Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Twini

... se on pelin henki nyrkkeilyssä ja lätkässäkin pistää toiset kanveesiin.
Jos sä ajelet ratapäivillä sillä meiningillä että se voittaa kuka pysyy pystyssä kaikki keinot sallittu, niin sitten kyllä laitan vähintäänkin peilit kiinni että tietää kun tuut.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.08.12 - klo:17:33
Ratailijoiden väliset korvausvastuut on toinen asia. Mielestäni asiaa voi verrata nyrkkeily- tai jääkiekko-otteluun. Kun menet kehään/kaukaloon hyväksyt siellä olevan meiningin ja saatat saada turpaasi. Pahoinpitelysyytteille ja -korvauksille ei ole oikeutusta.
Onneksi ratapäivien järjestelijät eivät ajattele noin.
Vaan aina kun radalla havaitaan joku urpå, häntä käydään ensin jututtamassa, ja käsketään muuttamaan tyyliä.
Ja jos urpån meno on vielä senkin jälkeen muille vaarallista, niin urpå poistetaan kyseiseltä ratapäivältä.

Toki olisi ihan mielenkiintoista jos urpåt keskenään järjestäisi "Last Man Riding!"-ratapäiviä. Voisin jopa tulla katsomoon/ kuvaamaan ko menoa.
Ko päiville sopisi esim se että portista saa lähteä kumpaan suuntaan tahansa, ja se kummalla on vähemmän cahunas; väistää siellä radalla. Tai jos kaksi tarpeeksi idioottia kohtaa, niin kumpikaan ei väistä. Tommoseen turnajaiseen vois myydä pääsylippuja katsomoon kovalla hinnalla! Win-win-Profit!
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Twini - 01.08.12 - klo:17:46
... se on pelin henki nyrkkeilyssä ja lätkässäkin pistää toiset kanveesiin.
Jos sä ajelet ratapäivillä sillä meiningillä että se voittaa kuka pysyy pystyssä kaikki keinot sallittu, niin sitten kyllä laitan vähintäänkin peilit kiinni että tietää kun tuut.
Aika tasokas vastaus.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.08.12 - klo:18:20
Onneksi ratapäivien järjestelijät eivät ajattele noin.
Vaan aina kun radalla havaitaan joku urpå, häntä käydään ensin jututtamassa, ja käsketään muuttamaan tyyliä.
Ja jos urpån meno on vielä senkin jälkeen muille vaarallista, niin urpå poistetaan kyseiseltä ratapäivältä.

Nimenomaan näin tulee toimia.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

01.08.12 - klo:22:45 #19 Viimeisin muokkaus: 01.08.12 - klo:22:49 käyttäjältä app
Justiinsa tulin kotilolla kotio. Koko päivä auton ratissa, ja sitä ennen sain siivota huushollia noin 5 h, kas kun olen kuuden koiran kaksinhuoltaja äiti ammatiltani.
Taas on wäännetty täällä oikein urakalla. Minä menen nyt koirien kanssa lenkille. Niiden kanssa ei tule wäännettyä ikinä. Niille minä en pärjäisi. Ja vaikka pärjäisinkin, ei wäännettäisi sittenkään. Ollaan kavereita NÄÄÄÄÄS.  welcome_1

Ötyä. Aaamulla päivä uus, ja hymyä huuleen. Wakuutus korvaa vahingot, ja kellekään ei käynyt kummemmin. Kaikki kaatuu vuorollaan ja tyylillään.

Tango

Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.

MP-tuen ajoharjoittelun säännöissä sanotaan seuraavasti:
Takaa tuleva on väistämisvelvollinen. Ohitettavan tulee säilyttää ajolinjansa, ...

Ohjeessaan ohittamisesta tällä foorumilla murmela toteaa yhteenvetona:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita

Kuten aiemmin kerroin, meitä oli kaksi nopeampaa ohittamassa kahta selvästi hitaampaa ja ohitus tehtiin kolmosmutkan ulostulossa. Tässä ajettiin tarpeeksi lähellä, pienellä vaihteella (ykkönen) ja korkeilla kierroksilla. Oikeaksi ohitusajolinjaksi valikoitui vasen, koska ei ollut tietoa, miten kauas oikealle ohitettavat ajavat. Mutkaan taitettiin niin myöhään, että pysyttiin koko ajan lähellä radan vasenta reunaa.

Minä näin tapahtuneen tilanteen niin, että kun ensimmäinen ohittaja meni, niin ohitettava vaihtoi äkisti oman ajolinjansa hänen peräänsä. Kosketus minun kanssani ei tapahtunut ns. normaalilla ajolinjalla, joka siinä kohdassa on suunnilleen radan keskellä.


murmela

Lainaus käyttäjältä: Tango - 02.08.12 - klo:00:33
Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.

MP-tuen ajoharjoittelun säännöissä sanotaan seuraavasti:
Takaa tuleva on väistämisvelvollinen. Ohitettavan tulee säilyttää ajolinjansa, ...

Ohjeessaan ohittamisesta tällä foorumilla murmela toteaa yhteenvetona:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita

Kuten aiemmin kerroin, meitä oli kaksi nopeampaa ohittamassa kahta selvästi hitaampaa ja ohitus tehtiin kolmosmutkan ulostulossa. Tässä ajettiin tarpeeksi lähellä, pienellä vaihteella (ykkönen) ja korkeilla kierroksilla. Oikeaksi ohitusajolinjaksi valikoitui vasen, koska ei ollut tietoa, miten kauas oikealle ohitettavat ajavat. Mutkaan taitettiin niin myöhään, että pysyttiin koko ajan lähellä radan vasenta reunaa.

Minä näin tapahtuneen tilanteen niin, että kun ensimmäinen ohittaja meni, niin ohitettava vaihtoi äkisti oman ajolinjansa hänen peräänsä. Kosketus minun kanssani ei tapahtunut ns. normaalilla ajolinjalla, joka siinä kohdassa on suunnilleen radan keskellä.
Niimpä niin, kuten kirjoitin:
---
"Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen

Missä ja miten sitten ohittaa?
Se riippuu siitä mutkasta missä olet, ja siitä mihin suuntaan seuraavan suoran jälkeinen seuraava mutka kääntyy.
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyvät samaan suuntaan niin silloin ohita "sisäkautta".
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyy eri suuntiin, niin silloin ohita "ulkokautta".

Ulkokautta" ohitus (ts erisuuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii jo ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja aja mutka läpi normaalia ulompaa ajolinjaa (älä siis aja kuten normaalisti apexin kautta).
Tällöin se ohitettava ajaa normaalisti mutkan jälkeen pois edestäsi. Ja sinulla on siinä vaiheessa enemmän vauhtia ulostulossa ja mopo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät erisuuntiin; niin normaali ajolinja leikkaa suoran poikki ennen seuraavaa mutkaa, ja siitä syystä ei voi ohittaa "sisäkautta".
---

Ja eipä tuossa naamatusten sanomisessa ole mitään ongelmaa, jos olet esim ensi la-su alastarossa? Voin samalla kertoa myös muutaman muun kuskin ajatuksia sinun ajostasi, he kun eivät viitsi asioita naamatustenkaan sanoa yhtä helposti kuin minä.

Se että tuo "nimittely" jäi tuolla tavalla vaivaamaan, tuo minulle ensimmäisenä mieleen yhden toisen koheltajan, joka ajoi alastaron pääsuoran ajolinjaa noin 50kmh, ja takaa tulevat joutuivat hänet ohittamaan noin 150-200kmh vauhdilla, toinen vasemmalta, toinen oikealta....
Kävin ko tyypiltä tiedustelemassa mikä aiheutti ko toiminnan (syy; gps-ajanotto ei toiminut, keskittyi räpläämään sitä), ja ymmärsikö hän ollenkaan millaisen erittäin vaarallisen tilanteen hän aiheutti. Ko tyyppi oli siinä vaiheessa joo-joo-linjalla.
Sanoin hänelle, että jos hän haluaa olla tyhmä, niin pysähtyy sinne pääsuoran oikeeseen laitaan ja räplää systeemin kuntoon ja jatkaa ajoaan.
Tai jos hän haluaa olla viisas, niin ajaa varikkolenkin, räplää gepsin toimimaan portilla ja jatkaa ajoa, menettää 15 sekunttia rataikaa.
No, seuraavana aamuna ko tyyppi tulee ääni täristen tiuskimaan kuinka häntä jäi pahasti nakertamaan se että "tuollainen 3-kymppinen haukkuu häntä tyhmäksi".
Tiedä sitten tajusiko hän edelleenkään mitä olisi tapahtunut jos se toinen ohittaja ei olisi nähnyt tilannetta ajoissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.08.12 - klo:14:58
Ei näille nettituomioistuimille kannata antaa mitään arvoa. Turvallisesta ohittamisesta kannattaa toki keskustella, jotta peli pysyy siistinä.

Hiukan ihmetyttää tuo rahanjako ja syyllisen etsintä kolaritilanteissa. Radalla ajamisesta menee pohja jos siellä ruvetaan syyllisiä ja kustannusten maksajaa etsimään. Mielestäni radalla ajetaan omalla vastuulla ja omalla kustannuksella. Ei taida tieliikennelaki taipua ratailuun.

Radalla ajetaan kyllä omalla vastuulla ja vakuutuksilla, mutta turvallinen ohittaminen on aina ohittajan vastuulla.Jos radalla joku omalla tötöilyllään aiheuttaa onnettomuuden, ei maksajaa tarvitse kahta kertaa etsiä. Kisatilanteet tietenkin erikseen, mutta jos kuvittelet voivasi kiilata jonkun nurin normaaleilla ratapäivillä ilman mitään seuraamuksia, olet väärässä. Esim. viime vuonna joku urpo tuuttasi keskiryhmässä toisen pyörän perään kun piti olla niin saa****an kovaa kuskia. Lopputuloksena molemmat nurin ja edellä ajaneen mopo aika pahaan kuntoon eikä kuskikaan ihan kolhuitta selvinnyt.

Ja liikennevakuutushan korvaa henkilövahingot ja vastapuolen omaisuusvahingot. Ei ole väliä ollaanko tiellä vai radalla. Ainut ongelmakohta taitaa olla syyllisyyden todentaminen, mutta perään ajo tms. tilanteessa sekään ei pitäisi olla ylivoimainen juttu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

02.08.12 - klo:07:13 #23 Viimeisin muokkaus: 02.08.12 - klo:07:22 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.08.12 - klo:17:33
Lainaus käyttäjältä: Streethawk - 01.08.12 - klo:16:48
Oletko nyt ihan tosissasi? Aika Villin Lännen meininkiä sellainen rata-ajo, jossa omalla toiminnallaan ei olisi missään vastuussa muille aiheutuneista vahingoista. Normaali ratapäivä ja silloin vastuu minusta aina ohittajalla. Jos törttöilee, niin sitten kaivaa lompakkoa tai hoitaa vakuutuksen kautta korvauksen. Ja kuten täällä ja monella muulla foorumilla todettu, niin kyllä se liikennevakuutus on voimassa radalla.
Ratailijoiden väliset korvausvastuut on toinen asia. Mielestäni asiaa voi verrata nyrkkeily- tai jääkiekko-otteluun. Kun menet kehään/kaukaloon hyväksyt siellä olevan meiningin ja saatat saada turpaasi.

Et oikeasti voi olla tosissasi sitä mieltä, että toisen kylkeen ajaminen harjoituspäivillä on ihan ok juttu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Tango - 02.08.12 - klo:00:33
Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.

Sinua en nimimerkin takaa tunne, lähes kaikki muut tähän keskusteluun osallistujat kylläkin. Mielestäni tittelit urpo ja koheltaja sopivat jokaiseen, joka onnistuu normaalilla ratapäivällä kolistelemaan katteita tai aiheuttaa jonkun toisen kaatumisen, eikä noiden ilmoittaminen kasvokkainkaan ole mikään ongelma jos siihen aihetta on. Samalla tavalla tittelit sopivat poukkoilevaa linjaa ajavalle. Toivottavasti ainakin tässä tilanteessa molemmat osapuolet oppivat jotain.

Muutaman kerran kesässä tulee vastaan (valitettavasti) sellaisia kuskeja, jotka ovat vaaraksi sekä itselleen, että muille. Toivon mukaan kumpikaan teistä ei (ainakaan enää) kuulu tähän kategoriaan vaan sattunut onnettomuus oli aito vahinko eikä koheltamisen seurausta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Kuten tuolla toisaalla totesin, kokeilin keskiryhmässä ja olen aika nössö/varovainen ohittaja, ehkä liikaakin.
Jonkun kerran kävin ohitettavan melkeen rinnalla, en uskaltanut kuitenkaan sisäkautta ohi ja palasin takaisin perään kun näytti et saattaa kääntää juuri kylkeen ennenkuin livahdan alta pois, ei tuokaan ole oikea tapa...minulta, joskaan ei se että ohitettava kuulee/näkee mun käyvän "rinnalla", vaihtaa esim. Kemoran karusellin vasempaan tulevassa mutkassa hötkyen ajolinjaansa ulommas, näitäkin sattui ja saatoin itse aiheuttaa moisen turhalla kärkkymiselläni.
Pitäs vaan mennä reippaasti ohi kun siltä näyttää, vai?

Toisaalta keskiryhmässä hitaampien perässä ajellessa näki myös niitä tilanteita, et nopeempi tunki melkoisen pieneen väliin, sisäkautti...ohitettava oli juuri kääntämässä sisään, hötkähti kunnolla, rimpuili mopon päällä, matka jatkui...eikä ohittaja varmaan edes huomannut tilannetta.
Varmaankin myös ohitettavan pitää osata/oppia... tulla/tulemaan ohitetuksi, ei vaihdella ajolinjoja, eikä hötkyä jos joku tulee likeltä ohi, vai häh, täh??

app

02.08.12 - klo:08:16 #26 Viimeisin muokkaus: 02.08.12 - klo:08:42 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.08.12 - klo:07:21
Lainaus käyttäjältä: Tango - 02.08.12 - klo:00:33
Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.

Sinua en nimimerkin takaa tunne, lähes kaikki muut tähän keskusteluun osallistujat kylläkin. Mielestäni tittelit urpo ja koheltaja sopivat jokaiseen, joka onnistuu normaalilla ratapäivällä kolistelemaan katteita tai aiheuttaa jonkun toisen kaatumisen, eikä noiden ilmoittaminen kasvokkainkaan ole mikään ongelma jos siihen aihetta on. Samalla tavalla tittelit sopivat poukkoilevaa linjaa ajavalle. Toivottavasti ainakin tässä tilanteessa molemmat osapuolet oppivat jotain.

Muutaman kerran kesässä tulee vastaan (valitettavasti) sellaisia kuskeja, jotka ovat vaaraksi sekä itselleen, että muille. Toivon mukaan kumpikaan teistä ei (ainakaan enää) kuulu tähän kategoriaan vaan sattunut onnettomuus oli aito vahinko eikä koheltamisen seurausta.

Koita nyt sinäkin vähän himmata Nitrous. Täällä kyllä aikuiset ihmiset tiedostaa omat virhetilanteensa. Ärsyttää ihan oikeesti, kun jaksaa vaan jengi työntää tätä puhtaasti negatiivisen henkistä liturgiaa palstametreittäin. Jos joku on vahingossa ajautunut radalla törmäyskurssille toisen kuskin kanssa, se on vahinko, eikä meidän tarvitse repiä filiksiä siitä enää tällä tyylillä enempää. Hauskaahan tämän pitää olla. Tämä ei ole kenellekään erityisesti suunnattu viesti, vaan meille kaikille. Itselleni myös.

Keskitytään kukin omaan tekemiseen, ja tämän viestiketjun viimeisten viestien tyyppiset, sävyltään puhtaasti pahansuovat, negatiiviset viestit romukoppaan.

Mulla meni itsellä kerhokisa toissa viikolla täysin päin v***ua, kun olin ääriväsyneessä tilassa keikkumassa siellä mukana, ja bensankin vielä loppuessa aiheutin päänvaivaa muille, jotka sekoittivat ajorytminsä hortoiluni takia.
Se viikko oli siviilipuolen asioden takia erittäin vaikea, mutta kun olin ilmottanut itseni 400,- maksaneelle kurssille, ja myös euroja syöneeseen kisaan, päätin lähteä mukaan. Unta varmaan 15 h koko viikkoon. Olisin jäänyt pois, jos olisin tiennyt kuinka paljon siitä seurasi turhaa suunsoittoa.

Meillä kaikilla on arjessamme omat vastoinkäymisemme, ja ne heijastuu väkisinkin, ainakin joidenkin kohdalla, tähän foorumiviestintään, mutta koitetaan palata aina välillä lähtöruutuun, ja muistaa että ollaan kavereita ensin, ja vasta sitten heitetään härskimpääkin läppää. Ei ole kivaa se kun mollataan ihan vaan naatiskelun takia toisiamme. Pitää muistaa, että ihminen se on sen ärsyttävän mulkunkin profiilin takana. Itsekin unohdan tämän aivan liian usein.

Mennään ratapäiville hyvässä hengessä aina kuitenkin, ja siellä tuntuu älyttömältä, kun tapaa ihmisiä, että näillä foorumeilla viestintä muuttuu toisinaan niin paljon, siitä mitä se on luonnostaan meillä maan pinnalla seistessämme, ajokamppeet päällä.

Lisäys klo 8.41: http://www.youtube.com/watch?v=XUS57LTAX0s

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.08.12 - klo:07:13
Et oikeasti voi olla tosissasi sitä mieltä, että toisen kylkeen ajaminen harjoituspäivillä on ihan ok juttu.

En ole missään väittänyt toisen kylkeen ajamisen harjoituspäivillä olevan ok. Mielestäni se ei ole ok.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.08.12 - klo:17:33
. Mielestäni asiaa voi verrata nyrkkeily- tai jääkiekko-otteluun. Kun menet kehään/kaukaloon hyväksyt siellä olevan meiningin ja saatat saada turpaasi. Pahoinpitelysyytteille ja -korvauksille ei ole oikeutusta.

Analogiasi on ontuvaa. Nyrkkeilyyn kuuluu hanskat kädessä toisen hakkaaminen. Mutta jos riisut hanskat ja täräytät turpaan kilpakumppania, pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistö täyttyy. Samoin täyttyy jääkiekossa. Jos minä menen pelailemaan lätkää ja joku uuvatti tulee ja tempaisee näköön, niin se on pahoinpitelysyytteen paikka (teoriassa, käytännössä käy luultavasti samalla tavalla kuin kävi ituhipille joka toissapäivänä päätti kävellä punaisia päin ja koki tulleensa kaltoin kohdelluksi kun en viitsinyt häntä alkaa väistelemään).

Rataharjoittelun luonteeseen EI kuulu toisiin törmäily. Nyrkkeilyyn KUULUU toisen lyöminen, kunhan se tapahtuu sääntöjen puitteissa. Jos esim. alkaa hakkaamaan maassa makaavaa, niin pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistö täyttyy. Vahinko tarkoittaa tässä (vakuutusoikeudellisessa tarkastelussa) ennalta arvaamatonta tapahtumaa jonka aiheuttaa henkilö- tai esinevahingon (kehäpäätelmä). Toki tahallinenkin teko (jota ei tarkastella vahinkona) voi olla menetyksen kärsineelle ennalta arvaamaton. Suosittelen tutustumaan vaikkapa vahinko-oikeuden perusteisiin, niin asia hahmottuu.

Itseäni päin on ajettu rapiat 10 kertaa, mutta vauriot ovat olleet sen verta pieniä, ettei ole ollut tarvetta korvauksia hakea. Mutta jos joku tuuppaa päin, pyörä ja/tai kuski hajoaa, niin aivan varmasti tullaan korvaukset hakemaan. Jos törmänneessä pyörässä ei ole silloin liikennevakuutusta, korvaukset haetaan Liikennevakuutuskeskukselta ja se perii sitten vahingon aiheuttajalta takaisin maksut (ja korvaukset) korkojen ja korotusten kera. Luultavasti tällaisessa tapauksessa päädytään käräjille ja sitten haetaan jopa ne paperit joissa jokaisen radalle tulleen allekirjoitus on ja paperissa lukee, että olen tutustunut ajoharjoittelun sääntöihin ja säännöissä mainitaan liikennevakuutuksen pakollisuus. Valistunut arvaukseni on, ettei tällöin vahingonaiheuttaja voi vedota siihen ettei ollut asiasta tietoinen tai vedota yllättäviin ja ankariin ehtoihin jne. perusargumentaatiota jolla yritetään aina kiemurrella vastuusta veks.

Karkeasti yksinkertaistaen. Jos kuljettajalla X ei ole liikennevakuutusta (tarkemmin sanottuna pyörässään jota käyttää) ja hän sääntöjä rikkomalla aiheuttaa allekirjoittaneen pyörän tuhoutumisen ja minun vammautumisen työkyvyttömäksi + itsensä halvaantumisen, niin: X maksaa (tai ainakin määrätään maksamaan) pyöräni (n. 10.000 euroa) + kuukausipalkkani verran/kk siihen asti kunnes lakisääteinen eläkeikäni tulee täyteen (n. 350 kuukautta) + kärsii omat vahinkonsa omasta pussistaan. Sillä hetkellä saattaa tulla mieleen, että olisikohan sittenkin kannattanut ottaa se liikennevakuutus niin voisi ostaa edes sähkökäyttöisen rullatuolin ja saattaisi jäädä käyttörahaa vielä johonkin kivaankin, jos elämä nyt halvaantuneena enää kovin kivaa on. Toki jos pitää huolen, että törmää niin hyvin että lähtee sekä törmääjältä että törmätyltä henki, niin ongelmaa ei ole, ainakaan törmääjällä.

Tuota mainitsemaasi vertausta voisi laajentaa yöelämään (jos menet nakkikioskille ja saat turpaan, niin maksat itse koska on tavanomaista, että nakkikioskilla tulee turpaan) tai siihen, että jos menet italialaisen ohjaamaan laivaan, niin itse kannat vastuun kun kippari vetää kiville jne.

Suosittelen kuitenkin tutustumaan vahingonkorvauspuolen kysymyksiin syvällisemmin. Sen jälkeen huomaa, etteivät ongelmat olekaan aivan niin yksinkertaisia kuin mitä niitä tarkastelevat henkilöt usein ovat.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 02.08.12 - klo:08:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.08.12 - klo:07:13
Et oikeasti voi olla tosissasi sitä mieltä, että toisen kylkeen ajaminen harjoituspäivillä on ihan ok juttu.

En ole missään väittänyt toisen kylkeen ajamisen harjoituspäivillä olevan ok. Mielestäni se ei ole ok.

Mutta mielestäsi kylkeen ajajalla ei ole mitään vastuuta mahdollisesti aiheutuvasta vahingosta? Onneksi olen ainakin toistaiseksi sinua muutaman sekunnin nopeampi niin ei tule sellaista tilannetta kohdalle, että yrittäisit minusta ohi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal