Luiston-sutimisen ym estot

Aloittaja jarska, 07.02.12 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: APRR - 17.04.12 - klo:08:36
Tein alkuun luistonestoon vain karkean peruskartan joka toivottavasti toimii idioottisuojana tarpeen tullen. Viikonloppuna kun ei ole muutakaan tekemistä niin pitää väsätä luistonestolle merkkivalo mittaristoon. Tietääpähän milloin se tekee jotain.

Peruskartalla mäkin ajoin viime kesänä, pakettiin kuului myöskin luistoneston ledi, se kyllä välkkyi koko ajan, suorallaki...ehkä olis pitänyt hieman säätää. ;D

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.04.12 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: APRR - 17.04.12 - klo:08:36
Tein alkuun luistonestoon vain karkean peruskartan joka toivottavasti toimii idioottisuojana tarpeen tullen. Viikonloppuna kun ei ole muutakaan tekemistä niin pitää väsätä luistonestolle merkkivalo mittaristoon. Tietääpähän milloin se tekee jotain.

Peruskartalla mäkin ajoin viime kesänä, pakettiin kuului myöskin luistoneston ledi, se kyllä välkkyi koko ajan, suorallaki...ehkä olis pitänyt hieman säätää. ;D

Ja osta se rdac niin ei tarvi mutulla alkaa säätämään...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.04.12 - klo:17:57
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.04.12 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: APRR - 17.04.12 - klo:08:36
Tein alkuun luistonestoon vain karkean peruskartan joka toivottavasti toimii idioottisuojana tarpeen tullen. Viikonloppuna kun ei ole muutakaan tekemistä niin pitää väsätä luistonestolle merkkivalo mittaristoon. Tietääpähän milloin se tekee jotain.
Peruskartalla mäkin ajoin viime kesänä, pakettiin kuului myöskin luistoneston ledi, se kyllä välkkyi koko ajan, suorallaki...ehkä olis pitänyt hieman säätää. ;D

Ja osta se rdac niin ei tarvi mutulla alkaa säätämään...

Jos mua tarkotit niin kyl mä sen(kin) jossain välissä hommaan.

APRR

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.04.12 - klo:16:40
Lainaus käyttäjältä: APRR - 17.04.12 - klo:08:36
Tein alkuun luistonestoon vain karkean peruskartan joka toivottavasti toimii idioottisuojana tarpeen tullen. Viikonloppuna kun ei ole muutakaan tekemistä niin pitää väsätä luistonestolle merkkivalo mittaristoon. Tietääpähän milloin se tekee jotain.

Peruskartalla mäkin ajoin viime kesänä, pakettiin kuului myöskin luistoneston ledi, se kyllä välkkyi koko ajan, suorallaki...ehkä olis pitänyt hieman säätää. ;D


Kyllä mä ajattelin sitä karttaa vähän hieroa sitten tarpeen tullen. Jos puuttuu liikaa peliin niin pikasäätää siitä potikasta. Tiedonkeruullahan sen kartan sais hyvin tehtyä, mutta tykkään enemmän ajamisesta. Viilaan sitten töissä pilkkua. Mutta sen verran perusnuuka jätkä oon kuitenkin että väsään sen ledin ite  :D
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

carbon

03.05.12 - klo:06:41 #49 Viimeisin muokkaus: 03.05.12 - klo:07:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: app - 02.05.12 - klo:20:10
Ja ota ne helevatan sutimisen-, ja keulimisenestot pois.

    Jäi tuo app:n lause takaraivoon viime yöksi. En ole koskaan ajanut metriäkään Bemulla radalla ilman "apupyöriä".
Tarttis varmaan sitten alkaa ajamaan ja ottaa ne pois.....? confused_thinking
Voin mää koittaa..

app

Pitäisin itse "race"- asetuksessa. Ei hattaa kun hiukan keuliessa, muuten  voi säästää turhalta lipalta.

Bobo

Tai sit laittaa siihen "slicks" asetukseen, niin haitaa vielä vähemmän  ::)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

pienisopoapina

Piti nostaa tää vanha aihe keskusteluun Murmelan kaatumisen innoittamana.

Oon pikkusen katellu uudempia pyöriä sillä silmällä. Jokaisessa on nykyään tuo luistonesto. Uskaltaiskohan tommoista edes kokella enää. Onkohan sittenkin parempi mennä tuolla vanhalla vähempitehoisella ja luottaa ranteeseen/perseeseen.

Kovasti odotan Murmelan omaa kaatumisen analyysia, kommentteja ja käppyröitä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

Eikö rata-ajon perusajatuksiin kuulu se että haetaan sillä kaasukädellä renkaan pidon rajoja.
Luistonesto kamppeilla varustetuissa taas haetaan elektroniikan rajoja...joissa myös voi käydä huonosti ja luotetaan ehkä liikaakin?
Jatkan wanhanaikaisella linjalla, nurin sen saa silläkin...

Turder

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.13 - klo:08:05
Piti nostaa tää vanha aihe keskusteluun Murmelan kaatumisen innoittamana.

Oon pikkusen katellu uudempia pyöriä sillä silmällä. Jokaisessa on nykyään tuo luistonesto. Uskaltaiskohan tommoista edes kokella enää. Onkohan sittenkin parempi mennä tuolla vanhalla vähempitehoisella ja luottaa ranteeseen/perseeseen.

Kovasti odotan Murmelan omaa kaatumisen analyysia, kommentteja ja käppyröitä.

Kyllä uskaltaa. Itsellä on Aprilia seivannut tähän mennessä 3 kertaa:
- sateella lähti perä sivulla suoraan ajaessa motarilla, oikeni itsestään TC-valon vilkkuessa.
- kesken avauksen takarengas osuu asfaltin väriseen saviliejuun (tippunut traktorista tms) ja tunsin, että nyt luistaa ja samassa homma ok.
- varjopaikka oli vielä kostea ja taas kallistuksessa takanen luistoon, joka itsestään hallintaan.

Korjaa niin nopeasti, että ehtii tuntemaan kun luistaa mutta sitten on jo kontrollissa.

Vastaavasti Hondalla kun menee takasesta pitoa niin rodeota tullut aina. Pahin ehkä kun kylmällä renkaalla syksyllä avasin risteyksestä, että ehdin autojonon väliin. Samalla tie alkoi kaartumaan ja taisi olla kakkosella melkein rajoittajalla kun irtosi. Joitain kymmeniä metrejä sisäreisi-kassit-sisäreisi rumpusooloa tankkiin välillä kyynärpäillä säestäen ja bussipysäkille ottamaan happea. Spekuloin siinä, että Aprilialla ei olisi tuota sattunut.

Tosin kädettömälle sattuu ja nuo kaikki tapahtuneet kadulla joissa pidon suhteen on ollut aina muuttujia. Siihenhän nuo on pääosin tehty, eli tietty turvaverkko yllättävissä tilanteissa. Tosin nämä uusimmat versiot on jo aika hifejä radallakin.

Se on kyllä huonoa kun oppii ajamaan luistonestollisella pyörällä ja luottaa siihen (eli availee rajummin jne.) niin sitten kun sitä ei ole käytössä niin voi käydä kylmät.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.08.13 - klo:08:05
Piti nostaa tää vanha aihe keskusteluun Murmelan kaatumisen innoittamana.

Oon pikkusen katellu uudempia pyöriä sillä silmällä. Jokaisessa on nykyään tuo luistonesto. Uskaltaiskohan tommoista edes kokella enää. Onkohan sittenkin parempi mennä tuolla vanhalla vähempitehoisella ja luottaa ranteeseen/perseeseen.

Kovasti odotan Murmelan omaa kaatumisen analyysia, kommentteja ja käppyröitä.

no alkuun voi kattoo vaiks noita enkkakierroksia
bemari kaasu ja jarru
http://www.mprata.fi/index.php?topic=307.msg17769#msg17769
kawa kaaseu ja jarru
http://www.mprata.fi/index.php?topic=307.msg17825#msg17825

huomaa selkeesti ett bemulla mulla on kaasu 100% auki vain pääsuoralla
ku taas kawalla lähes joka välissä
eli luotan kyl enemmän ranteeseen/perseeseen bemullakin
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Mun veikkaus; oon vetäny ihan limitillä, ja sit on takanen osunu asvaltin saumaan.
Käppyräst näkyy ett koneen kierrokset ei oo karannut, joten pito on karannut ulkoisesta syystä.
Olin niin täpinöissäni että en varonut niitä saumoja tarpeeksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

On kyllä pentele käppyrää :) Nyt vikkelään gps majakat keskelle rataa, ja ohjelmoimaan asfaltin saumatkin sutimiseneston softaan. Ei kai kukaan enä aja bemareilla ilman mutkakohtaista karttaa?

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.13 - klo:18:09
Mun veikkaus; oon vetäny ihan limitillä, ja sit on takanen osunu asvaltin saumaan.
Käppyräst näkyy ett koneen kierrokset ei oo karannut, joten pito on karannut ulkoisesta syystä.
Olin niin täpinöissäni että en varonut niitä saumoja tarpeeksi.

Palstaloma alkakoon vasta huomenna, en malta olla kommentoimatta, juu nou  :)

Mä sanoin murmelalle heti sen lipan jälkeen, että mulla on kerran vaan tuossa mäkeen avatessa koko Alastaron hapuilevassa historiassa livennyt pito tuossa. Takanen lähti yhtäkkiä alta, ja vain hyvällä tuurilla pito palas, ennen kuin ehdin mitään. Siinä kohtaa ollaan erittäin kallellaan, ja kieli keskellä suuta avataan niin paljon kun kestää. KUKAAN ei väännä tuossa, tai missään muuallakaan, näin lähellä korva maata luistonestoa vasten.

En usko että yksikään kuski on niin pönttö, että tietoisesti vääntää luistonestoa vasten kaasua auki. Se todellakin on vaan sellainen turvavärkki, johon ei luota pätkääkään. Itsellä oli 2011 loppukesän sensori rikki, ja ajelin kymmenkunta ratapäivää ilman estoja kummassakaan päässä. Ahveniston ennätys tuli tuolloin. Tosin metallikaiteet suojasivat.

Tässä mopossa on 2012 Kuparisen ohjelma. Erkka ja Eeki käyttäneet samaa. Asetus on kohdassa "sport", joka jo antaa rajusti hetitellä persettä medium-seoksella, ja liimakumillakin lähti Kemoran kahvilan mutkan avauksessa tänä kesänä väsyneenä pito heittämällä irti, kun kokeilin lähteä levenneeltä linjalta kovaa.

Luistonestoa ei ole. On luistonkontrolli, joka säädetään henk koht mieltymysten mukaan. Ja näillä kavereilla ei ole sitä absiakaan käytössä. Tarkoittanee sitä, että me (mitessenyoli) kädettömät puuperseet ajetaan käytännössä ilman. A:n kärki voi näistä jotain hyötyä.

Sauma tai ei, perseen avas tällä kertaa murmela alta. Mä en ole vielä koskaan saanut perää pyörästä alta, niin että olisin kaatunut, mutta mun tapa ajaa on peräisin erään kurssittajan kurssilta, joka kehoitti avauksissa vetämään sinne asti, että tuntee perän elävän alla. Moni on sanonut, kun ajelin 4902:lla viime ja tänä kesänä (liukas kuluneella), että lipsuu koko ajan. Kun siitä tulee tapa, se ei todellakaan ole vaarallista. Väheni kuitenkin tänä kesänä koko ajan luistelu.

MM-sarjassa bmw-kuskit ovat koko ajan turvallaan. On ollut silmiinpistävää. Meillä siis ei ole kaatumisen estoa, eikä apupyöriä. Wanhan liiton "parempi ilman" periaate on toinen valinta, mutta ei se sen paremmin suju heiltäkään, kun sanotaan että nyt on luistonesto. Samaan aikaan pysähtyy kellot. On nähty, ja kaikki sen tietää.

Koko ajan törmää täälä foorumilla tähän "buimurin taikaan", kun tämä on tosi asiassa ihan yhtä hyvä tai paska mopo, kuin kilpailijatkin. Lienee stockin mm-sarjassa nyt paras buimuri 6. Bsb: sama tilanne. Edellä Suikkaa, Kawaa, Apriliaa, ja käytännössä ihan samoja pelejä kun meillä

Ostakaa uus solisluu, ja myykää mulle, ostan velaks.
Varma juttu: kukaan ei jätä käyttämättä tätä lisävärkkiä, jos se mopossa on, mutta absin kanssa on melkein päivn vastoin.

Montako kertaa Jarka kaatui biimerillä radalla? HÄH. Monta ko kertaa Jarska on kaatunut kawalla (2). oikein?

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.08.13 - klo:18:09
Mun veikkaus; oon vetäny ihan limitillä, ja sit on takanen osunu asvaltin saumaan.
Käppyräst näkyy ett koneen kierrokset ei oo karannut, joten pito on karannut ulkoisesta syystä.
Olin niin täpinöissäni että en varonut niitä saumoja tarpeeksi.

Melkein voisin veikata samaa.

Näyttäis et on parin asian summa. Se ulkoinen tekijä, sauma tai joku muu pidon menetyksen takana oleva "pläntti", joka näkyy takasena piikikkäänä luistona jo 31:32,10 kohdassa sekä toinen on kaasun avaus, joka alkaa 31:32,05 ja siitä melkein samoin tein lähtee jo ensimmäisen kerran luistamaan takanen aika jyrkästi. Korvallaan oltaessa tuollainen 17% luisto alkaa olemaan jo aika paljon, vaikka sen saisi hanskalla sellaisena pidettyäkin pidempään, niin takanen pyörii jo tuossa kyydissä n. 16 km/h reippaammin.

Toi Bemun tiedonkerjuu on aika monipuolinen värkki kaikkiaan.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal