Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 02.08.12 - klo:22:58Sitä en ymmärrä miksi otat turpaan niin paljon Lemminkäisen jälkeenkin. Lemminkäisen jarrusta kahvilan mutkaan pitäisi taas olla järjen mukaan kuussatasen vahvaa aluetta. Vai onko alustan säädöissä vika?
Pää kyl tietäis mitä pitää tehdä, mut kädet ei vielä osaa. Ei se sen kummempi ongelma ole.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.08.12 - klo:00:11
Lainaus käyttäjältä: Murikka - 02.08.12 - klo:22:58Sitä en ymmärrä miksi otat turpaan niin paljon Lemminkäisen jälkeenkin. Lemminkäisen jarrusta kahvilan mutkaan pitäisi taas olla järjen mukaan kuussatasen vahvaa aluetta. Vai onko alustan säädöissä vika?
Pää kyl tietäis mitä pitää tehdä, mut kädet ei vielä osaa. Ei se sen kummempi ongelma ole.  :)

Parempi tuo vaihtoehto kuin se, että pää on kuin Rossilla mutta kädet kuin näytösluontoisella voittajalla. Noissa tapauksissa on yleensä tyhjä tynnyri tullut kovalla kolinalla tontille, mutta hävinnyt kuin huopatöppösiin puettu hiiri.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

pienisopoapina

Laitoin tuonne toisaalle linkin videoon jossa kommentoin ohituksiani kemorassa
http://www.mprata.fi/vapaat-harjoitukset/8/kemora-avoin-harjoitus-15-8-2012/483/msg7022#msg7022

Jos joku kommenteistani tai ohituksistani herättää keskustelu, niin hyvä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.12 - klo:12:07
Laitoin tuonne toisaalle linkin videoon jossa kommentoin ohituksiani kemorassa
http://www.mprata.fi/vapaat-harjoitukset/8/kemora-avoin-harjoitus-15-8-2012/483/msg7022#msg7022

Jos joku kommenteistani tai ohituksistani herättää keskustelu, niin hyvä.

1) Älä ikinä vaihda linjaa yllättäen.

Viitaten edelliseen:
2) Älä kuikuile taaksepäin varsinkaan kesken mutkan. Sun mopo muuttaa silloin ajolinjaa ja voit vahingossa poukahtaa jonkun eteen.

Viimeks kolmisen viikkoa sit meinasin vetää yhden sankarin konttiin ahveniston hevosenkengässä. Olin valmiiksi katsonu linjan, että kierrän kaverista ulkokautta ohi, mutta tää sankari käänty kattomaan taaksepäin. Eka kaverin linja heilahti reilun metrin tuosta taaksepäin kuikuilusta ja sen jälkeen se keksi antaa mulle tilaa pomppaamalla ulommalle linjalle = suoraan mun eteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Eilen alastarolla keskiryhmässä kans eräs kuski pääsuoran keskiosiossa todennäkösesti keksi antaa mulle tilaa "väistämällä" oikealle/keskemmälle rataa/eli ohituslinjalle/eli suoraan mun eteen kun oli juuri vaihtamassa linjaani enemmän ohituslinjalle.
Mulla oli kirjaimellisesti suu auki ja kaasu kiinni kymmenyksen, terävä vastaohjaus ja hätäväistö oikealle. Shait! Harmi ettei ollu kameraa mukana, nii ois voinu tarkistaa videolta montako kymmenystä toi tilanne kesti/ kuinka läheltä piti.

Ja tosta miniapinan videosta tulee mieleen vain yksi sana:"Keskiryhmän Koheltaja."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.08.12 - klo:21:35
1) Älä ikinä vaihda linjaa yllättäen.

Viitaten edelliseen:
2) Älä kuikuile taaksepäin varsinkaan kesken mutkan. Sun mopo muuttaa silloin ajolinjaa ja voit vahingossa poukahtaa jonkun eteen.

Kiitos, kun katselit videon ja kommentoit. Kommentteihisi on helppo yhtyä. Esimerkkejä videolta kohtaan 2 : Kuikuilin Aapolaksen ja oppilaan välissä (4:40). Arvelin, että selvästi hitaampien välissä ei kukaan aja täydellä paineella, joten uskalsin sen tehdä. K7 kuskin taaksepäin katselun takia hieman hölläsin ja mahdollinen minun takana tuleva olisi saattanut kokenut yllärin (13:35).
Nämä pikku tilanteet ois voinu olla täyden paineen ajossa ratkaisevia onnettomuuden syitä, mutta näin vapaissa harjoituksissa mentiin isommilla marginaaleilla. Alkupäivästä, kun radalla ei ollu ruuhkaa, en kuikuillut eikä tuo k7 kuski ois kuikuillut.

Kohtaan 1 en oikein muista esimerkkejä. Omasta mielestä vaikka vaihdoin ohitussuunnitelmia, niin en tehnyt yllättäviä linjavaihdoksia. Mutta oma pää on oma pää, muut näkee tilanteet erilailla. Joten jos vitsit kaivata videolta tilanteen olisin kiitollinen.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.12 - klo:21:53
Ja tosta miniapinan videosta tulee mieleen vain yksi sana:"Keskiryhmän Koheltaja."

Olipa rumasti sanottu, mutta otan sen nöyränä amatöörinä vastaan. Sen verran kuitenkin puolustelen, että 1.16.6 oikeuttaa jo nopeaan ryhmään ja että tasoryhmiin jaetussa tapahtumassa ei tuommoista "kohellusta" tapahdu.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Siistin näköistä menoa pienisopoapinalla.
Olen nähnyt useita kertoja tosinopeiden vilkaisevan taakseen ohituksen jälkeen. Ilmeisesti varmistavat että kaikki ok takana. Kisoissakin vilkuilevat tämän tästä taakseen, kuikuillakseen ettei kukaan yllätä. Ja niissä tilanteissa jos missä saattaa keveri olla 1.1 millimetrin päässä takarenkaasta.

Eikä aleta wiäntämään. Kommentit hyviä kaikki. Kuskit sitä sun tätä  mp_rata


mako

just ajatteli et ei kiinnosta pariin viikkoon ajella ,mut kyl tost heti kiima nousi .hyvän näköistä menoa ja rata näyttää tosi kivalta ku en oo koskaan käyny

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.12 - klo:12:07
Laitoin tuonne toisaalle linkin videoon jossa kommentoin ohituksiani kemorassa
http://www.mprata.fi/vapaat-harjoitukset/8/kemora-avoin-harjoitus-15-8-2012/483/msg7022#msg7022

Jos joku kommenteistani tai ohituksistani herättää keskustelu, niin hyvä.

Ohitukset missä tullaan ohituksen jälkeen suoraan ohitettavan linjalle pisti silmään. Etenkin jos kerran nyt mentiin isolla marginaalilla. Esim. paluusuoralle tulossa ulkokautta. Vikassa vasurissa ulkokautta.

Ajolinjoihin kannattaa kiinnittää huomiota jatkossakin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 19.08.12 - klo:22:54
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.12 - klo:12:07
Laitoin tuonne toisaalle linkin videoon jossa kommentoin ohituksiani kemorassa
http://www.mprata.fi/vapaat-harjoitukset/8/kemora-avoin-harjoitus-15-8-2012/483/msg7022#msg7022

Jos joku kommenteistani tai ohituksistani herättää keskustelu, niin hyvä.

Ohitukset missä tullaan ohituksen jälkeen suoraan ohitettavan linjalle pisti silmään. Etenkin jos kerran nyt mentiin isolla marginaalilla. Esim. paluusuoralle tulossa ulkokautta. Vikassa vasurissa ulkokautta.

Ajolinjoihin kannattaa kiinnittää huomiota jatkossakin.

...ja siinä vikassa vasurissa vois jaksaa odottaa sen kaks sekunttia että se ohitettava on ajanut mutkan loppuun ja sen ajolinja suuntaa vasemmalle, jolloin voi itse avata suoraan, ilman ett tarvii ajaa sen ohitettavan eteen tai kylkeen...

Laskin kans tosta videosta baut 15 ohitusta, joissa kymmenessä vedetään risteävälle linjalle ohitettavan eteen...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 19.08.12 - klo:22:54
Ohitukset missä tullaan ohituksen jälkeen suoraan ohitettavan linjalle pisti silmään. Etenkin jos kerran nyt mentiin isolla marginaalilla. Esim. paluusuoralle tulossa ulkokautta. Vikassa vasurissa ulkokautta.

Ajolinjoihin kannattaa kiinnittää huomiota jatkossakin.

Tiesin jo kun laitoin videon, että tulee perustelemattomia negatiivisia kommentteja mutta toivoin saavani aikaan hyvääkin keskustelua. Nämä Vuorelan kommentit on just niitä hyviä.

Tähän viimeiseen vastaan, että tulkitsin nopeuseron olevan sen verran suuri, etten ole ohituksen jälkeen tulppana ajolinjalla vaan pääsen samantien kauemmas. Ja mielestäni näin kävikin. Aikaisemmilla kerroilla olen odotellut ohituspaikkaa enemmän. Toivottavasti ja luultavasti silmä kehittyy kun kokemus karttuu.

Mielestäni kiperin paikka oli tuossa Busan ohituksessa karusellissa. Siinä epäröin ensin ohitukseen lähtöä, mutta loppujen lopuksi se meni hyvin. Ja jos ois menny huonosti, olisin itse ollut vaikeuksissa.

Mukava olis myös kuulla miten ohitettavat kokivat tilanteet. Kun itse olen ollut ohitettavana, aluksi hieman säikähtelin ja meni omat pasmat sekaisin. Nykyään niistä nauttii. Aikamoinen elämys, kun mutkassa parinsadan vauhdissa menee vihree salama ohi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.12 - klo:23:05
...ja siinä vikassa vasurissa vois jaksaa odottaa sen kaks sekunttia että se ohitettava on ajanut mutkan loppuun ja sen ajolinja suuntaa vasemmalle, jolloin voi itse avata suoraan, ilman ett tarvii ajaa sen ohitettavan eteen tai kylkeen...

Laskin kans tosta videosta baut 15 ohitusta, joissa kymmenessä vedetään risteävälle linjalle ohitettavan eteen...
No, kiitti, nyt tuli rakentavaa. Kumpaakin vastaan kuten Vuorelalle, että arvioin nopeuseron olevan niin suuren, etten jää linjalle eteen vaan olen kauempana.

Vaikka selittelen, otan vinkkinne huomioon, katson videon uudestaan ja kehitän itseäni turvallisena ratailijana. Kierroaikatavoitteeni tälle kesälle alitin kolmella sekunnilla, joten varmaan turha kiirekin jää nyt pois. Kiiruhdan enempi kun rata on tyhjempi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.12 - klo:23:14
Tähän viimeiseen vastaan, että tulkitsin nopeuseron olevan sen verran suuri, etten ole ohituksen jälkeen tulppana ajolinjalla vaan pääsen samantien kauemmas. Ja mielestäni näin kävikin. Aikaisemmilla kerroilla olen odotellut ohituspaikkaa enemmän. Toivottavasti ja luultavasti silmä kehittyy kun kokemus karttuu.

Ongelma tuossa selviääkin sitten ekan arviointivirheen kohdalla, kun joko ohitettava menee oletettua kovempaa(tai ajautuu leveäksi tai vaihtaa linjaa) tai itse et pääse niin nopeasti ohi kuin oletit. Sitten löytyy kaksi mopoa risteävältä linjalta. Noita peräänajoja on tänä kesänäkin näkynyt jonkun verran.

Toinen juttu mitä ei välttämättä kannata tehdä, enkä tiedä oletko tehnyt, on se apeksiin ohitus kun toinen on jo sinne menossa tai juuri taittamassa. Näkee ratapäivillä ja aiheuttaa ihan turhia tilanteita.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 19.08.12 - klo:23:34

Ongelma tuossa selviääkin sitten ekan arviointivirheen kohdalla, kun joko ohitettava menee oletettua kovempaa(tai ajautuu leveäksi tai vaihtaa linjaa) tai itse et pääse niin nopeasti ohi kuin oletit. Sitten löytyy kaksi mopoa risteävältä linjalta. Noita peräänajoja on tänä kesänäkin näkynyt jonkun verran.

Toinen juttu mitä ei välttämättä kannata tehdä, enkä tiedä oletko tehnyt, on se apeksiin ohitus kun toinen on jo sinne menossa tai juuri taittamassa. Näkee ratapäivillä ja aiheuttaa ihan turhia tilanteita.

Ekaan samaa mieltä ja kuten sanoin: "toivottavasti ja luultavasti silmä kehittyy kun kokemus karttuu". Otan neuvosta vaarin ja pyrin olemaan leikkaamatta.

Toiseen melkein syyllistyin aiemmin kuvauspäivänä. Omasta mielestäni kerkesin hyvin alta pois, mutta tilanne arvelutti ennen ohitusta. Muistissa oli Jukka_R:n tuupiin laittama video, se tais olla joku klassinen moka tai jotain. Kiitos muuten Jukka_R:lle opettavaisesta videosta.
Sisäkautta ohituksia pyrin välttämään. Siinä jos kippaa menee kaverikin.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Powered by EzPortal