Uudet viestit

MP-Ratatori

Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O: K5-K6 GSX-R tonnarin slipari / Yoshin pelkkä pönttö


Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
M: Dunlop sateiset, uusi setti

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 30/06/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)
M: BMW S 1000 RR shifter/blipperi anturi * uusi *

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 03/05/2020
Kommentit (0)
M: CBR1000RR 2010

Hinta: 7000.00 EUR
Päiväys: 07/04/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla  (Luettu 103646 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 17:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« : 28.06.12 - klo:11:32 »
Heitänpä myös oman kyssärin, kippaamisen tiimoilta...
miten osaan välttää parhaiten etten joudu hätäjarruttamaan toista kertaa?

Omalla pikku järjellä ajateltuna on pakko "roikkua" suht lähellä kuitenkin, miten sieltä kaukaa ohittaa, vai?
Vaikka ajolinja olis suurinpiirtein lähellä omaani, otanko kuitenkin toisen linjan vai vaikeuttaako se taas mua nopeempia jos haluavat päästä ohi samaisesta possujunasta?
Puskenko heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi, vai kattelenko edelleen mahdollisimman turvallista paikkaa ohittaa?
En haluis kuitenkaan aiheuttaa muille vaaratilanteita, eikä kokemuksia ohituksista paljoa ole, poislukien hitaan ryhmän kuskit.
Hitaassa ja keskiryhmässä toimii oikein hyvin:

Ensimmäinen ja "paras" ohje:
Jos et pääse turvallisesti ohi, niin aja varikolle, ja hitaasti varikon läpi portille, ja lähde uudestaan radalle johonkin sopivaan tyhjään väliin.
Se nyt vaan on kaikkein paras ohje jos ohitus tuntuu hieman haastavalta koska se edellä menevä on vain aavistuksen hitaampi, ja tykittää joka suoralla urku auki.
Eli vaikka kuinka kasvaisi *elin* otsaan, niin chillaa sen verran että et telo itseäsi ja sitä ohitettavaa. Ok?

Joskus kuulee neuvottavan jopa hitaassa ryhmässä ajavia:"Ohita suoran päässä jarrutuksessa." Se ei todellakaan ole suositeltavaa hitaassa ryhmässä, koska silloin on kaikkein suurin mahdollisuus teloa sekä itsensä että se ohitettava.
On aivan täysin eri asia jos sitten taasen esim nopeassa ryhmässä mennään jarrussa ohi, tai ylipäätään mennään ohi siellä missä on juuri ja juuri mopon mentävä reikä.

Älä kyttää sen ohitettavan "persettä", koska sitten päädyt ajamaan samaa linjaa ja samaa tahtia sen ohitettavan kanssa.
Sen verran kannattaa tarkkailla sitä edellä menevää, että jos se on potentiaalista multihazardityyppiä; eli vilkuilee peilejään (kiellettyä!), tai vilkuilee taakseen (kiellettyä!), tai muuttaa omaa ajolinjaansa "väistääkseen" takana tulevia (erittäin kiellettyä!), tai ylipäätään ajaa ihan ufoja ja käsittämättömiä ajolinjoja, niin odota rauhassa riittävän tilavaa ohituspaikkaa, ja jos sellaista ei tule, niin aja varikon läpi.

Älä aja ohitettavan "perässä", joka tarkoittaa sitä että älä käytä samaa ajolinjaa kuin se ohitettava. Aja aina hieman ulompaa ajolinjaa sekä suoralla että mutkassa. Koska jos mokaat, niin silloin sinulla on mahdollisuus teloa vain itsesi, etkä esimerkiksi aja sen ohitettavan perään tai kylkeen, kun se ohitettava kääntyy mutkaan.
Toki tuossakin kannattaa käyttää järkeä sen verran, että ei aja radan paskaisella osuudella. Useimmiten kuitenkin siellä ohitettavan ulkopuolella on vielä reilusti rataa jäljellä.

Aja tarpeeksi "lähellä". Koska ajat ulompaa ajolinjaa, niin voit ajaa normaalia lyhyemmällä turvavälillä. Jos ei ole mahdollista juuri sillä hetkellä käyttää ulompaa ajolinjaa, niin jätä normaali (siis ratanormaali) turvaväli ja mieti uudelleen miten pystyt turvallisesti ohittamaan.

Et voi myöskään ajatella "aina sisäkautta ohi" koska jos se seuraava mutka kääntyy toiseen suuntaan kuin se mutka missä olet, niin "aina sisäkautta ohi" tarkoittaa sitä, että pahimmassa tapauksessa ajat sen ohitettavan kylkeen koska se ohitettava aivan oikein ajaa sitä oikeaa "ajolinjaa", ja sinä yrität tässä tapauksessa väärältä puolelta ohi.
Usein näkee myös samasta syytä johtuvia läheltä piti -tilanteita, jossa ohittaja päätyy aivan radan reunalle, reunaviivalle, jopa radan ulkopuolelle: Johtuen nimenomaan tuosta väärästä ajettelutavasta "aina sisäkautta ohi".

Edellä menevä on siis sinua hitaampi, joten se tarkoittaa myös sitä, että et voi käyttää sitä omaa "normaalia" vaihdetta/vaihteita, vaan on käytettävä esim pykälää pienempää jotta mopon kone olisi sellaisella kierrosalueella, että kun väännät kahvasta niin jotain myöskin tapahtuu.
Jos käytät "normaalia" vaihdetta, ja ajat normaalia vauhtiasi hitaammin, niin mitään ei tapahdu siinä vaiheessa kun yrität kaasuttaa ohi, koska koneessa on niin matalat kierrokset että yksinkertaisesti "mitään" ei vain tapahdu.

Älä myöskään käytä samaa kierrosaluetta kuin mitä käytät normaalissa katuajossa. Koska siitäkin seuraa se, että siinä vaiheessa kun haluat päästä ohi, ja väännät kaasusta, niin "mitään" ei tapahdu, ja turvallinen ohitus jää taas vain haaveeksi.

Jos sinulla on esim 600:nen kyykkypyörä, niin aja mutka sellaisella vaihteella läpi, että kone "huutaa" esim sen ~10 000rpm koko ajan. Eli käytä reilusti kierroksia koneessa, vaikka ajat "hitaasti", kun kyttäät turvallista ohituspaikkaa.
Siitä on myös se etu, että moottorijarru on paljon tehokkaampi korkeilla kierroksilla, joten turvaväli on helpompi jättää nopeasti, tai kuroa se etäisyys nopeasti umpeen.

Missä ja miten sitten ohittaa?
Se riippuu siitä mutkasta missä olet, ja siitä mihin suuntaan seuraavan suoran jälkeinen seuraava mutka kääntyy.
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyvät samaan suuntaan niin silloin ohita "sisäkautta".
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyy eri suuntiin, niin silloin ohita "ulkokautta".

Oletus on siis se että se ohitettava ajaa "oikeaa" ajolinjaa, eikä ole mikään ufoja/ takaa tulevia väistelevä hazardipallo, joka pomppii arvaamattomasti radan laidasta laitaan.

"Sisäkautta" ohitus (ts samaan suuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja tiukemmin. Tällöin se ohitettava on ajamassa normaalisti mutkan loppuosaan pois edestäsi. Ja sinulla on mopo siinä vaiheessa jo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät samaan suuntaan; normaali ajolinja pysyy koko ajan ohituslinjan "ulkopuolella", eikä leikkaa suoran poikki.

"Ulkokautta" ohitus (ts erisuuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii jo ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja aja mutka läpi normaalia ulompaa ajolinjaa (älä siis aja kuten normaalisti apexin kautta).
Tällöin se ohitettava ajaa normaalisti mutkan jälkeen pois edestäsi. Ja sinulla on siinä vaiheessa enemmän vauhtia ulostulossa ja mopo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät erisuuntiin; niin normaali ajolinja leikkaa suoran poikki ennen seuraavaa mutkaa, ja siitä syystä ei voi ohittaa "sisäkautta".

Eli varsinaista ohituista ei tehdä mutkassa, vaan heti mutkan jälkeen avauksessa/ avautuvalla suoralla. Mutkaan mentäessä ja mutkassa siis vain valitaan sellainen ajolinja, joka riippuu siitä kummalta puolelta pitää ohittaa, joka mahdollistaa turvallisen ja nopean ohituksen sitä seuraavalla suoralla.

Ja vaikka et yrittäisikään ohittaa juuri siinä kyseisessä mutkassa missä juuri olet ajamassa, niin voit silti ajaa "ohitusajolinjaa" sen edellämenevän perässä, ja katsoa missä mutkissa olisi hyviä ohituspaikkoja, ja missä taas ei.
Kaikkein yleisin virhe ohitusta kyttäävällä on se että ajaa ohitettavan linjaa ja siitä syystä myös samaa tahtia, joten ohituspaikkoja ei aukea mihinkään, eikä myöskään kehity silmää ohituspaikoille.


Eli lyhyesti:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:09.07.20 - klo:19:58
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #1 : 28.06.12 - klo:14:13 »
Hitaassa ja keskiryhmässä toimii oikein hyvin:

Ensimmäinen ja "paras" ohje:
Jos et pääse turvallisesti ohi, niin aja varikolle, ja hitaasti varikon läpi portille, ja lähde uudestaan radalle johonkin sopivaan tyhjään väliin.
Se nyt vaan on kaikkein paras ohje jos ohitus tuntuu hieman haastavalta koska se edellä menevä on vain aavistuksen hitaampi, ja tykittää joka suoralla urku auki.
Eli vaikka kuinka kasvaisi *elin* otsaan, niin chillaa sen verran että et telo itseäsi ja sitä ohitettavaa. Ok?

Joskus kuulee neuvottavan jopa hitaassa ryhmässä ajavia:"Ohita suoran päässä jarrutuksessa." Se ei todellakaan ole suositeltavaa hitaassa ryhmässä, koska silloin on kaikkein suurin mahdollisuus teloa sekä itsensä että se ohitettava.
On aivan täysin eri asia jos sitten taasen esim nopeassa ryhmässä mennään jarrussa ohi, tai ylipäätään mennään ohi siellä missä on juuri ja juuri mopon mentävä reikä.

Älä kyttää sen ohitettavan "persettä", koska sitten päädyt ajamaan samaa linjaa ja samaa tahtia sen ohitettavan kanssa.
Sen verran kannattaa tarkkailla sitä edellä menevää, että jos se on potentiaalista multihazardityyppiä; eli vilkuilee peilejään (kiellettyä!), tai vilkuilee taakseen (kiellettyä!), tai muuttaa omaa ajolinjaansa "väistääkseen" takana tulevia (erittäin kiellettyä!), tai ylipäätään ajaa ihan ufoja ja käsittämättömiä ajolinjoja, niin odota rauhassa riittävän tilavaa ohituspaikkaa, ja jos sellaista ei tule, niin aja varikon läpi.

Älä aja ohitettavan "perässä", joka tarkoittaa sitä että älä käytä samaa ajolinjaa kuin se ohitettava. Aja aina hieman ulompaa ajolinjaa sekä suoralla että mutkassa. Koska jos mokaat, niin silloin sinulla on mahdollisuus teloa vain itsesi, etkä esimerkiksi aja sen ohitettavan perään tai kylkeen, kun se ohitettava kääntyy mutkaan.
Toki tuossakin kannattaa käyttää järkeä sen verran, että ei aja radan paskaisella osuudella. Useimmiten kuitenkin siellä ohitettavan ulkopuolella on vielä reilusti rataa jäljellä.

Aja tarpeeksi "lähellä". Koska ajat ulompaa ajolinjaa, niin voit ajaa normaalia lyhyemmällä turvavälillä. Jos ei ole mahdollista juuri sillä hetkellä käyttää ulompaa ajolinjaa, niin jätä normaali (siis ratanormaali) turvaväli ja mieti uudelleen miten pystyt turvallisesti ohittamaan.

Et voi myöskään ajatella "aina sisäkautta ohi" koska jos se seuraava mutka kääntyy toiseen suuntaan kuin se mutka missä olet, niin "aina sisäkautta ohi" tarkoittaa sitä, että pahimmassa tapauksessa ajat sen ohitettavan kylkeen koska se ohitettava aivan oikein ajaa sitä oikeaa "ajolinjaa", ja sinä yrität tässä tapauksessa väärältä puolelta ohi.
Usein näkee myös samasta syytä johtuvia läheltä piti -tilanteita, jossa ohittaja päätyy aivan radan reunalle, reunaviivalle, jopa radan ulkopuolelle: Johtuen nimenomaan tuosta väärästä ajettelutavasta "aina sisäkautta ohi".

Edellä menevä on siis sinua hitaampi, joten se tarkoittaa myös sitä, että et voi käyttää sitä omaa "normaalia" vaihdetta/vaihteita, vaan on käytettävä esim pykälää pienempää jotta mopon kone olisi sellaisella kierrosalueella, että kun väännät kahvasta niin jotain myöskin tapahtuu.
Jos käytät "normaalia" vaihdetta, ja ajat normaalia vauhtiasi hitaammin, niin mitään ei tapahdu siinä vaiheessa kun yrität kaasuttaa ohi, koska koneessa on niin matalat kierrokset että yksinkertaisesti "mitään" ei vain tapahdu.

Älä myöskään käytä samaa kierrosaluetta kuin mitä käytät normaalissa katuajossa. Koska siitäkin seuraa se, että siinä vaiheessa kun haluat päästä ohi, ja väännät kaasusta, niin "mitään" ei tapahdu, ja turvallinen ohitus jää taas vain haaveeksi.

Jos sinulla on esim 600:nen kyykkypyörä, niin aja mutka sellaisella vaihteella läpi, että kone "huutaa" esim sen ~10 000rpm koko ajan. Eli käytä reilusti kierroksia koneessa, vaikka ajat "hitaasti", kun kyttäät turvallista ohituspaikkaa.
Siitä on myös se etu, että moottorijarru on paljon tehokkaampi korkeilla kierroksilla, joten turvaväli on helpompi jättää nopeasti, tai kuroa se etäisyys nopeasti umpeen.

Missä ja miten sitten ohittaa?
Se riippuu siitä mutkasta missä olet, ja siitä mihin suuntaan seuraavan suoran jälkeinen seuraava mutka kääntyy.
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyvät samaan suuntaan niin silloin ohita "sisäkautta".
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyy eri suuntiin, niin silloin ohita "ulkokautta".

Oletus on siis se että se ohitettava ajaa "oikeaa" ajolinjaa, eikä ole mikään ufoja/ takaa tulevia väistelevä hazardipallo, joka pomppii arvaamattomasti radan laidasta laitaan.

"Sisäkautta" ohitus (ts samaan suuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja tiukemmin. Tällöin se ohitettava on ajamassa normaalisti mutkan loppuosaan pois edestäsi. Ja sinulla on mopo siinä vaiheessa jo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät samaan suuntaan; normaali ajolinja pysyy koko ajan ohituslinjan "ulkopuolella", eikä leikkaa suoran poikki.

"Ulkokautta" ohitus (ts erisuuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii jo ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja aja mutka läpi normaalia ulompaa ajolinjaa (älä siis aja kuten normaalisti apexin kautta).
Tällöin se ohitettava ajaa normaalisti mutkan jälkeen pois edestäsi. Ja sinulla on siinä vaiheessa enemmän vauhtia ulostulossa ja mopo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät erisuuntiin; niin normaali ajolinja leikkaa suoran poikki ennen seuraavaa mutkaa, ja siitä syystä ei voi ohittaa "sisäkautta".

Eli varsinaista ohituista ei tehdä mutkassa, vaan heti mutkan jälkeen avauksessa/ avautuvalla suoralla. Mutkaan mentäessä ja mutkassa siis vain valitaan sellainen ajolinja, joka riippuu siitä kummalta puolelta pitää ohittaa, joka mahdollistaa turvallisen ja nopean ohituksen sitä seuraavalla suoralla.

Ja vaikka et yrittäisikään ohittaa juuri siinä kyseisessä mutkassa missä juuri olet ajamassa, niin voit silti ajaa "ohitusajolinjaa" sen edellämenevän perässä, ja katsoa missä mutkissa olisi hyviä ohituspaikkoja, ja missä taas ei.
Kaikkein yleisin virhe ohitusta kyttäävällä on se että ajaa ohitettavan linjaa ja siitä syystä myös samaa tahtia, joten ohituspaikkoja ei aukea mihinkään, eikä myöskään kehity silmää ohituspaikoille.


Eli lyhyesti:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita

 :o :o :o Kiitos Murmela, aika tuhti tietopaketti ohittamisesta.

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #2 : 28.06.12 - klo:20:50 »
Eli varsinaista ohituista ei tehdä mutkassa, vaan heti mutkan jälkeen avauksessa/ avautuvalla suoralla.

Keskiryhmässäkin voi ohitella mutkassa. Tuossa sellaista 5-6 sekuntia omaa kisavauhtia hitaampaa kaartelua jossa katsellaan mallia oikeasta ajoasennosta jotta osaisi itsekin joskus ajaa. Kiitos mallisuorituksesta.

http://www.youtube.com/watch?v=q9JgzYI4mOE&feature
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #3 : 28.06.12 - klo:22:06 »
Ja tuossa sitten esimerkki siitä kun ei noudata sääntöä "metri sivulle, metri eteen" jota muun muassa Miika suosittelee.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:09.07.20 - klo:19:58
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #4 : 28.06.12 - klo:22:49 »
Ja tuossa sitten esimerkki siitä kun ei noudata sääntöä "metri sivulle, metri eteen" jota muun muassa Miika suosittelee.

Läheltä liippasi.
Latasin sen kuvagalleriaan, helpompi katella--> KLIKS

Poissa Tango

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 23
  • -Saadut: 10
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 81
  • Ikä: 66
  • Paikkakunta: Rauma
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.06.20 - klo:15:58
  • R6-11
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 142
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #5 : 01.08.12 - klo:12:34 »
Kaadoin Guzzini viime torstaina Alastarolla ja MP Foorumiin siitä kirjoittelinkin tuossa alempana olevan tekstin pätkän. Sen toisen osapuolen käsitys tapahtumista kiinnostais kovasti ja ajattelin josko tältä foorumilta löytyisi joku asiasta tietävä kun tämä tuntuu olevan aika lailla vilkkaampi kuin se MP-Foorumi. Sen verran sitäkin kautta tuli toisen (tai useamman) käden tietoa että kyseessä saattoi olla vaalean sininen pyörä.

"Torstaiaamupäivänä hitaassa ryhmässä otin ilmeisesti vähän osumaa toisen pyörän kanssa ja sen jälkeen lipat. Asfaltilla pyöriminen häiritsi sen verran mielikuvien muistiin tallennusta etten oikein tiedä mitä siinä tapahtui eikä siitä toisesta osapuolesta ole mitään käsitystä.
Yhdeltä takana ajaneelta kuulin jo hänen näkemyksensä tapahtumien kulusta mutta onko kukaan muu nähnyt tapausta ja osaisko kertoa mitä tapahtui? Erityisesti tietenkin kiinnostais sen osuman toisen osapuolen kommentit. En häntä varikolta löytänyt kun en tiennyt yhtään minkälaista pyörää/henkilöä etsiä.
Mulle ei käynyt juuri mitenkään. Vasen polvi ja käsi turvoksissa, kämmenselässä ehkä hiusmurtuma. Lisäksi pientä kolhua ympäri kroppaa. Pyöräkin selvisi vähällä, venttiilikoppa ja kytkin kahva rikki, sarvi vääntynyt, isompia kulumajäkiä äänenvaimentimessa ja jalkatapissa, pienempiä parissa muussakin paikaa.
Kiitokset raivaajaporukalle joka nouti miehen ja pyörän sekä siivosi sadan metrin öljyvanan"

Vastasin jo privaviestillä, muuta laitetaan tännekin.

Olin se toinen osapuoli. Odottelinkin siellä Alastarolla, että koska se toinen sieltä radalta tulee, mutta minulle ei selvinnyt kuka oli kyseessä ja sitten tilanne jotenkin meni ohi.

Tilanne oli minun kannaltani sellainen, että ajoin Vahiksen perässä (valkoinen Suzuki) ykkösmutkaan ja sen jälkeen oli kaksi hitaampaa ajajaa edessä, joita ei vielä mutkissa yritetty ohittaa. Kolmosmutkan jälkeen aukeavalle suoralle otimme normaalia sisemmän linjan ohitusta varten. Siis kun normaalisti annetaan valua oikealle, menimme lähellä vasenta reunaa.

Vahis menikin ohi ja sen jälkeen käännyit vasemmalle. Olin siinä menossa ja väistin hieman vasemmalle, mutta sitten rata loppui, enkä halunnut ajaa hiekalle. Yritin pujahtaa pois alta, mutta tuli kosketus. Katteet eivät ottaneet yhteen vaan osuin reidelläni johonkin, luultavasti ohjaustankoon, sillä muuten kai olisit pysynyt pystyssä. Minulle ei tuossa käynyt kuinkaan ja pyöräkin jatkoi vakaasti eteenpäin. Jarrutin toki sitten, mutta ohjeistuksen mukaisesti en jäänyt paikalle vaan ajoin varikolle.

Kun nyt jälkeenpäin sitä tilannetta mietin, niin ajattelen, että olisin voinut yrittää jarruttaa. Silloin radalla tilanne kuitenkin tuli niin nopeasti eikä jarruttaminen tullut edes mieleen. Olin jo mielessäni tehnyt sen ohituksen ja keskityin seuraavaan mutkaan.

Poissa Murikka

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Heinä 2012
  • Viestejä: 20
  • Paikalla:21.07.15 - klo:07:56
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 13
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #6 : 01.08.12 - klo:13:21 »
Kaadoin Guzzini viime torstaina Alastarolla ja MP Foorumiin siitä kirjoittelinkin tuossa alempana olevan tekstin pätkän. Sen toisen osapuolen käsitys tapahtumista kiinnostais kovasti ja ajattelin josko tältä foorumilta löytyisi joku asiasta tietävä kun tämä tuntuu olevan aika lailla vilkkaampi kuin se MP-Foorumi. Sen verran sitäkin kautta tuli toisen (tai useamman) käden tietoa että kyseessä saattoi olla vaalean sininen pyörä.

"Torstaiaamupäivänä hitaassa ryhmässä otin ilmeisesti vähän osumaa toisen pyörän kanssa ja sen jälkeen lipat. Asfaltilla pyöriminen häiritsi sen verran mielikuvien muistiin tallennusta etten oikein tiedä mitä siinä tapahtui eikä siitä toisesta osapuolesta ole mitään käsitystä.
Yhdeltä takana ajaneelta kuulin jo hänen näkemyksensä tapahtumien kulusta mutta onko kukaan muu nähnyt tapausta ja osaisko kertoa mitä tapahtui? Erityisesti tietenkin kiinnostais sen osuman toisen osapuolen kommentit. En häntä varikolta löytänyt kun en tiennyt yhtään minkälaista pyörää/henkilöä etsiä.
Mulle ei käynyt juuri mitenkään. Vasen polvi ja käsi turvoksissa, kämmenselässä ehkä hiusmurtuma. Lisäksi pientä kolhua ympäri kroppaa. Pyöräkin selvisi vähällä, venttiilikoppa ja kytkin kahva rikki, sarvi vääntynyt, isompia kulumajäkiä äänenvaimentimessa ja jalkatapissa, pienempiä parissa muussakin paikaa.
Kiitokset raivaajaporukalle joka nouti miehen ja pyörän sekä siivosi sadan metrin öljyvanan"

Vastasin jo privaviestillä, muuta laitetaan tännekin.

Olin se toinen osapuoli. Odottelinkin siellä Alastarolla, että koska se toinen sieltä radalta tulee, mutta minulle ei selvinnyt kuka oli kyseessä ja sitten tilanne jotenkin meni ohi.

Tilanne oli minun kannaltani sellainen, että ajoin Vahiksen perässä (valkoinen Suzuki) ykkösmutkaan ja sen jälkeen oli kaksi hitaampaa ajajaa edessä, joita ei vielä mutkissa yritetty ohittaa. Kolmosmutkan jälkeen aukeavalle suoralle otimme normaalia sisemmän linjan ohitusta varten. Siis kun normaalisti annetaan valua oikealle, menimme lähellä vasenta reunaa.

Vahis menikin ohi ja sen jälkeen käännyit vasemmalle. Olin siinä menossa ja väistin hieman vasemmalle, mutta sitten rata loppui, enkä halunnut ajaa hiekalle. Yritin pujahtaa pois alta, mutta tuli kosketus. Katteet eivät ottaneet yhteen vaan osuin reidelläni johonkin, luultavasti ohjaustankoon, sillä muuten kai olisit pysynyt pystyssä. Minulle ei tuossa käynyt kuinkaan ja pyöräkin jatkoi vakaasti eteenpäin. Jarrutin toki sitten, mutta ohjeistuksen mukaisesti en jäänyt paikalle vaan ajoin varikolle.

Kun nyt jälkeenpäin sitä tilannetta mietin, niin ajattelen, että olisin voinut yrittää jarruttaa. Silloin radalla tilanne kuitenkin tuli niin nopeasti eikä jarruttaminen tullut edes mieleen. Olin jo mielessäni tehnyt sen ohituksen ja keskityin seuraavaan mutkaan.

Haiskahtaa sellaiselta tapahtumankuvaukselta, että löytyi guzzille ja kuskille tulleiden vahinkojen maksaja...

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 17:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #7 : 01.08.12 - klo:13:52 »
Kolmosmutkan jälkeen aukeavalle suoralle otimme normaalia sisemmän linjan ohitusta varten. Siis kun normaalisti annetaan valua oikealle, menimme lähellä vasenta reunaa.
Tuo on tyypillisin virhe, mitä keskiryhmän koheltajat tekevät, sillon kun he haluavat ohittaa alastaron kolmosmutkan jälkeen.

Et ole ikävä kyllä todellakaan ole ensimmäinen, etkä ikävä kyllä tule olemaan viimeinenkään, joka tuon virheen tekee keskiryhmässä alastarossa.

Tuossa yksi kirjoitelma aiheesta:
http://www.mprata.fi/radalla/3/ohittaminen/363/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 129
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1588
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:48
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #8 : 01.08.12 - klo:14:58 »
Ei näille nettituomioistuimille kannata antaa mitään arvoa. Turvallisesta ohittamisesta kannattaa toki keskustella, jotta peli pysyy siistinä.

Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.
Liikennevakuutuksen voimassaolovaatimus on kuitenkin perusteltua, koska radalle voi ilmestyä täysin ulkopuolisia henkilöitä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5158
  • Paikalla:tänään kello 17:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #9 : 01.08.12 - klo:15:22 »
Ei näille nettituomioistuimille kannata antaa mitään arvoa. Turvallisesta ohittamisesta kannattaa toki keskustella, jotta peli pysyy siistinä.

Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.
Liikennevakuutuksen voimassaolovaatimus on kuitenkin perusteltua, koska radalle voi ilmestyä täysin ulkopuolisia henkilöitä.

Radalla ikävä kyllä on aina välillä niitä urpoja joilla ei järki pysy ollenkaan vauhdissa mukana. Sillä ei sinänsä ole mitään väliä jos ne teloisi vain itsensä/ parhaassa tapauksessa päätyvät Darwinin listalle.
Mutta siinä vaiheessa kun ne urpåt ajelevat päin muita radalla treenaavia, niin eipä siinä ole korvausvelvollisuudesta mitään epäselvää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Murikka

  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Heinä 2012
  • Viestejä: 20
  • Paikalla:21.07.15 - klo:07:56
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 13
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #10 : 01.08.12 - klo:15:28 »
Ei näille nettituomioistuimille kannata antaa mitään arvoa. Turvallisesta ohittamisesta kannattaa toki keskustella, jotta peli pysyy siistinä.

Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.
Liikennevakuutuksen voimassaolovaatimus on kuitenkin perusteltua, koska radalle voi ilmestyä täysin ulkopuolisia henkilöitä.

Tilanteesta riippuen taipuu. Yhdessä prosessissa olen mukana ollut jossa eräs vatussi ajoi keskiryhmässä naisen päälle jarrussa. Aikamoista yskimistä oli vakuutusyhtiön ja toisen kuskin puolelta, mutta niin vain meni maksuun. Kisassakin tiedän päälleajaneen liikennevakuutuksen maksaneen syyttömän vahingon. Samoin on erään motoristin vakuutuksesta maksettu useampikin prätkä kun hänen pyöränsä laski glykolit radalle johon muut ajoi. Vastaavanlainen tilanne itseasiassa sattui viime Motoparkin kisassa kun eräs Wannabe Rossi kylvi moottoriöljyt radalle...

Eli ei sen liikennevakuutuksen voimassa oleminen mitään triviaalia ole.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #11 : 01.08.12 - klo:16:14 »
Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.
Liikennevakuutuksen voimassaolovaatimus on kuitenkin perusteltua, koska radalle voi ilmestyä täysin ulkopuolisia henkilöitä.

Mikäs on sinusta se moraalinen raja jonka jälkeen saa turvautua liikennevakuutukseen? Maksatko itse omat henkilövahinkosi kaadon jälkeen?

Poissa Streethawk

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 1
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Maalis 2012
  • Viestejä: 119
  • Ikä: 47
  • Paikkakunta: Espoo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:28.05.16 - klo:02:42
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 43
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #12 : 01.08.12 - klo:16:48 »
Ei näille nettituomioistuimille kannata antaa mitään arvoa. Turvallisesta ohittamisesta kannattaa toki keskustella, jotta peli pysyy siistinä.

Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.
Liikennevakuutuksen voimassaolovaatimus on kuitenkin perusteltua, koska radalle voi ilmestyä täysin ulkopuolisia henkilöitä.

Oletko nyt ihan tosissasi? Aika Villin Lännen meininkiä sellainen rata-ajo, jossa omalla toiminnallaan ei olisi missään vastuussa muille aiheutuneista vahingoista. Normaali ratapäivä ja silloin vastuu minusta aina ohittajalla. Jos törttöilee, niin sitten kaivaa lompakkoa tai hoitaa vakuutuksen kautta korvauksen. Ja kuten täällä ja monella muulla foorumilla todettu, niin kyllä se liikennevakuutus on voimassa radalla.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 129
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1588
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:48
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #13 : 01.08.12 - klo:17:18 »
Mikäs on sinusta se moraalinen raja jonka jälkeen saa turvautua liikennevakuutukseen? Maksatko itse omat henkilövahinkosi kaadon jälkeen?
Minulle tuli yllätyksenä liikennevakuutuksen pakollisuus radalla. Myöhemmin pakollisuuden syyt selvisivät ja ne on helppo hyväksyä. Liikennevakuutus korvaa omat henkilövahingot joten siinä ei ole moraalista rajaa. Hiukan kyllä harmittaa kun oma kaatoni tuli muiden maksettavaksi, mutta näinhän se aina vakuutusasioissa menee. On mulla vakuutusten suhteen käynyt toisinkin päin: 3v vanha varkausvakuuttamaton moottoripyöräni varastettiin ja kärsin sen nahoissani.

Sen sijaan toiselle aiheutettujen vahinkojen korvaaminen liikennevakuutuksesta tai omien vahinkojen korvaaminen toisen vakuutuksesta on hankalampi asia. Ratailuun kuuluu kaatumiset ja joskus törmäyksetkin. Radalle menijän on tämä tiedostettava ja radalle menijöitä tulisi ohjeistaa mahdollisimman hyvin jotta onnettomuuksien määrä pysyisi mahdollisimman pienenä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 129
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1588
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 06:48
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla
« Vastaus #14 : 01.08.12 - klo:17:33 »
Oletko nyt ihan tosissasi? Aika Villin Lännen meininkiä sellainen rata-ajo, jossa omalla toiminnallaan ei olisi missään vastuussa muille aiheutuneista vahingoista. Normaali ratapäivä ja silloin vastuu minusta aina ohittajalla. Jos törttöilee, niin sitten kaivaa lompakkoa tai hoitaa vakuutuksen kautta korvauksen. Ja kuten täällä ja monella muulla foorumilla todettu, niin kyllä se liikennevakuutus on voimassa radalla.
Tuo liikennevakuutuksen pakollisuus ja voimassaolo lienee kaikille selvää. Mielestäni peruste sille on sivullisten oikeusturva. Radan viereen eksyneen marjamummon/metsurin/metsäkoneenkuljettajan tms, joka saa ulosajautuneen pyörän niskaansa, tulee saada korvauksensa.
Ratailijoiden väliset korvausvastuut on toinen asia. Mielestäni asiaa voi verrata nyrkkeily- tai jääkiekko-otteluun. Kun menet kehään/kaukaloon hyväksyt siellä olevan meiningin ja saatat saada turpaasi. Pahoinpitelysyytteille ja -korvauksille ei ole oikeutusta.   
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020