Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: mako - 19.08.12 - klo:22:42
just ajatteli et ei kiinnosta pariin viikkoon ajella ,mut kyl tost heti kiima nousi .hyvän näköistä menoa ja rata näyttää tosi kivalta ku en oo koskaan käyny

Katoppa tämä video Kemorasta, niin kiima yltyy pitelemättömäksi:
http://www.youtube.com/watch?v=dgMkhmvsXMg

Enkä sitten tarkottanut sukupuolikiimaa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Murikka

Kyllä toi aika karmeaa katsottavaa oli. Noi pari ohitusta paluusuoran vasurissa oli kyllä niin kuolemaa halveksuvia, että kannattaisi muistaa mistä heräilit viimeksi kun tuo mutka meni vituiksi. Jos joku vetäisi allekirjoittaneesta ohi tuolla tavalla kun olen ajautumassa ulkokanttarille, niin keskustelu varikolla käytäisiin isoilla kirjaimilla tai viittomakielellä.

Toinen täysin käsittämätön oli kun tungit karusellissa ohi ulkokautta ja ahtauduit ulkokanttarin ja toisen pyörän väliin. Mistä tiedät miten leveälle ohitettavan ajolinja menee? Kannattaa oikeasti pikkasen miettiä ihan itsekin miten paljon näet sivuille kun ajat mutkaa ja katseesi ja keskittymisesi on aivan jossain muualla kuin potentiaalisessa ohittajassa.  OHITETTAVALLE PITÄÄ ANTAA MAHDOLLISUUS NÄHDÄ OHITTAJA! Hyvä neuvo jonka Miikalta olen saanut on esim jarrussa metri vierestä ja metri eteen. Vasta siinä vaiheessa voit olettaa ohitettavan nähneen sinut. Ulkokautta jos menee ohi, niin pitää olla vielä paljon edempänä, sillä ohitettavan katse on sisäkurvissa.

Toi oli just sellaista ajamista jolla vielä kolaat jonkun toisen pihalle kun kämmäät.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 20.08.12 - klo:00:43
... kannattaisi muistaa mistä heräilit viimeksi kun tuo mutka meni vituiksi.

Toinen täysin käsittämätön oli kun tungit karusellissa ohi ulkokautta ja ahtauduit ulkokanttarin ja toisen pyörän väliin. Mistä tiedät miten leveälle ohitettavan ajolinja menee?

Tuota ulosajoani en suostu enää käsittelemään. Minulla ei ole muistikuvia ulosajosta, joko se oli kämmi, tekninen vika tai joku muu. Silminnäkijähavaintojakaan ei tilanteesta ole. Joten keskustelu ulosajon syistä on hyödytöntä. Sen muistan missä heräsin.

Tuossa karusellissä ei ollut kaverille vaaraa. Seurasin edelläajavan linjaa ja tein lopullisen ohituspäätöksen, kun näin hänen kaarroksen loppuvan ja välin syntyvän. Olisin voinut perua ohitusaikomukseni. En tehnyt ohitusta sokkona.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

spedor

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.08.12 - klo:01:36
Lainaus käyttäjältä: Murikka - 20.08.12 - klo:00:43
... kannattaisi muistaa mistä heräilit viimeksi kun tuo mutka meni vituiksi.

Toinen täysin käsittämätön oli kun tungit karusellissa ohi ulkokautta ja ahtauduit ulkokanttarin ja toisen pyörän väliin. Mistä tiedät miten leveälle ohitettavan ajolinja menee?

Tuota ulosajoani en suostu enää käsittelemään. Minulla ei ole muistikuvia ulosajosta, joko se oli kämmi, tekninen vika tai joku muu. Silminnäkijähavaintojakaan ei tilanteesta ole. Joten keskustelu ulosajon syistä on hyödytöntä. Sen muistan missä heräsin.

Tuossa karusellissä ei ollut kaverille vaaraa. Seurasin edelläajavan linjaa ja tein lopullisen ohituspäätöksen, kun näin hänen kaarroksen loppuvan ja välin syntyvän. Olisin voinut perua ohitusaikomukseni. En tehnyt ohitusta sokkona.

Henk koht ihan järkevän näköistähän tuo oli... ulkoa ohi, menoa vähän hillitsisin/rauhoittaisin

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 19.08.12 - klo:22:30
Siistin näköistä menoa pienisopoapinalla.
Olen nähnyt useita kertoja tosinopeiden vilkaisevan taakseen ohituksen jälkeen.

Niillä pojilla linja pysyy pään pyörimisestä huolimatta, toisin kuin monella harrastelijalla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.12 - klo:22:11


Kohtaan 1 en oikein muista esimerkkejä. Omasta mielestä vaikka vaihdoin ohitussuunnitelmia, niin en tehnyt yllättäviä linjavaihdoksia. Mutta oma pää on oma pää, muut näkee tilanteet erilailla. Joten jos vitsit kaivata videolta tilanteen olisin kiitollinen.

Jos joutuu katsomaan taakseen ohitukseen lähtiessä, ettei aja kenenkään eteen, voi sanoa linjanvaihdon olevan melko yllättävä. Kadulla ajellessa on kyllä hyvä tarkistaa kuollut kulma, mutta radalla sitä ei pitäisi joutua tekemään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.12 - klo:07:24
Jos joutuu katsomaan taakseen ohitukseen lähtiessä, ettei aja kenenkään eteen, voi sanoa linjanvaihdon olevan melko yllättävä. Kadulla ajellessa on kyllä hyvä tarkistaa kuollut kulma, mutta radalla sitä ei pitäisi joutua tekemään.
Joo, olen jo sanonut olevani samaa mieltä. Ja aikaisemmin perustelin miksi tässä kohti sen tein.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Ei tässä nyt kukaan ole ollut haukansilmänä taivaalla. Viisaita nevoja on parempi antaa, jos on nähnyt tilanteet kokonaisuutena, eikä suppeasta kameran linssistä.
Luotan pineisopoapinan arviontikykyyn noissa tilanteissa. Yleisellä tasolla kommentit hyviä ja erilaisia vaaramomentteja esiin tuovia, saman kaltaisissa tilanteissa.
Olen ajanut pinisopoapinan kanssa yhtaikaa kemorassa, ja meno on ollut seesteistä.


jarska

20.08.12 - klo:08:09 #68 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:08:34 käyttäjältä jarska
Ensinnäkin nostan hattua pienisopoapinalle kun rohkeni laittaa videon joskus jopa rankastikkin arvostelevan, mutta arvovaltaisen ratailijaraatimme ruodittavaksi, näistä oppii itse kukin.

Videolta näyttää ehkä hurjemmalta, mut suurimman osan ohituksista perässä tai tuntumassa ajelleena, en nähnyt yhtään ohitettavaa vaarantavaa tai muuten häiritsevää ohitusta, ohitettavat kertokoot itse, jos näin kokivat.
Minusta turvamarginaalia oli riittävästi ja ohitettavien vauhti arvioitiin oikeen niin, ettei linjaa leikkaamalla tuupattu eteen vaan poistuttiin ripeesti.
Tältä se toisen amatöörin silmään näytti, enkä silti kyseenalaista edellä mainittuja, hyviä neuvoja vaan otan niistä opikseni minäkin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.08.12 - klo:08:09
Minusta turvamarginaalia oli riittävästi ja ohitettavien vauhti arvioitiin oikeen niin, ettei linjaa leikkaamalla tuupattu eteen vaan poistuttiin ripeesti.
Tältä se toisen amatöörin silmään näytti, enkä silti kyseenalaista edellä mainittuja, hyviä neuvoja vaan otan niistä opikseni minäkin.
Tosiaankin abaut 10/15 ohitusta oli sellaisia joissa leikattii ohitettavan linjalle.
Ja nopeuserot olivat suuret, jolloin kaikki 15 ohitusta olisi voitu tehdä siten että ei olisi yhdessäkään ohituksessa tarvinnut leikata ohitettavan ajolinjalle.
Voi ajatella esim siltä kantilta että:
Jos ohituksen tekee sisäpuolelta juuri ennen apeksia, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.
Jos ohituksen tekee ulkopuolelta heti apeksin jälkeen, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.

Se mitä myöskin kannattaa ajatella on se että siinä vaiheessa kun "oppii" ohittamaan hitaampia leikkaamalla niiden eteen, niin se jää selkärankaan. Ja nopeuden noustessa ja ohitettavien ollessa nopeempia, se väärä ohitustekniikka tulee selkärangasta automaattisesti.

Edelleenkin, on aivan eri asia pyrkiä ohittamaan turvallisesti, kuin se tilanne että on esim kisatilanne ja mennään sieltä mistä mahtuu.

Jos tuota videoo katsoo sillä silmällä, että mennään mistä mahtuu jarrussa juuri ennen apeksia, niin sekin tehdään tuolla videolla väärin, eli sivuttaisetäisyyttä ohitettaviin on liikaa. Tämä aiheuttaa nopeuden noustessa sen että ohittaja joutuu tekemään apeksiin parkkeerauksen, jolloin ohitettavalla on apeksissa huomattavasti suurempi nopeus ja suuri peräänajon riski/ keula jarrulla alta -riski, ellei kykene muuttamaan linjaa ulommaksi, jolloin taasen on riski että se apeksiparkkeeraaja lähtee siitä apeksista jälleen eteen, koska normaali ajolinjahan menee sinne ulommaksi, jolloin päästään taas sen ohitetun kohdalla siihen tilanteeseen että hänestä tulee tahtomattaan ohittaja ihan väärässä paikassa ja väärällä tavalla.

Tuon apeksiin parkkeerauksen pystyy välttämään hyvin helposti tuolla jo aiemmin mainitulla "metri sivulle, metri eteen" -säännöllä. Silloin nopeusero ja ajolinjaero on niin pieni että ohitus on niin turvallinen kuin mitä se suurilla nopeuksilla ja tiukoissa tilanteissa pystyy olemaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

20.08.12 - klo:12:23 #70 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:12:27 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.08.12 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.08.12 - klo:08:09
Minusta turvamarginaalia oli riittävästi ja ohitettavien vauhti arvioitiin oikeen niin, ettei linjaa leikkaamalla tuupattu eteen vaan poistuttiin ripeesti.
Tältä se toisen amatöörin silmään näytti, enkä silti kyseenalaista edellä mainittuja, hyviä neuvoja vaan otan niistä opikseni minäkin.
Tosiaankin abaut 10/15 ohitusta oli sellaisia joissa leikattii ohitettavan linjalle.
Ja nopeuserot olivat suuret, jolloin kaikki 15 ohitusta olisi voitu tehdä siten että ei olisi yhdessäkään ohituksessa tarvinnut leikata ohitettavan ajolinjalle.
Voi ajatella esim siltä kantilta että:
Jos ohituksen tekee sisäpuolelta juuri ennen apeksia, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.
Jos ohituksen tekee ulkopuolelta heti apeksin jälkeen, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.

Se mitä myöskin kannattaa ajatella on se että siinä vaiheessa kun "oppii" ohittamaan hitaampia leikkaamalla niiden eteen, niin se jää selkärankaan. Ja nopeuden noustessa ja ohitettavien ollessa nopeempia, se väärä ohitustekniikka tulee selkärangasta automaattisesti.

Edelleenkin, on aivan eri asia pyrkiä ohittamaan turvallisesti, kuin se tilanne että on esim kisatilanne ja mennään sieltä mistä mahtuu.

Jos tuota videoo katsoo sillä silmällä, että mennään mistä mahtuu jarrussa juuri ennen apeksia, niin sekin tehdään tuolla videolla väärin, eli sivuttaisetäisyyttä ohitettaviin on liikaa. Tämä aiheuttaa nopeuden noustessa sen että ohittaja joutuu tekemään apeksiin parkkeerauksen, jolloin ohitettavalla on apeksissa huomattavasti suurempi nopeus ja suuri peräänajon riski/ keula jarrulla alta -riski, ellei kykene muuttamaan linjaa ulommaksi, jolloin taasen on riski että se apeksiparkkeeraaja lähtee siitä apeksista jälleen eteen, koska normaali ajolinjahan menee sinne ulommaksi, jolloin päästään taas sen ohitetun kohdalla siihen tilanteeseen että hänestä tulee tahtomattaan ohittaja ihan väärässä paikassa ja väärällä tavalla.

Tuon apeksiin parkkeerauksen pystyy välttämään hyvin helposti tuolla jo aiemmin mainitulla "metri sivulle, metri eteen" -säännöllä. Silloin nopeusero ja ajolinjaero on niin pieni että ohitus on niin turvallinen kuin mitä se suurilla nopeuksilla ja tiukoissa tilanteissa pystyy olemaan.

Ei oo nyt asennetta tuossa hommassa murmelalla. Annas kun konkari kertoo homman toimivuuden:

Ohitus kahden vasurin välissä: Katsot ensimäiseen vasurin tullessa, että pääset avaamaan rajusti apeksin jälkeen sisältä ohi. Et leikkaa ohitettavan eteen ohituksen jälkee ulkolinjalle, vaan pysyt avatessa samalla linjalla radan sisäreunan tuntumassa. Seuraavaan mutkaan tullessa taitat sisään reilusti kanttarin yli, jolloin lähdet mopoinesi matalalentoon, pudoten radalle vasta ulostulossa. Tällöin olet jo mopoinesi mutkan jäkeisessä rengasvallissa, kun ohitettava ylittää lentolinjasi.

Toimii Ahveniston suolenkillä. Suosittelen ennen kanttarin käyttöä hyppyrinä ensin harjoittelemaan hyppytekniikkaa vieressä olevassa "betonissa". 55,5 m riittää, jotta voit käyttää myös radalla tätä tekniikkaa ohitellessa. Alastulo asfaltille suoritetaan vartalo ojennettuna vaakatasossa. Betonissa tyyli vapaa, mutta jaloilleen pudotessa tekee vähiten kipeetä.

Grandi67

20.08.12 - klo:12:57 #71 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:13:01 käyttäjältä tonibergholm
Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.12 - klo:12:23
Ei oo nyt asennetta tuossa hommassa murmelalla. Annas kun konkari kertoo homman toimivuuden:

Ohitus kahden vasurin välissä: Katsot ensimäiseen vasurin tullessa, että pääset avaamaan rajusti apeksin jälkeen sisältä ohi. Et leikkaa ohitettavan eteen ohituksen jälkee ulkolinjalle, vaan pysyt avatessa samalla linjalla radan sisäreunan tuntumassa. Seuraavaan mutkaan tullessa taitat sisään reilusti kanttarin yli, jolloin lähdet mopoinesi matalalentoon, pudoten radalle vasta ulostulossa. Tällöin olet jo mopoinesi mutkan jäkeisessä rengasvallissa, kun ohitettava ylittää lentolinjasi.

Toimii Ahveniston suolenkillä. Suosittelen ennen kanttarin käyttöä hyppyrinä ensin harjoittelemaan hyppytekniikkaa vieressä olevassa "betonissa". 55,5 m riittää, jotta voit käyttää myös radalla tätä tekniikkaa ohitellessa. Alastulo asfaltille suoritetaan vartalo ojennettuna vaakatasossa. Betonissa tyyli vapaa, mutta jaloilleen pudotessa tekee vähiten kipeetä.

Jos kutsut niitä ohituksias turvallisiksi niin huh huh. Kahdesti oot siinä musta ohi mennyt ja molemmilla kerroilla ilman, etten olisi ehtinyt hölläämäänt,olisit tullut päin suoraan linjalle ja pam. Molemmilla kerroilla tungit ohi toisen vasurin sisapuolelta. Ompa harrastajalla asenne kohdallaan.

pienisopoapina

Tää mun ohitusten arviointikeskustelu meni kyllä väärään suuntaan. Tarkoitus oli herättää keskustelua oikeanlaisesta ohittamisesta ja positiivisessä hengessä korjata virheitä. Videotani voi käyttää vaikka esimerkkivideona: "näin ei sitten ohiteta". Mutta nyt tää taas meni henkilökohtaiseksi syyttelyksi. Vetoankin teihin konkareihin. Yrittäkää olla hyvässä hengessä mukana. Näitä ketjuja lukee minuakin vihreemmät aloittelevat ratailijat, mutta ei tällä menolla kovin kauaa.
Jos tää palsta pysyy mukavana, asiallisena tietolähteenä riitelyn sijaan, niin tällä on tosi paljon arvoa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.08.12 - klo:13:15
Tää mun ohitusten arviointikeskustelu meni kyllä väärään suuntaan. Tarkoitus oli herättää keskustelua oikeanlaisesta ohittamisesta ja positiivisessä hengessä korjata virheitä. Videotani voi käyttää vaikka esimerkkivideona: "näin ei sitten ohiteta". Mutta nyt tää taas meni henkilökohtaiseksi syyttelyksi. Vetoankin teihin konkareihin. Yrittäkää olla hyvässä hengessä mukana. Näitä ketjuja lukee minuakin vihreemmät aloittelevat ratailijat, mutta ei tällä menolla kovin kauaa.
Jos tää palsta pysyy mukavana, asiallisena tietolähteenä riitelyn sijaan, niin tällä on tosi paljon arvoa.

Näinhän tämä on.

Varmuuden vuoksi pitää laittaa vielä tähän, että tuo Ahveniston malli oli minun tapani ajaa, viimeksi kun siellä vierailin. Ihmeellistä nälvimistä todellakin jatkuvalla syötöllä. Pilkunnussimista isolla Peellä. Positiivisuun on perseestä, ok, mutta liian fiksut saarnaajat sapettaa joskus aika saatanasti.

app

20.08.12 - klo:13:26 #74 Viimeisin muokkaus: 20.08.12 - klo:13:38 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.08.12 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.12 - klo:12:23
Ei oo nyt asennetta tuossa hommassa murmelalla. Annas kun konkari kertoo homman toimivuuden:

Ohitus kahden vasurin välissä: Katsot ensimäiseen vasurin tullessa, että pääset avaamaan rajusti apeksin jälkeen sisältä ohi. Et leikkaa ohitettavan eteen ohituksen jälkee ulkolinjalle, vaan pysyt avatessa samalla linjalla radan sisäreunan tuntumassa. Seuraavaan mutkaan tullessa taitat sisään reilusti kanttarin yli, jolloin lähdet mopoinesi matalalentoon, pudoten radalle vasta ulostulossa. Tällöin olet jo mopoinesi mutkan jäkeisessä rengasvallissa, kun ohitettava ylittää lentolinjasi.

Toimii Ahveniston suolenkillä. Suosittelen ennen kanttarin käyttöä hyppyrinä ensin harjoittelemaan hyppytekniikkaa vieressä olevassa "betonissa". 55,5 m riittää, jotta voit käyttää myös radalla tätä tekniikkaa ohitellessa. Alastulo asfaltille suoritetaan vartalo ojennettuna vaakatasossa. Betonissa tyyli vapaa, mutta jaloilleen pudotessa tekee vähiten kipeetä.

Jos kutsut niitä ohituksias turvallisiksi niin huh huh. Kahdesti oot siinä musta ohi mennyt ja molemmilla kerroilla ilman, etten olisi ehtinyt hölläämäänt,olisit tullut päin suoraan linjalle ja pam. Molemmilla kerroilla tungit ohi toisen vasurin sisapuolelta. Ompa harrastajalla asenne kohdallaan.

Jos (kun) et tajunnut edellistä vitsiksi, niin jutellaan vaikka asiasta kahden kesken. Olitko ohitetavana Ahvenistolla, kun lippasin viime keskiviikona? Tuossa VITSISSÄ käsittelin kyseistä kaatoa. Ja miksi et ole ottanut asiaa esille ennen tätä?. Uskottavuutesi on kyseenalainen Grandi67. En tapaa kiilailla ohi niin läheltä, että ohitettava joutuu törmäyskurssille. Teen ohitukset ratapäivillä melkeinpä aina suorilla, ja mutkissa vain jos edellä ajava selvästi on täysin eri linjalla, ja tilaa riittävästi.

Tätä saavat kommentoida nyt muutkin. Siis pyydän havaintoja tilanteista, joissa olen tullut röyhkeästi kiilaamalla eteen ohittaessa, niin että pam on ollut lähellä.

Kerropa vielä Grandi67, missä mutkassa ja milloin olen ahvenistolla tullut vaarallisesti ohitsesi?

Powered by EzPortal