Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 21.08.12 - klo:22:37
En ole millonkaan jännännyt app:n,pienisoapinan,jarskan ja monen muun ohituksia. Aina on mahduttu hyvin samaan mutkaan. Ehkä potta on avarampi
ja ääreisnäön alue riittävä,että on tiennyt mitä on takaa tulossa. Avauksissa mopo puskee edelleen ja linja on leveä ja suorilla joutuu leikkaan ristiin,
mutta tulee seurattua vähän sivullekkin ja vältän äkkiliikkeitä,joten nopeampi mahtuu hyvin ohi tai saa rauhassa vaihtaa puolta ennen ohitusta.

Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.08.12 - klo:22:41
Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.

Tämä on totta. "Nettikaverit" joiden kanssa on muissakin ketjuissa ollut samamielisyyttä asettui enempi puolustelemaan ja vänkäkaverit löysi virheitä. Mutta, kuten jo sanoin, yritän ottaa opiksi ja kiitän vielä kerran kommenteista. Näyttää lisäksi siltä, että mun ratailut on tältä kesää ratailtu, joten Kemoran turvallisuuskin paranee.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.08.12 - klo:22:41
Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.

Ja jos toinen ajaa vaikkapa päin ja tulee pyytämään anteeksi varikolla, niin asia on sitten siinä. Jos taas toteaa, että se kuuluu kilpailutilanteeseen tai treenaamiseen, niin todennäköisyys oman pyörän kaatoon kasvaa eksponentaalisesti.

Vahinkoja käy kaikille, toisille enemmän kuin toisille. Mutta kusipäisestä asenteesta kärsii lompakko, harrastusmahdollisuudet ja joskus jopa nenä. Näytösluontoisilla voittajilla on huhujen mukaan kokemusta kaikista noista.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.08.12 - klo:22:41


Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.

Tässä ei ilmeisesti ollut kyse anteeksiannosta, vaan siitä että Fasu 1000 ei ole joutunut koskaan ahtaalle meidän ohituksiemme takia. Eikä ole joutunut jännitystiloja kokemaan niiden takia.

Vihjailun sorttinen repliikki nuori mies.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 22.08.12 - klo:00:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.08.12 - klo:22:41


Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.



Vihjailun sorttinen repliikki nuori mies.

Kyllähän siitä tollasenkin kommentin saa jos haluaa, mutta oli tarkoitettu ihan tollaiseksi yleisluontoiseksi heitoksi. Aina ei vain jaksa ruveta selittämään romaanin pituista viestiä, että mitä mikäkin lause tarkoittaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

22.08.12 - klo:07:50 #95 Viimeisin muokkaus: 22.08.12 - klo:14:45 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.08.12 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: app - 22.08.12 - klo:00:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.08.12 - klo:22:41


Tutun kaverin tekemään ohitukseen suhtautuu monesti kevyemmin kuin tuntemattoman vastaavaan. Itselläkin pari kertaa käynyt niin, että tutulle antaa anteeksi sellaisen ohituksen, josta tuntemattomalle kävisi avautumassa varikolla.



Vihjailun sorttinen repliikki nuori mies.

Kyllähän siitä tollasenkin kommentin saa jos haluaa, mutta oli tarkoitettu ihan tollaiseksi yleisluontoiseksi heitoksi. Aina ei vain jaksa ruveta selittämään romaanin pituista viestiä, että mitä mikäkin lause tarkoittaa.

Ok. Tässä ketjussa oli vaan kahden yllä mainitun (pienisopoapinan ja minun) ohituksia arvosteltu. Sinä myös negaatio-osastolla.

Lisään saman kuin pienisopoapina ylä: Oma Grandi67:stä tekemäni ohitus oli ahtaasta välistä tehty, ja palaute paikallaan. Kuitenkin siinä toteutui (vain teoriassa) sääntö "sisältä avauksessa". Mutta kuten todettu liian lyhyellä pätkällä, ja Grandin kyky avata aliarvioiden.

Olen ollut yleensä pirun arka ohittelemaan, koska kokemusta ei ole kertynyt näillä ratapäivillä siihen riittävästi. Olen useita kertoja ajanut varikolle, kun edessäni on ollut 1-3 s hitaampia. Jarruissa jos en pääse reilusti ohi ennen taittoa, vetäydyn varmuuden vuoksi takaisin.

Tilanteita joissa olen ollut jopa lähellä kaatua, tai ajaa ulos, on ollut jo itselläni useita, kun joku on pamauttanut esim. vahtimutkiin taittaessa sisältä viime tipassa ohi, mutta nopeassa ryhmässä ajellessani olen katsonut näiden henkilöiden osanneen arvioda tilanteet oikein; minulla pitää olla jo päätä säilyttää oma ajoni, vaikka sieltä tullaankin pienemmällä marginaalilla, kuin mihin ennen olin tottunut.

Ahvenistolla viime kesänä eräs radan parhaista taitajista tuli varikkosuoralla juuri ennen taittoa vasemmalle ulkoa ohi. Meni erittäin läheltä, ja vieläpä paikassa, jossa justiinsa on räpylä kevyellä jarrulla. Minua nauratti niin koko tilanne, että meni hytkyessä ajo samalla kierroksella pilalle myöhemmin suolenkillä. Hän tuli varikolla heti kysymään: "Et kai pelästynyt, näytin vaan sen oikean linjan" Nauroi itsekin kysyessään.

Mainittakoon että olin monta kertaa pyytänyt neuvomaan, miten tämä vaikea paikka ajetaan.

Ai että kuka tuo koheltaja oli? En paljasta, koska olen itsensäpaljastajatyyppiä  ass_1 ass_1 ass_1 respekt_1. Viimeinen hymiö kalmanohituksen tekijälle. Muut koko woorumin wäelle, säätyyn ja takapuoleen katsomatta.

Fasu

Tietty vastuu myös ohitettavalla ettei vedä ovea kiinni kun toisella on jo koipi siellä välissä. S-mutkissa näkee jo kauempaakin,että nopeampi on ajamassa kiinni.
Parempi antaa avauksessa toisen mennä,koska ohittaja on nopeampi jokatapauksessa.
VV

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 22.08.12 - klo:14:30
Tietty vastuu myös ohitettavalla ettei vedä ovea kiinni kun toisella on jo koipi siellä välissä. S-mutkissa näkee jo kauempaakin,että nopeampi on ajamassa kiinni.
Parempi antaa avauksessa toisen mennä,koska ohittaja on nopeampi jokatapauksessa.

Parempi kun nyt vaan pysytään oletuksessa, että ohittajalla on vastuu ja hänen tulee pitää huoli siitä, että ohitettava on hänet huomannut. Apeksiin on aivan turha punkea. Räyskälässä taas nähtiin miten käy kun into voittaa ration. Tässä kun nyt on saanut popsia useamman purkin ja paketin opiaatteja muiden mokien takia, niin ei hirveästi lämmitä sellainen "radalla ollaan omalla vastuulla" -ajattelu. Sellaiset kuskit ovat sitten varikolla ihan omalla vastuullaan. Yhtä tuollaista koohottajaa vedin turpaan Kemoran kahvilassa (en ole ylpeä siitä mutta kun ei mennyt hajuraon pitäminen muutoin jakeluun). Tämä jälkijättöinen ei ollut yhdelläkään radalla edes minua nopeampi vaikka alla oli maailmalta hankittu MM-tason superbike versus mun vakiokuntoinen katupyörä. 16,5":n vanteetkin olivat.

Omat saldoni muiden tötöilyistä ovat:

1. Hajonneet katteet R1 ja R6R
2. Mustaksi pamahtanut sääri- reisiyhdistelmä
3. Murtunut kaula- ja rintaranka
4. Muutama murtunut kylkiluu

Omasta kaatumisestani ei tullut edes mustelmia ja jos mahdollista, niin ihan itse hommaisin itselleni lisävammoja. Tuollaisia "mä luulin että sä et käänny niin sisään tai mä luulin että sä huomaat" -tyyppejä on tullut vastaan kymmenittäin. Pari on ollut sellaisia, että on tehnyt mieli takoa nyrkillä se asia tajuntaan ja yhden kohdalla se siirtyi sanoista tekoihin. Oppi meni perille eikä tullut lääppimään eikä päin enää ajelemaan. Jos miehellä on mieli kuin Rossilla ja motoriikka Aurorasta päässeen katkokävelijän, niin ohjelmaa riittää ja vähemmän vapaaehtoisia osallistujiakin seikkailuihin saadaan.

Juuri yhden tuollaisen yliyrittämisen takia popsin tänäänkin opiaatteja naamaan enkä pääse salille saati lenkille. Eniten toki vi***taa se, ettei niiden kanssa oikein kaljaakaan voi vetää.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 22.08.12 - klo:17:00

Juuri yhden tuollaisen yliyrittämisen takia popsin tänäänkin opiaatteja naamaan enkä pääse salille saati lenkille. Eniten toki vi***taa se, ettei niiden kanssa oikein kaljaakaan voi vetää.

Itte enempi stimulanttimiähiä, tosin akka ei anna vetää, mikä paha, mutta kyllä kunnon mopopommi keppanahuurun pesee.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 22.08.12 - klo:17:33
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 22.08.12 - klo:17:00

Juuri yhden tuollaisen yliyrittämisen takia popsin tänäänkin opiaatteja naamaan enkä pääse salille saati lenkille. Eniten toki vi***taa se, ettei niiden kanssa oikein kaljaakaan voi vetää.

Itte enempi stimulanttimiähiä, tosin akka ei anna vetää, mikä paha, mutta kyllä kunnon mopopommi keppanahuurun pesee.

Ei noissa muuten mitään, mutta kun täytyy taas huomenna työkseen ajaa reilu 400 km niin kovin mömmöissä ei viitsi olla. Työhommat ja mopoajelut hoidetaan Buranan voimin ja sitten illalla tiukempaa naamaan. Valitettavasti aivotyö (sellaiseksi kutsuvat vaikkei moisten olemassaolosta ole takeita) ei oikein suju kun Tramalit ja Panacodit alkavat puremaan. Hyviä puolia kun etsii, niin onpahan sopivan raukea olo eikä vituta mikään (nyt vi***taa kun pillerit vielä muutaman tunnin purkissaan) ja somaliakaan ei tarvitse hukuttaa kuin joka kolmas päivä kun kokee haluavansa olla kanssani.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 22.08.12 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: app - 22.08.12 - klo:17:33
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 22.08.12 - klo:17:00

Juuri yhden tuollaisen yliyrittämisen takia popsin tänäänkin opiaatteja naamaan enkä pääse salille saati lenkille. Eniten toki vi***taa se, ettei niiden kanssa oikein kaljaakaan voi vetää.

Itte enempi stimulanttimiähiä, tosin akka ei anna vetää, mikä paha, mutta kyllä kunnon mopopommi keppanahuurun pesee.

Ei noissa muuten mitään, mutta kun täytyy taas huomenna työkseen ajaa reilu 400 km niin kovin mömmöissä ei viitsi olla. Työhommat ja mopoajelut hoidetaan Buranan voimin ja sitten illalla tiukempaa naamaan. Valitettavasti aivotyö (sellaiseksi kutsuvat vaikkei moisten olemassaolosta ole takeita) ei oikein suju kun Tramalit ja Panacodit alkavat puremaan. Hyviä puolia kun etsii, niin onpahan sopivan raukea olo eikä vituta mikään (nyt vi***taa kun pillerit vielä muutaman tunnin purkissaan) ja somaliakaan ei tarvitse hukuttaa kuin joka kolmas päivä kun kokee haluavansa olla kanssani.

Oli aikanaan selkäkivut reuman aktiivivaiheen takia sellaiset, että pää oli hajota. Kaikkeen tottuu kuitenkin, hajonneeseen päähänkin. Kesti vuosia etten saanut nukuttua tuntia paria enempää kerralla. Alussa oli tehtävä tiukka päätös sen suhteen, että kolmiolääkkeitä ei oteta peliin mukaan. Se on viho viimeinen ratkaisu kroonisissa kivuissa, joiden kanssa voi elää joten kuten ilman koukuttavia lääkkeitä. Juustiinsa yhden voi välillä heittää yötä vasten, ja sitäkään ei tietysti pidempään kuuriluontoisesti.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 22.08.12 - klo:18:14
Oli aikanaan selkäkivut reuman aktiivivaiheen takia sellaiset, että pää oli hajota. Kaikkeen tottuu kuitenkin, hajonneeseen päähänkin. Kesti vuosia etten saanut nukuttua tuntia paria enempää kerralla. Alussa oli tehtävä tiukka päätös sen suhteen, että kolmiolääkkeitä ei oteta peliin mukaan. Se on viho viimeinen ratkaisu kroonisissa kivuissa, joiden kanssa voi elää joten kuten ilman koukuttavia lääkkeitä. Juustiinsa yhden voi välillä heittää yötä vasten, ja sitäkään ei tietysti pidempään kuuriluontoisesti.

Hieman jo offtopiccia, mutta jotta säilytään alkuperäisessä, niin en mäkään ohittele kun vedän nappeja. Naamasta näkee kyllä vitutuksen kun lääkitys puuttuu ja sitten kun taas on mömmöt huulessa niin vähän naurattaakin. Lähinnä silloin vedetään kun täytyy jotenkin hilailla eteenpäin itseään. Eipä nämä onneksi vaivaa kuin pari kertaa vuodessa, viikon pari kerrallaan.

Nyt lähden ohittelemaan koiran kanssa muita ulos.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Murikka

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 22.08.12 - klo:14:30
Tietty vastuu myös ohitettavalla ettei vedä ovea kiinni kun toisella on jo koipi siellä välissä. S-mutkissa näkee jo kauempaakin,että nopeampi on ajamassa kiinni.
Parempi antaa avauksessa toisen mennä,koska ohittaja on nopeampi jokatapauksessa.

Mutta älkää sitten hyvät ihmiset sitä virhettä tehkö, että jätätte avaamasta mutkasta ulos kun oletatte takana tulevan haluavan ohittaa. Siinä muuten tulee happipaikkaa ja helposti. Parempi ajaa loogista linjaa, avata ihan normaalisti ja päästää kaasu vaikka hyvissä ajoin. Tällöin takana tuleva on joko tarpeeksi kaukana lähteäkseen vielä ohitukseen tai sitten valinnut jarrulinjan joka ei ole aivan oman pyöräsi takana.

Muutamasta pyörästä on melkein tullut otettua koppi kun edellä menevä ei olekaan avannut mutkasta ulos. Viimeisin Kemoran kakkosmutkassa kuukausi, puolitoista sitten.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 23.08.12 - klo:08:19
Muutamasta pyörästä on melkein tullut otettua koppi kun edellä menevä ei olekaan avannut mutkasta ulos. Viimeisin Kemoran kakkosmutkassa kuukausi, puolitoista sitten.

Tuo Kemoran kakkosmutka ja sen jälkeinen avaus on mulle aloittelijalle ollu aikamoinen miehuuskoe. Aluksi jarru oli tosi aikaisessa ja tuntui, että mutkassa on kauheesti työtä. Lisäksi tuntui, että kolmonenhan on heti perään ja avaukset jäi tekemättä. Käytännössä lirutin kolmoseen. Herätyksen koin kun Hukkapätkä veti musta kakkosmutkan jälkeen ulkokautta ohi. Vaikka se nolotti, se oli aikamoinen elämys. Toinen apu oli kun kaveri kuvasi takana ajoani. Hän jäi hieman pääsuoralla, mutta oli kolmosessa jo lähempänä. Nykyään mutka menee paremmin ja avauskin tulee tehtyä. Varmaan tuossa vaiheessa kun liruttelin kolmoseen, niin joku takana tuleva olisi saattanut kokea Murikan kertoman ongelman.

Minuun liitty vielä semmoinen ongelma, että pyöräni näyttää ratakokeneelta vaikka mies ei sitä ole. Radalla tulee luokitelleeksi kuskeja pyörien mukaan. Kilvellinen uusi pyörä, nakupyörä tai muu "ei ratapyörä" luo kuvan, että kuskin nopeus ei ole ihan kiireisintä luokkaa. Samoin tuommoinen rupinen kilvetön ratapyörä luo kuvan nopeasta kuskista. Aika usein saa kuitenkin huomata, ettei ennakkokäsitys ole totuus. Pitäisköhän mun, väärin käsitysten välttämiseksi, ruuvata tuohon perään semmoinen hitaasti liikkuvan ajoneuvon kolmio. confused_thinking
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

23.08.12 - klo:10:45 #104 Viimeisin muokkaus: 23.08.12 - klo:10:48 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 23.08.12 - klo:09:46
[Minuun liitty vielä semmoinen ongelma, että pyöräni näyttää ratakokeneelta vaikka mies ei sitä ole. Radalla tulee luokitelleeksi kuskeja pyörien mukaan. Kilvellinen uusi pyörä, nakupyörä tai muu "ei ratapyörä" luo kuvan, että kuskin nopeus ei ole ihan kiireisintä luokkaa. Samoin tuommoinen rupinen kilvetön ratapyörä luo kuvan nopeasta kuskista. Aika usein saa kuitenkin huomata, ettei ennakkokäsitys ole totuus. Pitäisköhän mun, väärin käsitysten välttämiseksi, ruuvata tuohon perään semmoinen hitaasti liikkuvan ajoneuvon kolmio. confused_thinking

Älä hyvä mies sitä tee. Laittavat minun mopoon saman, kun ajan kemorassa samoja aikoja. Pyrstö on jo toisaalta varoituskolmion muotoinen ja punainen. Toisenkin tietty vois laittaa varmuuden varmistamiseksi

Powered by EzPortal