Luiston-sutimisen ym estot

Aloittaja jarska, 07.02.12 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: app - 28.08.13 - klo:22:14
Voipi olla ylivarovaisuutta, kun on tämä olkapää vielä toipilas, mutta tähän kaipais arvioita, tai jopa tietoa:

Mulla on tuossa käytettyjä, edullisia ja hyviä pirelli 200/55 takasia, ja yksi uusi Dunlop 195/65. Luistonestoon on ladattu (varma tieto) nimenomaan tämän Dunlopin profiilin kartta. Onko niin suurta vaikutusta väärällä profiililla, että sotkee luistoneston. Tietty voi olla jompaan kumpaan suuntaan, mutta en viitsisi tuhlata uutta kumia tulevan viikonlopun kaarteluun.

Rauhallisesti aion mennä, mutta ainahan se nätti keli ja hyvä tuntuma voi saada innostumaan vähän parempaakin kyytiä ajamaan.

Siihen en osaa faktaa sanoa, kumpaan suuntaan luistonesto tuossa reagoi, mutta varma on että reagoi. Jos kerran on tehty rengaskohtainen kartta, niin sitä suosittelisin käyttämään. Se riippuu sitten kartan tekijästä, että kuinka tarkka se on ja onko muutos lopunkaiken niin iso, että tuollainen sen huomaisi.

Sen verran tiedän, että esim. Magneti-Marellin ECU:lla varustettu WSBK pyörä ei lähtenyt edes käyntiin eri renkailla, ennen kuin luistonestoa ja tusinaa muuta parametriä käpisteli. Tämä siis sellaisessa vekottimessa, missä käynnistys tapahtuu takarenkaasta vauhtia antamalla ulkoisella startterilla.

Tuskin Bemun luistonesto on kuitenkaan yhtä hifistelylaite, kuin tuo Magneti....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

app

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 29.08.13 - klo:08:56
Lainaus käyttäjältä: app - 28.08.13 - klo:22:14
Voipi olla ylivarovaisuutta, kun on tämä olkapää vielä toipilas, mutta tähän kaipais arvioita, tai jopa tietoa:

Mulla on tuossa käytettyjä, edullisia ja hyviä pirelli 200/55 takasia, ja yksi uusi Dunlop 195/65. Luistonestoon on ladattu (varma tieto) nimenomaan tämän Dunlopin profiilin kartta. Onko niin suurta vaikutusta väärällä profiililla, että sotkee luistoneston. Tietty voi olla jompaan kumpaan suuntaan, mutta en viitsisi tuhlata uutta kumia tulevan viikonlopun kaarteluun.

Rauhallisesti aion mennä, mutta ainahan se nätti keli ja hyvä tuntuma voi saada innostumaan vähän parempaakin kyytiä ajamaan.

Siihen en osaa faktaa sanoa, kumpaan suuntaan luistonesto tuossa reagoi, mutta varma on että reagoi. Jos kerran on tehty rengaskohtainen kartta, niin sitä suosittelisin käyttämään. Se riippuu sitten kartan tekijästä, että kuinka tarkka se on ja onko muutos lopunkaiken niin iso, että tuollainen sen huomaisi.

Sen verran tiedän, että esim. Magneti-Marellin ECU:lla varustettu WSBK pyörä ei lähtenyt edes käyntiin eri renkailla, ennen kuin luistonestoa ja tusinaa muuta parametriä käpisteli. Tämä siis sellaisessa vekottimessa, missä käynnistys tapahtuu takarenkaasta vauhtia antamalla ulkoisella startterilla.

Tuskin Bemun luistonesto on kuitenkaan yhtä hifistelylaite, kuin tuo Magneti....

Joo. Mä en ole kysynyt erikseen, mutta ne rengaskartat tulee sellaisenaan todennäköisesti BMW:ltä. Itse luistonestoa ym voi muokata, jos osaa, kun mullekkin muokattiin tuota omaa viime kesänä.

Mä alotan Dunlopilla. Olkapää on niin kehno vielä, että mitä sitä säästämään väärässä paikkaa nyt. Kun tekee asiat oikein niiltä osin, mitkä tehtävissä, ei sitten tarvii hiekkaa suussa spekuloida...

Mulla on toinenkin Dunlop tallissa, ja sekin lähtee varalle. Onhan tässä kolmeen kuukauteen rengasta säästynytkin. Wehnä tai Kuparinen lataa sitten Pirellin kartan, kun siihen vaihdan. Niitä mulla läjä käytettyjä.

app

29.08.13 - klo:18:48 #77 Viimeisin muokkaus: 29.08.13 - klo:18:55 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.08.13 - klo:07:22

Käännät koko luistoneston pois ja opettelet ajamaan ilman sitä niin et ainakaan yliyritä ittees päälleen niin nopeesti.

Opettelin ajamaan alun perin 2t koneilla. Ensimmäinen kokeilu v. 70, tai 71 papan Zyndapp 50 cc mopolla, jolla hiekkatietä ees taas kotopuolessa Hämeenlinnan Nuppolassa. Sitten 14 - vuotiaana sain ihka uuden Helkama Sport mopon, jota oikein viritettiinkin kantta laskemalla, ja imukanavia ja pakoaukkoa suurentamalla + säätösuutin. Sitten sain Kawa 100 cc:n, joka kuuluisan virittäjä-ässän Ollilan piristämä. Kulki tasan saman kun 125 cc suitsat ja jammut.  Näillä vehkeillä käytiin paljon ajamassa Parolan panssariurilla, joissa myös krossikuskit harjoitteli. Vedettiin katukumeilla, kun ei muuta ollut. Se Kawa oli hirveessä kunnossa, kun sen lopulta vein vaihtoon.

1975 marraskuussa ajoin kaverin kanssa Turkuun Motomarkettiin, josta vaihdoin sen Zyndapp ks 125:een, joka nopein katupiikki tuolloin. Siihen sain tehtaan tehorännin vielä. Loistava pyörä muutenkin, ja ennen kaikkea tehokas.
Zyndapin vaihdoin Kawa 750 (2t) 72:een, joka myös nopein katupyörä tuohon aikaan. Ajelut katuräppäämistä. Keulimista, ja tiettyihin mutkiin enkkoja kavereiden kanssa kisaa. Radalle ei ollut asiaa tuohon aikaan muilla kun oikeilla ratakuskeilla, ja heidän lapsillaan.

Kawan myin vuonna -77, ja sitten 32 v taukoa, kunnes Busan kautta Gikseri 1000 cc 2009 marraskuussa. Gigserillä kokeilemaan radalle 2010, ja sillä Ahvenistolla ekat ratapäivät. Renkaaksi taakse ostin Supercorsa SP:n, joka piti ihan eri tavalla kuin se tehtaan orkkis. Tarunmutkan jälkeisessä vasurissa sain joitakin kertoja avauksen alussa pikku luistojakin, mikä mieltä nostattava kokemus.
Buimuriin vaihdoin sitten, ja sillä Alastarossa kävin myös loppukesästä. Sain syksyllä 2010 1.35.85 enkaksi.

2011 Tehoränni, ja heti toukokuussa kurssi Botnialla. sain enkan 1.34:n heti, ja sitten vielä nopsaan ryhmään siirryttyäni 1.32.

Jarrupalat kun vaihdoin Alastaron varikolla, huomasin että absin ja luistoneston valot ei enää sammuneetkaan. Tsekkasin sensorin, joka näytti ehjältä. Jatkoin ajamista, ja sensori tilaukseen. Sain taakse ekan Dunlop 7712:n, jolla paransin kesän aikana Alastaron enkkaa 1.28.05:een, ja Apparan 1.32.45--->1.30.05. Tämän jälkeen Alastarossa nopeusnäyttökin hävisi, ja vaihdevalo alkoi vikkumaan koko ajan. Kuparinen sanoi, kun soitin, että nyt vaikuttaa jo vaaraliselta. Kävi lopulta ilmi, että alun perin etusensorin johdin oli katkennut, jonka takia absi ja dtc ei tietenkään toimineet koko kesänä. Sitten kun kolhaisin takasensorinkin, hävisi myös nopeustieto eculta, ja tuo vaihtovalon vilkkuminen ajaessa johtui siitä, että ilmoitti koneen kierroksien olevan starttia varten alueella (luuli mopon olevan paikallaan).

Tiesin siis koko sen kesän ajelevani todennäköisesti ilman kumpaakaan (ja ajelinkin), mutta se ei häirinnyt, kun en ole koskaan muutenkaan luottanut tuohon luistonestoon, enkä sen enempää luota jarrulle mennessä absin taikaan. Olen siis tottunut ajamaan ilman niitä jo juniorina, ja ne sen sen aikaiset 2t-koneet, ne oli ihan eri vehkeitä, kuin nämä nykyajan hienostuneet elektronisella polttoaineen suihutuksella varustetut, pehmeät ja kiltisti käyttäytyvät moottorit. 2t-koneiden tahokäyrä muistutti varmaankin enempi ruutiasetta, kuin näitä nätin lineaarisesti kaasua avattaessa, nousevia teho- ja vääntökäyriä  :)

Miksi nyt kysyin? Olkapää on keinotekoisilla titaanisilla + kuituisilla kiinnikkeillä + jalasta otetulla jänteellä kasassa, ja nyt ei lähdetä kokeilemaan sladitekniikkaa ilman estoja, vaan nimenomaan nyt pehmeetä seosta alle, ja luistonesto päällä ehdottomasti. Ajelen lisäksi keskiryhmässä rentoa kyytiä.

Mä aion tulevana kesänä ajella taas ilman kontrolleja myös, Ihan oikeesti! Mä haluan nimittäin kokeilla joko sade- tai revenneellä pehmosella kumilla, miten sitä takasta saa nätisti lipsuteltua avauksissa. Se on mulle tuttua puuhaa mikkihiirimuodossa, ja sitä on hyvä treenata. Kun mopoa on saanut kymmenisen astetta pystyyn, avataan vaan hiukan jyrkemmin, ja heivataan sitten kun tuntee perän niiaavan.Sitä mä olen tietoisesti viime vuonnakin tehnyt hitaiden mutkien avauksissa. wehnän kehotuksesta. 


murmela

Toivottavasti kukaan neiti ei tällä kertaa pahota mieltään, ainakaan yhtä pahasti kuin viimeksi, kun palaan vielä kerran haaskalle pohtimaan syntyjä syviä.

Käppyröitä taas kerran pällisteltyäni, olisin taipuvainen hyvin vahvasti uskomaan että luistokontrollilla (TC) tuo tilanne olisi ollut hoidettavissa, JOS se olisi ollut toisella tapaa säädetty.
Eli virheeni oli se että en tiennyt miten se oli säädetty, vaan luotin siihen turhan sokeasti että se toimii, tietämättä oikeasti miten se toimii.
Oma moka.

Tuossa kohtaa kun pito TC:n mielestä karkaa, on eteenpäin suuntautuvaa pitkittäiskiihtyvyyttä noin 2,15 m/s^2, ja paria kymmenystä aikaisemmin 2,85 m/s^2. Jos oletetaan että kokonaispitoa takarenkaalla olisi tarjottavissa noin 1.2 G eli 11,772 m/s^2, niin se tahtoisi sanoa että TC:lle ois ollut noin 18,26(...24,21) prosenttia pitoa tarjolla mitä se olisi voinut käyttää. Ts vähentää pitkittäiskiihtyvyyttä jo aikaisemmin, jolloin se olisi estänyt takanakin karkaamisen tuossa tilanteessa.

Mutta TC antoi luiston kasvaa yli 20 prosenttiin ennen kuin se puuttui kunnolla peliin, ja sitten olikin jo liian myöhäistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:17:07


Käppyröitä taas kerran pällisteltyäni, olisin taipuvainen hyvin vahvasti uskomaan että luistokontrollilla (TC) tuo tilanne olisi ollut hoidettavissa, JOS se olisi ollut toisella tapaa säädetty.
Eli virheeni oli se että en tiennyt miten se oli säädetty, vaan luotin siihen turhan sokeasti että se toimii, tietämättä oikeasti miten se toimii.
Oma moka...

..Mutta TC antoi luiston kasvaa yli 20 prosenttiin ennen kuin se puuttui kunnolla peliin, ja sitten olikin jo liian myöhäistä.

Samaa mieltä, TC oli säädetty kisakuskia ajatellen, jolloin se ottaa huomioon myös kuljettajan taidot ja kaasukontrollin.
Olisi pitänyt olla anturi, joka huomaa kuljettajan vaihtuneen perus-pertti tasoon, jolla hetkellinen huuma ja rykivä tyyli antoi jo viitteitä tulevasta.
Tämän huomatessaan TC:n olis pitäny leikata koneelta pallit, päästää nilkuttaen varikolle ja antaa näyttöön teksti "control yourself beibe, think and try again".

TC:ssä olis vielä hyvä olla sellanen esi-demo-moodi, joka päästää perus-pertin ajamaan kierroksen pari(jos pysyy pystyssä), analysoi virheet ja ajamisen...ja säätää kaiken mahdollisimman ennaltaehkäiseväksi, juuri tälle kuljettajalle.
Sitten vaan totutusti hanaa tulevilla kierroksilla ja vallan ihmettelemään kun ei oikeen kulje..mikäs tätä nyt vaivaa.

Minusta TC:llä varustettua pyörää pitäisi aina ajaa kuten ilman TC:tä olevaa pyörää, jolloin ei tule niin nojattua kyseiseen elektroniikkaan, eikä varsinkaan sieltä vikaa etsien.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.01.14 - klo:20:06
Minusta TC:llä varustettua pyörää pitäisi aina ajaa kuten ilman TC:tä olevaa pyörää, jolloin ei tule niin nojattua kyseiseen elektroniikkaan, eikä varsinkaan sieltä vikaa etsien.

Tai jos aikoo nojata, vaikka vaan ihan hitucen, TC:tä vasten. Niin kannattaa, ennen kun lähtee nojaamaan, ottaa selvää miten se TC käytännössä oikeasti toimii, ja miten se on säädetty, ja miten se vaikuttaa ajamiseen.
Niin ei pääse oma tyhmyys/ tietämättömyys yllättämään mutkan takaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

09.01.14 - klo:22:37 #81 Viimeisin muokkaus: 10.01.14 - klo:12:02 käyttäjältä slowrider
Kannattaa hommata ensi kaudeksi poppareille aineksia. Sellanen fiilis on :D

pena1

Kädettömille, kuten itsekin olen. Olisi ainakin BMW:llä paras asetus elektroniikalle, tehtaan asetukset ja race kartta.
Antaa niiden ajaa omilla asetuksilla ja slick kartalla, jotka osaavat ;)

pena1

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:17:07

Mutta TC antoi luiston kasvaa yli 20 prosenttiin ennen kuin se puuttui kunnolla peliin, ja sitten olikin jo liian myöhäistä.

Laitas vielä kuva Grip pos, Slip, kallistus ja luiston esto.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pena1 - 10.01.14 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:17:07

Mutta TC antoi luiston kasvaa yli 20 prosenttiin ennen kuin se puuttui kunnolla peliin, ja sitten olikin jo liian myöhäistä.

Laitas vielä kuva Grip pos, Slip, kallistus ja luiston esto.
Tossa muutama sekunti, ja toinen käppyrästö yhden sekunnin ajalta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: pena1 - 10.01.14 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.01.14 - klo:17:07

Mutta TC antoi luiston kasvaa yli 20 prosenttiin ennen kuin se puuttui kunnolla peliin, ja sitten olikin jo liian myöhäistä.

Laitas vielä kuva Grip pos, Slip, kallistus ja luiston esto.
Tossa muutama sekunti, ja toinen käppyrästö yhden sekunnin ajalta.
Ton mukaan sä oot kallistanu mopoo samaan aikaan lisää kun oot alkanu avaamaan kaasua. Eli eikös toi ole aika tyyppiesimerkki highsiderin alkamisesta, kuten tuolla Bazzaz topicissa Vuorela kirjotteli? Hyvin muuten renkaan luisto seuraa aika lineaarisesti kaasunasentoa kun kallistuskulma pysyy about samana. Mikä muuten toi kaasun kulmikkuus on just tossa ennen kuin se karkaa? Onko se jo siinä lähteny ja kuski panikoi vai lähtikö se kulmikkaalla kaasuln takia?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

10.01.14 - klo:14:26 #86 Viimeisin muokkaus: 10.01.14 - klo:14:35 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:13:24
Ton mukaan sä oot kallistanu mopoo samaan aikaan lisää kun oot alkanu avaamaan kaasua. Eli eikös toi ole aika tyyppiesimerkki highsiderin alkamisesta, kuten tuolla Bazzaz topicissa Vuorela kirjotteli?

Ja eikös tuossa tilanteessa tuon DTC:n pitäisi puuttua peliin, koska se ottaa huomioon myöskin kallistuskulman?
Nyt ei siis puhuta Bazzazin pilipali-vehkeistä, vaan bemarin DTC:stä.

Lainaa
Hyvin muuten renkaan luisto seuraa aika lineaarisesti kaasunasentoa kun kallistuskulma pysyy about samana. Mikä muuten toi kaasun kulmikkuus on just tossa ennen kuin se karkaa? Onko se jo siinä lähteny ja kuski panikoi vai lähtikö se kulmikkaalla kaasuln takia?

Kaasukahvan "kulmikkuus" on 41.3->45.7% eli 4,4 % eli ihan normaalia silloin kun kaasua kääntää erittäin hitaasti, ja radan pinta on epätasainen. Silloin kaasukahvan liike ei ole lineaarista, vaan pienimmätkin radan epätasaisuudet, jotka tulee alustan "läpi" keulaan/perään, ja liikuttavat mopoa/ kuski liikkuu suhteessa mopoon, riittää aiheuttamaan asteen parin kolmen liikkeen kaasukahvassa. Varsinkin jos vetoa on niin vähän että keulan paino on suurimmaksi osaksi vielä keulalla.

Noita käppyröitä katsellessa kannattaa ottaa huomioon se että mikä resoluutio niissä on. Eli mikä on asteikko pysty- ja vaaka-akselilla.

Ja jos vertaat Grip_pos ja Throttle, niin huomaat että DTC on alkanut jo pienentämään kaasuläppien avautumaa, ennen kuin kaasukahvasta tulee tuo viimeinen "kulma", joka ei tuossa vaikuta kaasuläppiin, koska bemussa on sähkönen kaasu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

10.01.14 - klo:14:40 #87 Viimeisin muokkaus: 10.01.14 - klo:14:43 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:14:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:13:24
Ton mukaan sä oot kallistanu mopoo samaan aikaan lisää kun oot alkanu avaamaan kaasua. Eli eikös toi ole aika tyyppiesimerkki highsiderin alkamisesta, kuten tuolla Bazzaz topicissa Vuorela kirjotteli?

Ja eikös tuossa tilanteessa tuon DTC:n pitäisi puuttua peliin, koska se ottaa huomioon myöskin kallistuskulman?
Nyt ei siis puhuta Bazzazin pilipali-vehkeistä, vaan bemarin DTC:stä.
Riippuu varmaan siitä miten se on säädetty. Veikkaan, että jos tuo kartta on hierottu jollekin A-kuskille alunperin niin sillä ei kovin usein ole ongelmana se, että mopon kallistus ja kaasunasento lisääntyy samaan aikaan. Tosin minähän en näistä mitään tiedä.

Sillä kysäsin tota kaasun asentoo kun aika vähän näitä on ihmetelly niin ei ihan näppituntumalta osaa sanoa mikä on iso ja mikä pieni muutos. Ja nyt kun katoin uusiks niin pikasilmäyksellä näköjään vielä sotkin käppyrätkin. Kierroslukuhan tuo on mikä pomppii kun luisto lähtee, eikä kaasunasento. Edit. Eiku eka katoin oikein ja nyt väärin. Eli 10% kaasun lisäys toi luistonestolle 10% lisää tehoa hallittavaksi. Tuolla kaasunasennolla ja kierrosluvulla ei kylläkään monesta hepasta puhuta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Onko bemarissa muuten sähkökaasu ja onko tuo kaasun asento kahvan vai läpän asento?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:14:44
Onko bemarissa muuten sähkökaasu ja onko tuo kaasun asento kahvan vai läpän asento?
Kyllähän noissa molemmissa käppyröisä lukee: Grip_pos ja Throttle. Kertonee varmaan?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal