Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.08.13 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 28.08.13 - klo:22:13
Laitetaan nyt tännekin, kun tuli kasa botnian videoita ladattua tuubiin. Mm. slowriderin ja veistolan perässä tuommonen pätkä: http://youtu.be/9seUIUPSKCc?t=4m19s

Pojat häröili kyl niin antaumuksella ett huh huh.  :)

Ja mitä sä silloin sanoit niist ohituksista/ ei noin?  :o

Iso osa ohituksista meni aika kaukaa eli ehkä 1.5-3m päästä, kun ei uskaltanut lähemmäskään mennä ohitettavien vaihtelevien linjojen ja isojen vauhtierojen takia. Toi veistolan ohitus meni pitkäksi kun jokin sai mopon perän elemään jarrussa sen verran reippaasti ettei uskaltanut taittaa siihen sisäkanttarille mutkaan. Olisi kyllä vauhdin puolesta varmaan voinut. Vielä kun toi kotari pysähtyy niin hyvin jarruissa että joutui ihan oikeasti tulemaan siihen jarruun aika kovaa ohittaakseen. No, selvästi edellä oltiin jarrussa ettei siinä sen kummempia ongelmia näkymisen ja väistämisen suhteen. Ei ihan sama homma kuin sun kanssa Virossa, mutta jotain saman suuntaista kuitenkin.

Kaksi vähän kyseenalaista ohitusta tuli viikonloppuna(tietääkseni), toi oli niistä toinen. Toinen sitten selvästi hitaamman ohituksessa kikkamutkassa, kun jarruissa meni ohi että heilahti, mutta ohitus meni vähän turhan läheltä eikä pyörien välillä ei ollut enää kuin ehkä vajaa metri eroa. Linja taisi vielä vähän leikata ohitettavan eteen, kun arvioin ohitettavan linjan väärin. Taas tuli oppia ohittamiseen ja myöhemmin osasi tuohonkin varautua. Varsinaisia vaaratilanteita ei tietääkseni ollut vaan korkeintaan ohitettava saattoi tuossa kikkamutkassa säikähtää. Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä. Vauhtierojen ollessa +10s/kierros ja ohitettavia riittävästi, niin saa kyllä olla varuillaan tilanteiden suhteen.

heippa

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09
Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä.

Siis en kyllä uskonut varikolla kun sanoit, että jäit sen kotarin ja kiksun perään. Tai siis että jäit noin pitkäks aikaa. Heti ohi! Jätkä paukuttelee henkseleitä varikolla, että saa mua jarruissa heittämällä kiinni ja jää kuitenkin noitten perään parin kierroksen ajaksi. Huhhuh, hyvin sä vedät  peukku_1  :P

jarska

29.08.13 - klo:10:08 #122 Viimeisin muokkaus: 29.08.13 - klo:11:01 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: heippa - 29.08.13 - klo:09:17
Siis en kyllä uskonut varikolla kun sanoit, että jäit sen kotarin ja kiksun perään. Tai siis että jäit noin pitkäks aikaa. Heti ohi! Jätkä paukuttelee henkseleitä varikolla, että saa mua jarruissa heittämällä kiinni ja jää kuitenkin noitten perään parin kierroksen ajaksi. Huhhuh, hyvin sä vedät  peukku_1  :P

Jos se tykkää väliin vaan kuvata kato. ;)

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: heippa - 29.08.13 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09
Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä.

Siis en kyllä uskonut varikolla kun sanoit, että jäit sen kotarin ja kiksun perään. Tai siis että jäit noin pitkäks aikaa. Heti ohi! Jätkä paukuttelee henkseleitä varikolla, että saa mua jarruissa heittämällä kiinni ja jää kuitenkin noitten perään parin kierroksen ajaksi. Huhhuh, hyvin sä vedät  peukku_1  :P

:D

Mistä lie jäänyt moinen mielikuva jarrutuksista. Siellä se jonon perrässä ajelee vaikka pitäs mennä heti ohi  innocent_1
http:youtu.be/AIkVkdpRcPE?t=5m56s

Jätti vielä ennen settiä varikolla puheissaan mielikuvan, että kikkamutkassa käy ihan ulkona, niin jäi sitten ulkokautta ohituskin tekemättä  ;)


Kerran kun jarruttelee itsensä ohituksessa pitkäksi, niin toinen paikka pitää ottaa varman päälle. Ei sitä aukomista jaksa kukaan kuunnella, jos kahdesti peräkkäin töpeksii ohituksessa. Toisekseen mieluummin pienemmällä riskillä vähän myöhemmin ohi, kuin riskillä heti. Kai tuossa kisaamattomuus näkyy...

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:12:16
Lainaus käyttäjältä: heippa - 29.08.13 - klo:09:17
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09
Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä.

Siis en kyllä uskonut varikolla kun sanoit, että jäit sen kotarin ja kiksun perään. Tai siis että jäit noin pitkäks aikaa. Heti ohi! Jätkä paukuttelee henkseleitä varikolla, että saa mua jarruissa heittämällä kiinni ja jää kuitenkin noitten perään parin kierroksen ajaksi. Huhhuh, hyvin sä vedät  peukku_1  :P

:D

Mistä lie jäänyt moinen mielikuva jarrutuksista. Siellä se jonon perrässä ajelee vaikka pitäs mennä heti ohi  innocent_1
http:youtu.be/AIkVkdpRcPE?t=5m56s

Jätti vielä ennen settiä varikolla puheissaan mielikuvan, että kikkamutkassa käy ihan ulkona, niin jäi sitten ulkokautta ohituskin tekemättä  ;)


Kerran kun jarruttelee itsensä ohituksessa pitkäksi, niin toinen paikka pitää ottaa varman päälle. Ei sitä aukomista jaksa kukaan kuunnella, jos kahdesti peräkkäin töpeksii ohituksessa. Toisekseen mieluummin pienemmällä riskillä vähän myöhemmin ohi, kuin riskillä heti. Kai tuossa kisaamattomuus näkyy...

Käytän samoja selityksiä, ettei tarvitse erikseen kirjoittaa  :P

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä. Vauhtierojen ollessa +10s/kierros ja ohitettavia riittävästi, niin saa kyllä olla varuillaan tilanteiden suhteen.
Näyttäis vähä siltä että oot ihan liian varovainen ts sulla on koko ajan liikaa etäisyyttä siihen ohitettavaan. Ja keskityt liikaa tarkkailemaan sitä ohitettavaa, jolloin hyvin usein päädyt kirjaimellisesti ajamaan sen tahdissa ja samalla ajolinjalla ja isolla hajuraolla. Eli sä keskityt ajamaan niiden perässä, et ohittamaan, niin eihän siitä ohittamisesta sit mitään tule. Tai jos lähet väkisin ohi, niin sit sulla tulee se hätäratkasu vetää suoraan apeksiin, joka on paskin mahollinen ratkasu. Tota menoa sä päädyt viel keilaamaan jonkun ja sit sulla todellakaan ei ole hyvä mieli.
Tossahan on se koominen pointti että sähän yrität nimenomaan varoa sitä keilaamista, mut just sen takia päädet tekemään kaiken niin ett keilausmahollisuus vaan kasvaa.

Mun neuvo sulle ois, alä keskity siihen ohitettavaan, vaan koko ajan katso kummalla puolella ohitettavaa on tilaa. Veikkaisin että kaikkein helpoin ja turvallisin tapa on aina ajaa metrin ulompana kuin ohitettava. Varsinkaan se 10s hitaampi kuski ei käytännössä koskaan käytä koko rataa hyväkseen.
Silloin sä voit ajaa ihan sen perseessä kinni, ja nopeammin sinne syvälle mutkaan. Varsinki sillon ku se häröpallo lähtee valumaan apeksia kohti niin voit rullata "ohi", ja käydä kääntymässä.

Toine probleema sulla näyttäis olevan se ett varot ja odotat koska se häröpallo avaa, ja tuijotat sen persettä, ja päädyt ajamaan apeksissa sen perässä. No eihän siit v***u mitään tule ku sä oot sit taas pitkällä sen perässä avauksessa.
Eli siin vaihees ku sä oot käyny kääntymässä, niin älä keskity siihen häröpalloon, vaan siihen ett osut siihen omaan apeksiin. Ja kas se häröpallo pompsahtaa apeksista kohti exittiä etananopeudella, ja sulla on avoin suora linja mihin avata mopo pystyssä, jolloin et ainakaan avauksessa jää jälkeen.

Eli toisin sanoen aja mutkiin sen perässä koko ajan "S"-ajolinjalla, eli kiemurtelet sen perässä ulommalla linjalla joka mahollistaa minimaalisen turvavälin pituussuunnassa, joka taasen mahdollistaa turvallisen ohituksen joko avauksessa tai jarrussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

Noihin vinkkeihin en ota kantaa kun ohituksia ei juurikaan tullu itselle eteen. Mutta häröpallona sanoisin että Mikalla ei ainakaan mun kohdalla varmaan ollu mitään vaikeutta ohittaa. Tuskin muillakaan kun ne jotka ohitti menivät kaikki hienosti ja nätisti ohi, mitään säikähdyksiä ei päässyt tulemaan. Ja varmaan ihan lähtökohtaisesti parempi ettei niitä väkisin heti ohi yrityksiä tulisikaan. Vituttaahan se varmaan kun edessä on hitaampi mutta omaa kovaa tässä kuitenkin yritetään eikä siinä tahallaan tupeksita

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.08.13 - klo:13:35
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä. Vauhtierojen ollessa +10s/kierros ja ohitettavia riittävästi, niin saa kyllä olla varuillaan tilanteiden suhteen.
Näyttäis vähä siltä että oot ihan liian varovainen ts sulla on koko ajan liikaa etäisyyttä siihen ohitettavaan. Ja keskityt liikaa tarkkailemaan sitä ohitettavaa, jolloin hyvin usein päädyt kirjaimellisesti ajamaan sen tahdissa ja samalla ajolinjalla ja isolla hajuraolla. Eli sä keskityt ajamaan niiden perässä, et ohittamaan, niin eihän siitä ohittamisesta sit mitään tule. Tai jos lähet väkisin ohi, niin sit sulla tulee se hätäratkasu vetää suoraan apeksiin, joka on paskin mahollinen ratkasu. Tota menoa sä päädyt viel keilaamaan jonkun ja sit sulla todellakaan ei ole hyvä mieli.
Tossahan on se koominen pointti että sähän yrität nimenomaan varoa sitä keilaamista, mut just sen takia päädet tekemään kaiken niin ett keilausmahollisuus vaan kasvaa.

Mun neuvo sulle ois, alä keskity siihen ohitettavaan, vaan koko ajan katso kummalla puolella ohitettavaa on tilaa. Veikkaisin että kaikkein helpoin ja turvallisin tapa on aina ajaa metrin ulompana kuin ohitettava. Varsinkaan se 10s hitaampi kuski ei käytännössä koskaan käytä koko rataa hyväkseen.
Silloin sä voit ajaa ihan sen perseessä kinni, ja nopeammin sinne syvälle mutkaan. Varsinki sillon ku se häröpallo lähtee valumaan apeksia kohti niin voit rullata "ohi", ja käydä kääntymässä.

Toine probleema sulla näyttäis olevan se ett varot ja odotat koska se häröpallo avaa, ja tuijotat sen persettä, ja päädyt ajamaan apeksissa sen perässä. No eihän siit v***u mitään tule ku sä oot sit taas pitkällä sen perässä avauksessa.
Eli siin vaihees ku sä oot käyny kääntymässä, niin älä keskity siihen häröpalloon, vaan siihen ett osut siihen omaan apeksiin. Ja kas se häröpallo pompsahtaa apeksista kohti exittiä etananopeudella, ja sulla on avoin suora linja mihin avata mopo pystyssä, jolloin et ainakaan avauksessa jää jälkeen.

Eli toisin sanoen aja mutkiin sen perässä koko ajan "S"-ajolinjalla, eli kiemurtelet sen perässä ulommalla linjalla joka mahollistaa minimaalisen turvavälin pituussuunnassa, joka taasen mahdollistaa turvallisen ohituksen joko avauksessa tai jarrussa.

Varovaisuuden ja kaukaa menemisen tiedostan, kuin myös tuon homman riskit. Mut näytäppäs videolta semmonen paikka missä on ollut keilausvaara, niin tiedän varoa jatkossa.

Häröpalloiluja on vähän pakko varoa avauksissa, jos ei halua yli ajaa. Tai sitten pitää ajaa pirun kaukana takana.

Toi S-mutkittelu nyt on vihon viimestä hommaa, joka pilaa viimeisetkin mahdollisuudet asialliseen ohittamiseen. Ajan varovasti perässä ja menen reippaasti ohi sitten kun olen päättänyt sen tehdä. Joko tai meininkiä eikä mitään S-arpomista. Yleensä tossa saa vähän katsoa mitä se edellä oleva tekee ennen kuin päätän ohittaa, jos vauhtiero ei ole reilu tai kuski ennestään tuttu. Tuttuihin luottamisessa on sitten omat ongelmansa, kun saattavat saada paljon lisää vauhtia edellisen ohituksen jälkeen.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:15:04
Varovaisuuden ja kaukaa menemisen tiedostan, kuin myös tuon homman riskit. Mut näytäppäs videolta semmonen paikka missä on ollut keilausvaara, niin tiedän varoa jatkossa.

Häröpalloiluja on vähän pakko varoa avauksissa, jos ei halua yli ajaa. Tai sitten pitää ajaa pirun kaukana takana.

Toi S-mutkittelu nyt on vihon viimestä hommaa, joka pilaa viimeisetkin mahdollisuudet asialliseen ohittamiseen. Ajan varovasti perässä ja menen reippaasti ohi sitten kun olen päättänyt sen tehdä. Joko tai meininkiä eikä mitään S-arpomista. Yleensä tossa saa vähän katsoa mitä se edellä oleva tekee ennen kuin päätän ohittaa, jos vauhtiero ei ole reilu tai kuski ennestään tuttu. Tuttuihin luottamisessa on sitten omat ongelmansa, kun saattavat saada paljon lisää vauhtia edellisen ohituksen jälkeen.
Mun mielestä aina kun lähetään ohittamaan liian kaukaa, liian etäältä ja vedetään apeksiin; kasvattaa keilausvaaraa.

Ei toi S-mutkittelu ole mitään arpomista. Se vain mahdollistaa mahdollisimman lähellä ajamisen, joka mahdollistaa turvalliset ohitukset.

Toki turvallisin tapa ajaa on pitää riittävä turvaväli, mutta se taas ei edistä turvallista ohittamista.
Jos taas haluaa ajaa lähellä ohitettavaa, jotta ohitus olisi turvallisempi, on pakko ajaa eri ajolinjaa, ja siinä tapauksessa turvallisin ajolinja on ulompi ajolinja.

Mä en koskaan oleta mitään edellä ajavasta. Ajattelen ja ajan aina samalla tavalla. Se edessä oleva on vaan joku geneerinen ohitettava. Teen ohitukset aina samojen kaavojen mukaan. Ohittaminen on helppoa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Puistolan

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.08.13 - klo:00:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.08.13 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 28.08.13 - klo:22:13
Laitetaan nyt tännekin, kun tuli kasa botnian videoita ladattua tuubiin. Mm. slowriderin ja veistolan perässä tuommonen pätkä: http://youtu.be/9seUIUPSKCc?t=4m19s

Pojat häröili kyl niin antaumuksella ett huh huh.  :)

Ja mitä sä silloin sanoit niist ohituksista/ ei noin?  :o

Iso osa ohituksista meni aika kaukaa eli ehkä 1.5-3m päästä, kun ei uskaltanut lähemmäskään mennä ohitettavien vaihtelevien linjojen ja isojen vauhtierojen takia. Toi veistolan ohitus meni pitkäksi kun jokin sai mopon perän elemään jarrussa sen verran reippaasti ettei uskaltanut taittaa siihen sisäkanttarille mutkaan. Olisi kyllä vauhdin puolesta varmaan voinut. Vielä kun toi kotari pysähtyy niin hyvin jarruissa että joutui ihan oikeasti tulemaan siihen jarruun aika kovaa ohittaakseen. No, selvästi edellä oltiin jarrussa ettei siinä sen kummempia ongelmia näkymisen ja väistämisen suhteen. Ei ihan sama homma kuin sun kanssa Virossa, mutta jotain saman suuntaista kuitenkin.

Kaksi vähän kyseenalaista ohitusta tuli viikonloppuna(tietääkseni), toi oli niistä toinen. Toinen sitten selvästi hitaamman ohituksessa kikkamutkassa, kun jarruissa meni ohi että heilahti, mutta ohitus meni vähän turhan läheltä eikä pyörien välillä ei ollut enää kuin ehkä vajaa metri eroa. Linja taisi vielä vähän leikata ohitettavan eteen, kun arvioin ohitettavan linjan väärin. Taas tuli oppia ohittamiseen ja myöhemmin osasi tuohonkin varautua. Varsinaisia vaaratilanteita ei tietääkseni ollut vaan korkeintaan ohitettava saattoi tuossa kikkamutkassa säikähtää. Mielellään otan palautetta vastaan, jos jossain on tullut hölmöiltyä. Vauhtierojen ollessa +10s/kierros ja ohitettavia riittävästi, niin saa kyllä olla varuillaan tilanteiden suhteen.

Mulla ei ainakaan mitään ongelmaa sun ohituksessa.. Huomasin kyllä selvästi et ohi ollaan tulossa! Ja menihän se sit suoralla ohi et heilahti :)

app

30.08.13 - klo:04:49 #130 Viimeisin muokkaus: 30.08.13 - klo:04:52 käyttäjältä app
Mä ajelen usein todella pitkiä pätkiä hitaamman takana, kunnes näen sen varman ohituspaikan. Kiirettä ei ole sen takia, ettei olla kisassa. Tuo turvaväli tekee ajamisesta rennompaa, ja vasta sitten kun on päättänyt sen ohituspaikan, tullaan juuri ennen lähemmäs ohitetavaa, ja sieltä sisältä yleensä avauksessa ohi. Tai toinen vaihtoehto odottaa kun näkee hitaammalla sen jarrun, missä häntä joutuu reilusti odottelemaan, ja sitten sinne sisälinjalle jo siinä suoralla, jotta hän näkee ohittajan ajoissa, eikä joudu muuttamaan linjaansa.

Pitää muistaa että Vuorelalla on kisakokemusta rutkasti enemmän kuin meillä murmelan kanssa, ja kyllä kaveri ohittaa osaa. Itse hänen perässään ajelin viime syksynä kerhokisassa, kun solisluuvamma (heh) alkoi hyydyttämään miehen jarruja. Silloin tein Palmasin jarrussa juuri tuon yllä kuvatun ohituksen tuoreemmilla käsillä.

Tavallisella ratapäivällä on mun mielestä järkevää välttää perseessä kiinni ohitusta vahtaamista, vaikka sitten koittaisi eri linjaa mennäkkin, kun koskaan et tiedä missä kohtaa edellä menevän linja muuttu äkillisesti, tai lipsahdus tulee, ja kaatuu pahimmillaan eteen. Juurikin tuo Vuorelan tyyli on mun mielestä kokeneen kuskin tapa ajaa. Ja tuo spekulointi "kiilata liian ahtaaseen rakoon jarrussa" vähän oudoksuttaa, sellaista kun en usko äjän tekevän edes kisassa kovin helposti.
Mä ajan joskus varikon kautta, kun edessä useampi pyörä, tai yksi liian vaikeasti ohitettava. On myös rentouttavaa ajella selvästi hitaamman perässä jonkun aikaa, vaikkapa koko kierros, niin saa lepuuttaa itseään, ja ohituspaikalle on valmiinä eri vaitoehtojakin, yleensä aina pidempi suora.

Mikko K.

Ohittamaan oppii ohittelemalla ja touhuun tulee rutiinia. En muista milloin viimeksi olisi pitänyt yli puolta kierrosta roikkua jonkun perässä ja kytätä ohituspaikkaa. Jos on ollut vaikeuksia päästä ohi, on syynä yleensä yksinkertaisesti se, että en ole edellä ajavaa kuskia juurikaan nopeampi.
Treeneissä isomman pyöräryppään osuessa eteen paras paikka on ylivoimaisesti ollut varikon kautta kiertäminen. Ei mene kallista dunloppia ohi repimiseen ja saa treenata hetken tyhjällä radalla. Selkeästi hitaamman kohdalla vähän nostelee kaasua, ettei nopeusero ole luokkaa 50km/h kohdatessa.
Takana ajaessa kiertely ja kaartelu on turhaa... Päättäväisesti miettii kuvion kasaan mutkaa tai kahta aikaisemmin niin peli päättyy kuin Puola-Saksa maaottelu -39.

Ensi kesänä on tarkoitus treenata enemmän ohitettavana olemista. Siinä vauhti vaan kasvaa paremmin kuin muita ohitellessa  airrev_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 30.08.13 - klo:04:49
Pitää muistaa että Vuorelalla on kisakokemusta rutkasti enemmän kuin meillä murmelan kanssa, ja kyllä kaveri ohittaa osaa.
Kannattais ensinnäkin muistaa että kisatilanne ja kisaohitukset on aivan eri juttu kuin ajoharjottelussa.
Se mikä on typerää ajoharjottelussa, on normaalia kisatilanteessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tulipa nyt vasta mieleen sellanen juttu ett miks mä oon miettiny ja treenannu niin paljo ohittamista, ja miettiny mikä on turvallista ja toimii ajoharjottelussa.
Syy siihen on se ett oon tahkonnu kusiaisella vuosia. Ja jos sillä haluaa päästä suora-availija tonnarista, tai ylipäätään tonnarista mahollisimman turvallisesti ohi, niin silloin on pakko ajaa lähellä.
Ja jos ajaa lähellä, niin ei voi ajaa samaa ajolinjaa kuin ohitettava, koska peräänajon riski on 100%. Siihen riittää se että se ohitettava nyppää aavistuksen jarrua ja siinä sitten ollaan.
Myöskään sisempää ajolinjaa ei voi käyttää, ellei ole menossa ohi, koska kylkeenajamisen riski kasvaa exponentiaalisesti.

Ett joo, nyt mä ymmärrän miks jotku tonnarikuskit, varsinkaan bimmerikuski, ei vaan ymmärrä tota ulomman linjan käyttöä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.08.13 - klo:11:25

Ett joo, nyt mä ymmärrän miks jotku tonnarikuskit, varsinkaan bimmerikuski, ei vaan ymmärrä tota ulomman linjan käyttöä.

Tonnarilla on kiva roiskasta voimalla ohi...paitsi niistä pirun bemareista kun 150km/h jälkeen alkovat menemään teholla karkuun. Tuota ajetellen en ymmärrä noita app:n suoranopeuksia kun jää mulle niissä. Meni taas vähän ot, mut menköön.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal