Luiston-sutimisen ym estot

Aloittaja jarska, 07.02.12 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:14:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:14:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:13:24
Ton mukaan sä oot kallistanu mopoo samaan aikaan lisää kun oot alkanu avaamaan kaasua. Eli eikös toi ole aika tyyppiesimerkki highsiderin alkamisesta, kuten tuolla Bazzaz topicissa Vuorela kirjotteli?

Ja eikös tuossa tilanteessa tuon DTC:n pitäisi puuttua peliin, koska se ottaa huomioon myöskin kallistuskulman?
Nyt ei siis puhuta Bazzazin pilipali-vehkeistä, vaan bemarin DTC:stä.
Riippuu varmaan siitä miten se on säädetty. Veikkaan, että jos tuo kartta on hierottu jollekin A-kuskille alunperin niin sillä ei kovin usein ole ongelmana se, että mopon kallistus ja kaasunasento lisääntyy samaan aikaan. Tosin minähän en näistä mitään tiedä.

Siltikin tuntuisi vähän oudolta että vaikka DTC olisi säädetty A-kuskille, niin DTC antaisi perän karata ~61 asteen kallistuskulmalla? Koska mikäs hyöty siitä DTC:stä sitten olis, varsinkaan A-kuskille, jos sitä vasten ei voi ajaa?

Lainaa
Sillä kysäsin tota kaasun asentoo kun aika vähän näitä on ihmetelly niin ei ihan näppituntumalta osaa sanoa mikä on iso ja mikä pieni muutos. Ja nyt kun katoin uusiks niin pikasilmäyksellä näköjään vielä sotkin käppyrätkin. Kierroslukuhan tuo on mikä pomppii kun luisto lähtee, eikä kaasunasento. Edit. Eiku eka katoin oikein ja nyt väärin. Eli 10% kaasun lisäys toi luistonestolle 10% lisää tehoa hallittavaksi. Tuolla kaasunasennolla ja kierrosluvulla ei kylläkään monesta hepasta puhuta.

Ohessa vielä yks käppyrä jossa valkosilla kursoreilla rajatusta pätkästä näkee että kaasukahvan liike on suht lineaarinen ja aluksi luisto pienenee jolloin DTC aukaisee kaasuläppiä. Luiston kasvaessa DTC ei aukaise kaasuläppiä lisää vaan pitää ne samassa asennossa, vaikka kuski edelleen vääntää kahvaa.

Sit tuleekin se kriittinen hetki; luisto pienenee aavistuksen ja pysyy hetken baut samalla tasolla, jolloin DTC avaa kaasuläppiä.
Ja sit perä lähti luiston alkuun.

Luisto kasvaa rajusti, mutta DTC pitää läpät samassa asennossa. Vasta kun luisto kasvaa yli 20% (sininen katkoviivakursori) alkaa DTC pienentämään kaasuläppien avautumaa. Vaikka kuski edelleen vääntää lisää kaasua.

Lopullinen niitti; luisto kääntyy hetkeksi laskuun, ja DTC pysäyttää kaasuläpät puolet pienempään asentoon kuin mitä kuski haluaisi. Tämäkään ei riitä, vaan luisto alkaa taas kasvamaan. Tässä vaiheessa kuski lyö kaasun kiinni, mutta luisto on jo mennyt rajan yli tasolle josta se ei enää voi palautua normaalisti. Ja luisto jatkaa kasvuaan vielä hetken, ennen kuin pito löytyy takaisin, ja seurauksena on perus hi-sider. Siinä vaiheessa kun kaasuläpät alko sulkeutua, luistoprosentti oli 25, ja jatkoi kasvua 27:ään.

Aikaa tuohon tuohon kaikkeen kului 0,6 sekunttia. Muistan sen tunteen kun luisto lähti ja aika hidastu, ja luisto vain kasvoi ja kasvoi, ja funtsin ett ei se per**le sielt enää takasin tuu.
Tiedä sitten miten olisi käynyt jos olisin vaan jatkanut kaasuttamista. Oisko DTC hoitanu noilla säädöillä homman tommosella 25-30% luistolla. Varsinkaan kun kallistuskulma oli sen ~61 astetta, vaikkakin doseerattu mutka.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:14:44
Onko bemarissa muuten sähkökaasu ja onko tuo kaasun asento kahvan vai läpän asento?
Kyllähän noissa molemmissa käppyröisä lukee: Grip_pos ja Throttle. Kertonee varmaan?
Niinhän nuo näyttää olevan kun kattoo kuvaa kauemmin kuin kolme sekuntia kerralla. :D 
Mitä toi bemarin luistonesto tekee sytkäennakolle? Tuonkin varmaan saa datasta ulos.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

10.01.14 - klo:16:02 #92 Viimeisin muokkaus: 10.01.14 - klo:16:04 käyttäjältä jarska
Jos se oli säädetty (bambi peilijäällä-asetus) app:n ajotyylille.
Kuten muistamme, app saattaa joskus antaa kaasua hieman reippaammin avauksissa, jolloin TC vasta puuttuu peliin rankemmin?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:15:58
Mitä toi bemarin luistonesto tekee sytkäennakolle? Tuonkin varmaan saa datasta ulos.

Sitä tarvii arpoo noista dtc-käppyröistä (jotka näyttää olevan samat), suoraa sitä ei kerrota.
Re_dtc_spn  Relative DTC torque reduction from slip control
Re_dtc_tot  Relative DTC torque reduction from slip control and precontrol and other limiting functions

Mut veikkaisin ett kyl sitä ennakon pienentämistä käytetään sen verran ku pystyy, ja sit ku se ei enää riitä, niin aletaan sulkeen kaasuläppiä.

Sinänsä tyhmä politiikka että BMW ei anna sytkä ja lambda dataa tolle loggerille. Ja loggerin lisäboxillakin saa vain lambdan, ei sytkää silläkään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Sytytys ja polttoainetiedot on juurikin sitä, joka pidetään visusti salassa luulen. Niillä tehdään moottoriin oikea luonne ja uusia oivalluksia ei jaeta muille.

Sinällään mielenkiintoista olisi tutkia dataa ja miettiä miksi tilanteessa kävi niin kuin kävi. Harmi vaan kun aika ei tahdo muutenkaan riittää nykyisin. Oleellista on miettiä mitä tekisin toisin, ettei sama toistu. Tärkeää on sekin, että miettii miten voisi pyörää muuttaa, mutta se ei ole mielestäni oleellista. Pyörä on aina täynnä toimintavirheitä eri tilanteissa. Joskus kun Korpiaholle puhuin ongelmistani ajossa ja mietin mitä tekisin niin Erkka tokaisi: "Istu erilailla". En sano tätä siksi, että tämä keskustelu olisi turhaa. Vaan sanon siksi, että 99% tapahtumissa merkittävin tekijä istuu ratin ja penkin välissä. Kun tuolla samalla tarmolla käsittelette ajosuorituksia niin sitten alkaakin tulla kehitystä.

Vielä lisäys: APP:n pyörässä on muistaakseni Pirellin data luistonestossa. Se toimii ihan ok Dunlopillakin, mutta voi aiheuttaa nykivää käytöstä luistossa. Mulla on dunlopin kartat ja kun ne vaihdoin niin juurikin tuo alue hieman korjaantui, mutta muutos ei ole merkittävä.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Mielenkiintoista on tuo luistoneston sielunmaisema. Tuo tilanne, jossa kaasuläppä alkaa puuttumaan peliin on jo renkaan luiston  (mikäli tuo on lähellä todellista luistoa) kannalta niin lähelle stabiilin ja epästabiilin rajaa, että luiston lisääntyessä tiputaan epästabiilille puolelle. Vaikuttaisi, että n. 15% luisto on aikalailla maksimi, josta pito enää voi lähteä palautumaan. Se miksi luistonesto ei tuossa vaiheessa pitänyt läppiä pidempään samassa asennossa on hieman kysymysmerkki ja pitäisi tietää paremmin kuinka luistoneston logiikka tässä tapauksessa toimii. 

P.S. Selvennyksenä kaikille niille, joiden renkaan käytös on vieresta: Renkaan tuottama voima kasvaa luiston kasvaessa noin 10% luistoon asti, jonka jälkeen luiston lisääntyessä, renkaan voimantuotto romahtaa. Stabiililla alueella ollaan kun pysytään alle tuon noin 10% luiston ja epästabiiilla puolella sitten sitä isommilla arvoilla. Stabiililla alueella luiston lisääntyminen johtaa siihen, että tarvitaan lisää voimaa renkaalle, että saadaan ylläpidettyä luisto = helppo hallita, koska jo kaasun avauksen hidastaminen palauttaa pidon. Epästabiililla alueella taas luiston lisääntyessä myös pito vähenee, jolloin samalla voimalla rengas pyrkii isommalle luistolle. Tästä johtuen tarvitaan reilu voiman vähennys = kaasun sulkeminen, että renkaan luisto palautuisi. Murmelan kaadossa on päädytty tuonne epästabiilille alueelle, josta korjaantuminen olisi vaatinut isompia toimenpiteitä, jos olisi palautunut niilläkään.

Sliksien ja katurenkaiden ero on siinä, että sliksillä tuo stabiilin ja epästabiilin alueen raja on laakeampi, jolloin luistoa on helpompi hallita.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:15:58
Mitä toi bemarin luistonesto tekee sytkäennakolle? Tuonkin varmaan saa datasta ulos.

Sitä tarvii arpoo noista dtc-käppyröistä (jotka näyttää olevan samat), suoraa sitä ei kerrota.
Re_dtc_spn  Relative DTC torque reduction from slip control
Re_dtc_tot  Relative DTC torque reduction from slip control and precontrol and other limiting functions

Mut veikkaisin ett kyl sitä ennakon pienentämistä käytetään sen verran ku pystyy, ja sit ku se ei enää riitä, niin aletaan sulkeen kaasuläppiä.

Sinänsä tyhmä politiikka että BMW ei anna sytkä ja lambda dataa tolle loggerille. Ja loggerin lisäboxillakin saa vain lambdan, ei sytkää silläkään.
Luulen, että sun veikkaus on oikein ja sytkädatasta vois nähdä paremmin missä vaiheessa luistonesto on alkanut peliin puuttua. Kaasuläpän sulkeminen on aika "hidas" keino vaikuttaa moottorin voimantuottoon kun vertaa sytytykseen. Samoin varmaan bensapuoli laihenee samalla kun sytkää siirretään, mutta sen vaikutus palotapahtumaan on vähän monimutkaisempi juttu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 10.01.14 - klo:17:06Oleellista on miettiä mitä tekisin toisin, ettei sama toistu. Tärkeää on sekin, että miettii miten voisi pyörää muuttaa, mutta se ei ole mielestäni oleellista. Pyörä on aina täynnä toimintavirheitä eri tilanteissa. Joskus kun Korpiaholle puhuin ongelmistani ajossa ja mietin mitä tekisin niin Erkka tokaisi: "Istu erilailla". En sano tätä siksi, että tämä keskustelu olisi turhaa. Vaan sanon siksi, että 99% tapahtumissa merkittävin tekijä istuu ratin ja penkin välissä. Kun tuolla samalla tarmolla käsittelette ajosuorituksia niin sitten alkaakin tulla kehitystä.
Juu, kyllähän mä sitä jo tuolla aikasemmin pohdinkin:

Käppyröitä taas kerran pällisteltyäni, olisin taipuvainen hyvin vahvasti uskomaan että luistokontrollilla (TC) tuo tilanne olisi ollut hoidettavissa, JOS se olisi ollut toisella tapaa säädetty.
Eli virheeni oli se että en tiennyt miten se oli säädetty, vaan luotin siihen turhan sokeasti että se toimii, tietämättä oikeasti miten se toimii.
...
Tai jos aikoo nojata, vaikka vaan ihan hitucen, TC:tä vasten. Niin kannattaa, ennen kun lähtee nojaamaan, ottaa selvää miten se TC käytännössä oikeasti toimii, ja miten se on säädetty, ja miten se vaikuttaa ajamiseen.
Niin ei pääse oma tyhmyys/ tietämättömyys yllättämään mutkan takaa.

Eli varsinainen vika oli tälläkin kertaa ratin ja penkin välissä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:17:11
Mielenkiintoista on tuo luistoneston sielunmaisema. Tuo tilanne, jossa kaasuläppä alkaa puuttumaan peliin on jo renkaan luiston  (mikäli tuo on lähellä todellista luistoa) kannalta niin lähelle stabiilin ja epästabiilin rajaa, että luiston lisääntyessä tiputaan epästabiilille puolelle. Vaikuttaisi, että n. 15% luisto on aikalailla maksimi, josta pito enää voi lähteä palautumaan. Se miksi luistonesto ei tuossa vaiheessa pitänyt läppiä pidempään samassa asennossa on hieman kysymysmerkki ja pitäisi tietää paremmin kuinka luistoneston logiikka tässä tapauksessa toimii.
Sitten tuossa on vielä sekin että noista säädöistä/ kalibroinneista riippuen DTC voi nähdä luiston eri tavalla erikokoisilla ja profiilisilla renkailla. Ja sen takia reagoida luistoon "väärällä" tavalla. Myös renkaan paine ja runko vaikuttaa siihen paljonko tuo renkaan tehollinen kehä muuttuu 0-100% vedolla. Anturithan eivät mittaa renkaiden kehänopeuksia vaan vanteiden pyörintänopeuksia.

Tuota luistoa ajatellessa myöskin tuo kallistuskulma on hyvin suuri tekijä. Sillä mitä suurempi kallistus, sitä vähemmän luistoa rengas, tai lähinnä koko mopon dynamiikka, sietää. Kun taas mopon ollessa täysin pystyssä voi luistoprosentti olla vaikkapa täydet 100%, ilman että sitä tulee yhtään mitään ongelmia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.14 - klo:16:02
Jos se oli säädetty (bambi peilijäällä-asetus) app:n ajotyylille.
Kuten muistamme, app saattaa joskus antaa kaasua hieman reippaammin avauksissa, jolloin TC vasta puuttuu peliin rankemmin?
Siellä on Erkan ja Eekin kartat. Antaa luistaa aika reippaasti.

Mä nyt laitan tän tähän vielä kerran, ettei tarvii aina Jukka-sedän pakata mönkijän kärryyn lapiota ja haravaa, kun näkee mun mopon lähtevän rampista ulos:


MUN MOPOSSA EI OLE LUISTONESTOA,

On vaan luistonkontrolli, joka ei anna anteeksi, jos väntää kaasua liikaa lähellä maksimikallistuskulmaa. Mopoa pitää aina ja kaikissa tapauksissa ajaa täsmälleen samalla tavalla, kuin sellaista jossa TC:a ei ole.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 10.01.14 - klo:17:55Mä nyt laitan tän tähän vielä kerran, ettei tarvii aina Jukka-sedän pakata mönkijän kärryyn lapiota ja haravaa, kun näkee mun mopon lähtevän rampista ulos:

MUN MOPOSSA EI OLE LUISTONESTOA,

On vaan luistonkontrolli, joka ei anna anteeksi, jos väntää kaasua liikaa lähellä maksimikallistuskulmaa. Mopoa pitää aina ja kaikissa tapauksissa ajaa täsmälleen samalla tavalla, kuin sellaista jossa TC:a ei ole.

Sä olet aina niin kovin ehdoton. :-*
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina


Kivaa käppyräanalyysia.

Semmonen ajatus tuli, jotta muistaakseni bemarilla on jonkinlaista harrastajatason aputoimintaa isommissa mopomaissa. Muistaakseni Suomeenkin semmoista on joskus ajateltu. Oiskohan mahollista lähettää noi datat bemarin harrastajatukihenkilöille Saksaan ja saada sieltä vastauksia ketjussa esiintyneisiin kymysyksiin.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:17:59
Lainaus käyttäjältä: app - 10.01.14 - klo:17:55Mä nyt laitan tän tähän vielä kerran, ettei tarvii aina Jukka-sedän pakata mönkijän kärryyn lapiota ja haravaa, kun näkee mun mopon lähtevän rampista ulos:

MUN MOPOSSA EI OLE LUISTONESTOA,

On vaan luistonkontrolli, joka ei anna anteeksi, jos väntää kaasua liikaa lähellä maksimikallistuskulmaa. Mopoa pitää aina ja kaikissa tapauksissa ajaa täsmälleen samalla tavalla, kuin sellaista jossa TC:a ei ole.

Sä olet aina niin kovin ehdoton. :-*
Enpäs ole. En edes ehdonalaisella.  :-\

app

Lainaus käyttäjältä: wehna - 10.01.14 - klo:17:06

Vielä lisäys: APP:n pyörässä on muistaakseni Pirellin data luistonestossa. Se toimii ihan ok Dunlopillakin, mutta voi aiheuttaa nykivää käytöstä luistossa. Mulla on dunlopin kartat ja kun ne vaihdoin niin juurikin tuo alue hieman korjaantui, mutta muutos ei ole merkittävä.
On muutettu mullakin Dunlopin data. Nyt vaan oli Pirellin rengas murmelalla alla.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: app - 10.01.14 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.14 - klo:16:02
Jos se oli säädetty (bambi peilijäällä-asetus) app:n ajotyylille.
Kuten muistamme, app saattaa joskus antaa kaasua hieman reippaammin avauksissa, jolloin TC vasta puuttuu peliin rankemmin?
Siellä on Erkan ja Eekin kartat. Antaa luistaa aika reippaasti.

Mä nyt laitan tän tähän vielä kerran, ettei tarvii aina Jukka-sedän pakata mönkijän kärryyn lapiota ja haravaa, kun näkee mun mopon lähtevän rampista ulos:


MUN MOPOSSA EI OLE LUISTONESTOA,

On vaan luistonkontrolli, joka ei anna anteeksi, jos väntää kaasua liikaa lähellä maksimikallistuskulmaa. Mopoa pitää aina ja kaikissa tapauksissa ajaa täsmälleen samalla tavalla, kuin sellaista jossa TC:a ei ole.
Hienosti rupeaa keltainen valo vilkkumaan kojetaulussa ja eteneminen on kuin tervaan ajaisi, kun järjestelmä puuttuu peliin. Mukava järjestelmä!
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal