voi jeesus, että on Yamaha leveännäköinen laite tuohon verrattuna. RSV4 on muuten kapeampi kuin twinikoneella oleva Hondan SP-2 (toki hieman vanhahko vertailukohde).

Jos pelkkään rata-ajoon hankkisi ja lompakossa on ylimääräistä niin Aprilia myy RSV4:sta myös eri kilpaversioita harrastustasolta Superstockkiin asti. Noissa on sitten paremmat säädettävät ecut, alustapalikkaa, kisakatteet, tiedonkeruuta, moottorissa viripalikkaa jne. eikä hinta ollut ihan tolkuton, ainakaan siinä peruspaketissa, joka oli perus Factory malli kisaeculla ja tiedonkeruulla.

Luotettavuutta en itse ainakaan stressaa, tai pelkää. Onhan Bemareita leiponut kiinni kampuran laakereista (itsekin sellaista konetta katsellut kun oli atomeina), pari recallia heilläkin oli molemmissa versioissa (2010 ja 2012). Uudessa performance bikesissa oli juttu englantilaisesta club-racerista, joka ajoi viime vuodet 1198:lla kilpaa. Kahdesti kaudessa täysi koneremppa D-hinnoilla. Japsit on kyllä perusvarmoja pelejä ja niitä näkyy paljon ilman ja ongelmia ei niinkään tunnu olevan. Toki käyttäjästäkin nuo on paljon kiinni, tumpelo saa sorsittua kaiken romuksi ja hyvällä pidolla nykypelit merkistä riippumatta laulaa vuodesta toiseen ongelmitta.

E: Kilpatoimintaan RSV4 ei jostain syystä ole kovin suosittu kun ei niitä ole kuin yksittäisiä pyöriä kansallisissa sarjoissa eikä menestystä tule kuin Superbiken MM-sarjassa. Ehkäpä esim. Bemari on vaan niin hyvä ja valmis paketti nykyisiin sääntöihin joka puolella.

app

Bemariin alkaa saada osiakin kohtuuhintaan. Käytettyä ja uutta. Ja onhan se kokemusperäinen tietokin lähellä täällä kotomaassa, kun joutuu tuunaamaan ja korjaamaan joka tapauksessa, oli pyörän merkki mikä tahansa.

pienisopoapina

Nimenomaan kokemusperäisen tiedon jakaminen on tärkeää. Yleinen kuva tuntuu olevan, että japsit soi luotettavasti. Teknisesti kehittyneemmät europyörät taas on nopeempia, mutta aiheuttavat harmaita hiuksia. Keskustelemalla kuva voi osoittautua vääräksi.

Motorrad 2/12 lehdessä oli juttua kestotestipyöristä. Apriliasta sanottiin mm. "Jos pitää luetella Aprilian viat tähän mennessä, tarvittaisiin pari sivua lisää tilaa". Ratatestissä pyörää ylistettiin estoitta.

Jokaisella meillä on omat lähtökohtamme pyörän hankinnassa. Toisilla hyvä kierrosaika kustannuksia liikaa huomioon ottamatta on tärkeää, toisilla taas se viimeinen sekuntti ei ole tärkeää, vaan saada hyvä fiilis harrastuksesta.

RSV4, BMW, Panigale ja 675 olisivat varmaankin mahtavia vehkeitä, mutta tulisiko liikaa radanvieruspäiviä?

----------------
Viestin kirjoittaja on omistanut Ooppelin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Yamaha YZR M1

Perustelut. Vaikken osaa ajaa, niin tuolla saisi kateellisia teltan ympärille parveilemaan.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal