Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:08:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.08.12 - klo:07:21
Lainaus käyttäjältä: Tango - 02.08.12 - klo:00:33
Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.

Sinua en nimimerkin takaa tunne, lähes kaikki muut tähän keskusteluun osallistujat kylläkin. Mielestäni tittelit urpo ja koheltaja sopivat jokaiseen, joka onnistuu normaalilla ratapäivällä kolistelemaan katteita tai aiheuttaa jonkun toisen kaatumisen, eikä noiden ilmoittaminen kasvokkainkaan ole mikään ongelma jos siihen aihetta on. Samalla tavalla tittelit sopivat poukkoilevaa linjaa ajavalle. Toivottavasti ainakin tässä tilanteessa molemmat osapuolet oppivat jotain.

Muutaman kerran kesässä tulee vastaan (valitettavasti) sellaisia kuskeja, jotka ovat vaaraksi sekä itselleen, että muille. Toivon mukaan kumpikaan teistä ei (ainakaan enää) kuulu tähän kategoriaan vaan sattunut onnettomuus oli aito vahinko eikä koheltamisen seurausta.

Koita nyt sinäkin vähän himmata Nitrous.

Pahoittelut jos joku näistä vetää herneet, mutta mielestäni ihan aiheesta tässä keskustellaan, koska pahimmassa tapauksessa radalla tötöily voi päätyä valkeaan arkkuun parin metrin syvyyteen. Tai ehkä vielä pahempi tilanne olisi neliraajahalvaantunen, jolloin on varmasti kiva loppuelämä edessä. Tiedostan kyllä lajin riskit, mutta jos kaatua pitää, hoidan sen mieluummin ihan itse, en kenenkään muun avittamana. Kaskon korvaavuuden poistuminen lie karsinut ainakin joiltain turhaa hölmöilyä ja toivon, että sama vaikutus on myös sillä, että tiedostaa olevansa korvausvelvollinen aiheuttaessaan onnettomuuden.

Keskiryhmä on tässä suhteessa varmaan se vaarallisin paikka ajella, koska siellä alkaa porukalla olemaan jo jonkin verran vauhtia, mutta linja ei välttämättä ole kovinkaan looginen vaan saattaa poukkoilla aika yllättävästikin. Lisäksi suorilla luukutetaan jo sen verran, että suoralla ohitus voi olla vaikeaa. Tästä syystä myös ohittajalla pitää olla keskiryhmässä huomattavasti enemmän malttia kuin esim. nopeassa ryhmässä ajellessa, jossa kuskien linja elää huomattavasti vähemmän. JukkaR mainitsikin joskus aiemmin aika osuvasti, että liian lähellä tuntematonta kuskia ei kannata ajaa. Jos ei tunne edelle menevän ajotyyliä, kannattaa aina malttaa odottaa pari mutkaa ja vähän seurailla kaverin ajoa ennen kuin ohittaa, että on varma, että sen voi tehdä turvallisesti.

Yllä oleva kirjoitus ei kohdistu keneenkään henk. koht. vaan on kirjoitettu ihan yleisluontoisesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?

Itse en mene ketään pyytämättä neuvomaan, ellei toiminta ole muita vaarantavaa. Maksaviakin neuvottavia riittää ja se passaa mulle. Netissä kommentoin jos toinen on ensin kertonut vaikka ajavansa tosi rauhassa ja riskittömästi ja mielestäni se ei sellaista ole ollut. Parempi pahoittaa mieli kuin lähettää adressi. Tässä on kuitenkin jokusen tuhat kuskia tullut nähtyä ja osaa jo aika hyvin ennustaa kellä riski kaatua on suuri ja kellä se sitten taas on aika pieni. Pienellä riskillä varustetuista voisin mainita vaikkapa teltastamme löytyvät Hesen ja Peten. Isommalla riskillä olevat tuppaavat poistumaan luonnollisen poistuman tietä vuoden, kahden sisällä. Harvalla riittää kuitenkaan pelieuroja ostaa useaa pyörää vuodessa ja tällaisia 5-15 kertaa kesässä radalla kaatuvia sankareita on näkynyt jonkun verran vuosien varrella, heitä tarkemmin nimeämättä. Kyllä sen ajotyylistä näkee hyvinkin nopeasti vähän kuin vaatetuksestakin milloin pitää lompakkoa enempi puristaa ja milloin taas vähempi. Saamelaisten kansallispuku ei nosta riskitasoa, jotkut muut kansallispuvut herättävät varovaisuuden. Toisten mielestä rasismia, toisten mielestä realismia. Realistit elävät idealisteja pidempään usein.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.

Mennään näillä mieluummin.

Pienisopoapina ei mielestäni tarkoittanut viestissään kyseenalaistaa sen enempää sääntöjä, vakuutuslakeja, kuin hyvää tapaa ajaa radalla. Menee vaan meillä toisinaan vääntämiseksi keskustelut.
Nyt on varmaankin ihan hyvä aika kääntää katse horisonttiin; Mulla olis tavallaan aiheeseen liittyvä kysymys, johon toivoisin opastusta, kun on tuolla varastossa 190/55 Dunlopin 212 renkaita. Alusta säädetty 195/65 renkaalle, joka (mitattu paineistettuna) 7 mm säteeltään korkeampi. Kysymys kuuluu: Meneekö ajo sekaisin, jos laitan suoraan tämän matalamman alle Alastaroon? Olis mukava tietää, koska muuten laitan käytetyn 195:n.

Kertokaa kokemuksista, olkaatten ystävällisiä. Säästyisi rengasta, ja pahimmillaan mopon osiakin

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.


Kertokaa kokemuksista, olkaatten ystävällisiä. Säästyisi rengasta, ja pahimmillaan mopon osiakin

Ainakaan meikäläisen persaus eikä kello huomaa juuri mitään eroa eri profiileiden välillä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Murikka

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.

Joskus on käynyt itselleni siten, että "kohelluskumppanin" henkilöllisyys on jäänyt hämärään tai radalta pois tullessa ei enää muista kenen kanssa pitäisi käydä juttelemassa. Pari viikkoa sitten Kemoralla meinasin tuutata edellä ajavan perään oikein huolella kun 2. mutkan ulostulossa edellä menevä oli jo avaamassa omaa linjaansa kohti radan vasenta reunaa ja itse olin kaasulla lähdössä oikealta puolelta ohi. Yhtäkkiä edellä menevä otti vauhdin pois ja siirtyi oikealle kohti radan oikeaa reunaa. Tällaisella kädettömällä ja reaktioajoiltaan laiskiaista muistuttavalla kaverilla meinasi tulla värit pöksyyn ja tilanne päälle. Loppujen lopuksi onnistuin kuitenkin vääntämään pyörän vielä niin paljon leveämmälle linjalle, että sain puikattua vasemmalta ohi. n. 20cm siihen taka- ja eturenkaan vääliin jäi.

Varikolla kirosin asiasta kavereille ja rupesin etsiskelemään kenelle asiasta käyn avautumassa. Loppujen lopuksi muistikuvia etäisesti vastaava nopean ryhmän kuski löytyi, ja sinne sitten naama norsun vitulla tiedustelemaan herran kuulumisia. Samalla kun keskustelu avattiin, niin kävikin ilmi että tuolta kuskilta oli hajonnut mutkassa vaihdelaatikko. Vaihteet ei enää pysynet sisällä ja lootasta kuului sieltä normaalisti kuulumattomia rohinoita. -> asia loppuun käsitelty ja molemmat oli vain tyytyväisiä ettei kummallekaan sattunut mitään.

Mitä tästä opimme: Tuskin juurikaan mitään, mutta kannattaisi tiedostaa että edellä menevälle saattaa tulla välivapaa, konerikko tai mitä tahansa odottamatonta jolloin ohittaja on ainoa joka voi asialle mitään enää tehdä. Nykyään yleensä seuraan ohitettavaa vähintään sen pari mutkaa, joskus jopa pari kierrosta jotta se turvallinen ja fiksu ohituspaikka löytyy. Ja jos sellaista ei näytä löytyvän, niin aina voi kiertää varikon kautta hakemassa itselleen tilaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.
Siksei, koska viestinviejä voi vastaanottajan mielestä sanoa väärin, väärällä hetkellä, väärillä sanoilla, väärällä äänellä, väärällä naamalla, väärällä iällä, väärällä kokemuksella, jne. Ts ylipäätään ei ole mitään väliä mitä se viestinviejä sanoo koska viestin vastaanottajan ego blokkaa kaiken sanotun ja tarttuu esim vain johonkin yhteen yksittäiseen sanaan ja avautuu siitä. Parhaimmassa tapauksessa se ego vielä vääntää asiayhteyden täysin vääräksi, esim tuossa mainitsemassani tapauksessa ego oli sitä mieltä että olin sanonut häntä tyhmäksi.
Eli siitä syystä jotkut ihmiset eivät halua asettua viestinviejän rooliin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.
Siksei, koska viestinviejä voi vastaanottajan mielestä sanoa väärin, väärällä hetkellä, väärillä sanoilla, väärällä äänellä, väärällä naamalla, väärällä iällä, väärällä kokemuksella, jne. Ts ylipäätään ei ole mitään väliä mitä se viestinviejä sanoo koska viestin vastaanottajan ego blokkaa kaiken sanotun ja tarttuu esim vain johonkin yhteen yksittäiseen sanaan ja avautuu siitä. Parhaimmassa tapauksessa se ego vielä vääntää asiayhteyden täysin vääräksi, esim tuossa mainitsemassani tapauksessa ego oli sitä mieltä että olin sanonut häntä tyhmäksi.
Eli siitä syystä jotkut ihmiset eivät halua asettua viestinviejän rooliin.

Kerran yksi Tukati kuski tuuppasi musta sisäkautta ohi Kemoran paluusuoran jälkeisellä vasurilla...kovalla vauhdilla tuli...käänsi vasemmalle jyrkästi ja tumppasi jarrua niin kovaa et vauhti pysähtyi lähes tyystin apeksin kulmille ja jäi suoraan mun eteen.
Sillon oli vielä apsit, jarrutin kovaa kallellaan, tykytti niin prkleesti, mut pysähtyi ennen takarengasta, enkä kontannut, kumman lie syy jos kolahti.

Mun ego kesti käydä sanomassa, kaverin ego kesti kuulla, en haukkunut tyhmäksi, naamani ei ollut norsunvitulla, kaverilla vähän oli mut ei se mua haitannut, tulipahan sanottua ja omasta mielestäni aiheesta.
Toki helpompaahan se on jos ittelle sattuneesta mainittee, muuten ammutaan...se viestintuoja.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.
Siksei, koska viestinviejä voi vastaanottajan mielestä sanoa väärin, väärällä hetkellä, väärillä sanoilla, väärällä äänellä, väärällä naamalla, väärällä iällä, väärällä kokemuksella, jne. Ts ylipäätään ei ole mitään väliä mitä se viestinviejä sanoo koska viestin vastaanottajan ego blokkaa kaiken sanotun ja tarttuu esim vain johonkin yhteen yksittäiseen sanaan ja avautuu siitä. Parhaimmassa tapauksessa se ego vielä vääntää asiayhteyden täysin vääräksi, esim tuossa mainitsemassani tapauksessa ego oli sitä mieltä että olin sanonut häntä tyhmäksi.
Eli siitä syystä jotkut ihmiset eivät halua asettua viestinviejän rooliin.

Minä olin se toinen kuski, joka meinasi ajaa suoralle pysäköineen henkilön perään. Avautumiseni kuului varmaankin selvästi koko varikolla, kun toisena päivänä tuli toinen väärinkäsitys meidän kesken.
Asia sovittiin hänen kanssaan jälkeen päin, ja lopulta päästiin yhteisymmärrykseen asiasta, ja hän tiedosti tilanteen. Kaveri oli meidän kurssillamme yhtenä 11:stä oppilaasta, ja hänen ajonsa on kehittynyt (ihan oikeasti) erittäin paljon. Linjat ovat johdonmukaisia, jne.

Kertokaas nyt mulle tosta rengas-asiasta, etten mä ole siellä pääsuoran avauksessa seuraavaks kontillani radalla :)

mako

asiat on harvoin ihan yksioikoisia  .ohittamisestakin toiset kirjoittaa et heti vaan ohi ettei tehdä possujunaa ja toiset kirjottaa et pitää katsoa jopa parikin kierrosta niin sit se possujuna onkin valmis. itte tulee helposti osallistuttua possujunaan sit se vasta onkin vaikea paikka lähteä ohi ku et tiedä onko sun takana just joku aikomassa lähteä ohi .varmaan varikolta kierto olisi  oikein  mutta todennäköisesti löydät uuden possujunan sen jälkeen. se on vaikea yhtälö kun nopeuserot on väkisinkin liian suuret keskiryhmässä .

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:12:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 02.08.12 - klo:10:34
Minusta hyvä juttu kun asioista keskustellaan, varmasti kaikki ovat jollain tapaa tehneet virheitä ja jopa aiheuttaneet sydämen tykytyksiä itselle taikka toiselle.
Hyvänä en pidä sellaista kun aletaan jutteleen joillekin nimimerkeille suoraan-- tyyliin--monet muutkin kuskit ovat sanoneet sitä taikka tätä sun ajotyylistä/koheltamisesta, mut eivät koskaan ole tulleet kertomaan sitä varikolla, miksei?
Mä ainakin haluun suoraa puhetta/palautetta paikan päällä, enkä mitään "porukkaniistämistä" voorumilla...viisaskin tekee virheitä, mut vain tyhmä toistaa ne.
Siksei, koska viestinviejä voi vastaanottajan mielestä sanoa väärin, väärällä hetkellä, väärillä sanoilla, väärällä äänellä, väärällä naamalla, väärällä iällä, väärällä kokemuksella, jne. Ts ylipäätään ei ole mitään väliä mitä se viestinviejä sanoo koska viestin vastaanottajan ego blokkaa kaiken sanotun ja tarttuu esim vain johonkin yhteen yksittäiseen sanaan ja avautuu siitä. Parhaimmassa tapauksessa se ego vielä vääntää asiayhteyden täysin vääräksi, esim tuossa mainitsemassani tapauksessa ego oli sitä mieltä että olin sanonut häntä tyhmäksi.
Eli siitä syystä jotkut ihmiset eivät halua asettua viestinviejän rooliin.

Kerran yksi Tukati kuski tuuppasi musta sisäkautta ohi Kemoran paluusuoran jälkeisellä vasurilla...kovalla vauhdilla tuli...käänsi vasemmalle jyrkästi ja tumppasi jarrua niin kovaa et vauhti pysähtyi lähes tyystin apeksin kulmille ja jäi suoraan mun eteen.
Sillon oli vielä apsit, jarrutin kovaa kallellaan, tykytti niin prkleesti, mut pysähtyi ennen takarengasta, enkä kontannut, kumman lie syy jos kolahti.

Mun ego kesti käydä sanomassa, kaverin ego kesti kuulla, en haukkunut tyhmäksi, naamani ei ollut norsunvitulla, kaverilla vähän oli mut ei se mua haitannut, tulipahan sanottua ja omasta mielestäni aiheesta.
Toki helpompaahan se on jos ittelle sattuneesta mainittee, muuten ammutaan...se viestintuoja.

Kerran, kun olin vasta vähän aikaa ajellut nopeassa ryhmässä, yksi kuski tuuppasi musta ohi Alastaron paluusuoran jarrussa...kovalla vauhdilla tuli ja oli mua reilusti edellä ennen mutkaa...käänsi oikeelle jyrkästi ja tumppasi jarrua niin kovaa et vauhti pysähtyi lähes tyystin apeksin kulmille ja jäi suoraan mun eteen.
Nostin pyörää sen verran pystyyn että oisin päässyt ulkokautta ohi. Jolloin se ohittaja avasi siitä apeksista suoraan "ulos", eli taas suoraan mun eteen. Ja taas nostin mopon pystyyn, ja tällä kertaa loppukin rata ja vedin "sata lasissa" radalta ulos hiekalle. Takajarru pohjassa kyntämistä, ja pölyn hälvettyä kone käyntiin, kelasin vaihteen ykköselle, suunta takavasemmalle, ja radalta puisss.

En käynyt avautumassa, vaan totesin itsekseni että minähän sen virheen tein koska oletin että nopeassa ryhmässä kaikki on myös mutkissa nopeita.
Sittemmin olen huomannut että lähes kaikki nopean ryhmän kuskit tulevat mua perse edellä vastaan alastaron pääsuoran jarrussa, ykkösmutkassa, välisuoralla, kakkosen jarrussa ja kakkosmutkassa. Vielä pitäis oppia avaamaan kakkosmutkasta, koska siinä olen ihan samalla linjalla edessä olevan kanssa, mutta se vaan häipyy siit nopeemmin kuin minä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:44
Kyllä murmela tämän jo tietääkin, mutta supistuuhan se vaikkapa sekunnin ero suoralla ~54 m, mutkaa lähestyttäessä metrimääräisesti, vaikka molemmat samaa vauhtia jarrussa ja mutkassa menevätkin. Jos mutkanopeus on 27 m/s, on ero kanttarissa puolet pienemmällä nopeudella enää se 27 m. Näyttää takana tulevalta, että edellä ajava taluttaa, mutta todellisuudessa ero koko ajan edelleen se 1.0 s.
Avauksessa edellä menevä pääsee aikaisemmin kaasulle, ja jälleen näyttää että edellä menijä karkaa konevoiman avulla, vaikka todellisuudessa vauhdin noustessa takaa tuleva etääntyy, eron säilyessä tasan sen 1.0 s.
Circuit toolissa on hyvä ominaisuus vertailla kahden eri kuskin eroa (tai omien kierrosten eroa), se näyttää eron ajassa.
Tuossa esim tonnarikuskin ajama 27.89 ja mun ajama 29.89.
Aikaerokäppyrästä näkee, ett meikä voittaa kolmosmutkan apeksiin mennessä 0,4 sekkaa, ja viel palmasinkin apeksissa ero on mun hyväks 0,3 sekkaa, mut sen jälkeen tuleekin yhteensa reilu pari sekkaa turpiin.
Pointti lähinnä se ett kyl mä oon eri kuskien datoihin tuota omaa ajoa verrannut, eli ei oo pelkästään optista harhaa.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:44
Kyllä murmela tämän jo tietääkin, mutta supistuuhan se vaikkapa sekunnin ero suoralla ~54 m, mutkaa lähestyttäessä metrimääräisesti, vaikka molemmat samaa vauhtia jarrussa ja mutkassa menevätkin. Jos mutkanopeus on 27 m/s, on ero kanttarissa puolet pienemmällä nopeudella enää se 27 m. Näyttää takana tulevalta, että edellä ajava taluttaa, mutta todellisuudessa ero koko ajan edelleen se 1.0 s.
Avauksessa edellä menevä pääsee aikaisemmin kaasulle, ja jälleen näyttää että edellä menijä karkaa konevoiman avulla, vaikka todellisuudessa vauhdin noustessa takaa tuleva etääntyy, eron säilyessä tasan sen 1.0 s.
Circuit toolissa on hyvä ominaisuus vertailla kahden eri kuskin eroa (tai omien kierrosten eroa), se näyttää eron ajassa.
Tuossa esim tonnarikuskin ajama 27.89 ja mun ajama 29.89.
Aikaerokäppyrästä näkee, ett meikä voittaa kolmosmutkan apeksiin mennessä 0,4 sekkaa, ja viel palmasinkin apeksissa ero on mun hyväks 0,3 sekkaa, mut sen jälkeen tuleekin yhteensa reilu pari sekkaa turpiin.
Pointti lähinnä se ett kyl mä oon eri kuskien datoihin tuota omaa ajoa verrannut, eli ei oo pelkästään optista harhaa.

Lukujen perusteella olet pirun hyvä jarruissa. Melkein puoli sekuntia yhdessä mutkassa on paljon.

Kuules mitä me tehdään lauantaina: Mulla on nyt se datalogger toiminnassa. Tikku sisään, ja sitten ajetaan molemmat täys setti. Käppyrät koneelle päällekkäin, niin saadaan verrata. Mopokin on nyt sulle tilavampi, ja se patti tankista vaihdettu toimivaan ja huomaamattomaan patjaan.

Murikka

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:44
Kyllä murmela tämän jo tietääkin, mutta supistuuhan se vaikkapa sekunnin ero suoralla ~54 m, mutkaa lähestyttäessä metrimääräisesti, vaikka molemmat samaa vauhtia jarrussa ja mutkassa menevätkin. Jos mutkanopeus on 27 m/s, on ero kanttarissa puolet pienemmällä nopeudella enää se 27 m. Näyttää takana tulevalta, että edellä ajava taluttaa, mutta todellisuudessa ero koko ajan edelleen se 1.0 s.
Avauksessa edellä menevä pääsee aikaisemmin kaasulle, ja jälleen näyttää että edellä menijä karkaa konevoiman avulla, vaikka todellisuudessa vauhdin noustessa takaa tuleva etääntyy, eron säilyessä tasan sen 1.0 s.
Circuit toolissa on hyvä ominaisuus vertailla kahden eri kuskin eroa (tai omien kierrosten eroa), se näyttää eron ajassa.
Tuossa esim tonnarikuskin ajama 27.89 ja mun ajama 29.89.
Aikaerokäppyrästä näkee, ett meikä voittaa kolmosmutkan apeksiin mennessä 0,4 sekkaa, ja viel palmasinkin apeksissa ero on mun hyväks 0,3 sekkaa, mut sen jälkeen tuleekin yhteensa reilu pari sekkaa turpiin.
Pointti lähinnä se ett kyl mä oon eri kuskien datoihin tuota omaa ajoa verrannut, eli ei oo pelkästään optista harhaa.

Lukujen perusteella olet pirun hyvä jarruissa. Melkein puoli sekuntia yhdessä mutkassa on paljon.

Kuules mitä me tehdään lauantaina: Mulla on nyt se datalogger toiminnassa. Tikku sisään, ja sitten ajetaan molemmat täys setti. Käppyrät koneelle päällekkäin, niin saadaan verrata. Mopokin on nyt sulle tilavampi, ja se patti tankista vaihdettu toimivaan ja huomaamattomaan patjaan.

Itse sanoisin että tuon eron suurin selittäjä on että tonnarikuski on jarruissa liian pehmeä. Sinänsä ei ole yllättävää, että kusiaisella saa tonnaria kiinni jarruissa ja mutkissa, kun niissä ei tehoa tarvita ja kusiaisen pienempi massa ja parempi ketteryys on eduksi. Sitä en ymmärrä miksi otat turpaan niin paljon Lemminkäisen jälkeenkin. Lemminkäisen jarrusta kahvilan mutkaan pitäisi taas olla järjen mukaan kuussatasen vahvaa aluetta. Vai onko alustan säädöissä vika?

Toisaalta nuo ei kumpikaan ole mitään kovin ihmeellisiä aikoja. Tonnarille 1.27.9 ja kuussataselle 1.29.9 rupeaa olemaan kyllä nopean ryhmän nopeampaa puoliskoa, mutta kyllä siellä aika moni kovempaa ajaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:44
Kyllä murmela tämän jo tietääkin, mutta supistuuhan se vaikkapa sekunnin ero suoralla ~54 m, mutkaa lähestyttäessä metrimääräisesti, vaikka molemmat samaa vauhtia jarrussa ja mutkassa menevätkin. Jos mutkanopeus on 27 m/s, on ero kanttarissa puolet pienemmällä nopeudella enää se 27 m. Näyttää takana tulevalta, että edellä ajava taluttaa, mutta todellisuudessa ero koko ajan edelleen se 1.0 s.
Avauksessa edellä menevä pääsee aikaisemmin kaasulle, ja jälleen näyttää että edellä menijä karkaa konevoiman avulla, vaikka todellisuudessa vauhdin noustessa takaa tuleva etääntyy, eron säilyessä tasan sen 1.0 s.
Circuit toolissa on hyvä ominaisuus vertailla kahden eri kuskin eroa (tai omien kierrosten eroa), se näyttää eron ajassa.
Tuossa esim tonnarikuskin ajama 27.89 ja mun ajama 29.89.
Aikaerokäppyrästä näkee, ett meikä voittaa kolmosmutkan apeksiin mennessä 0,4 sekkaa, ja viel palmasinkin apeksissa ero on mun hyväks 0,3 sekkaa, mut sen jälkeen tuleekin yhteensa reilu pari sekkaa turpiin.
Pointti lähinnä se ett kyl mä oon eri kuskien datoihin tuota omaa ajoa verrannut, eli ei oo pelkästään optista harhaa.

Lukujen perusteella olet pirun hyvä jarruissa. Melkein puoli sekuntia yhdessä mutkassa on paljon.

Kuules mitä me tehdään lauantaina: Mulla on nyt se datalogger toiminnassa. Tikku sisään, ja sitten ajetaan molemmat täys setti. Käppyrät koneelle päällekkäin, niin saadaan verrata. Mopokin on nyt sulle tilavampi, ja se patti tankista vaihdettu toimivaan ja huomaamattomaan patjaan.
Ei ku se 0,4 sekkaa tulee maaliviivan ja 3sen apeksin välisellä sektorilla yhteensä, niinku tost käppyräst näkyy. Pointti oli se että vaikka ko kuski on mua kaks sekkaa koko kierroksella nopeempi, niin silti alkukierros on selkeesti mun heinä.
Vauhtiani selkeästi parempi olen vain pääsuoran, las palmasin ja lemmikäisen jarruissa. Kaikissa muissa paikoissa jarru sukkaa.

Mutta toki mulle kelpaa täys setti billubiimeriä vieläpä dataloggauksella.  tongue_2
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal